AnonymBruker Skrevet i går, 07:45 #1 Del Skrevet i går, 07:45 https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet Jeg skulle lage matbudsjett for 2025, og gikk inn på SIFOs kalkulator for å finne ut hva vi skal bruke på mat og andre ting. Jeg synes at budsjettene der er helt sinnssyke. Ifølge linken, kommer vi (en familie med 2 voksne, 1 stor tenåring og to barneskolebarn), til å bruke 42 672 kroner i måneder på FORBRUK. Jeg kan ikke huske å ha kommet opp i så svimlende summer noen gang, selv om jeg tidvis strør rundt med penger. Matbudsjettet på 15 866 kroner er høyt, men med økte matpriser tror jeg det er det vi bruker per måned. Men i dette inngår også andre dagligvarer/husholdningsartikler, som er tatt ut i egne poster, og utgjør til sammen nesten 2000 kroner. Vi har heller ikke sjans i havet på å bruke 50 000 (!) i året på klær og sko. Enda ungene driver med en idrett som krever innkjøp av en del dyrere utstyr. Personlig pleie på 3 000 i måneden er også sinnssykt. Vi går kanskje til frisør 2-3 ganger i året, og kun klipper hår der. Minstemann klipper jeg gratis med maskin. Farging gjøres hjemme, med en farge som koster 100 kroner per pakke. Jeg forstår heller ikke posten "lek og mediebruk" på over 6 000 (!) hver måned! Hva er det folk bruker penger på der? I tillegg kommer "mediebruk og fritid" på 2 730 kroner, altså nesten 9 000 hver måned i lek, fritid og mediebruk? Hele sommerferien vår kom på 30 000, og jeg synes det var mye. Vi stikker på noen små reiser her og der, men kommer ikke i nærheten av over 100 000 i året i dette. Møbler på 1 100 per MÅNED? Hvem har det? Så det eneste jeg kan relatere til, er bilkostnader på 4 800 og mat på 15 866. Enda vi spiser dyr mat og kjører mye. Resten er som sagt bare bullshit. Er det ikke rart mange sliter med å få huslån selv om de har både egenkapital og høye lønninger? Hvis de skriver budsjett med svære høygafler, sånn som her, får man helt urealistisk bilde av folks GJENNOMSNITTLIGE forbruk. Anonymkode: a75cb...1ae 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:51 #2 Del Skrevet i går, 07:51 Mener å huske at det er ikke veldig reellt for folk flest, nav ser aldri på dette når de utbetaler stønader dor nødhjelp og sosialstønad Anonymkode: 4bd51...596 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:54 #3 Del Skrevet i går, 07:54 Jeg tasta inn at jeg er kvinne 31-50 vidt spenn da, men jeg bruker visst 14900 i mnd på ting.. det gjør jeg virkelig ikke. Anonymkode: 4bd51...596 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:57 #4 Del Skrevet i går, 07:57 Har du faktisk satt deg ned med kvitteringer og lagt sammen alt du bruker i løpet av et år? 50k på klær og sko høres mye ut, men det er ikke mer enn drøyt 800 kroner i snitt i måneden per pers. Fikk vintersko til barna mine på salg i år, da kom de på ca 850 kroner per par. Da var den månedens budsjett brukt opp. Men de trengte i tillegg ny utebukse og datteren min ny vinterjakke. For mannen min og meg går det mindre, da vi kan bruke klærne våre i flere sesonger. Samtidig kjøper vi gjerne dyrere igjen. Anonymkode: fa5df...bff 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:57 #5 Del Skrevet i går, 07:57 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tasta inn at jeg er kvinne 31-50 vidt spenn da, men jeg bruker visst 14900 i mnd på ting.. det gjør jeg virkelig ikke. Anonymkode: 4bd51...596 Ikke sant? Så hvis de fleste mennesker ikke gjør det, hva slags gjennomsnitt er det SIFO legger ved? Røkke sitt? Anonymkode: a75cb...1ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:58 #6 Del Skrevet i går, 07:58 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du faktisk satt deg ned med kvitteringer og lagt sammen alt du bruker i løpet av et år? 50k på klær og sko høres mye ut, men det er ikke mer enn drøyt 800 kroner i snitt i måneden per pers. Fikk vintersko til barna mine på salg i år, da kom de på ca 850 kroner per par. Da var den månedens budsjett brukt opp. Men de trengte i tillegg ny utebukse og datteren min ny vinterjakke. For mannen min og meg går det mindre, da vi kan bruke klærne våre i flere sesonger. Samtidig kjøper vi gjerne dyrere igjen. Anonymkode: fa5df...bff Mens vi arver gjerne klær og kjøper sko på tilbud. Jeg har ikke kjøpt vintersko på 4 sesongen, heller ikke mannen har gjort det. Tenåringen bruker ikke vintersko, som tenåringsjenter flest Anonymkode: a75cb...1ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:59 #7 Del Skrevet i går, 07:59 SIFO er rimelig men ikke sparebluss. Og ja, det virker mye når det står sånn, men det er basert på snittet gjennomført ett år. Mange forbruker i porsjoner, kanskje konsentrert tunet ferier, jul og bursdag, og tenker ikke på at utgiftene i et sånt budsjett spres ut over året. Om dere klipper dere hos Cutters 3 ganger i året, koster bare det flere tusen kroner på et år for en familie på 4.. Møbler er kansje en sofa til 15.000 det ene året, og senger til barna til 10.000 det neste året. Fordelt på 12 mnd i året blir det en tusenlapp i mnd. Med møbler må man virkelig se på forbruket over tid. Anonymkode: 09e36...374 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:00 #8 Del Skrevet i går, 08:00 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du faktisk satt deg ned med kvitteringer og lagt sammen alt du bruker i løpet av et år? 50k på klær og sko høres mye ut, men det er ikke mer enn drøyt 800 kroner i snitt i måneden per pers. Fikk vintersko til barna mine på salg i år, da kom de på ca 850 kroner per par. Da var den månedens budsjett brukt opp. Men de trengte i tillegg ny utebukse og datteren min ny vinterjakke. For mannen min og meg går det mindre, da vi kan bruke klærne våre i flere sesonger. Samtidig kjøper vi gjerne dyrere igjen. Anonymkode: fa5df...bff Ikke meg du svarer men Ja, jeg har alle kvitteringer på alt jeg bruker i løpet av et år, og har aldri kommet i nærheten av sifo sine tall på forskjellige poster. Jeg fører stålkontroll over budsjett og regnskap tilfeldigvis. Anonymkode: 4bd51...596 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:00 #9 Del Skrevet i går, 08:00 Det er mye som ikke stemmer der.. lek, medie og fritid er jo helt sinnsyke summer. Også får jeg opp kollektiv, vi tar da aldri kollektiv, går ikke akkurat så mange busser her vi bor 😂 Pris på barnehage stemte heller ikke… Anonymkode: 1f8df...ecb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:00 #10 Del Skrevet i går, 08:00 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mens vi arver gjerne klær og kjøper sko på tilbud. Jeg har ikke kjøpt vintersko på 4 sesongen, heller ikke mannen har gjort det. Tenåringen bruker ikke vintersko, som tenåringsjenter flest Anonymkode: a75cb...1ae Vi kjøper også sko på tilbud, men det blir allikevel flere hundre kroner. Og vi har ingen og arve av. SIFO kan ikke legge til grunn at man får klær og utstyr gratis. Anonymkode: fa5df...bff 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:03 #11 Del Skrevet i går, 08:03 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): SIFO er rimelig men ikke sparebluss. Og ja, det virker mye når det står sånn, men det er basert på snittet gjennomført ett år. Mange forbruker i porsjoner, kanskje konsentrert tunet ferier, jul og bursdag, og tenker ikke på at utgiftene i et sånt budsjett spres ut over året. Om dere klipper dere hos Cutters 3 ganger i året, koster bare det flere tusen kroner på et år for en familie på 4.. Møbler er kansje en sofa til 15.000 det ene året, og senger til barna til 10.000 det neste året. Fordelt på 12 mnd i året blir det en tusenlapp i mnd. Med møbler må man virkelig se på forbruket over tid. Anonymkode: 09e36...374 Jeg har aldri i mitt liv kjøpt en sofa til 15 000 eller senger til 10 000. Aldri. Bruker folk å kjøpe designersofaer og det dyreste innen barnesenger, altså? Anonymkode: a75cb...1ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:03 #12 Del Skrevet i går, 08:03 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi kjøper også sko på tilbud, men det blir allikevel flere hundre kroner. Og vi har ingen og arve av. SIFO kan ikke legge til grunn at man får klær og utstyr gratis. Anonymkode: fa5df...bff Vi arver fra folk på Finn og Facebook. Man må ikke ha slekt eller venner for å arve. Anonymkode: a75cb...1ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:03 #13 Del Skrevet i går, 08:03 Ja, det er nok ganske riktig på SIFO. Mange "glemmer" alle små-utgifter. Snøfreser, gressklipper, møbler, sko. Alt alt tilbehør til skole, fritid, trening for barna. 1100,- pr mnd i møbler er nok sikker litt lite i snitt. Anonymkode: 4c7df...535 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:04 #14 Del Skrevet i går, 08:04 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er mye som ikke stemmer der.. lek, medie og fritid er jo helt sinnsyke summer. Også får jeg opp kollektiv, vi tar da aldri kollektiv, går ikke akkurat så mange busser her vi bor 😂 Pris på barnehage stemte heller ikke… Anonymkode: 1f8df...ecb Ingen busser her heller. Det burde jo være et avkrysningsalternativ "ikke kollektiv" når man legger inn opplysninger. Anonymkode: a75cb...1ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:04 #15 Del Skrevet i går, 08:04 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke meg du svarer men Ja, jeg har alle kvitteringer på alt jeg bruker i løpet av et år, og har aldri kommet i nærheten av sifo sine tall på forskjellige poster. Jeg fører stålkontroll over budsjett og regnskap tilfeldigvis. Anonymkode: 4bd51...596 Jeg, TS, har også begynt med kvitteringer på alt. Og nei, ikke i nærheten av slike priser, gitt. Anonymkode: a75cb...1ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:04 #16 Del Skrevet i går, 08:04 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er nok ganske riktig på SIFO. Mange "glemmer" alle små-utgifter. Snøfreser, gressklipper, møbler, sko. Alt alt tilbehør til skole, fritid, trening for barna. 1100,- pr mnd i møbler er nok sikker litt lite i snitt. Anonymkode: 4c7df...535 Man kjøper som regel ikke snøfreser, senger, sofa, og slike ting HVERT år da, selv om en skulle kjøpt de dyre tingene. Anonymkode: 4bd51...596 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet i går, 08:04 #17 Del Skrevet i går, 08:04 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mens vi arver gjerne klær og kjøper sko på tilbud. Jeg har ikke kjøpt vintersko på 4 sesongen, heller ikke mannen har gjort det. Tenåringen bruker ikke vintersko, som tenåringsjenter flest Anonymkode: a75cb...1ae Men SIFO kan selvfølgelig ikke forutsette at folk arver klær. 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:05 #18 Del Skrevet i går, 08:05 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen busser her heller. Det burde jo være et avkrysningsalternativ "ikke kollektiv" når man legger inn opplysninger. Anonymkode: a75cb...1ae Absolutt… kom også opp flere tusen på drift og vedlikehold på bil, bruker ikke en krone på det jeg😅 Kjører ny elbil som jeg lader for 300-400 i mnd. Anonymkode: 1f8df...ecb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:05 #19 Del Skrevet i går, 08:05 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man kjøper som regel ikke snøfreser, senger, sofa, og slike ting HVERT år da, selv om en skulle kjøpt de dyre tingene. Anonymkode: 4bd51...596 Ikke alle har snøfreser eller gressklipper heller. Flere jeg kjenner, bor i leilighet, der de ikke trenger gressklipper. De som bor sørpå der det snør to ganger i året, trenger heller ikke snøfreser. Anonymkode: a75cb...1ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:05 #20 Del Skrevet i går, 08:05 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Absolutt… kom også opp flere tusen på drift og vedlikehold på bil, bruker ikke en krone på det jeg😅 Kjører ny elbil som jeg lader for 300-400 i mnd. Anonymkode: 1f8df...ecb Men du må fortsatt ta service på bilen, betale vegavgift, parkering, reparasjoner osv. Anonymkode: a75cb...1ae 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå