Gå til innhold

Forklar meg gjerne mekanismen - menn som "disser" andre menn offentlig for å behandle kvinner bra - hva er grunnen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

I det siste har jeg av en eller annen grunn fått opp masse misogynistiske artikler på Facebook. Av nysgjerrighet leste jeg kommentarfeltet. Mange menn som rett og slett hater kvinner, så er det enkelte menn som mener at kvinner skal behandles med respekt. De beskriver for eksempel hvordan deres eget ekteskap er, hvordan de deler på oppgavene, kommuniserer osv. Da kommer det masse stygge kommentarer fra andre menn a la "simp", "sissyboy", "gay" eller at mannen kanskje bør få seg en mannlig kjæreste i stedet, siden han er så underdanig og "whipped".

Hva er grunnen til at menn som offentlig uttaler seg om sine harmoniske forhold, blir stygt angrepet av andre menn? Er det slik at de andre mennene mislykkes med å få kjæreste gang på gang, og er forferdelig misunnelige på menn som får det til? Eller er det noe annet?

Anonymkode: 0f710...6c8

Mest av alt er det nok sånn at disse kvinnehaterne, som har gått så langt at de har ramlet ned i dette mørke incel-hullet, finner det mer behagelig å fastslå at kvinner er både jævlige og urimelige enn at det er noe galt med dem selv.

I dag er regelen, i hvert fall her i Vesten, at menn behandler kvinner som en likeverdig part og også yter sin del på områder der kvinner ofte har blitt sittende med svarteper. Jeg sier ikke at alt er rosenrødt, og heller ikke at menn og kvinner er helt like på alle vis foruten det fysiske, men de mennene du beskriver at "mener at kvinner skal behandles med respekt" er tross alt nærmere normalen utenfor misogynistiske artikler på Facebook.

Så har du en bunke med menn som taper gang på gang i dagens spilleregler. De mestrer ikke moderne dating eller samliv mellom mann og kvinne. Det er ikke, menneskelig sett, helt umulig å skjønne at man da blir litt sårbar for enkle forklaringer som fremhever at det ikke er din egen feil. Så bør åpenbart alarmen gå når man er i ferd med å kjøpe denne typen hatefullt piss som forklaring, Men de kjøper et syn på omverdenen som forteller dem at det er kvinner med sine urimelige krav om ålreit behandling, og de forræderske mennene som gir dem det, som gjør at ditt eget liv er kjipt. Og de kan umulig behandle kvinner fint fordi de synes det er riktig å gjøre, eller trives i den dynamikken det gir i eget forhold, de gjør det bare for å få seg noe.

Incel-ekkokamrene tilbyr enkle, i hvert fall på et vis trøstende, forklaringer. Men for å opprettholde den illusjonen og bortforklaringen de tilbyr, da må man slå hardt tilbake når noen forsøker å moderere eller imøtegå forestillingene dine. Så da tenner de på alle plugger. Fordi hele verdensbildet raser hvis man tar inn over seg at det er mulig, også for heterofile menn, å trives godt med et forhold tuftet på likeverd.

Jeg, som på ingen måte deler deres tanker, synes selvfølgelig det er like både skummelt og stusselig at de angriper helt normale menn som tar til orde for å behandle kvinner som omtrent like gode eller dårlige mennesker som menn. Og det er klart de er et problem, som attpåtil fremstår større enn de er pga. både algoritmer og at de som ytrer misnøye gjerne snakker høyere enn de som er happy, og det er klart vi andre bør tydelig uttrykke hvor feil de tar og hvor utrivelige de er. Så tror jeg samtidig ikke de er særlig lydhøre for solskinnshistorier i sine egne kommentarfelt. 

Anonymkode: 33395...e5e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (9 minutter siden):

Hvorfor skule noen betale for bots som sorer kbinnehat og truer med vold? Jeg forstår de som prøver å påvirke valg og politiske ting, men hva kan man tjene på generel kvine hat?

Først og fremst: Jeg benekter på ingen måte at det finnes tusener på tusener av hatefulle incels, og svært mange av dem kommenterer også dritt om kvinner og normale menn på nett.

Men det er klart det har en hensikt å bruke bots til å spre både kvinnehat og annet hat. Og at det skjer. Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor du tenker at det ikke skulle "påvirke valg og politiske ting"?

Det er nå en grunn til at f.eks. Russland både bygger opp under nesten all slags ekstremisme i Vesten, samme hvilken vei den peker. Det å skape splid, og å forsterke motsetninger, er selvfølgelig gull for den som vil skape uro i samfunnet. Hvordan du ser verden, hvem du anser som fiender og trusler og hva du til syvende og sist stemmer henger åpenbart tett sammen. Det samme gjør hvem som slenger dritt om deg bare fordi du er den du er. Å svekke tillit til politikere, til byråkrater, til politi, til barnevern, til naboland, til hverandre - alt det er selvfølgelig nyttig om man vil gjøre oss handlingslammet og splittet. Særlig i møte med en ytre fiende. Det er et langsiktig arbeid med å svekke samfunn preget av såpass høy tillit som vårt og de fleste andre vestlige. Man sørger, ved å nøre opp under motsetninger, for å bidra til at det knaker ekstra mye i de sammenføyningene det er lettest og mest opportunt å få til knaking i. Som legninger, religioner, folkegrupper, generasjoner, landsdeler, klasser eller kjønn. 

Anonymkode: 33395...e5e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Hvorfor skule noen betale for bots som sprer kvinnehat og truer med vold? Jeg forstår de som prøver å påvirke valg og politiske ting, men hva kan man tjene på generel kvine hat?

Tror ikke det er nøyaktig kvinnehat som er hovedfokus. Det er bare en av de mange emnene man vet kan skape trafikk. Det er ikke uvanlig at emner som skaper debatt blir forårsaket og pratet om, kun av bots på sosiale medier. Mer trafikk = mer inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I det siste har jeg av en eller annen grunn fått opp masse misogynistiske artikler på Facebook. Av nysgjerrighet leste jeg kommentarfeltet. Mange menn som rett og slett hater kvinner, så er det enkelte menn som mener at kvinner skal behandles med respekt. De beskriver for eksempel hvordan deres eget ekteskap er, hvordan de deler på oppgavene, kommuniserer osv. Da kommer det masse stygge kommentarer fra andre menn a la "simp", "sissyboy", "gay" eller at mannen kanskje bør få seg en mannlig kjæreste i stedet, siden han er så underdanig og "whipped".

Hva er grunnen til at menn som offentlig uttaler seg om sine harmoniske forhold, blir stygt angrepet av andre menn? Er det slik at de andre mennene mislykkes med å få kjæreste gang på gang, og er forferdelig misunnelige på menn som får det til? Eller er det noe annet?

De tror at menn som gjør alt i huset og for konen kan bli tatt for gitt, bli regnet som kjedelige og senere byttet ut til fordel for mer "spennende" menn. De mener at kvinner liker et element av friksjon, hvis ikke kan de bli rastløse. Dette er en stereotypisk og forenklet generalisering, men det er noe enkelte av dem tror.

Endret av askjiir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
askjiir skrev (1 minutt siden):

De tror at menn som gjør alt i huset og for konen kan bli tatt for gitt, bli regnet som kjedelige og senere byttet ut til fordel for mer "spennende" menn. De mener at kvinner liker et element av friksjon, hvis ikke kan de bli rastløse. Dette er en stereotypisk og forenklet generalisering, men det er noe enkelte av de tror.

Det er ikke snakk om menn som gjør alt. Men deler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er ikke snakk om menn som gjør alt. Men deler.

Det er mange "mannen min er alle tiders, men han tenner meg ikke" tråder her. Ofte beskriver ts en mann som gjør alt ordentlig med tanke på husarbeid,  er snill osv. osv. mens konen fantaserer om andre menn.

Incels bruker slike eksempler for å pushe sitt narrativ. De nevner selvfølgelig ikke de positive eksemplene, som det er flere av en negative.

Endret av askjiir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

askjiir skrev (34 minutter siden):

Det er mange "mannen min er alle tiders, men han tenner meg ikke" tråder her. Ofte beskriver ts en mann som gjør alt ordentlig med tanke på husarbeid,  er snill osv. osv. mens konen fantaserer om andre menn.

Incels bruker slike eksempler for å pushe sitt narrativ. De nevner selvfølgelig ikke de positive eksemplene, som det er flere av en negative.

Så mannen bør ikke være for "perfekt", det blir kjedelig. That's my guess 🤷‍♂️

Endret av askjiir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg ser en kort kommentar som er rasistisk eller sexistisk så tenker jeg at det er 90% sjangse for at det ikke er et ekte menneske som skrev det.

Anonymkode: 36c4a...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Åpne kommentarfelt er jo berykta for å bli fulle av ugjennomtenkte utsagn og kommentarer. Ikke bare den der sort artikler, men alt. Politikk, miljø, kunst, sport osv osv.

Her er min teori. Det er veldig lett å bare slenge ut noe svada som ikke gir mening. Å skrive noe meningsfylt og gjennomtenkt, tar tid. Og så tror jeg folk som har veldig sterke meninger om ting og tang, er akkurat som at de ramler ned i "hull" på internett, og samles der. Og så blir det såkalla ekkokammer. Og den typen folk som har tid til å sitte å kommentere på så mye hele tida, har ikke tid til å ta til seg input fra andre kilder og å reflektere særlig. Jeg og kommer jo av og til over lignende som du prater om her. Og så finner jeg på at jeg skal skrive et saklig innlegg, bare for å vise at det finnes andre synspunkter og meninger. Men det tar jo så jækla med tid, og det er jo så ufattelig mange "dumme" kommentarer og innlegg. Og så kommer jeg fram til at jeg har bedre ting å bruke tida mi på enn å diskutere med fremmede på nett som er fastlåst i sin egen tankegang. Og jeg tror mange andre som har noe vettugt å komme med tenker det samme. De som har noe fornuftig å komme med, sitter ikke på nett og skriver i alle slags kommentarfelt, de har et liv. Derfor blir det slike fenomener som du opplever her, som heldigvis ikke er like ille i det virkelige liv. Som sagt, min teori. Aner ikke om det er sant. 😅

Ser flere har nevnt at det kan vere bots og. Og det tror jeg så absolut at det kan vere og ja. Finnes jo alltids noen som har en eller annen agenda for å lage slikt. 

Jeg tror disse du snakker om som kommer med stygge kommentarer som "simp" "gay" osv gjør det fordi de er fastlåst i sin egen tankegang og nekter å innse at de kan ta feil, og har behov for å rakke ned på andre for å føle seg bedre. Og egler opp hverandre, for å føle en tilhørighet i en gruppe, og "bevise" for seg selv og hverandre at de har rett.

Endret av Blue Balloon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har rett i poengene i HI, samt at de selv vet de ikke er mentalt istand til å ivareta kvinner så da er det lettere å hate på de som gjør det. Som at en svært overvektig person hater på slanke fordi de ikke klarer å gå ned i vekt, litt det samme. 

Anonymkode: e8d01...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...