Gå til innhold

Kjæresten har invitert en venninne på fancy Michelin over 15 retters restaurant

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Meget spesielt. Min samboer vil jo finne på sånne ting med meg, og hvis jeg ikke vil, så dropper han det heller. Aldri i livet om han (eller jeg) hadde tatt med noen andre på sånt, uten at partner også var med. Det sier seg litt selv, synes jeg.  Vi hadde ikke dratt alene med noen av motsatt kjønn. Vi respekterer hverandre, og noen opplevelser er forbeholdt kun oss som par. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Druid skrev (4 minutter siden):

Interessante perspektiver i denne debatten.

Jeg har hatt et par sånne middager med kompiser, og har stort sett sluttet å invitere kona, ganske enkelt fordi hun ikke ser verdien i det, i motsetning til TS. 
Det er grenser for hvor mange ganger jeg skal høre at maten er dyr og rettene er små.

Noen av disse kompisene har vært kvinner. Og det har vært litt ulikt hvem som har betalt.  Jeg har aldri opplevd dem som «romantiske» eller som «date».  Dyre restauranter gir som oftes ikke den avslappede, intime følelsen du ønsker om du skal ha fokus på personen og ikke på retten og vinen. Jeg tror dette fort blir en personlighet ting.

Men jeg skjønner ikke fyren til TS heller: skal jeg noe, vil jeg som regel invitere kona også,  og hvis jeg ikke ønsker å ha henne med, forteller jeg henne hvorfor.

Ja, men da er jo dette en annen situasjon og ikke den TS forteller om – hun skulle gjerne vært med!
Enig i at det er kjipt å være på en sånn restaurant med noen som ikke har sansen for det, hadde min partner vært en av dem, hadde jeg også heller dratt med andre som var interessert. Men det er altså ikke situasjonen her.

Anonymkode: d7501...cae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han sa han hadde invitert en venninne av seg på en slik restaurant. Jeg og han har vært der en gang før, men for noen år siden. Hjertet mitt sank litt da siden han ikke har invitert meg. 

han har møtt henne for kaffe og lunsj alene før, noe som har vært greit for meg, men ikke noe sånt. Føles ut som om han vil være på date med henne. Hun er glad i god mat og vin og de har en felles interesse i whiskey. Men jeg også elsker god mat…

Hadde dere reagert på dette? Det blir jo en lang kveld med bare de. Det skal skje om et par uker siden man må reservere bord en stund i forveien. 

Anonymkode: 1040f...67d

"Det at du inviterte X og ikke meg på Y, det setter jeg lite pris på. Gjør at jeg føler meg nedprioritert og ekskludert. For meg er det å invitere på en slik type middag, noe man gjør med kjæresten sin" 

Noe slikt bør du si til han. Han har opplagt godt med penger som har tenkt å bruke 10.000+ på en kveld med en kompis.

Jeg hadde som gift mann aldri invitert enn kvinnelig venn på noe slikt. Er stor forskjell på å for eksempel gjøre ting som er naturlig, som å spise ute med en god kvinnelig kollega når man er på jobbtur, og det kjæresten din har gjort her. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja,

Jeg ville selvsagt blitt skuffet. Men kan også forstå at han inviterer henne om du har opplevd det før, og hun ikke.

Samtidig ville jeg sagt at jeg hadde jo håpt han kunne hørt med meg først, for jeg hadde elsket å være på én slik restaurant før. Og at det oppleves som han tar med hu på date, du har lov til å si ifra, men han har lov til å bestemme hvem han tar med på restaurant.

Anonymkode: 1996f...c48

Hvorfor forstår du at han føler ansvar for å gi venninnen en romantisk opplevelse pga at kjæresten allerede har hatt den? 

Noe så idiotisk, ta med venninne av motsatt kjønn på restaurantmiddag når man er i forhold med noen? Det sånt man gjør med kjæresten. 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde du reagert om det var en kompis? Min erfaring er at mange i dag er like god venn med begge kjønn og man må få lov til å gjøre hyggelige ting med venner uten kjæresten.

Anonymkode: c819e...e91

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde du reagert om det var en kompis? Min erfaring er at mange i dag er like god venn med begge kjønn og man må få lov til å gjøre hyggelige ting med venner uten kjæresten.

Anonymkode: c819e...e91

Men det er faktisk en forskjell. En mann og en kvinne som er pyntet og sitter alene ved et bord på en fancy restaurant, blir av de fleste oppfattet som date/kjærestepar. To kompiser blir det som regel ikke. I tillegg er det slik at mange menn har "venninner" fordi de ikke kunne få disse damene som kjærester/ligg. 

Anonymkode: 9a1fd...7c3

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Menn er ikke venner med kvinner de ikke kunne tenke seg å ligge med om anledningen bød seg. Ikke at han et uto, men tro meg. Tiltrukket av henne er han på et eller annet plan. 

Jeg har venner av begge kjønn, de fleste er mannen til veninner som vi har vært mye felles sammen med. Disse tenker jeg absolutt ikke er tiltrukket av meg men de er heller ikke personlige venner av meg. Mer en del av gjengen. Ingen av oss går på lunsj og kaffe for å si det slik. 

Joda. Han kan ta med hvem han vil på date, men det betyr jo ikke at ts trenger å være i et forhold med denne mannen. 

Anonymkode: d5d20...4d3

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han er med stor sannsynlighet interessert i denne ‘venninnen’ sin… 

Det hadde fort vært kroken på døra for min del. 

Anonymkode: 97971...6d7

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en venninne. Kan de ikke få lov å finne på noe kjekt sammen som har med felles interesse å gjøre? Det er alltid hyggelig å være med venner alene i blant også, uten partner. Spesielt hvis det er venner en har hatt fra før en fikk partner. Det er sunt å kunne ha egne relasjoner en ikke alltid skal ha med partneren i også. Han er jo åpen med deg om hva de ska, hvor de skal og hvem han skal med. 
Du kan selvsagt si at du ble skuffet over å ikke bli invitert med. Kanskje han ikke har tenkt over hvordan dette føles for deg. 
Jeg kunne fint dratt på finere restaurant med flere retter sammen med en venninne og uten min samboer. Tenker at det burde gått fint med en kompis også hvis det var tilfellet. 

Anonymkode: 8728e...39b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer mer på hvem som spiser 15 retter

Anonymkode: d6778...542

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du sagt til ham at dette liker du ikke, TS? Slikt gjør man ikke i et parforhold med mindre begge parter synes det er greit. Dette kan lett oppfattes som en date, og magefølelsen din tilsier at det er en date. Da er det selvfølgelig ikke innafor! Men ikke forvent at din samboer skjønner det om du ikke har sagt noe.

Anonymkode: 91c72...b15

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han sa han hadde invitert en venninne av seg på en slik restaurant. Jeg og han har vært der en gang før, men for noen år siden. Hjertet mitt sank litt da siden han ikke har invitert meg. 

han har møtt henne for kaffe og lunsj alene før, noe som har vært greit for meg, men ikke noe sånt. Føles ut som om han vil være på date med henne. Hun er glad i god mat og vin og de har en felles interesse i whiskey. Men jeg også elsker god mat…

Hadde dere reagert på dette? Det blir jo en lang kveld med bare de. Det skal skje om et par uker siden man må reservere bord en stund i forveien. 

For en selvsentrert drittsekk. Dump han 👍

Anonymkode: 77ac6...f26

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele koker jo ned til om du tror dette er en venn eller om det er ei han potensielt er forelsket i. Jeg har vært på ferietur med en kompis og hans og mine barn. Både han og jeg var i forhold da. Vi bodde separat med egne barn, men reiser jo sammen og var sammen hele helgen. Vi er enda sammen med våre respektive, som heldigvis er klar over at vi er venner og bare det. For oss handlet det om jevnaldrende barn og felles opplevelser med dem. Partnerne våre hadde vesentlig yngre barn. Og det hadde blitt en helt annen tur for våre unger å dra på akkurat den turen med dem. 

Du har hatt denne restaurantopplevelsen med ham før, og nå vil han dele den med en venn som har samme interesse for mat og drikke som ham. Det hadde vært noe annet om dette var første gangen for dere begge, og han valgte henne foran deg. 

men som sagt - det handler om tillit og ikke minst om forholdet mellom han og venninna. Er de gamle venner som alltid har vært venner, eller er det ei som er ny og spennende eller som er forelsket i ham. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Driter i å være politisk korrekt: jeg hadde spurt han rett ut og så tatt det derfra. 15 rettersmiddag er dyrt og ikke noe du gjør uten videre. Er dere sammen er det ikke greit å bruke masse penger på andre uten videre.

Anonymkode: 1e60c...71e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her.

Det ble månelyst for litt siden og merkelig stemning. Etter at jeg skrev her og begynte å få litt svar som definitivt bekrefter hvor rart det her er så sa jeg rett ut hva jeg følte om det. Og jeg ble vel ganske sint fordi han inviterer henne på noe sånt med bare de to. Jeg elsker god mat og slike restauranter. Han ble blek om nebbet og kansellerte bookingen, så tekstet henne at det ikke blir noe av. Så dro han på jobb. 

Han sa det ikke var noe mellom dem og ikke hadde tenkt over at jeg kunne reagere på det. Synes det er rart, men jeg så han kansellere bookingen iallfall. 

• Liker 18
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg lurer mer på hvem som spiser 15 retter

Anonymkode: d6778...542

Det gjør jeg og min mann etpar ganger i året, det er fordi vi er interessert i mat som er matchet med drikken for å gi en optimal opplevelse, det er små retter og man opplever ulike smaker, jele settingen kretser om maten og drikken, ikke det romantiske i så måte - den biten kommr fordi vi går som par. Vi har begge også deltatt på slike middager med venner uten partner, med kollegaer osv som har denne interessen - det merkelige er at TS og kjæresten (ikke samboer, ikke ektefelle) ikke har snakket om dette på forhånd egentlig, hvor de ser for seg at grensen mennom greit og ikke greit går i fht andre av motsatt kjønn / samme kjønn med tanke på at TS kanskje ikke ville blitt så såret om det var en kompis kjæresten skulle spise med? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Unnskyld men tror dere er pulevenner og ikke kjærester... Du bør sjekke status for forholdet..  

Anonymkode: 07894...1a6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dessverre en date fra hans side, men han ønsker bli helt sikker på gjensidig interesse for noe mer før han overlapper.

Om han ikke var veldig interessert hadde det vært flere deltakere inkludert deg. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her.

Det ble månelyst for litt siden og merkelig stemning. Etter at jeg skrev her og begynte å få litt svar som definitivt bekrefter hvor rart det her er så sa jeg rett ut hva jeg følte om det. Og jeg ble vel ganske sint fordi han inviterer henne på noe sånt med bare de to. Jeg elsker god mat og slike restauranter. Han ble blek om nebbet og kansellerte bookingen, så tekstet henne at det ikke blir noe av. Så dro han på jobb. 

Han sa det ikke var noe mellom dem og ikke hadde tenkt over at jeg kunne reagere på det. Synes det er rart, men jeg så han kansellere bookingen iallfall. 

Hvordan ble det månelyst? At du ble så sint, eller ble han sint for at du ble sint? Hvis han hadde vært så utenksom, hørte på deg, innså det og kansellerte, tenker jeg det er greit, selv om jeg syns det er rar idé i utgangspunktet. Men hvis han ble sint for at du reagerte, da er det en annen situasjon og jeg hadde tenkt hun ikke bare er en venninne for ham.

Anonymkode: d7501...cae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg hadde syntes det var rart. Det hadde vært litt annerledes om begge hadde mat som hobby og skulle betale hver for seg, og bare blitt enige om å teste en restaurant. Jeg synes ikke dette faller inn under «sjalu og kontrollerende», slik en del andre tråder her inne passer inn i.

Anonymkode: 383f4...06a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...