Gå til innhold

Ønske om planlagt ks

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Da jeg var 6 år, og i noen år etter opplevde jeg overgrep fra en jeg var i nær relasjon med gjentatte ganger. Dette skapte mange problemer og tanker i senere år, som jeg nå etter mange år igjen har klart å bearbeide på en måte som har hjulpet meg ditt den dag jeg er i dag. Nå er jeg gravid, og er veldig nervøs for fødsel. Jeg er ikke nervøs pga eventuelle smerter eller den type ting, men rett og slett tanken på at jeg vil ha null kontroll og oversikt over mitt eget underliv.

Det at det skal være ukjente mennesker nede ved underlivet mitt, som skal gjøre mye som jeg mest sannsynlig ikke vil ha noe forståelse for der og da gir meg så vonde følelser i kroppen. Samt er jeg redd for at det skal skape og bringe tilbake vonde minner fra de traumene jeg har klart å bearbeide. Jeg har snakket med både min samboer og mor om dette, og de sier også at dette er noe jeg bør snakke med jordmor om. Så tanken har vært å ta opp med jordmor at jeg ønsker å søke om keisersnitt, men er så redd for å få null forståelse, og et nei.. Jeg vet heller ikke hvordan jeg skal ta opp dette med henne.. 

Har dere noen gode råd og tips til meg..?

Anonymkode: 6c534...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ikke erfaring men ville bare sende en klem ❤️ dette burde absolutt ikke være et problem (burde!), og overgrep er god grunn til ønske om pks. Lykke til!

Anonymkode: be805...97f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med jordmor og sykehuset og legg dette frem. 

Dette høres kanskje litt rart ut..mrm du har faktisk kontroll over kroppen din når du føder :) kan ikke helt forklare det,men hele kroppen bare jobbe med deg.  Hvor mye nedentil vil du se? Om du ligger/ sitter vil du kunne se en del,men igjen når kroppen jobber så er ikke nedentil nor du fokuserer så mye på. Du fokuserer mye på pusten, hvordan kroppen jobber og presse ♥️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vil være ukjente mennesker nede ved underlivet ditt ved keisersnitt også. Jeg tok riktignok hastesnitt sånn at ting skjedde ganske fort og uten at jeg egentlig fikk med meg alt, men jeg fikk i alle fall med meg at de klippa av meg trusa på et tidspunkt etter at jeg hadde fått spinalbedøvelse. Jeg måtte også kateteriseres 4 ganger tilsammen da tissetrangen ikke kom etter at det permanente kateteret ble fjernet og jeg i begynnelsen ikke klarte å bruke musklene for å tømme urinblæren pga keisersnittet. Så keisersnitt er absolutt ingen garanti for at ingen ukjente er ved underlivet ditt. Det er kanskje enda flere som ser underlivet ditt i en operasjonssal fremfor en jordmor eller to ved en ukomplisert vaginal fornøsning. Under mitt keisersnitt telte samboer 14 helsepersonell i rommet. 

Anonymkode: e9b0c...6ed

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå til privat jordmor. Koster ikke så mye, men de gir deg uendelig mye mer støtte og hjelp enn det offentlige.
Planlagt keisersnitt går fort og er uten komplikasjoner. Det er noe helt annet enn hastesnitt. Kontrollert, rolig og ukomplisert.

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: 94dcd...0a2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gå til privat jordmor. Koster ikke så mye, men de gir deg uendelig mye mer støtte og hjelp enn det offentlige.
Planlagt keisersnitt går fort og er uten komplikasjoner. Det er noe helt annet enn hastesnitt. Kontrollert, rolig og ukomplisert.

Lykke til ❤️ 

Eh nei. Det kan oppstå mange ting under og etter et planlagt keisersnitt… 

Jeg har hatt et ukomplisert og et hvor det oppstod greier både under operasjonen og i etterkant… 

Anonymkode: b1894...800

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eh nei. Det kan oppstå mange ting under og etter et planlagt keisersnitt… 

Jeg har hatt et ukomplisert og et hvor det oppstod greier både under operasjonen og i etterkant… 

Hva oppstod? Jeg har kun vært borti overflatisk sårinfeksjon. Hastekeisersnitt er noe helt annet. 

Det er uansett forsvinnende lite komplikasjoner, også i forhold til vaginale fødsler, der vi ved nyere forskning  nå ser at skader har vært grovt underrapportert. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil tillegge at det selvsagt kan oppstå komplikasjoner hvis planlagt KS er gitt grunnet risikosvangerskap. Det er en egen statistikk.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt et akutt keisersnitt og en vaginal fødsel og min opplevelse var at vaginal fødsel var uendelig mye bedre. Under keisersnitt måtte jeg ha kateter, og med spinalbedøvelse hadde jeg jo ikke kontroll over egen kropp overhode. Masse helsepersonell som styrer med å få babyen ut, skjære deg opp og sy deg sammen igjen. Mye mer smerter etterpå.

Den store forskjellen er også hvor istand du er til å ta vare på babyen etterpå. Det første døgnet var veldig ulikt, med vaginal fødsel er man i rimelig bra shape, kan amme baby selv og dusje. Med keisersnitt er du sengeliggende på postoperativ og trenger hjelp til alt. De neste ukene var også stor forskjell. I starten etter keisersnitt gjør alt vondt. Reise seg fra seng/stol, snu seg i senga, justere stilling for å amme. Man er sår nedentil etter vaginal fødsel også (og jeg hadde en god del sting og rifter - alt grodde og var fint etter 3-6 måneder), men kan ikke sammenlignes med smertene etter keisersnitt.

Personlig syns jeg keisersnittet var ganske traumatisk og opplevelsen av å ha blitt kuttet igjennom og ikke kunne ta vare på babyen min de første timene.

Alt ordner seg uansett, men ville vært åpen for å lære mer før du «bestemmer» deg. Det er en grunn til at man ikke anbefaler KS når det ikke er medisinsk nødvendig, og det er ikke for å være kjip. 

Ønsker deg lykke til uansett!

Anonymkode: a9dff...7cd

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt et akutt keisersnitt og en vaginal fødsel og min opplevelse var at vaginal fødsel var uendelig mye bedre. Under keisersnitt måtte jeg ha kateter, og med spinalbedøvelse hadde jeg jo ikke kontroll over egen kropp overhode. Masse helsepersonell som styrer med å få babyen ut, skjære deg opp og sy deg sammen igjen. Mye mer smerter etterpå.

Den store forskjellen er også hvor istand du er til å ta vare på babyen etterpå. Det første døgnet var veldig ulikt, med vaginal fødsel er man i rimelig bra shape, kan amme baby selv og dusje. Med keisersnitt er du sengeliggende på postoperativ og trenger hjelp til alt. De neste ukene var også stor forskjell. I starten etter keisersnitt gjør alt vondt. Reise seg fra seng/stol, snu seg i senga, justere stilling for å amme. Man er sår nedentil etter vaginal fødsel også (og jeg hadde en god del sting og rifter - alt grodde og var fint etter 3-6 måneder), men kan ikke sammenlignes med smertene etter keisersnitt.

Personlig syns jeg keisersnittet var ganske traumatisk og opplevelsen av å ha blitt kuttet igjennom og ikke kunne ta vare på babyen min de første timene.

Alt ordner seg uansett, men ville vært åpen for å lære mer før du «bestemmer» deg. Det er en grunn til at man ikke anbefaler KS når det ikke er medisinsk nødvendig, og det er ikke for å være kjip. 

Ønsker deg lykke til uansett!

Anonymkode: a9dff...7cd

Hastekeisersnitt er noe helt annet enn planlagt KS. Kan ikke sammenlignes. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for alle svar❤️ 

Jeg tar virkelig til meg det dere skriver! Skal til jordmor i dag, og tenker å ta opp selve fødsel som et emne og ikke nødvendigvis bare planlagt ks. Da går det kanskje an å snakke mer om dette emnet de neste timene som kommer også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Forskning viser at det er forsvinnende lite komplikasjoner ved planlagt KS. Problemet er at de har blandet alle KS ved statistikk. Interne undersøkelser viser også at mange fødselsleger og gyneokologer velger planlagt KS selv, men de må nekte andre. Dette er et kjent problem internt.

- privat jordmor

Ja, selvfølgelig er det lite komplikasjoner. Men det er absolutt ikke komplikasjonsfritt og ting kan skje

Anonymkode: 94c3c...681

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hastekeisersnitt er noe helt annet enn planlagt KS. Kan ikke sammenlignes. 

Det hun har beskrevet her er jo det samme ved planlagt snitt. Man må ha kateter, spinalbedøvelse, man mister litt kontrollen over egen kropp fordi du har ingen følelser i kroppen, mens de holder på å skjære deg opp å roter rundt i magen før de syr deg sammen igjen. Smertene etterpå er et helvete, og smertene varer ikke bare 1-2 dager.. Noen må styre med kateter i mange dager også. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
mommyaka skrev (4 timer siden):

Snakk med jordmor og sykehuset og legg dette frem. 

Dette høres kanskje litt rart ut..mrm du har faktisk kontroll over kroppen din når du føder :) kan ikke helt forklare det,men hele kroppen bare jobbe med deg.  Hvor mye nedentil vil du se? Om du ligger/ sitter vil du kunne se en del,men igjen når kroppen jobber så er ikke nedentil nor du fokuserer så mye på. Du fokuserer mye på pusten, hvordan kroppen jobber og presse ♥️

Jeg forstår at du forsøker å gi ts en slags pep-talk, men du kan ikke love henne følelsen av å ha kontroll over egen kropp. Jeg hadde ikke den opplevelsen under noen del av fødselen. Alt virket greit hele tiden, men plutselig fikk jeg beskjed om at barnet er i fare og de måtte klippe og bruke vakuum. Det snuddr på et øyeblikk. Jeg fikk forklaringer mens ting skjedde eller etterpå. Plutselig haddr jeg to hender inni meg, en elektrode var der fra før, sprøyte, saks og deretter skulle sugekoppen monteres på barnets hode. Jeg kan fremdeles huske kreftene som ble brukt og følelsen av at barnet ble dratt ut av meg. Alt gikk fint og de sa at de anså dette som en vanlig fødsel som var uproblematisk.

Kjære ts: jeg ville absolutt drøftet dette med jordmor. En fødsel kan arte seg på så mange ulike måter og den kan snu når som helst. Jeg tenker at du bør få drøftet ks og få god informasjon om hva du kan forvente dersom det ikke blir ks. Hva vil det koste deg og barnet emosjonelt og i tikknytning de første årene dersom du blir retraumatisert av en fødsel?

Jeg ønsker deg utrolig mye lykke til og klemmer.

P.s. fødselen var vanskelig, men å være mamma og å ha barn er det beste livet har gitt meg. Håper du klarer å glede deg til alt det fine som kommer❤️

Anonymkode: c5fbd...97f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, selvfølgelig er det lite komplikasjoner. Men det er absolutt ikke komplikasjonsfritt og ting kan skje

Så og ved vf, har erfaring med både ks (akutt og planlagt) og vf foretrekker planlagt ks da det for meg har gitt minst komplikasjoner 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du klarer åpenbart å ha et sexliv siden du har blitt gravid, til tross for overgrep. Du klarer å gå til jordmor for å bli undersøkt... Så hvorfor skal du ikke klare en fødsel? 

Har selv vært utsatt for overgrep av min far i mange år og er ikke i nærheten av å kunne ha et sexliv i dag.

Tror mange bruker angivelie overgrep som unnskyldning for å få et ks. 

Anonymkode: 54c90...adc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det hun har beskrevet her er jo det samme ved planlagt snitt. Man må ha kateter, spinalbedøvelse, man mister litt kontrollen over egen kropp fordi du har ingen følelser i kroppen, mens de holder på å skjære deg opp å roter rundt i magen før de syr deg sammen igjen. Smertene etterpå er et helvete, og smertene varer ikke bare 1-2 dager.. Noen må styre med kateter i mange dager også. 

Hvilken smerter? Hadde smerter i ca 36t med haste, null på planlagt og ved vf fikk jeg endel komplikasjoner i etterkant (du vet det som sykehus i Norge underrapporterer)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du klarer åpenbart å ha et sexliv siden du har blitt gravid, til tross for overgrep. Du klarer å gå til jordmor for å bli undersøkt... Så hvorfor skal du ikke klare en fødsel? 

Har selv vært utsatt for overgrep av min far i mange år og er ikke i nærheten av å kunne ha et sexliv i dag.

Tror mange bruker angivelie overgrep som unnskyldning for å få et ks. 

Anonymkode: 54c90...adc

Vi er alle forskjellige 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden):

Så og ved vf, har erfaring med både ks (akutt og planlagt) og vf foretrekker planlagt ks da det for meg har gitt minst komplikasjoner 

Ja, igjen. Jeg sier ikke at det gir komplikasjoner. Jeg sier at man ikke kan garantere at det er 0 komplikasjoner ved et planlagt keisersnitt i alle tilfeller

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tusen takk for alle svar❤️ 

Jeg tar virkelig til meg det dere skriver! Skal til jordmor i dag, og tenker å ta opp selve fødsel som et emne og ikke nødvendigvis bare planlagt ks. Da går det kanskje an å snakke mer om dette emnet de neste timene som kommer også? 

Tror det beste du kan gjøre er å logge av KG jeg, og ta dette med jordmor og de rundt deg ❤️ 
Bare husk at du kan oppsøke en annen jordmor, hvis du føler du ikke blir hørt. Det er viktig at du kan slappe av og nyte graviditeten så godt du kan. Du skal ikke sitte med angst og bekymringer rundt dette, så finn en jordmor  som tar deg på alvor og hjelper deg og støtter deg. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...