Gå til innhold

Er det vanlig å lyve om småting?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tar meg i å noen ganger lyve om helt ubetydelige ting når jeg snakker med folk. Det kan for eksempel være om ting som hva jeg tenker å spise til middag, hvilken podkast jeg hører på eller at jeg har drukket kaffe den dagen selv om jeg ikke har det. Det skjer så automatisk at jeg ikke tenker over at jeg lyver, og jeg angrer alltid etterpå. Det er ikke sånn at de tingene jeg lyver om setter meg i noe bedre lys enn sannheten heller. Heldigvis skjer det ikke så ofte. Flere som har det sånn? Er det vanlig? 

Anonymkode: e51a8...77e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg lyver hele tiden, men har ikke dårlig samvittighet for det. 

Anonymkode: aa855...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I min verden er ikke det normalt. Men jeg sliter med selv de mest uskyldige hvite løgnene, som jeg aller helst for egen del skulle ha brukt i mange tilfeller der jeg jo vet at andre gjør det. Har for eksempel en kollega som lyver for å fremme seg selv hele tiden, men hadde alt hun sa vært sant så hadde vi også hatt flyvende griser da ingen kan være så perfekte. Men sånt må man kanskje gjøre når man er såpass sladrekjerring som henne😂

Anonymkode: 6a052...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

I min verden er ikke det normalt. Men jeg sliter med selv de mest uskyldige hvite løgnene, som jeg aller helst for egen del skulle ha brukt i mange tilfeller der jeg jo vet at andre gjør det. Har for eksempel en kollega som lyver for å fremme seg selv hele tiden, men hadde alt hun sa vært sant så hadde vi også hatt flyvende griser da ingen kan være så perfekte. Men sånt må man kanskje gjøre når man er såpass sladrekjerring som henne😂

Oi, er vi kolleger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg tar meg i å noen ganger lyve om helt ubetydelige ting når jeg snakker med folk. Det kan for eksempel være om ting som hva jeg tenker å spise til middag, hvilken podkast jeg hører på eller at jeg har drukket kaffe den dagen selv om jeg ikke har det. Det skjer så automatisk at jeg ikke tenker over at jeg lyver, og jeg angrer alltid etterpå. Det er ikke sånn at de tingene jeg lyver om setter meg i noe bedre lys enn sannheten heller. Heldigvis skjer det ikke så ofte. Flere som har det sånn? Er det vanlig? 

Nei, det tror jeg ikke er vanlig. Det bor nok en liten lystløgner i deg. Lyger du om store ting også?

Anonymkode: a6a29...354

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke vanlig, patologisk løgner heter det.

Anonymkode: ed9df...680

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er gjerne det man kaller lystløgner? Det er ihvertfall ikke normalt å gå rundt å lyge om ting uten grunn.

Normalt: Sier at man kjørte i 50 i 50-sonen, selv om man kjørte i 60.

Unormalt: Sier at man kjørte i 47km/t i 50-sonen selv om man kjørte i 45km/t

Anonymkode: 8a255...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Oi, er vi kolleger?

Følte du deg truffet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor gjør du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tough cookie skrev (13 timer siden):

Hvorfor gjør du det?

Jeg vet ikke. De gangene jeg gjør det skjer det automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.aftenposten.no/norge/i/wARbG/joda-du-lyver-da-litt-du-ogsaa

Alle lyver litt nå og da. Hadde vi ikke hatt evnen til å lyve, hadde vi såret folk rett som det var. Selv forteller jeg hvite løgner hvor det er enklere å lyve enn å si sannheten, fordi sannheten f eks fremmer spørsmål jeg ikke ønsker å svare på til vedkommende. Jeg er svært personlig av meg, og tar heller en hvit løgn enn å måtte utbrodere om meg og mitt. 

Anonymkode: 16964...81d

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, tror ikke jeg gjør det. Men unnlater vel noen ganger å fortelle alt, om jeg tenker det er mest givende i en situasjon. Det er ikke nødvendig å fortelle alt som sårer.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg lyver ikke når det er ingen grunn til det. Sosiale løgner er noe annet. 

Jeg hadde ei venninne som var slik. Hun fikk problemer i alle relasjoner fordi ingen kunne jo stole på henne. Lyver du om en kaffe så vil ikke folk stole på at du ikke lyver om alt mulig annet også. 

Og ingen kan vite om du lyver 2 ganger per dag, eller 20. 

Jeg opplevde henne som så ugenuin og manipulerende at jeg droppet henne som venn. Det vet jeg alle kjærestene hennes også har gjort

Anonymkode: 5051b...cad

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/wARbG/joda-du-lyver-da-litt-du-ogsaa

Alle lyver litt nå og da. Hadde vi ikke hatt evnen til å lyve, hadde vi såret folk rett som det var. Selv forteller jeg hvite løgner hvor det er enklere å lyve enn å si sannheten, fordi sannheten f eks fremmer spørsmål jeg ikke ønsker å svare på til vedkommende. Jeg er svært personlig av meg, og tar heller en hvit løgn enn å måtte utbrodere om meg og mitt. 

Anonymkode: 16964...81d

Det her er noe helt annet enn det TS beskriver. Å lyve om middagsplan er helt unødvendig og rart. 

Anonymkode: 5051b...cad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å være vant til å lyve er jo at det kan bli svært vanskelig etterhvert å huske det for deg selv, hva du har sagt til ulike mennesker. Så vil du jo fremstå som lite troverdig overfor andre. Det kan føre til at andre kan ta avstand til deg, selv om du er trivelig og hyggelig ellers.

Er det noe du ønsker? At andre mennesker tar avstand til deg? 

Du lurer egentlig bare deg selv ved å lyve. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg vet ikke. De gangene jeg gjør det skjer det automatisk.

Har du problemer med konsentrasjonen eller noe slikt? At hjernen bare griper etter noe logisk i stedet for å huske noe konkret?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg gjør det av og til.

Hvis kona spør om hvor mye jeg betalte for vinflasken, for eksempel. Man sier jo aldri den faktiske prisen!

Anonymkode: a9fe5...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen ganger sier jeg ting som ikke er sant. Hvis noen spørr meg om noe detter bare svaret ut av meg. Jeg ønsker ikke å lyve. Jeg tror det kommer av at jeg et ganske introvert, og har ikke like mye mengde trening på å kommunisere. Det er egentlig om småting, men likevel blir det feil.

Jeg er en godt voksen kvinne. 

Anonymkode: f745b...44f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lyver for å unngå å dele privat/personlig informasjon. 

For meg så er hva jeg har hatt til middag og favoritt tv serie privat informasjon. Så jeg lyver om mat hver dag. 

Anonymkode: 01f7f...c42

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei,det virker jo helt fjernt 😂Jeg lyver typisk aldri. 

Anonymkode: a2713...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...