Gå til innhold

Barnefar gjør alt for å ødelegge nåværende forhold og liv.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som flere andre allerede har sagt: Du kan ikke endre han, men du kan (og må) endre hvordan du reagerer og agerer i forhold til han. 

så derfor: 

- krev bidrag via NAV, både utregning og innkreving. 

- Hold deg 100% til samværsavtalen dere har, altså hvis han ikke henter/overholder sitt samvær så tar du naturligvis ansvar for barna, men selv initierer du ALDRI noen endring. Ikke for å dra på ferie med ny samboer, ikke fordi det hadde passet med et bytte. Det blir mye enklere for deg selv hvis du - om du må ha barnevakt - ikke blander inn far i dette

- slutt å tilrettelegge for fars samvær. Han er ikke en positiv kraft i barnas liv. Du har sikkert - som alle andre - blitt tutet ørene fulle av hvor viktig far er..... Men det er en oppegående far, som ikke prøver å knuse mor. En far som har det som sitt fremste mål at mor skal knueses ER ingen god far. Uansett. Jeg mener ikke at du skal nekte samvær, men du skal ikke legge to pinner i kors for at far oppfyller sin del av samværsavtalen. Det er HANs ansvar. Det er også HANs ansvar hva slags forhold han skal ha til sine barn. DU er ikke ansvarlig for å "framsnakke" far eller på annet vis få barna til å tro at han er så fantastisk. Han er ikke det. Du snakker ikke negativt om far, men nøytralt. 

- dokumenter, dokumenter dokumenter - altså alle trussler, alle endringer i samvær, alle kontaktforsøk

- ikke kommuniser annet enn skriftlig og ta vare på all kommunikasjon

- jeg er enig med de som sier du bør kontakte politiet, jeg tror vel neppe de gjør så mye, men du bør definitivt forsøke å få kontaktforbud. Og anmeld mannen for trussler. Det blir nok henlagt, men anmeld likevel fordi det er viktig for dokumentasjonen også på sikt. 

- FVK ville jeg ikke brukt tid og energi på, de kan uansett ikke gjøre noen ting. I verste fall får du bare beskjed om at DU må fortsette å legge deg flat for denne mannen, uansett hva han gjør fordi han er jo barnas far.....

Og det ER tungt å stå i det du står i nå, vledig tungt. Det er også tungt å innse at ens egne forsøk på å glatte over, ikke eskalere etc ikke fungerer, vi tror jo at det er den rette måten. Men -du har åpenbart god støtte i samboeren din, tro på det han også sier om at du nå MÅ sette hardt mot hardt. Du vil vel ikke miste det du har i dag pga din eks? da vinner jo han. Og tenk på barna dine - det er ikke lenge til de vil se og forstå, eller at far kan bruke ungene mot deg. 

lykke til! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har også en eks som er umulig å samarbeide med. 
Du krever bidrag gjennom NAV, ikke noe om og med. Dette gjør du med en gang. 

All kommunikasjon foregår via SMS og mail. Ringer han, så spør du om det gjelder barna i en SMS. Svarer han ja, så ber du han gjøre rede for hva det gjelder via melding.

Har dere avtalt at han tar barna i en gitt periode og du drar på ferie denne perioden så blokkerer du han, trenger han hjelp til barnepass, så kontakter han noen selv. 
Han skal absolutt ikke vite at er på ferie i denne perioden med en annen. Du spør om han kan han barna, han svarer ja. Thats it! Hans ansvar ! 
Skjer det noe hjemme da så er det hans ansvar. 
Du må slutte belage deg på han, slutt å se på han som en resurs. 
Gi han minst mulig informasjon om deg og ditt liv. 

Anonymkode: 7e2e4...3c5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg vet ikke min arme råd og man er hjelpesløs.

Jeg gikk fra bf for over 3 år siden. I fjor sommer fikk jeg ny samboer og har holdt forholdet skjult. 

barna er i barnehage alder og bf har aldri vist interesse for mer samvær, ofte trenert samvær, avlyst i siste liten, listen er lang. 

Nå er det slik at jeg og samboer hadde bestilt oss en kort 5 dagers ferie som var forhåndsgodkjent av bf som han nå trekker. Dette er andre gnag det skjer, forrige gang stod jeg i fremmed land og måtte ringe og stresse for å finne barnevakt.

jeg vet jeg er naiv som stoler på han, og hadde derfor reiseforsikring. Jeg krever nå at han kompenserer og dekker hele turen vår som vi ikke får reist for.

min nåværende samboer er ekstremt lei av situasjonen, mest av alt all kommunikasjonen. Min eks er tydelig at han vil ha meg tilbake og vil gjøre alt han kan for å knuse meg nok til at jeg ikke orker mer.

i midten står to barn som er skjermet fra alt men ofte spør etter far (jeg tilrettelegger samvær).

ikke betales barnebidrag i tide, jeg må alltid mase og ikke betales beløper i henhold til samvær.

jeg har forsøkt i det lengste å være imøtekommende, rolig, avmålt, ikke eskalere situasjonen. Men jeg kjenner en klaustrofobisk redsel for å være fanget , jeg måtte slutte i jobben min forei bf ikke forholdt seg til henting og levering både o samliv og etterpå. Jeg kan ikke reise når han liksom skal ha barna.

jeg vurderer nå og flytte langt vekk og nekte han samvær annet enn ferier- for å påtvinge rutine , kunne ha et eget liv som er forutsigbart og slippe den mentale terroren som dette medbringer. 

min nye mann som er helt fantastisk, virkelig nydelig vil også heller at vi har 100% enn denne ustabiliteten , i tillegg til meldinger til alle døgnets tider når han har barna.

jeg vet ikke min arme råd,

Anonymkode: a6011...fa7

Ikke planlegger turer som far vet om, for da får han jo en sjanse til å ødelegge igjen. 

Ikke stol på hans betaling. Neste gang han ikke betaler så sender du dette automatisk gjennom nav. Allerede her har du to punkter som du ikke skal trenge å krangle om. 

Skal han ha samvær en helg, men brått ikke kan så forhold deg til sms slik at det blir dokumentert. Ikke legg opp til å være samarbeidsvillig, si bare ok takk for beskjed. Så er det bare sånn. Da er ballen i hans hjørne for å ta kontakt når han vil ha samvær. 

Regn med at du er alene om omsorgen, så ja, ha en jobb som passer med å ha barn. 

Har du tenkt på barna dine når det kommer til ønske om å flytte? Hva med deres omgangskrets og venner? 

Når du har dokumentert faktiske samvær over tid, så sender du bevisene til nav så tar de beregning ut fra det. 

På denne måten er de fleste problemene løst. 

Anonymkode: 350af...ce1

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tufsla&Vifsla skrev (9 minutter siden):

Som flere andre allerede har sagt: Du kan ikke endre han, men du kan (og må) endre hvordan du reagerer og agerer i forhold til han. 

så derfor: 

- krev bidrag via NAV, både utregning og innkreving. 

- Hold deg 100% til samværsavtalen dere har, altså hvis han ikke henter/overholder sitt samvær så tar du naturligvis ansvar for barna, men selv initierer du ALDRI noen endring. Ikke for å dra på ferie med ny samboer, ikke fordi det hadde passet med et bytte. Det blir mye enklere for deg selv hvis du - om du må ha barnevakt - ikke blander inn far i dette

- slutt å tilrettelegge for fars samvær. Han er ikke en positiv kraft i barnas liv. Du har sikkert - som alle andre - blitt tutet ørene fulle av hvor viktig far er..... Men det er en oppegående far, som ikke prøver å knuse mor. En far som har det som sitt fremste mål at mor skal knueses ER ingen god far. Uansett. Jeg mener ikke at du skal nekte samvær, men du skal ikke legge to pinner i kors for at far oppfyller sin del av samværsavtalen. Det er HANs ansvar. Det er også HANs ansvar hva slags forhold han skal ha til sine barn. DU er ikke ansvarlig for å "framsnakke" far eller på annet vis få barna til å tro at han er så fantastisk. Han er ikke det. Du snakker ikke negativt om far, men nøytralt. 

- dokumenter, dokumenter dokumenter - altså alle trussler, alle endringer i samvær, alle kontaktforsøk

- ikke kommuniser annet enn skriftlig og ta vare på all kommunikasjon

- jeg er enig med de som sier du bør kontakte politiet, jeg tror vel neppe de gjør så mye, men du bør definitivt forsøke å få kontaktforbud. Og anmeld mannen for trussler. Det blir nok henlagt, men anmeld likevel fordi det er viktig for dokumentasjonen også på sikt. 

- FVK ville jeg ikke brukt tid og energi på, de kan uansett ikke gjøre noen ting. I verste fall får du bare beskjed om at DU må fortsette å legge deg flat for denne mannen, uansett hva han gjør fordi han er jo barnas far.....

Og det ER tungt å stå i det du står i nå, vledig tungt. Det er også tungt å innse at ens egne forsøk på å glatte over, ikke eskalere etc ikke fungerer, vi tror jo at det er den rette måten. Men -du har åpenbart god støtte i samboeren din, tro på det han også sier om at du nå MÅ sette hardt mot hardt. Du vil vel ikke miste det du har i dag pga din eks? da vinner jo han. Og tenk på barna dine - det er ikke lenge til de vil se og forstå, eller at far kan bruke ungene mot deg. 

lykke til! 

Hadde det på samme måte ovenfor moren min, det er ikke bare fedre som tenker mest på seg selv. Enkelte mødre er også slik, og da mener jeg som deg at en forelder er ikke så viktig som alle skal ha det til. Kun om de bidrar med godt for ungene. 

Anonymkode: 350af...ce1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her anbefaler jeg en veldig god samværsavtale, som tar for seg det meste. Med det mener jeg i detalj for hvordan man gjør med syke barn ved byttedag, 17.mai feiring og klær etc. Her ble det redningen, for da kunne jeg bare henvise til samværsavtale hvis det ble noe kverulering per melding eller telefon. Jeg har også prøvd å holde meg til skriftlig kommunikasjon, det er vanskelig, men absolutt å anbefale. 

Politiet kan hjelpe i slike tilfeller, og mulig det kan være en løsning. Samtidig så kan det også gjøre situasjonen mye verre enn det allerede er. Noen er bare lagd for å lage kvalm. 

Hold kontakten til det minimume, vær ærlig og tydelig og ikke spør han når det handler om samvær som du er avhengig av (som ved reise) osv...

Anonymkode: 839cd...18e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jo, det er en politisak når drittsekken over lang tid har drevet med trakassering, psykisk vold og kommer med trusler om å knuse Ts om han ikke får henne igjen!

Anonymkode: 2192c...c82

For at det skal være trakassering så må TS ha forsøkt å stenge ham ute. Han holder jo dialogen åpen. Hun kommer ingen vei med det.

Anonymkode: e60d0...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For at det skal være trakassering så må TS ha forsøkt å stenge ham ute. Han holder jo dialogen åpen. Hun kommer ingen vei med det.

Anonymkode: e60d0...2cc

Når de har barn sammen så er det forventet at de har en viss formell kontakt pga. barna.

Alt annet han gjør er trakassering, og absolutt noe hun bør snakke med politiet om, få det dokumentert der som et minimum.

Anonymkode: 2192c...c82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg vet ikke min arme råd og man er hjelpesløs.

Jeg gikk fra bf for over 3 år siden. I fjor sommer fikk jeg ny samboer og har holdt forholdet skjult. 

barna er i barnehage alder og bf har aldri vist interesse for mer samvær, ofte trenert samvær, avlyst i siste liten, listen er lang. 

Nå er det slik at jeg og samboer hadde bestilt oss en kort 5 dagers ferie som var forhåndsgodkjent av bf som han nå trekker. Dette er andre gnag det skjer, forrige gang stod jeg i fremmed land og måtte ringe og stresse for å finne barnevakt.

jeg vet jeg er naiv som stoler på han, og hadde derfor reiseforsikring. Jeg krever nå at han kompenserer og dekker hele turen vår som vi ikke får reist for.

min nåværende samboer er ekstremt lei av situasjonen, mest av alt all kommunikasjonen. Min eks er tydelig at han vil ha meg tilbake og vil gjøre alt han kan for å knuse meg nok til at jeg ikke orker mer.

i midten står to barn som er skjermet fra alt men ofte spør etter far (jeg tilrettelegger samvær).

ikke betales barnebidrag i tide, jeg må alltid mase og ikke betales beløper i henhold til samvær.

jeg har forsøkt i det lengste å være imøtekommende, rolig, avmålt, ikke eskalere situasjonen. Men jeg kjenner en klaustrofobisk redsel for å være fanget , jeg måtte slutte i jobben min forei bf ikke forholdt seg til henting og levering både o samliv og etterpå. Jeg kan ikke reise når han liksom skal ha barna.

jeg vurderer nå og flytte langt vekk og nekte han samvær annet enn ferier- for å påtvinge rutine , kunne ha et eget liv som er forutsigbart og slippe den mentale terroren som dette medbringer. 

min nye mann som er helt fantastisk, virkelig nydelig vil også heller at vi har 100% enn denne ustabiliteten , i tillegg til meldinger til alle døgnets tider når han har barna.

jeg vet ikke min arme råd,

Anonymkode: a6011...fa7

Du tar bidrag gjennom nav og lager avtaler om samvær med barn (ingen samvær uten underskrevet avtale). Så reiser hvor du vil og lar det være hans problem. Skjer det igjen,  sier du at det er han som har ansvar for barna og at du finne telefon til barnevernsvakta til ham hvis det er behov for det...

Anonymkode: 90957...56a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...