Gå til innhold

Gå i begravelse?

Lnh9

Anbefalte innlegg

Ville dere gått i begravelsen til en gammel venninne dere ikke har snakket med på over 15 år?  
Familiene våre var venner og vi var på flere ferier sammen. Vi festet sporadisk sammen i noen år som myndige, men mistet naturlig kontakten. Hun gikk nå tragisk bort og etterlater seg mann og små barn. 
Jeg føler meg nesten frekk om jeg plutselig dukker opp i begravelsen til noen jeg ikke har snakket med på så lenge, men samtidig så føler jeg det er riktig.  Jeg har så ufattelig vondt av henne/familien, men er redd de lurer på hva jeg gjør der. Hva ville dere gjort?

Jeg hadde satt pris på det om det var motsatt, om det har noe å si😓 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kondolerer uansett om det er langt tilbake 🫶

Jeg hadde gått. Hadde også satt så enormt pris på at gamle venner av mine nære hadde kommet dersom jeg skulle komme i en sånn situasjon. Det heter omtanke og medmenneskelighet og er veldig fint, synes jeg. Gå når du kjenner det så riktig♥️

Anonymkode: dea41...3ac

• Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde gått, så fremt det passet at jeg kunne ta fri fra jobb.

Barndomsvenner og familievenner kommer i en annen kategori enn tilfeldige partyvenner. 

Anonymkode: 84e18...199

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde trolig ikke møtt opp.

Du går i begravelsene du ønsker eller har behov for å være i, ingen andre kan fortelle deg hva som er rett og galt.

Anonymkode: 1b676...ad5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja bare å gå det. Kjempe fint at du gjør det. Jeg mistet min far no nettopp. Var mange kompiser der som ikke hadde sett han på 50 år. Det var fint å se og høre historie om han. Jeg tok i mot alle som kom så derfor jeg vet at dem ikke hadde sett han på så mange år. Jeg synes det var godt å ta imot alle sammen og at dem sa hvor dem hadde han ifra. 

Anonymkode: 99941...0d5

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er (så og si) aldri feil å gå i en begravelse. 

Jeg er helt sikker på at familien setter pris på at gamle venner viser at de bryr seg. 

Anonymkode: ecb8f...3b6

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er på ingen måte "nesten frekt", og ingen lurer på hva du gjør i en gammel barndomsvenns begravelse. Det betyr ikke at du må gå, det avgjør du selv, men for de etterlatte vil det utelukkende være fint å se at folk fra ulike faser av livet hennes møter opp for å ta avskjed. 

Anonymkode: e5e4d...03f

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja du burde gå, og det er ikke frekt ❤️

Anonymkode: 55077...f79

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Opplevde dette for endel år siden selv, med en kamerat jeg hadde hatt. Jeg valgte å gå. Det betydde mye for familien . For min egendel kjente det også godt. Selv om alle begravelser er triste for meg.

Anonymkode: 03b1d...249

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, da ble jeg roligere❤️

Følte bare ble litt sånn «hvorfor dukke opp nå, når det er for seint». Men da skal jeg heller snu det til at familien helt sikkert setter pris på at gamle kjente viser seg. Jeg ville jo tenkt det samme🤍

Takk💞

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har følt det sånn noen ganger og etterpå angret jeg på at jeg ikke gikk. 

Anonymkode: 6f807...f0a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått i begravelsen til en god gammel venn, selv om vi ikke hadde hatt kontakt på en del år.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt normalt å miste kontakte med gamle venner etter noen år... Men desto mer passende å dra i begravelsen. Da er det det som var og de store linjene i livet som markeres. Opplever at begravelser stort sett er veldig fine opplevelser for alle parter, selv om jeg har gruet meg litt til noen.

Anonymkode: fb8e7...c44

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville ha gått hvis jeg hadde muligheten til det.

Og så har jeg skjønt at folk er mer opptatt av hvem som ikke var i begravelsen men som (etter deres mening) burde vært der, enn av hvem som faktisk er der...

Anonymkode: 730c0...499

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bedre å angre på noe man gjorde enn noe man ikke gjorde. 

Anonymkode: a4c95...bd2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette må bestemme selv hva du ønsker og  gjøre tenker jeg. 

Anonymkode: 0167c...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette må bestemme selv hva du vil. 

Anonymkode: 0167c...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lnh9 skrev (På 7.1.2025 den 21.15):

Ville dere gått i begravelsen til en gammel venninne dere ikke har snakket med på over 15 år?  
Familiene våre var venner og vi var på flere ferier sammen. Vi festet sporadisk sammen i noen år som myndige, men mistet naturlig kontakten. Hun gikk nå tragisk bort og etterlater seg mann og små barn. 
Jeg føler meg nesten frekk om jeg plutselig dukker opp i begravelsen til noen jeg ikke har snakket med på så lenge, men samtidig så føler jeg det er riktig.  Jeg har så ufattelig vondt av henne/familien, men er redd de lurer på hva jeg gjør der. Hva ville dere gjort?

Tenk motsatt, ville du satt pris på om hun kom i din begravelse? 
Hvordan ville din familie reagert om hun dukket opp i din begravelse?

Når du i ditt indre finner svar på disse enkle spørsmålene, så har du og svar på dine spørsmål og vet hva du gjør i situasjonen. 

Anonymkode: 75df6...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lnh9 skrev (På 7.1.2025 den 21.15):

Om du har mulighet til å gå tenker jeg det hadde vært rart om du ikke gikk.

Anonymkode: 84230...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg bare angret på at jeg ikke dro i begravelser. Aldri angret på å være med. 

Dra du om du føler det er rett for deg. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...