AnonymBruker Skrevet i går, 20:12 #1 Del Skrevet i går, 20:12 jeg har en venninne med kronisk lungesvikt som muligens vil havne på en venteliste for lungetransplantasjon, hvis sykehuset mener at hun kan dra nytte av det. Det er en del ting jeg lurer på, men som jeg ikke vil plage henne med. Kanskje dere vet det? jeg har lest at å motta et organ handler om riktig vevstype. Er det som med blodtyper, at 0 og A er mest ettertraktet mens andre blodtyper må en slite mer med å finne en giver til? Hvilke andre ting er med på å avgjøre om ny lunge er en match? Er det størrelsen på lungen? Høyde? vekt på donor og mottaker? alder? Hva har mest å si her? Vil det da si at noen som kommer på lista sannsynligvis aldri vil få et matchende organ, mens andre er kompatible til de fleste lunger? Anonymkode: aeaeb...325 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #2 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): jeg har en venninne med kronisk lungesvikt som muligens vil havne på en venteliste for lungetransplantasjon, hvis sykehuset mener at hun kan dra nytte av det. Det er en del ting jeg lurer på, men som jeg ikke vil plage henne med. Kanskje dere vet det? jeg har lest at å motta et organ handler om riktig vevstype. Er det som med blodtyper, at 0 og A er mest ettertraktet mens andre blodtyper må en slite mer med å finne en giver til? Hvilke andre ting er med på å avgjøre om ny lunge er en match? Er det størrelsen på lungen? Høyde? vekt på donor og mottaker? alder? Hva har mest å si her? Vil det da si at noen som kommer på lista sannsynligvis aldri vil få et matchende organ, mens andre er kompatible til de fleste lunger? Anonymkode: aeaeb...325 For det første så må blodtype være det samme,,dernest går de videre til vevstyping. Men høyde og omtrentlig vekt må og passe mellom giver og mottaker. En stor mann med store lunger så kan ikke en liten spinkel kvinne overta hans lunger. Ofte blir og hjertet byttet når lungene byttes. Jeg har ikke googlet men du kan søke på organteam og se om der er info på nett fra dem som høster organer og frakter organene til Rikshospitalet der mottaker kommer inn. Anonymkode: 4e4db...1c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå