AnonymBruker Skrevet 8. januar #21 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke lett å gjøre det man får beskjed om i terapi, nei. Men det må gjøres. Hvorfor tror du folk forteller om hvor vanskelig og slitsomt behandling er? Du må gjøre det du får beskjed om, ellers blir det ikke noen endring. Psykologen er der for å guide deg mens du jobber med å endre ting du gjør og måten du tenker på. Anonymkode: 980b2...511 Jeg trenger ikke psykolog som skal fortelle meg å slutte å stresse. Det vet jeg, jeg vet bare ikke hvordan. Om en psykolog skal bare fortelle hva jeg skal uten å hjelpe meg med å finne ut hvordan så er jo det veldig unyttig for meg. For slutte å stresse har jeg prøvd på siden jeg var barn. Ts Anonymkode: 5c6f1...43a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #22 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Psykolog er som hos fysioterapeut. Du blir ikke bedre av den ene timen hos dem, men ved å etterleve rådene og øvelsene kan du på sikt bli bedre. Altså egen jobbing med støtte fra en profesjonell. Anonymkode: e88c7...906 Hvilke øvelser får man? Jeg har som sagt bare fått beskjed om å slutte å stresse, slutte å tenke på det osv. Er det øvelsene man får? Ts Anonymkode: 5c6f1...43a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #23 Del Skrevet 8. januar Mye av problemet er å finne en psykolog som passer til deg. Jeg har vært hos tre psykologer. Det jeg håpet på, var å få praktisk øvelser som jeg kunne jobbe med utenom timene. Men det var det ingen som ga. De satt bare med hodet på skakke og spurte "hvordan føltes det da", "Hva følte du da", "hvordan var det for deg". "hvilken farge hadde følelsen, hvilken fasong hadde den, var den rund, var den firkantet", osv, og det ga absolutt null mening.. Jeg spurte om og om igjen om det var noen øvelser jeg kunne gjøre, om det var noe jeg kunne jobbe med mellom timene, men nope... Så da hjalp det ikke i det hele tatt. Anonymkode: f6f7b...7d1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 8. januar #24 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men det trenger du ikke psykolog til. Alt det andre du kommer med er bare floskler. Anonymkode: c3bd8...b8b flokser som er en sannhet i så fall, det er ingen andre enn TS (eller deg selv) som kan få deg ut av en traumesituasjon, det er ingen andre somkan hjelpe deg kjenne igjen dine triggere, eller som kan hjelpe deg sette grenser som er sunne i en usunn relasjon osv og ingen sier det er enkelt, men det alle sier er at det er DU som må gjøre jobben - det er ingen flokse, det er en realitet mange ikke klarer ta fordi de ønsker at det skal finnes en form for rask løsning, ett ord som gjør at alt dette kaoset bare blir borte, da blir man skuffet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #25 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvilke øvelser får man? Jeg har som sagt bare fått beskjed om å slutte å stresse, slutte å tenke på det osv. Er det øvelsene man får? Ts Anonymkode: 5c6f1...43a Jeg gikk gjennom metakognitiv terapi. Som del av det var det mange konkrete øvelser for å ikke overtenke og kverne på ting. F.eks som noen nevnte: sette av konkret tidspunkt for å tenke på bekymringer. Forskning har vist at metakognitiv terapi har god effekt mot angst, overtenking m.m. Kanskje det kan hjelpe deg igså? Anonymkode: 9e098...bf2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #26 Del Skrevet 8. januar Hvordan virker psykolog..ja, det har jammen jeg lurt på også. Så havnet jeg inn på DPS pga en heftig depresjon, og har nå to års erfaring. (Viste seg at det var litt underliggende ting, som de utrolig nok hadde kapasitet her til å ta tak i - for å unngå tilbakefall). Det har hjulpet enormt mye. Men jeg har store problemer med å beskrive akkurat hvordan. Jeg har heldigvis en som både lytter og snakker selv. Tar styringen om jeg ikke klarer, lar meg bestemme tema når jeg vet. Kommer med egne vurderinger, tanker og forslag, samtidig som han er helt åpen for at hans tolkning ikke stemmer for meg. Er det snakk om at du vurderer å finne ny privat psykolog, eller at du vil henvises offentlig? Det finnes private psykologer som spesialiserer seg på traumer og traumebehandling. Kanskje du kan prøve en slik? Et eksempel på en konkret behandling er EMDR, om du har hørt om det? Aner ikke hva slags opplevelser du har bak deg, men har hørt mye bra om dette. Har fått prøve selv ift en enkeltepisode som virkelig hadde «satt seg» hos meg (uten at det er en skikkelig traume), og jeg gikk inn superskeptisk. Men hva kan jeg tape på å prøve liksom, bare prøve en gang? Holy moly, det funka. Selv om jeg ikke følte meg «fikk det til» underveis 🤷♀️ etter den timen klarer jeg ikke oppdrive negative følelser ved å frivillig tenke på denne episoden. Borte 😳 som sagt en relativ bagatell, men endringen er så enorm. Det handler visst om å overbelaste arbeidsminnet, mens man jobber med et minne/traume. Tar sikkert mer enn en time ved alvorlige ting altså! Men ville bare vise at det finnes ulike typer hjelp man kan få av rette personene, som ikke bare er «skjønner det er vondt for deg» og «pass på søvn/mat/aktivitet». Anonymkode: e36c1...1ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #27 Del Skrevet 8. januar Jeg er overrasket over at mange av dere ikke har opplevd nytten av å gå til psykolog. For meg er det tvert om, det var en voldsomt sterk opplevelse å faktisk bli lyttet til, ha en å snakke om det innerste med, en som faktisk ikke ga lettvinte råd, men som orket å høre på meg og hva jeg har opplevd. Det var den opplevelsen som var mest terapeutisk for meg. Men psykolog passer ikke for alle, man må gjøre jobben selv, og nei «verktøy» og gode råd kan man jo finne selv. Det er den menneskelige biten man ikke får på noen annen måte, og som er helt annerledes enn å snakke med en venn. Min opplevelse er at privatpraktiserende psykolog er desidert best, det er rolig, uten press om å bli ferdig på få timer, og man snakker fritt uten å bruke mange timer på utredning. Psykologer i det offentlige jobber i så faste rammer at det ikke var noen vits for meg. Anonymkode: bc814...3f5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #28 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvilke øvelser får man? Jeg har som sagt bare fått beskjed om å slutte å stresse, slutte å tenke på det osv. Er det øvelsene man får? Ts Anonymkode: 5c6f1...43a Men har du sagt at du har behov for mer konkrete teknikker? Anonymkode: ee47b...c80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #29 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er overrasket over at mange av dere ikke har opplevd nytten av å gå til psykolog. For meg er det tvert om, det var en voldsomt sterk opplevelse å faktisk bli lyttet til, ha en å snakke om det innerste med, en som faktisk ikke ga lettvinte råd, men som orket å høre på meg og hva jeg har opplevd. Det var den opplevelsen som var mest terapeutisk for meg. Men psykolog passer ikke for alle, man må gjøre jobben selv, og nei «verktøy» og gode råd kan man jo finne selv. Det er den menneskelige biten man ikke får på noen annen måte, og som er helt annerledes enn å snakke med en venn. Min opplevelse er at privatpraktiserende psykolog er desidert best, det er rolig, uten press om å bli ferdig på få timer, og man snakker fritt uten å bruke mange timer på utredning. Psykologer i det offentlige jobber i så faste rammer at det ikke var noen vits for meg. Anonymkode: bc814...3f5 Problemet er vel at veldig mange av oss IKKE har kommet til en psykolog som er flink til å lytte, og som ikke gir lettvinte råd? Jeg har gått til både DPS og privat, og følte at samtlige ikke lyttet skikkelig, de avbrøt meg og "gjettet" hva det var jeg prøvde å si, og kom støtt og stadig med floskler og det som føltes som lettvinte råd som overhodet ikke var tilpasset til meg, og som var av typen som dukker opp på KK sine artikler over "ti råd når du føler deg nedstemt"... Den menneskelige biten hjalp ikke, det å føle at man ikke blir lyttet til gjør det faktisk verre. Jeg hadde en jordmor som var kjempeflink til å lytte, og DET hjalp veldig. Hun var ikke psykolog, men oi som det hjalp å få prate, og bli skikkelig lyttet til, av en som lot meg fullføre setninger, som ikke "gjettet" hva jeg prøvde å si. Men dette har jeg alstå ikke opplevd med noen av de tre psykologene jeg har blitt sendt til - og altså, det er grenser for hvor mange private psykologer man kan prøve ut, det koster oppunder 2000 kr timen.. Anonymkode: f6f7b...7d1 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #30 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg trenger ikke psykolog som skal fortelle meg å slutte å stresse. Det vet jeg, jeg vet bare ikke hvordan. Om en psykolog skal bare fortelle hva jeg skal uten å hjelpe meg med å finne ut hvordan så er jo det veldig unyttig for meg. For slutte å stresse har jeg prøvd på siden jeg var barn. Ts Anonymkode: 5c6f1...43a Hva sier psykologen når du spør om hjelp og råd til hvordan du kan gjennomføre da? Jeg var hos psykiater som brukte kognitiv og metakognitiv terapi. Det synes jeg var veldig nyttig og jeg kan anbefale det. På kognitiv.no kan du finne mye informasjon og øvelser hvis du har lyst til å lese litt på egenhånd. Anonymkode: 980b2...511 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #31 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg burde nok bearbeidet en del, har en del traumer og jeg lar noen personer kjøre over meg uten hensyn. Det er den som har utsatt meg for traumene. Jeg har prøvd å gå privat til en psykolog, hun og jeg klaffet ikke og hun antok ting som ikke var riktig. Så har jeg også vært til en psykolog i det offentlig, fin og snill dame. Lett å prate med, men det hjalp liksom ikke på traumene mine. Jeg fikk råd om døgnrytme, hvile, spise altså rutiner, og at jeg burde jobbe med å ikke reagere slik jeg gjør. Jeg ble liksom ikke noe klokere, jeg vet godt at jeg må jobbe med traumene mine, får hjelp med reaksjonene. Likevel var det som om jeg bare fikk noen råd liksom, råd som var super vanskelig å gjøre noe med og ikke minst hadde jo prøvd de rådene i mange år. Så hva kan en psykolog egentlig hjelpe meg med? Anonymkode: 5c6f1...43a Jeg var kanskje veldig heldig med min psykolog, men jeg fikk hjelp til å se ting klarere og se sammenhengene, hvorfor jeg er som jeg er i dag, hvor det kommer fra, og hva jeg kan gjøre med det. Det gjorde min cptsd hverdag mye lettere, og jeg forlot voldelige og dårlige forhold. Anonymkode: 5475d...e37 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #32 Del Skrevet 8. januar Jeg har ærlig talt ikke fått noe særlig ut av det, og mistenker at det funker best for folk som ikke er spesielt introspektive i utgangspunktet. Etter å ha snakket med flere psykologer, psykiatere og sykepleiere har jeg også stort sett følt at de har nikket og forstått og spurt hvordan jeg har det, og gitt råd av typen floskler og selvfølgeligheter som jeg hadde vurdert selv i langt tid før jeg hadde noe med helsevesenet å gjøre. Har fortsatt, og prøvd på nytt, flere ganger, i håp om at et såpass respektert yrke må da ha NOE for seg, men nå tenker jeg at jeg avslutter for godt. Anonymkode: 6508c...470 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #33 Del Skrevet 8. januar Jeg har vært innom fem forskjellige psykologer, men kun én av dem var det jeg vil kalle en dyktig psykolog. Hun var mye yngre enn meg og ganske fersk i yrket, men fy søren så flink hun var! Lyttet aktivt, tok tak i alt det vonde, ga meg støtte og gode verktøy. Gikk til henne ukentlig i nesten et år, men så sluttet hun hos DPS og flyttet til en annen by. Fikk en annen psykolog etter henne, men det kunne jeg gjerne avstått fra. Ingen andre har vært så god for psyken min som hun drømmepsykologen jeg hadde. Alle snakker om denne "kjemien" mellom psykolog og pasient, noe som er litt trist. For jeg mener at en dyktig psykolog må klare å hjelpe hver eneste pasient som er innom kontoret. Det er det som forventes av leger, tannleger, kiropraktorer osv. Synes for mange terapeuter skylder på "dårlig kjemi" når de ikke klarer jobben sin, men det er ansvarsfraskrivelse. Noen verktøy må de da klare å gi til pasienter som sliter, selv om kjemien ikke er topp. Det klarer annet helsepersonell. Anonymkode: 22554...47a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #34 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har ærlig talt ikke fått noe særlig ut av det, og mistenker at det funker best for folk som ikke er spesielt introspektive i utgangspunktet. Etter å ha snakket med flere psykologer, psykiatere og sykepleiere har jeg også stort sett følt at de har nikket og forstått og spurt hvordan jeg har det, og gitt råd av typen floskler og selvfølgeligheter som jeg hadde vurdert selv i langt tid før jeg hadde noe med helsevesenet å gjøre. Har fortsatt, og prøvd på nytt, flere ganger, i håp om at et såpass respektert yrke må da ha NOE for seg, men nå tenker jeg at jeg avslutter for godt. Anonymkode: 6508c...470 Har du forsøkt å lytte til det psykologen sier, tillate deg å tro på det, gå inn i deg selv og gi det en sjanse? Anonymkode: a1cb9...c02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #35 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har vært innom fem forskjellige psykologer, men kun én av dem var det jeg vil kalle en dyktig psykolog. Hun var mye yngre enn meg og ganske fersk i yrket, men fy søren så flink hun var! Lyttet aktivt, tok tak i alt det vonde, ga meg støtte og gode verktøy. Gikk til henne ukentlig i nesten et år, men så sluttet hun hos DPS og flyttet til en annen by. Fikk en annen psykolog etter henne, men det kunne jeg gjerne avstått fra. Ingen andre har vært så god for psyken min som hun drømmepsykologen jeg hadde. Alle snakker om denne "kjemien" mellom psykolog og pasient, noe som er litt trist. For jeg mener at en dyktig psykolog må klare å hjelpe hver eneste pasient som er innom kontoret. Det er det som forventes av leger, tannleger, kiropraktorer osv. Synes for mange terapeuter skylder på "dårlig kjemi" når de ikke klarer jobben sin, men det er ansvarsfraskrivelse. Noen verktøy må de da klare å gi til pasienter som sliter, selv om kjemien ikke er topp. Det klarer annet helsepersonell. Anonymkode: 22554...47a Jeg tenker at det handler om tre ting om man opplever bedring eller ikke i terapi. Man behøver tillit til behandleren, det må være en terapeut som bruker riktig metode for tilstanden det gjelder og det handler litt om timing (hvor man er i sykdomsforløpet). De to første punktene tenker jeg går inn under det som heter kjemi og det er jo det du beskriver at du hadde med din drømmepsykolog. For andre, som kanskje ikke ville hatt tillit til denne unge damen som var fersk i yrket, eller noen som hadde en annen tilstand enn deg som denne damen ikke var like god på, ville hun vært like ubrukelig som de andre psykologene var for deg. Hos en tannlege behøver man ikke spesielt høy tillit for at behandlingen skal virke, bare nok til at man synes det er ok å åpne munnen. Alle tannleger jobber stort sett på samme måte, enten man skal ha tannrens eller rotfylling så er oppskriften alle tannleger bruker temmelig lik. I 99,9% av tilfellene så løser det problemet. Psyken vår er jo noe annet enn en tann. Hva som vekker tillit er vidt forskjellig fra person til person. Anonymkode: 980b2...511 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #36 Del Skrevet 8. januar Jeg går ikke til psykolog for at de skal løse noe. Jeg går dit for å bli lyttet til. Det er ikke alt som kan fikses. Det er slitsomt med all denne selvrealiseringen, som skal føre til en løsning, føre til lykke, føre til suksess. Det er ikke mitt mål. Måler er aksept. Selvaksept. Slå meg til ro med den jeg er, og historien jeg har. Anonymkode: 3def7...278 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #37 Del Skrevet 8. januar En psykolog er som en sko. Den må passe deg og til ditt bruk. Jeg var heldig med min fra DPS da jeg trengte å lære meg å leve mer i nuet. Kommer fra røffe barndom der jeg var en kasteball i systemet fra fødsel av. Hun fikk meg til å tenke nytt og omstille hjernen og tankegangen ved å så små frø som vokste for hver dag. Med verktøyene hun ga meg fortsatte jeg bare å vokse og bli en bedre og tryggere versjon av meg selv. Så du må finne den rette psykologen for deg♥️ Anonymkode: d4edf...3d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #38 Del Skrevet 8. januar Jeg hadde også en negativ erfaring med psykolog på DPS. Hun avbrøt meg hele tiden! Jeg ble så irritert. Hun prøvde å gjette hva jeg skulle si, men så gjettet hun feil. Når jeg sa at hun gjettet feil så sto hun på sitt og begynte å kjefte på meg for at jeg ikke var behandlingsvillig. Jeg var der fordi jeg var i et usunt forhold og var i en separasjonsprosess og hadde nylig flyttet ut, men hun tok hans parti og mente det var feigt av meg å gå. Hun sa også at jeg ville gi barna traumer om jeg valgte skilsmisse. Måten hun holdt på gjorde at jeg gikk tilbake og ikke klarte å gå før flere år senere. Barna mine har traumer fra volden i oppveksten, og jeg må leve med at det er min skyld fordi jeg lyttet til psykologen. Hadde jeg ikke gått til psykolog så hadde jeg klart å gå tidligere. Anonymkode: c75a7...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #39 Del Skrevet 8. januar Nei Anonymkode: e37d7...c81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #40 Del Skrevet 9. januar Jeg som skrev at ChatGPT er billigere på forrige side. Faktisk synes jeg også den er bedre. Jeg ser du skriver at du får beskjed om å stresse mindre, eller slutte å stresse men ikke vet hvordan, og etterspør øvelser. Det finnes mange øvelser, du må finne det som passer deg. Det som passer meg er kroppsbaserte øvelser for å regulere et lysregulert nervesystem. Akseptøvelser fra Acceptance and commitment therapy. Le av tvangstankene. Grunne meg gjennom fem sanser når jeg blir trigget. Leve ut fryktresponsen, f.eks slå i puter eller dytte mot en vegg hvis jeg er i fight-modus eller springe ut av huset eller riste kraftig hvis jeg er i flight-modus. Stress kan være bra det, selv om folk snakker om det som at det er ren gift. Problemet er når en er i kronisk stress. Det fører til et dysregulert nervesystem som aldri lar deg hvile. Det fører til angst og fatigue og dessuten autoimmune sykdommer. Andre finner støtte i yoga, mindfulness, styrketrening, jogging, takknemlighetsdagbok, sinne-dagbok, dagboksrefleksjoner, kognitive teknikker (de fungerer IKKE særlig godt for meg). Anonymkode: a6ef0...0d7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå