Gå til innhold

Få sønnen til å finne læringsplass

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Joda. Det er egentlig ikke mitt ansvar, men som mor ser det likevel ut til at jeg må ta noen grep.

Sønnen er 17 år, og han er endelig snart ferdig med skolen. Faglig har han ikke oppnådd høye karakterer, han mistet motivasjon siste året på barneskolen. Så tenker han trenger å få mestringsfølelse i en jobb nå.

Han går salg og service, men har funnet ut at han vil ikke jobbe i butikk. 

Han er stille (ganske sjenert) og rolig. Men solid!

Har noen forslag til steder? 

Anonymkode: d5800...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jobber ikke skolen med dette. Det er normalt sett et tema nå på denne tiden av året. 

Anonymkode: 2a8af...676

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det salg og reiseliv han går, eller er det service, sikkerhet og samferdsel? 

Salg, service og reiseliv - Yrker | Videregående opplæring - vilbli.no
Her vil du kunne se en del ulike lærlingbedrifter, alt etter hvilket fag han går. 

Hvordan er fraværet hans? Hvilke fag trives han best med? Har han arbeidserfaring? 

Anonymkode: 3e7ce...fb5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jobber ikke skolen med dette. Det er normalt sett et tema nå på denne tiden av året. 

I 2025 og de siste årene, er vel det meste lagt på oss foreldre.. Så ikke alle skoler som klarer å hjelpe med sånt..

Anonymkode: a63fe...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva liker han da? Hva vil han jobbe med innen salg og service om han ikke vil jobbe i butikk?

Kundesenter da? Typ kundeservice?

Reiselivsnæringen - TUI, Ving etc?

Anonymkode: 1d490...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er et tema, men det er ungdommene selv som må søke. Skolen er ikke ansvarlig for å skaffe læreplasser. 

Anonymkode: 3e2dd...a69

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Her er beskjeden "Her må dere bruke alle kontakter dere har for å hjelpe barna deres"...

Som om alle har kontakter i alle bransjer.

Eldste som gikk ut for noen år siden fikk derimot masse tips og hjelp. Der troppet til og med opplæringskontoret opp og hadde bedrifter på innerlomma som tok imot lærlinger. 

Anonymkode: f0d60...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er beskjeden "Her må dere bruke alle kontakter dere har for å hjelpe barna deres"...

Som om alle har kontakter i alle bransjer.

Eldste som gikk ut for noen år siden fikk derimot masse tips og hjelp. Der troppet til og med opplæringskontoret opp og hadde bedrifter på innerlomma som tok imot lærlinger. 

Anonymkode: f0d60...f97

Det forventes ikke at "alle har kontakter i alle bransjer". Barnet ditt går vel ikke på alle linjer? Har man en sønn/datter på kokkelinja, så holder det om du har kontakter i kokkebransjen. Uansett på ungdommen søke læreplass i Vigo og alle godkjente lærebedrifter får tilgang på søkerne etter 1. mars. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har forsøkt å hjelpe sønnen min i over 1.5 år. Han faller mellom alle stoler og får verken lærlingplass eller jobb. Han har lyst til å jobbe, er presis og nøyaktig, men ingen vil ha han. Skolen sier det ikke er noe de kan gjøre, fylkeskommunen sier de jobber med det, nav sier de gjør sitt og i mellomtiden sitter han bare hjemme og jeg må aktivisere han med husarbeid. Han får ikke en eneste krone av nav siden han har for mange rettigheter og ikke har hatt jobb før. Eneste er å bruke opp sparepengene sine så kunne han søkt om sosial trygd, men det gjør man bare ikke. 

Anonymkode: cbe1b...edd

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har forsøkt å hjelpe sønnen min i over 1.5 år. Han faller mellom alle stoler og får verken lærlingplass eller jobb. Han har lyst til å jobbe, er presis og nøyaktig, men ingen vil ha han. Skolen sier det ikke er noe de kan gjøre, fylkeskommunen sier de jobber med det, nav sier de gjør sitt og i mellomtiden sitter han bare hjemme og jeg må aktivisere han med husarbeid. Han får ikke en eneste krone av nav siden han har for mange rettigheter og ikke har hatt jobb før. Eneste er å bruke opp sparepengene sine så kunne han søkt om sosial trygd, men det gjør man bare ikke. 

Har han fullført Vg1 og/eller Vg2? Hvis ja, og det er yrkesfag, har han rett på Vg3 i skole om det ikke lykkes å finne læreplass. Hvor gammel er han? Er oppfølgingstjenesten i bildet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har han fullført Vg1 og/eller Vg2? Hvis ja, og det er yrkesfag, har han rett på Vg3 i skole om det ikke lykkes å finne læreplass. Hvor gammel er han? Er oppfølgingstjenesten i bildet? 

Påbygging er hardt og teoretisk, så tror ikke dette er noe for TS sin sønn - da han allerede er skolelei.

Anonymkode: 99d16...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At man har rett på Vg3 i skole er bare Fine Ord. Det funker ikke automatisk på vgs i Agder i alle fall.

Anonymkode: d7161...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Påbygging er hardt og teoretisk, så tror ikke dette er noe for TS sin sønn - da han allerede er skolelei.

Anonymkode: 99d16...0a9

Mener ikke Vg3 påbygg. Snakker om dette: https://utdanning.no/yrkesfag/skal-du-snart-ut-i-laeretid/finn-laereplass/hva-hvis-du-ikke-far-laereplass

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At man har rett på Vg3 i skole er bare Fine Ord. Det funker ikke automatisk på vgs i Agder i alle fall.

Anonymkode: d7161...bb3

At det ikke funker i Agder trenger ikke bety at det heller ikke funker i de 10 andre fylkene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har han gått noe veldig spesielt siden det ikke finnes lærlingplass å oppdrive? Eller bor dere veldig usentralt i forhold til jobbmarkedet hans?

Om man er både presis og nøyaktig så burde det ikke være så stort problem skaffe enten lærlingplass eller jobb. Har man derimot dårlige karakterer eller mye fravær, som beviser at man ikke er presis eller nøyaktig, så blir det selvsagt mye verre...

Anonymkode: 3e7ce...fb5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I 2025 og de siste årene, er vel det meste lagt på oss foreldre.. Så ikke alle skoler som klarer å hjelpe med sånt..

Anonymkode: a63fe...2e8

Det syns jeg høres rart ut. Jeg er lærer på yrkesfag og dette er hovedfokuset vårt nå på Vg2. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest lønnsomme er vel kontorlærling? Fagbrev i butikk er bare tull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok fagbrev uten å ha gått skole. Kontaktet opplæringskontoret for tekniske fag og fikk hjelp til hvordan søke lærlingplass som industrimekaniker. 

Søkte i bedrifter som var aktuelle og fikk plass. Jobbet 4 dager i uka og leste teori 1 dag i uka. Måtte ta en skriftlig eksamen men oppgaven var bare å beskrive hvordan jeg ville løst et jobb-oppdrag. Så det var egentlig bare å beskrive ting jeg hadde gjort hver dag.

Etter 3 år var det fagprøve.

Kanskje en idé å ta kontakt med opplæringskontoret for det faget han ønsker å ta fagbrev i? Kanskje er det noe helt annet enn salg og service?

Jeg har i senere tid tatt y-veien på høyskole og blitt maskiningeniør.

Anonymkode: d0e88...b5f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At det ikke funker i Agder trenger ikke bety at det heller ikke funker i de 10 andre fylkene. 

Det fungerer i Agder for vår del.

Anonymkode: c51ee...01f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...