Gå til innhold

Er SFO viktig for barnas sosiale liv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min 1. og 3. klassing hadde aldri fått lov å være alene hjemme som en fast ting. Men de kriger/slåss/blir veldig uvenner om det skjærer seg(to gutter). 
Synes personlig 4 timer alene er lenge selv for en 3. klassing. Men uforsvarlig er det neppe med kontaktmuligheter og mennesker i nabohus osv.

men jeg ville vært litt redd mtp brann. Kan jo gå brann i stikkontakter/ledninger/ladere litt sånn ut av det blå. (Hadde skjedd hos oss om jeg ikke var hjemme på flere timer, det var en skummel opplevelse som jeg ikke unner ungene å stå i alene). Men det blir helt klart å krisemaksimere🥹

Anonymkode: b39e7...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ts her.

Hun har mange venner og er en populær lekekamerat, så nettverket er etablert.

De sender barnet hjem uten at det er gjort avtale om det, det er da heller ikke organisert slik at hun kommer seg inn, får heller ikke ha med telefon eller klokke på skolen grunnet regler der. Mye slossing blant mange barn som ofte uskyldige blir dratt inn i, har hatt nesten ukentlige samtaler grunnet andre barn som har skadet mitt barn, uprovosert, noe både barnet og SFO bekrefter. Så det er ikke bare «mitt barn gjør ikke noe feil». En ansatt på SFO har vært med å mobbe mitt barn, sammen med en gjeng andre barn, det var da henne mot en voksen og 5 barn. Mange ganger kan hun komme med skader, hun forklarer hva som har skjedd og hvem som har gjort det, men at når hun har kontaktet voksne så har hun blitt oversett/ikke hørt. Hun trives ja, men jeg er redd for den dagen det eskalerer. Går hun rett hjem etter skolen så vet jeg hvor hun er i det minste og at hun ikke bare har blitt sendt hjem til et tidspunkt som passer de ansatte på SFO..

Jeg kontakter de hver gang de skjer og de undskylder seg med misforståelser, men når de sender barn ut alene i kulda uten at det er noen hjemme, og uten muligheter til å kunne komme seg inn i huset så ser jeg på det som veldig alvorlig.

Anonymkode: 0951c...4ef

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For vårt barn er SFO ekstremt viktig for det sosiale. 

Hele klassen går på SFO. Det er etter skoletid, på SFO, at frilek sammen skjer. Så de som ikke er med der, blir veldig utenfor. 

Anonymkode: 3ae09...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har en tredjeklassing, svært fornuftig barn, som ikke er redd for å være hjemme alene, jeg er også ganske trygg på at hun ikke gjør noe som kan være farlig. Det er snakk om max 4 timer på det meste, vi har også naboer som er pensjonister, og naboer med hjemmekontor, samt et familiemedlem 10 min gange unna, så jeg anser det som ganske trygt. 

Vi har hatt en god del problemer med SFO og i dag rant begret over for oss. Barnet ønsker å fortsette på SFO, men jeg orker ikke å leve med denne falske tryggheten SFO gir, for vår del er det derfor bedre at hun går hjem så vi vet hvor hun er og at hun kan kontakte oss. Hun vil gå der på grunn av det sosiale. Hun liker godt å være hjemme alene så det er ikke frykt. Det jeg lurer på er om det er veldig «ødeleggende»  for barns sosiale liv å ikke få være på SFO? Det er jo en del klassevenner som fremdeles er der. 

Og er man fryktelig uansvarlig om man lar 1 og 3. klassingen være alene hjemme sammen? De er stort sett gode venner og finner mye trygghet i hverandre. Vi vil selvsagt ordne mat slik at de har klar mat de kan spise når de kommer hjem. Men er det mange som dropper SFO helt fra 1. klasse? 

Mye bedre for de å være med venner på sfo enn å sitte alene hjemme så lenge når de er så liten.. Vil nok falle litt fra de andre da om de går på sfo.. Mulig de er mindre som er på sfo neste år?

Anonymkode: 9fc25...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det for å spare penger?

Tror det beste for barnet er sfo..

Anonymkode: 9fc25...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her.

De sender barnet hjem uten at det er gjort avtale om det, det er da heller ikke organisert slik at hun kommer seg inn, får heller ikke ha med telefon eller klokke på skolen grunnet regler der. Mye slossing blant mange barn som ofte uskyldige blir dratt inn i, har hatt nesten ukentlige samtaler grunnet andre barn som har skadet mitt barn, uprovosert, noe både barnet og SFO bekrefter. Så det er ikke bare «mitt barn gjør ikke noe feil». En ansatt på SFO har vært med å mobbe mitt barn, sammen med en gjeng andre barn, det var da henne mot en voksen og 5 barn. Mange ganger kan hun komme med skader, hun forklarer hva som har skjedd og hvem som har gjort det, men at når hun har kontaktet voksne så har hun blitt oversett/ikke hørt. Hun trives ja, men jeg er redd for den dagen det eskalerer. Går hun rett hjem etter skolen så vet jeg hvor hun er i det minste og at hun ikke bare har blitt sendt hjem til et tidspunkt som passer de ansatte på SFO..

Jeg kontakter de hver gang de skjer og de undskylder seg med misforståelser, men når de sender barn ut alene i kulda uten at det er noen hjemme, og uten muligheter til å kunne komme seg inn i huset så ser jeg på det som veldig alvorlig.

Har du tatt dette opp med rektor? 

Og hvorfor kommer hun seg ikke inn? Har hun ikke egen nøkkel/kode? Kanskje fikse det (selv om det ikke er ok at Sfo bare sender henne hjem altså!)?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er jo helt opp til barnet. Jeg fikk husnøkkel da jeg begynte i første klasse, gikk hjem fra skolen og satte enormt pris på timene jeg hadde alene frem til mamma kom hjem fra jobb. Møtte jo klassekameratene hver eneste dag uansett, så følte ikke noe særlig behov for å være på skolen enda lenger, etter at skoledagen endelig var over.

Anonymkode: 8e6c7...018

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En tredjeklassing kan fint være hjemme alene etter skolen. Men du har en førsteklassing også? Jeg ville kanskje latt hen ha halv plass, om ikke annet. Bor dere nærme nok til at hen kan gå hjem selv, f. eks. klokken 3? På skolen som jeg jobber på går nesten alle førsteklassingene på SFO, omtrent halvparten av andreklassingene og kanskje 1/3 av tredjeklassingene, de fleste av disse slutter i løpet av vårsemesteret. Kun en håndfull av fjerdeklassingene har plass (av et trinn på 50-60 elever). Går barna på noen fritidsaktiviteter, eller er de flinke til å være sammen med venner på kveldstid? Det har jo mye å si for det sosiale, om alle vennene hennes fortsatt går på SFO...

Anonymkode: 4e7b8...674

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje det første skoleåret når nesten alle går der, men mitt inntrykk er at mange kutter ut Sfo så fort som mulig, gjerne allerede i 2. klasse fordi barna ikke trives så godt og heller vi være hjemme alene.

Anonymkode: 869e8...14b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her.

Ja, og barnet bekrefter jo viktigheten av det sosiale.

Men i dette tilfellet hadde jeg heller lagt i ekstra jobb på å styrke det sosiale utenom sfo en periode.

MEN:

Du og andre foreldre har ikke meldt bekymring til øverste kommuneledelse?

Dette høres helt VILT ut. Her trengs jo flere tiltak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres helt Texas ut på den sfo'en. Usikker på hva jeg ville ha gjort, men heller mot at jeg ville ha latt henne fortsette fordi hun ønsker det selv. 

Hvor viktig sfo er for det sosiale, kommer jo helt an på hvor mange som går på sfo der man bor. Her var det vel 50/50 som gikk på sfo utpå vårparten i første kl., få i andre (min var eneste jente fra sin klasse, og sluttet derfor etter noen mnd i fjor) og ingen fra klassen nå i tredje. 

Jeg synes 4 t alene høres lenge ut, men for  noen går det jo fint. Nabojenta vi møtte på lekeplassen for et par år siden, sa at hun var alene hele dagen (hun var vel da i 8-9 års alder tenker jeg) og jeg fikk jo litt sjokk, men går vel fint hvis barnet synes det er greit.

Noe usikker på hvorfor hun ikke kommer seg inn? Kan hun ikke ha en nøkkel som f.eks festes godt på sin faste plass på innsiden av skolesekken? Det er heller ingen som vet om en smartklokke i skolemodus, eller en mobil med lyden av, ligger i sekken? 

Anonymkode: a85a9...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...