AnonymBruker Skrevet 7. januar #1 Del Skrevet 7. januar Jeg har en tredjeklassing, svært fornuftig barn, som ikke er redd for å være hjemme alene, jeg er også ganske trygg på at hun ikke gjør noe som kan være farlig. Det er snakk om max 4 timer på det meste, vi har også naboer som er pensjonister, og naboer med hjemmekontor, samt et familiemedlem 10 min gange unna, så jeg anser det som ganske trygt. Vi har hatt en god del problemer med SFO og i dag rant begret over for oss. Barnet ønsker å fortsette på SFO, men jeg orker ikke å leve med denne falske tryggheten SFO gir, for vår del er det derfor bedre at hun går hjem så vi vet hvor hun er og at hun kan kontakte oss. Hun vil gå der på grunn av det sosiale. Hun liker godt å være hjemme alene så det er ikke frykt. Det jeg lurer på er om det er veldig «ødeleggende» for barns sosiale liv å ikke få være på SFO? Det er jo en del klassevenner som fremdeles er der. Og er man fryktelig uansvarlig om man lar 1 og 3. klassingen være alene hjemme sammen? De er stort sett gode venner og finner mye trygghet i hverandre. Vi vil selvsagt ordne mat slik at de har klar mat de kan spise når de kommer hjem. Men er det mange som dropper SFO helt fra 1. klasse? Anonymkode: 0951c...4ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 7. januar #2 Del Skrevet 7. januar Det er en fin arena å bli kjent med og leke med barn fra forskjellige trinn, ikke bare fra eget trinn. Mye viktig læring som skjer også i lek, som det ikke blir like mye ut av i skoledagen. Samtidig er det mange som faller fra når det nærmer seg 4.klasse. Det er egentlig synd, for jeg liker når de blir ansvarlige og blir rollemodeller for de minste. Lærer dem regler, får dem til å rydde osv. Jeg vet ikke hva problemet deres med SFO er, men det viktigste er vel at barnet trives? Kan disse problemene tas opp med SFO-leder og ordnes opp i? Jeg har ikke barn, jobber kun med barn. Så jeg vet ikke hva som er innafor, men jeg syns 4 timer alene høres mye ut for en 3.klassing og 1.klassing. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #3 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har en tredjeklassing, svært fornuftig barn, som ikke er redd for å være hjemme alene, jeg er også ganske trygg på at hun ikke gjør noe som kan være farlig. Det er snakk om max 4 timer på det meste, vi har også naboer som er pensjonister, og naboer med hjemmekontor, samt et familiemedlem 10 min gange unna, så jeg anser det som ganske trygt. Vi har hatt en god del problemer med SFO og i dag rant begret over for oss. Barnet ønsker å fortsette på SFO, men jeg orker ikke å leve med denne falske tryggheten SFO gir, for vår del er det derfor bedre at hun går hjem så vi vet hvor hun er og at hun kan kontakte oss. Hun vil gå der på grunn av det sosiale. Hun liker godt å være hjemme alene så det er ikke frykt. Det jeg lurer på er om det er veldig «ødeleggende» for barns sosiale liv å ikke få være på SFO? Det er jo en del klassevenner som fremdeles er der. Og er man fryktelig uansvarlig om man lar 1 og 3. klassingen være alene hjemme sammen? De er stort sett gode venner og finner mye trygghet i hverandre. Vi vil selvsagt ordne mat slik at de har klar mat de kan spise når de kommer hjem. Men er det mange som dropper SFO helt fra 1. klasse? Anonymkode: 0951c...4ef Her så var det en gutt som ikke gikk på SFO i tredje klasse. Jeg husker fortsatt hvor vondt jeg hadde av han. Han satt hjemme alene hver dag, mens alle lekte på SFO. Når de var ferdig på SFO så prøvde han desperat å få med seg noen ut, men da hadde alle lekt fra seg så de ville ikke - avtaler ble laget på SFO og ofte så ble de med hverandre hjem. Han var der ikke så han ble ikke inkludert i dem. De andre ble veldig gode venner Anonymkode: bb1fd...494 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #4 Del Skrevet 7. januar på barnet ønsker å være på SFO med venner, ville jeg latt henne være der. Jeg hadde heller ikke latt førsteklassing droppe SFO når det er opp til 4 timer før dere kommer hjem. Anonymkode: 0305b...fd3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 7. januar #5 Del Skrevet 7. januar Her så gikk ca 50% i første klasse og sluttet som oftest på vårparten. Hvis de fortsette så dro de hjem med siste skolebussen ved 14.40 tiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #6 Del Skrevet 7. januar Eldste gikk ut 3. trinn da var de få 3. klassinger igjen. Alle over 3. trinn var bare barn med diagnoser og et par gjorde det siste året til et mareritt. Yngste som er 2 år yngre slapp å lenger enn 1. klasse. Hun kjedet seg så fryktelig og i 2. klasse fikk hun en dag med fotballskole og 4 dager hjemme alene med broren. De fant ikke på noe tull, fikk ha med seg venner hjem og bli med venner hjem bare vi visste hvem og hvor. Energinivået til ungene økte, de spiste bedre, hadde roligere omgang med venner og vi trengte ikke stresse bortom SFO for å hente. SFO var kulldelt og kun blandet 3. trinn og de eldre og de spiste kullvis og ikke imponerende. De kunne jo dra og ake, stå på skøyter ved skolen eller spille fotball. De var jo ikke alltid bare hjemme. sFO er visst bedre her må og mer opplegg. Anonymkode: 9a0cf...cb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #7 Del Skrevet 7. januar Hm… for 3.klassing som allerede har etablert nettverk er det kanskje ikke krise.. samtidig har jeg en 3.klassing selv, om misset de 4 siste skoledagene før jul pga sykdom, og var helt fra seg for alt hun kunne gå glipp av der… så man skal kanskje ikke ta lett på det allikevel. Når de fleste er der, vil hun gå glipp av ting, og større fare for å føle seg sosialt utenfor. Hva har skjedd som gjør at hun selv synes det er fint på SFO, men der føler hun ikke er trygg? Høres litt rart ut… Mener hun ikke trygg der må dere jo ta ansvar samme hva hun vil eller ikke. Synes sfo er kjempefint sosialt, gikk selv aldri på sfo og det har vel preget store deler av oppveksten mtp at «alle» andre hadde nettverk. Så mine er på sfo så lenge det går Anonymkode: bc54b...39a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #8 Del Skrevet 7. januar Tenker det kommer helt an på situasjonen rundt? Altså..om det er noe lignende det en over her skriver (alle andre går, med de sosiale følger det kan få), barnet selv helst vil - så ville jeg absolutt latt henne. Min yngste er 2.klassing og har sluttet på SFO etter eget valg. Men hun likte seg ikke der, og her vi bor er det vel sikkert rundt 40% som går på SFO i 2.klasse. Så hun har mange å være med/ha med hjem eller dinge på hos. 4 timer i seg selv trenger ikke være problem 😊 du kjenner dine barn! Anonymkode: b57fb...2f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 7. januar #9 Del Skrevet 7. januar 1. og 2. trinn absolutt. Når alle andre går og leker sammen på SFO mens en selv drar hjem alene er det litt trist. Vi så tydelig forskjell når det gjaldt sosialt liv på de som gikk på SFO og de som ikke gjorde det. I løpet av 3. trinn er det mange som slutter på SFO og vennskap er mer etablerte så da vil jeg si det er mindre viktig. Derimot ville jeg ikke droppet SFO for 1. klassingen- Både fordi jeg ikke synes en 3- klassing skal ha ansvar for yngre søsken, men mest fordi 1.klassingen må skape sitt eget sosiale liv og har større behov for SFO på den måten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #10 Del Skrevet 7. januar Det kommer helt an på hvordan SFO er organisert. På vår nærskole er det ren oppbevaring. Det er e’n tenåring per 20 barn. Det er ingen organiserte aktiviteter. Barna er ute og leker for seg selv. Og ingen av de såkalte «voksne» følger med, så det har vært mye skader og farlige situasjoner. Ungdommene som jobber der er ikke opplært til hva de skal gjøre hvis noen skader seg, de kan knapt nummeret til 113. Og de har overhodet ingen evner til konflikthåndtering, avverge vold eller andre utrygge situasjoner. Ingen av de voksne teller barna, og ingen følger opp utkryssing i Visma. For oss oppleves det som mye tryggere at barnet går hjem alene. Vi har avtale med en nabo så han lufter hunden sin når skolen slutter og henter barnet vårt tre dager i uken. De andre dagene går hen alene. Vår aller nærmeste nabo er en ufør dame som alltid er hjemme, så barnet kan gå til henne. Det eneste negative er at andre barn ikke tør å bli med hjem etter skolen. Håper det blir bedre til høsten. Anonymkode: 1117c...0c6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #11 Del Skrevet 7. januar Hos oss så skjedde det meste av det sosiale på SFO mellom 1 og 3 klasse. I 4 klasse så var de halvparten av barna som forsvant og begynte å henge på egen hånd. Anonymkode: fdade...f0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #12 Del Skrevet 7. januar Jeg gikk ikke på SFO og ble aldri kjent med ungene i trinnene rett over/under meg. Klassekamerater som gikk på sfo var mer sammensveiset og jeg endte utenfor. Forblitt sånn hele livet. Anonymkode: 4dd80...0da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #13 Del Skrevet 7. januar Jeg ser ikke noe problem i at barnet er alene så lenge hun trives med det. Det som derimot er trist er at hun potensielt går glipp av en del frilek, hvor sfo sannsynligvis er siste arena for slikt. Viktig å ha i bakhodet at dere bør tilrettelegge for sosialisering med venner som ikke er voksenstyrt men hvor barna får leke i fred. Både for hjernens utvikling og for vennskap senere. Mine tvinges til å gå på sfo ut fjerde klasse av den grunn, og jeg har alliert meg med andre foreldre som gjør det samme. Anonymkode: b7ccb...959 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #14 Del Skrevet 7. januar Kan hun ikke bare gå i gratistiden da? Altså bare to timer etter skoletid? Anonymkode: 374a0...956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #15 Del Skrevet 7. januar Hvorfor føler du ikke at det er trygt der? Dette bør du ta opp med SFO leder. Når det gjelder det sosiale, så kommer det vel helt an på barnet og de andre i klassen. Her går hele klassen på sfo, og det er en stor sosial arena med masse frilek. Etter jobb og sfo går desverre tiden til lekser og aktiviteter, og lite tid til å være sosial, så her er jeg glad for at han har sfo. Er det flere i klassen som går hjem? Er det barn ute i nabolaget som de kan leke med? Anonymkode: a1248...401 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #16 Del Skrevet 7. januar For min fjerdeklassing skjer omtrent alt det sosiale der, med unntak av treff i helgene. Vi bor litt unna skolen da, så ikke alltid så lett å møte barn fra klassen på ettermiddagene. Uten sfo ville hun hatt veldig lite sosialt utenom skoletiden, så både vi og hun setter veldig pris på at hun kan være der ut dette skoleåret. Anonymkode: 3d45d...8aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #17 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en tredjeklassing, svært fornuftig barn, som ikke er redd for å være hjemme alene, jeg er også ganske trygg på at hun ikke gjør noe som kan være farlig. Det er snakk om max 4 timer på det meste, vi har også naboer som er pensjonister, og naboer med hjemmekontor, samt et familiemedlem 10 min gange unna, så jeg anser det som ganske trygt. Vi har hatt en god del problemer med SFO og i dag rant begret over for oss. Barnet ønsker å fortsette på SFO, men jeg orker ikke å leve med denne falske tryggheten SFO gir, for vår del er det derfor bedre at hun går hjem så vi vet hvor hun er og at hun kan kontakte oss. Hun vil gå der på grunn av det sosiale. Hun liker godt å være hjemme alene så det er ikke frykt. Det jeg lurer på er om det er veldig «ødeleggende» for barns sosiale liv å ikke få være på SFO? Det er jo en del klassevenner som fremdeles er der. Og er man fryktelig uansvarlig om man lar 1 og 3. klassingen være alene hjemme sammen? De er stort sett gode venner og finner mye trygghet i hverandre. Vi vil selvsagt ordne mat slik at de har klar mat de kan spise når de kommer hjem. Men er det mange som dropper SFO helt fra 1. klasse? Anonymkode: 0951c...4ef Hva er det 3 tredjeklassing blir så påvirket av? De er jo nesten største der og ang mat kan man jo bare putte en ekstra brødskive. De passer jo seg selv også hvis de klarer å være hjemme alene. Skjønner ikke problemet. Anonymkode: 74d43...3de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #18 Del Skrevet 7. januar Mine barn elsker/ elsket å være på SFO. Det er veldig mye sosialt som skjer der. Det er der vennskap knyttes og det er der de avtaler på sparket om å bli med hverandre hjem. Min eldste skulle ønske det fantes SFO for eldre barn også, for han trivdes så godt da han var liten nok til å gå på SFO. Anonymkode: b45e0...23f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #19 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her så var det en gutt som ikke gikk på SFO i tredje klasse. Jeg husker fortsatt hvor vondt jeg hadde av han. Han satt hjemme alene hver dag, mens alle lekte på SFO. Når de var ferdig på SFO så prøvde han desperat å få med seg noen ut, men da hadde alle lekt fra seg så de ville ikke - avtaler ble laget på SFO og ofte så ble de med hverandre hjem. Han var der ikke så han ble ikke inkludert i dem. De andre ble veldig gode venner Anonymkode: bb1fd...494 da er jo problemet at de andre er mobbere og jævelunger som driver med utestengelse. Min har aldri gått på SFO, men har da både hatt med venner hjem, blitt med venner hjem, og hengt med venner fra aktiviteter. Man må ikke oppbevare utslitte barn på et bråkete sted med dårlig mat og for få og stort sett inkompetente voksne for at de skal få venner. Anonymkode: 94cfd...8a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #20 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en tredjeklassing, svært fornuftig barn, som ikke er redd for å være hjemme alene, jeg er også ganske trygg på at hun ikke gjør noe som kan være farlig. Det er snakk om max 4 timer på det meste, vi har også naboer som er pensjonister, og naboer med hjemmekontor, samt et familiemedlem 10 min gange unna, så jeg anser det som ganske trygt. Vi har hatt en god del problemer med SFO og i dag rant begret over for oss. Barnet ønsker å fortsette på SFO, men jeg orker ikke å leve med denne falske tryggheten SFO gir, for vår del er det derfor bedre at hun går hjem så vi vet hvor hun er og at hun kan kontakte oss. Hun vil gå der på grunn av det sosiale. Hun liker godt å være hjemme alene så det er ikke frykt. Det jeg lurer på er om det er veldig «ødeleggende» for barns sosiale liv å ikke få være på SFO? Det er jo en del klassevenner som fremdeles er der. Og er man fryktelig uansvarlig om man lar 1 og 3. klassingen være alene hjemme sammen? De er stort sett gode venner og finner mye trygghet i hverandre. Vi vil selvsagt ordne mat slik at de har klar mat de kan spise når de kommer hjem. Men er det mange som dropper SFO helt fra 1. klasse? Anonymkode: 0951c...4ef Hvorfor er du kontrollfreak? Anonymkode: 14a7a...d75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå