Gå til innhold

"Lang barnehagedag – er det så galt?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.1.2025 den 20.14):

Jeg forstår ikke hvordan folk får til å gi barna kortere dager i barnehagen. Vår hater å bli hentet – kommer jeg kvart på fire, må jeg vente til halv fem før vi får henne med hjem. Det er alltid slik, så vi lar henne være til stengetid.

Men jeg merker at andre reagerer på at hun har så lange dager, spesielt når jeg er hjemme noen uker. Hva synes dere? Er det galt at hun har lange dager hvis hun trives, eller burde jeg tilpasse meg mer?

Anonymkode: 9ecfb...6fb

Det er alltid slik fordi dere tillater det. Det er dere voksne som bestemmer at nå skal dere hjem, og sånn blir det.

Vil du ikke tilbringe tid med barnet ditt når du kan?

Jeg jobber 81 prosent. Vanligvis leveres barnet I barnehage 08.00, og blir hentet 14.30. Har jeg fridager, så er hun hjemme med meg, med mindre jeg har avtaler hun ikke kan være med på. Nå som jeg er sykmeldt (og høygravid), leverer jeg henne 08.40-09.00, og henter 14.30. Da får jeg hentet meg inn så jeg har overskudd til barna når de kommer hjem fra barnehagen og skole. Det hender jeg har ho hjemme en dag eller to i ukedagene. Er sykmeldt av en grunn, så kommer ann på. 

Etter de timene i barnehagen er savnet etter mamma veldig stort og hun er klar for å hjem. Akkurat passe sliten, og vi får mye tid sammen hjemme før middag og legging. Den tiden får man ikke igjen.

Trist å ha barna i barnehagen fra det åpner til det stenger om man har mulighet til å la være. Men, noen barn har det bedre i barnehagen enn hjemme dessverre...

Anonymkode: 8d19a...baf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

At barna ikke vil hjem kan bety at de trives veldig godt men at de har utfordringer med overgangssituasjoner. Slike ting kan også bli vanskeligere når man er sliten. Så det er ingen grunn til å gi barna lengre dager av den grunn men heller hjelpe de å avslutte og å bli med hjem.

Anonymkode: 60098...55d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er faktisk så utrolig trist. Stakkars barn! Hvorfor fikk hun barn? Selvfølgelig kan det bli mye til tider, men du vil jo være med barna dine for det.. 

Hadde aldri hatt hjerte til å sitte hjemme hele dagen og la barna få så lange dager i bhg. 

Forstår godt de som jobber og ikke har noe valg og.må ha mat på bordet!

I tilegg syter hun for at det er helg og må ha barnet? Trist! Burde nesten meldt sånne folk. Håper hun tar godt vare på barnet?

Barn merker jo godt om hun ikke liker barnet en gang.

Anonymkode: f90c6...d1c

Det er forskjell på å ikke like barnet sitt og å grue seg til en helg med et viltert barn som krever mye av en. Man kan faktisk føle dyp kjærlighet ovenfor barn som en samtidig oppfatter som krevende. 

Din uttalelse er rett og slett ganske stupid. Kanskje man skal "melde deg" fordi du er for dum til å ha barn? 

Anonymkode: 97a65...1a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg undrer meg over alle foreldrene som er stolte av at barnet «ikke vil hjem».

Jeg antar det er fordi de ikke er klar over at vi ansatte er nødt til å se på begge sider av uttalelsen.

Altså: Hva skjer hjemme som gjør at barnet ikke vil hjem 🚩🚩🚩

Tankevekker🤨

Anonymkode: c2b8d...dda

Herregud, nå strekker du deg langt for å finne drama.

Anonymkode: ee216...73c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går helt fint så lenge hun ikke blir sliten. Vi startet forsiktig, med en fridag i uka og korte dager de første par årene. De siste årene i bhg, så ventet jeg til nær stengetid med å hente, for den morsomste delen var lagt til sent på dag (frilek ute). Vi leverte sent da. 

Anonymkode: 78d5f...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva syns dere som er så anti barnehage om skolen? 

Anonymkode: ce9ee...602

Jeg er ikke anti i det hele tatt. Men skolen stenger to og en halv time før barnehagen her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

meg over: bhg åpner også 1 t 45 min før skolen starter her. Så hvis man har full dag i bhg, men ikke sfo, så er det veldig forskjell i lengde på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er forskjell på å ikke like barnet sitt og å grue seg til en helg med et viltert barn som krever mye av en. Man kan faktisk føle dyp kjærlighet ovenfor barn som en samtidig oppfatter som krevende. 

Din uttalelse er rett og slett ganske stupid. Kanskje man skal "melde deg" fordi du er for dum til å ha barn? 

Har selv krevende barn og vet veldig godt hva det vil si! 

Det er lov å være sliten, men å ikke være med barns i det hele tatt hele uken for de skal ha så langr dager mens du selv sitter hjemme på ræva og så i tilegg hater helgen med barna dine, seriøst, hvorfor i h... får du barn da??

Jeg er overhodet ikke dum, men din utalelse sier vel mer om deg enn meg.. Men du har vel barna lange dager i bhg? og føler det samme?

Følelser er lov, men å ikke orke sitt eget barn som du omtrent ikke er med engang, nei vettu hva!

Håper virkelig ikke hun sier det så barnet/barna hører det!

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og før du kommenterer, jeg har selv sykdom og mange operasjoner bak meg, så vet at folk kan være hjemme av ulike grunner..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er mange mødre her inne som tenker svart-hvitt. Tror jeg melder meg helt ut. 

Anonymkode: ce9ee...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spar i alle fall alle som er i barnehagen for å henge der etter at barnet er hentet. Gi barnet maks ett par minutter fra du kommer for å hente, og kom dere avgårde. Det er veldig uoversiktlig når folk som har henter ikke kommer seg avgårde. Det er ofte veldig kav bemanning mot stengetid, og slike som aldri drar forstyrrer veldig, både ute og inne. 

Det ene barnet vårt ville aldri i barnehagen, og aldri hjem når det ble hentet. Grunnen var at han var oppslukt i en aktivitet, og ikke likte overganger til nye. Da er det bare å tvinge det gjennom uten for dill og diskusjon. Det er noe de vare må lære skal de fungere på skolen ig ellers i samfunnet. Når selskapet er slutt drar vi hjem, selv om en gjerne skulle ønske det varte lengre. 

Anonymkode: f9815...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er galskap er at du står i 45 minutter og venter på å få med deg barnet ditt hjem, Her må du ta deg sammen og være foreldre. 

Anonymkode: da77b...127

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.1.2025 den 20.14):

Jeg forstår ikke hvordan folk får til å gi barna kortere dager i barnehagen. Vår hater å bli hentet – kommer jeg kvart på fire, må jeg vente til halv fem før vi får henne med hjem. Det er alltid slik, så vi lar henne være til stengetid.

Men jeg merker at andre reagerer på at hun har så lange dager, spesielt når jeg er hjemme noen uker. Hva synes dere? Er det galt at hun har lange dager hvis hun trives, eller burde jeg tilpasse meg mer?

Anonymkode: 9ecfb...6fb

Hm. Så du vil heller at barnet ditt skal få være i barnehagen enn å maksimere den tiden du kunne hatt med barnet ditt etter jobb før hun skal legge seg?

Barn ser altfor lite til foreldrene sine fra før av slik dagene er lagt opp, så her ville jeg satt foten ned og tatt med deg barnet hjem for å tilbringe mest mulig tid med ditt eget barn før sovetid. Barnet har lekt hele dagen i barnehagen, nå trenger barnet tid med foreldrene sine den lille tiden den har igjen av dagen - barnet ser vennene sine igjen imorgen i barnehagen.

Anonymkode: 4b568...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...