Gå til innhold

"Lang barnehagedag – er det så galt?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Til slutten av bhg dagen er det vel svært få igjen?

Anonymkode: f90c6...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lange barnehagedagen er ok om det trengs og det skjer avogtil hvis barnet ønsker det. 

Det at du er i barnehagen i 45 minutter fordi barnet ikke vil hjem er urovekkende og litt spesielt at ikke barnehagen har tatt opp konsekvensene av... 

Som mange skriver. Du er den voksne, du vet best og du bestemmer. Har du bestemt at barnet skal hentes kvart på 4, så bør dere ha forlatt barnehagens område kl 4 (satt på spissen) for at det skal være sunt. Prøv eventuelt rådet fra ped.lederen tidligere her at dere avtaler henting f.eks 15.30 og at de ansatte forbereder barnet et kvarter før for å skape en mulighet til å avslutte.

Savner også som andre skriver informasjon om når barnet leveres. Er det 9.30, så er det på et vis helt innafor. Leverer du 7.30 er det ikke bra...

Det er en nasjonal regel om at ingen barn har lov å være i barnehagen lenger enn 9 timer og det er fordi det ikke er bra for barnet med så lange dager. En anbefaling om kortere dager når det er mulig.

Samtidig leverer også jeg barna i barnehagen selvom jeg har fri, og kan hente seint om barna har spurt om det. Jeg overveier allikevel nøye at det ikke blir for mange lange dager og har samtidig ekstra korte dager når det er mulig. F.eks 9-14.30. 

Ingenting av det jeg skrev er svart hvitt, men man kan ikke bare vurdere hva barnet sier, man må også vurdere energinivå og atferd når barnet kommer hjem og vite hva som faktisk er bra for barnet og være konsekvent på det man selv velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor gammel barnet er :) her gråter min 19 måneders gamle gutt når jeg henter han mellom 14:30 - 15:00 jeg pleier som regel levere han ca 09. Jeg er hjemme og jobber ikke. Men vi har uansett muligheten til å hente han den tiden, da far er ferdig på skolen. Her gråter han og hyler og vil ikke hjem. Men de blir slitne i barnehagen i mange timer også. Jeg har selv jobbet i barnehage og selvom dem trives så blir det lange dager, spesielt om man e bare hjemme og ikke jobber. Det er også fint å tilbringe tid med ungen sin etter barnehagen. Henter man 16 tiden så blir det bare middag så må man gjøre seg klar for å legge. Har ei venninne som har en som e 18 måneder. Hun leverer kl 08 og henter kl 16 og det synes jeg er kjempe lenge, hun er hjemme og gjør ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er greit hvis barnet 1) trives og er harmonisk, både der og hjemme.  2) man absolutt må på grunn av jobb, og heller ikke klarer å endre egne arbeidsdager. 

Men stort sett synes jeg 8 timer + reisevei er alt for lenge for et lite barn. Og også alt for lite tid sammen som familie. Så her benytter vi fleksibiliteten i begge ender av dagen. 

Anonymkode: daa3a...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg savner kildehenvsininger bak en del påstander om sunt og ikke sunt, jeg. 

Anonymkode: ce9ee...602

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt barn på 2 år vil ikke hjem fra barnehagen før tidligst halv 4, mens mitt andre barn på 4 år gjerne er sliten klokka 15.

Det jeg ser på MINE barn er at barnet på 2 år sover gjerne et par timer dupp i bhg fra 12-14 og er i storform klokka 15, mens barnet på 4 har sluttet med dupp og er derfor sliten etter 7 timer med full fres.

Et barn som sover dupp har derfor (etter min mening) kortere dager i sum enn de som ikke gjør det.

Anonymkode: ee216...73c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Himmelen_91 skrev (3 timer siden):

Spørs hvor gammel barnet er :) her gråter min 19 måneders gamle gutt når jeg henter han mellom 14:30 - 15:00 jeg pleier som regel levere han ca 09. Jeg er hjemme og jobber ikke. Men vi har uansett muligheten til å hente han den tiden, da far er ferdig på skolen. Her gråter han og hyler og vil ikke hjem. Men de blir slitne i barnehagen i mange timer også. Jeg har selv jobbet i barnehage og selvom dem trives så blir det lange dager, spesielt om man e bare hjemme og ikke jobber. Det er også fint å tilbringe tid med ungen sin etter barnehagen. Henter man 16 tiden så blir det bare middag så må man gjøre seg klar for å legge. Har ei venninne som har en som e 18 måneder. Hun leverer kl 08 og henter kl 16 og det synes jeg er kjempe lenge, hun er hjemme og gjør ingenting. 

Det er dette jeg mener, det er sykt at folk har de så lenge i bhg når de er hjemme. Rett og slett trist!!

Noen har ikke mulighet til noe annet men de som har driter i barna.. Er selv syk og mange operasjoner bak meg. Men aldri om jeg hadde latt de være så lenge i bhg om jeg var hjemme da skulle det virkelig vært sinnsykt gode grunner! Stakkars barn med så lange dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva syns dere som er så anti barnehage om skolen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det vel ikke barnet som bestemmer, herlighet. 

Anonymkode: 6ee07...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg savner kildehenvsininger bak en del påstander om sunt og ikke sunt, jeg. 

noen utdrag av kilder knyttet opp mot stress i bhg: https://www.morgenbladet.no/ideer/debatt/2020/10/02/det-store-barnehageeksperimentet/

https://www.utdanningsnytt.no/barnehageforskning-fagartikkel/sma-barn-med-lange-dager-har-et-hoyere-stressniva-i-barnehagen-enn-hjemme/116779

Anonymkode: 12756...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er dette jeg mener, det er sykt at folk har de så lenge i bhg når de er hjemme. Rett og slett trist!!

Noen har ikke mulighet til noe annet men de som har driter i barna.. Er selv syk og mange operasjoner bak meg. Men aldri om jeg hadde latt de være så lenge i bhg om jeg var hjemme da skulle det virkelig vært sinnsykt gode grunner! Stakkars barn med så lange dager...

Jepp! Venninna mi ler av meg hver gang og synes jeg er teit som gir han korte dager eller fri innimellom. Eller at jeg har han hjemme når han e syk. Hun synes det er veldig slitsomt og ha barnet sitt hjemme i helgene og gruer seg til det hver gang 😭😭 ja, jeg har faktisk ikke hjerte til å holde han så mange timer i barnehagen. Altså sykdom og operasjon er noe annet, eller om man jobber spesielt om man e alenemamma 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Forskjell på en som er 1-2 år og en som er 7-8 år 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min toåring vil heller ikke være med hjem når jeg kommer for å hente, selv etter åtte timer i barnehagen. Når vi kommer hjem er han helt tydelig overstimulert og sliten. Jeg har tenkt å gå ned i stilling nå på grunn av det. Du er den voksne, du vet bedre enn barnet hva som er best for det, og bestemmer når dere skal hjem. 

Anonymkode: b0663...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Himmelen_91 skrev (9 timer siden):

Jepp! Venninna mi ler av meg hver gang og synes jeg er teit som gir han korte dager eller fri innimellom. Eller at jeg har han hjemme når han e syk. Hun synes det er veldig slitsomt og ha barnet sitt hjemme i helgene og gruer seg til det hver gang 😭😭 ja, jeg har faktisk ikke hjerte til å holde han så mange timer i barnehagen. Altså sykdom og operasjon er noe annet, eller om man jobber spesielt om man e alenemamma 

Det er faktisk så utrolig trist. Stakkars barn! Hvorfor fikk hun barn? Selvfølgelig kan det bli mye til tider, men du vil jo være med barna dine for det.. 

Hadde aldri hatt hjerte til å sitte hjemme hele dagen og la barna få så lange dager i bhg. 

Forstår godt de som jobber og ikke har noe valg og.må ha mat på bordet!

I tilegg syter hun for at det er helg og må ha barnet? Trist! Burde nesten meldt sånne folk. Håper hun tar godt vare på barnet?

Barn merker jo godt om hun ikke liker barnet en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er forskjell på en 1-åring og en på 3-4 år og hva som er lange dager. 

Anonymkode: d0b83...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men ønsker du ikke å være mer sammen med barnet ditt i hverdagen? Når du faktisk har mulighet til det?

Nå har jeg ungdommer, og må bare få sagt at helt uavhengig av om barnehagen er bra eller ikke, så er jeg så utrolig glad for at vi hadde de hjemme så mye som mulig. 
De elsker barnehagen, men det er faktisk viktig med tid sammen med familien sin. 
De er små så Kort tid, og de er ikke langt ut i skoleløpet før tid med venner trumfer tid med familien.

Anonymkode: 923c0...34b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 7.1.2025 den 20.14):

Jeg forstår ikke hvordan folk får til å gi barna kortere dager i barnehagen. Vår hater å bli hentet – kommer jeg kvart på fire, må jeg vente til halv fem før vi får henne med hjem. Det er alltid slik, så vi lar henne være til stengetid.

Det er alltid slik fordi dere lar henne bestemme. Hadde dere tatt styringen ville hun etter hvert akseptert å bli hentet tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg undrer meg over alle foreldrene som er stolte av at barnet «ikke vil hjem».

Jeg antar det er fordi de ikke er klar over at vi ansatte er nødt til å se på begge sider av uttalelsen.

Altså: Hva skjer hjemme som gjør at barnet ikke vil hjem 🚩🚩🚩

Tankevekker🤨

Anonymkode: c2b8d...dda

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er ikke barneskolen ferdig i 13 tiden da? Etter skolen plasseres barna i oppbevaringsboksen/sfo. Da blir det lang dag. Å bare være på skolen, er ikke en lang dag.

Anonymkode: 8790e...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg undrer meg over alle foreldrene som er stolte av at barnet «ikke vil hjem».

Jeg antar det er fordi de ikke er klar over at vi ansatte er nødt til å se på begge sider av uttalelsen.

Altså: Hva skjer hjemme som gjør at barnet ikke vil hjem 🚩🚩🚩

Tankevekker🤨

Anonymkode: c2b8d...dda

De er overstimulerte og hyperaktive.  Klart de fleste barn har det best hjemme, etter en hel dag i aktivitet. Barn er for små til å ta den vurderingen selv. De tenker her og nå.

Anonymkode: 8790e...fd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...