Gå til innhold

"Lang barnehagedag – er det så galt?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Barn som er lenge i bhg blir overstimulert. Derfor er adrenalin og annet "godstoff"(hormoner ) på topp i kroppen. De kan da virke energiske og våkne. Da er de ikke klar for å gå hjem. Det betyr ikke at de har det bra av å være lange dager i bhg! Det er de voksnes ansvar å sette grenser og sørge for at barna for nok ro og hviletid.

Anonymkode: cc305...20a

Akkurat dette merker jeg veldig på mitt barn. Vil gjerne være i bhg lengre, men når vi kommer hjem faller hun helt sammen. Da ser man hvor sliten hun egentlig er. 
Henter henne tidlig så ofte jeg har mulighet.

Anonymkode: 82033...5a8

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forstår ikke hvordan folk får til å gi barna kortere dager i barnehagen. Vår hater å bli hentet – kommer jeg kvart på fire, må jeg vente til halv fem før vi får henne med hjem. Det er alltid slik, så vi lar henne være til stengetid.

Men jeg merker at andre reagerer på at hun har så lange dager, spesielt når jeg er hjemme noen uker. Hva synes dere? Er det galt at hun har lange dager hvis hun trives, eller burde jeg tilpasse meg mer?

Anonymkode: 9ecfb...6fb

Men vil fu ikke tilbringe så mye tid som mulig med ungen da??

Anonymkode: dff92...cd1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det er spesielt at dere lar barnet bestemme når dere skal dra fra barnehagen jeg. Hvis jeg kommer for å hente mine klokken 16 (som jeg også syns er seint), så vil jeg hjem! Jeg skal lage middag, jeg vil ha familietid, vi skal kanskje på aktiviteter. I tillegg må barna lære seg å justere seg etter andres behov/regler i familien. Vi kan ha dialog i forkant hvor vi avtaler at de skal være så og så lenge, og så forholder vi oss til den avtalen de aktuelle dagene. Men når jeg kommer, da er det for å hente, ikke vente. Jeg bruker selvsagt litt tid ifbm henting, men ikke 45 min, og noen ganger må vi være superraske. 

ellers: barn ser ikke selv sitt eget beste. Ja, de har det gøy, men får de nok hvile? Nok familietid, nok alenetid med foreldre? Får mor og far nok tid til å lage ordentlig middag, eller må det utgå fordi hentingen trakk sånn ut? Samme konklusjon som over: de voksne bestemmer.

Anonymkode: 1c46d...4f4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres jo ut som om tilknytningen mellom deg og barnet har blitt skadet et sted på veien her. Du har gjerne fri noen uker, men lar henne likevel bli til stengetid? Vil du ikke finne på ting, slappe av med henne, oppleve små og store eventyr med henne? Merker jeg blir nysgjerrig på hvor mange timer av dagen hun tilbringer i barnehagen.

Anonymkode: 5ff72...afa

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle som hadde hatt mulighet til det hadde nok forsøkt å levere sent ved henting sent og motsatt. 
Men det er ikke mulig for mange. Må begge foreldre være på jobb kl 8 og jobbe til ca 16 så må barnet være der i hele åpningstiden. 

Tror også veldig mange av de som reagerer på innlegg som dette ikke helt forstår hvordan det er å ha lite fleksible jobber og eventuelt lengre reisevei. De som har mulighet å levere 09 og/eller hente 1430 har en veldig fleksibel jobb i så tilfelle. Og har selvsagt da mulighet. 

Anonymkode: 06f6c...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg forstår ikke hvordan folk får til å gi barna kortere dager i barnehagen. Vår hater å bli hentet – kommer jeg kvart på fire, må jeg vente til halv fem før vi får henne med hjem. Det er alltid slik, så vi lar henne være til stengetid.

Men jeg merker at andre reagerer på at hun har så lange dager, spesielt når jeg er hjemme noen uker. Hva synes dere? Er det galt at hun har lange dager hvis hun trives, eller burde jeg tilpasse meg mer?

Gjør det som passer dere. På KG vil mammapolitiet illegge deg hardest straffeskyld som er skam, og mer skam. Ren mishandling og barnevernsmat🙈 

Så lenge barn er trygge og koser seg i leken, er det vel bare vinn for alle

Anonymkode: ce9ee...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det høres jo ut som om tilknytningen mellom deg og barnet har blitt skadet et sted på veien her. Du har gjerne fri noen uker, men lar henne likevel bli til stengetid? Vil du ikke finne på ting, slappe av med henne, oppleve små og store eventyr med henne? Merker jeg blir nysgjerrig på hvor mange timer av dagen hun tilbringer i barnehagen.

Anonymkode: 5ff72...afa

Seriøst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ofte med barnet å leke i barnehagen etter at jeg henter. Godt for han å være ute, og der er det tilrettelagt. Rundt 16.30 runder vi av og tusler hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vente til halv fem? Unnskyld? Det er du som er voksen og forelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn kjenner ikke alltid sine begrensninger, og selv om det trives (og det er kjempebra) så er det lurt å korte ned litt der man kan. Barn trenger gjerne veiledning på å regulere, og det er selvfølgelig aldri gøy å dra hjem fra noe som er gøy. Dette er en kamp man må ta som forelder. «Jeg skjønner det er gøy å være her, men nå skal vi hjem. Du kan leke mer her i morgen». Man kan rett og slett ikke gi valget om å være igjen. 
Mine barn protesterer ofte ved henting de også, men jeg ser de er slitne når vi kommer hjem. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lajlaj skrev (10 minutter siden):

Vente til halv fem? Unnskyld? Det er du som er voksen og forelder?

Ja, og derfor gjør vi det slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, og derfor gjør vi det slik

Når du kommer og henter barnet ditt og mener DU må vente til halv fem fordi "barnet" ikke er klar? Du må ta på deg voksenbuksene og ta med deg barnet hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reagerer forsåvidt ikke nødvendigvis på at hun har lange dager, men jeg reagerer på at du ikke tar med deg ungen og går når du har kommet for å hente.

Ikke at du røsker ungen ut det sekundet du kommer inn døra, men at du ikke gir henne fem minutter på å avslutte og så tar henne med deg og går. Protester må du regne med. Det bestemmer du, ikke hun.

Anonymkode: 2f95f...8c9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker dette er veldig individuelt. Noen barn blir fryktelig slitne av lange dager i barnehagen, andre ikke. 

Det er vanlig at barn kan protestere ved henting. Men det du bør se på, er hvordan hun er på ettermiddag og kveld. Om hun er sliten, tyder det på at du kanskje bør vurdere å hente tidligere. Barn vet ikke sitt eget beste, og det er din jobb som voksen å sette grenser for å gi henne det hun trenger - som ikke nødvendigvis er det hun vil der og da. Om barnet er slitent etter lange dager, er det gjerne det beste om du heller lar barnet jobbe med skuffelse og sinne over å bli hentet, og hente tidligere så hun får mer ro hjemme. 

Anonymkode: d8a12...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grunnen til at jeg ikke sier ting krystallklart i denne debatten, er at folk er i forskjellige livssituasjoner. Dersom noen ikke får hverdagen til å gå opp på andre måter enn at ungen er i barnehagen fra 0730-1630, så vil jeg aldri dømme noen. De får ikke livet til å gå opp på noen annen måte.

Hos oss hadde ungene sjeldent mer enn 7 timer i barnehagen, men det er altså for at vi var to stykk med muligheter for fleksible arbeidsdager. 

Anonymkode: 1a88e...63b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Grunnen til at jeg ikke sier ting krystallklart i denne debatten, er at folk er i forskjellige livssituasjoner. Dersom noen ikke får hverdagen til å gå opp på andre måter enn at ungen er i barnehagen fra 0730-1630, så vil jeg aldri dømme noen. De får ikke livet til å gå opp på noen annen måte.

Hos oss hadde ungene sjeldent mer enn 7 timer i barnehagen, men det er altså for at vi var to stykk med muligheter for fleksible arbeidsdager. 

Her er det en forelder som ikke klarer å være myndig nok til å ta med seg barnet hjem fra barnehagen bare...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts henger i barnehagen en times tid, og venter på at barnet selv skal finne ut at det er klar til å dra hjem...

Anonymkode: 8790e...fd2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis gutten min (2 år) er «vanskelig» når han skal hentes, så leser jeg det som at han er sliten.

Anonymkode: dc7e6...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mumig noen barn har det bedre i bhg enn hjemme. Noen foreldre er tilstede hjemme og andre ikke... Selvfølgelig vil barnet trives besre i bhg da. Og vennene er der jo!

De kan bli veldig sliten av lange dager, tviler på at det er bra i den store sammenheng! Og altfor mange begynner altfor tidlig i bhg og har altfor lange dager før de kan gå! Utrolig trist! Noen har ikke noe valg.men noen har og tar heller seg fri selv... Nei , hvorfor få barn når bhg og skolen skal oppdra barna og ikkr du selv..

Anonymkode: f90c6...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg er ofte med barnet å leke i barnehagen etter at jeg henter. Godt for han å være ute, og der er det tilrettelagt. Rundt 16.30 runder vi av og tusler hjem

Tenk om alle foreldrene skulle drive på slik? Hver dag hadde blitt like kaos som en sommeravslutning, eller juleverksted.

Anonymkode: 8790e...fd2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...