Gå til innhold

"Lang barnehagedag – er det så galt?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg forstår ikke hvordan folk får til å gi barna kortere dager i barnehagen. Vår hater å bli hentet – kommer jeg kvart på fire, må jeg vente til halv fem før vi får henne med hjem. Det er alltid slik, så vi lar henne være til stengetid.

Men jeg merker at andre reagerer på at hun har så lange dager, spesielt når jeg er hjemme noen uker. Hva synes dere? Er det galt at hun har lange dager hvis hun trives, eller burde jeg tilpasse meg mer?

Anonymkode: 9ecfb...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke alltid så enkelt med disse små. Jeg tenker at her er det du som er den voksne og må sette din grense. «Nå skal vi hjem» Ikke «Skal vi gå hjem». Det blir kanskje hyl og skrik de første par dagene med det, men så vil barnet bli vandt.

lykke til!

Anonymkode: c2b8d...dda

• Liker 24
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei...om hun koser seg la henne bli der

De som skriker om slike ting har ofte barn som enten blir fort sliten..eller de tror det. Noen får dårlig samvittighet og da mener at lange dager ikke er bra .

Min hadde også mange dager der hun skulle bare leke ferdig..tegne ferdig etc og det tok ofte tid før vi kom oss hjem.  Om hun ble sliten kunne hun være like sliten om hun kom hjemme 14 eller 16. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke noe galt. Om ungen trives, har det gøy med andre barn, hvorfor tvinge ungen hjem. 

Anonymkode: 3c425...1ce

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da leverer du kanskje ikke kjempetidlig heller da?

Jeg blir kjempesliten etter 7,5 t i bhg. Er ped.leder 

Men skjønner hva du mener, har en femåring som aldri er klar før i 16-tiden.

Anonymkode: c76ba...270

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leverer du sent i 10-11 tiden tenker jeg det er greit men er h*n der tidlig, kanskje allerede i 8 tida er det jo fryktelig lange dager. Selv merket jeg godt at barna ble veldig slitne hvis de var i barnehagen mer enn 6 timer men det skjedde heldigvis sjelden. De gikk heller ikke mer enn 3-4 dager i uken heldigvis.

Anonymkode: 5c9d2...4be

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min ene likte heller ikke bli hentet, men fikk han da med meg for det. Litt familietid er også viktig på ettermiddagen. Barnet leker jo i mange timer i barnehagen, jeg hadde ikke hentet ved stengetid for at barnet skulle leke. 

Anonymkode: 7b427...447

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer an på barnet og ikke minst alder. Mindre problem at en 5-åring har lange dager enn en 1-åring.

Mine barn var heller aldri veldig ivrige på å dra tidlig hjem.

Hvis du har fri, ville jeg i alle fall levert barnet seint om det er vanskelig å hente tidlig.

Anonymkode: 0775d...bf9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min liker heller ikke å bli hentet tidlig, med mindre vi skal noe veldig spesielt. Han hadde nok hatt godt av hele fridager innimellom i stedet.

Anonymkode: 37e08...826

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvordan folk får til å gi barna kortere dager i barnehagen. Vår hater å bli hentet – kommer jeg kvart på fire, må jeg vente til halv fem før vi får henne med hjem. Det er alltid slik, så vi lar henne være til stengetid.

Men jeg merker at andre reagerer på at hun har så lange dager, spesielt når jeg er hjemme noen uker. Hva synes dere? Er det galt at hun har lange dager hvis hun trives, eller burde jeg tilpasse meg mer?

Anonymkode: 9ecfb...6fb

Hadde ungen min bestemt selv så hadde hun helst vært der hele helgen.. Det betyr ikke at det er bra for henne å være der mye. Du er den voksne, og må sette grenser. 

«Nå skal vi hjem, også skal du hit igjen imorgen å da kan du leke mer» 

Anonymkode: 3a20d...501

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ungen min kunne vært oppe hele natta om hun fikk lov til det. Hun storkoser seg. Er det bra for henne?

Jeg tenker at vi som voksne vet bedre hva som er best for de små. Vi må sette grensene for dem, når de ikke er modne nok til å greie det selv. 

Alle barn blir garantert slitne etter lange dager i barnehagen, uansett hvor gøy de har det. De går også glipp av tid med familien. 

Anonymkode: 8790e...fd2

• Liker 20
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barn i dag tilbringer alt for mye tid i barnehagen. Barnehagen er en institusjon, og vi kan kalle barnehagen «barnas jobb» De må forholde seg til veldig mange barn, ofte barnegrupper på over 20 barn. De som jobber i barnehager skriker ut om alt for dårlig bemanning, noe som gjør at barna ofte må klare seg selv, og de får ikke den oppfølgingen de trenger. Følg gjerne foreldreopprøret på Instagram for å se hvordan barnas hverdag ofte er. Når barnet ikke vil hjem, er det ikke fordi det er så fantastisk i barnehagen. Det er fordi barn ikke liker å bli avbrutt når de er midt i en lek eller aktivitet. Be personalet om å forberede barnet på at du kommer, så får barnet tid til å avslutte det han/hun holder på med. Jeg har selv barn i barnehage, og jobber redusert for å gi kortere dager. Jeg er selv pedleder i en barnehage, og skulle ønske jeg var like uvitende som mange her virker å være. Jeg gjør alt jeg kan for å gi korte dager til min barn, fordi jeg vet så alt for godt hvordan barnehage hverdagen kan være 😞 Hadde jeg ikke trengt å jobbe hadde jeg tatt ut barnet mitt fra barnehagen - frem til bemanningen ble forsvarlig.

Anonymkode: f9f8f...4a4

• Liker 6
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barn som er lenge i bhg blir overstimulert. Derfor er adrenalin og annet "godstoff"(hormoner ) på topp i kroppen. De kan da virke energiske og våkne. Da er de ikke klar for å gå hjem. Det betyr ikke at de har det bra av å være lange dager i bhg! Det er de voksnes ansvar å sette grenser og sørge for at barna for nok ro og hviletid.

Anonymkode: cc305...20a

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker at du må huske at det er du som er den voksne. Barn vet ikke sitt eget beste. Noen barn har vanskelig for å avslutte en aktivitet og syns overganger er utfordrende. Når du kommer for å hente så må du hente, ikke dra det ut. Du som voksen må ta ansvar og hjelpe barnet i overgangen. 
Husk også at små barn trenger ro og hvile, og ikke minst tid med foreldrene sine. 

Anonymkode: e010a...fb8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at her må du være den voksne. Du venter ikke til stengetid fordi barnet ikke vil hjem, du må sette grenser. Barnet kjenner gjerne ikke at han/hun er sliten før han/hun kommer hjem og setter seg i sofaen. Barnet har godt av å slappe av hjemme også, sammen med resten av familien.

Anonymkode: 99be1...590

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke noe galt i lange dager i barnehagen, men ikke la barnet diktere dette. Ikke bruk 30 minutter på å hente, bestem deg for noe, og gjennomfør. Du er den voksne.

Anonymkode: ed047...e66

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hva har «andre» med det å gjøre? Hvem er disse andre? Hvorfor vet de at du er hjemme og akkurat når du hentet? 
Da jeg hadde barnehagebarn hadde jeg dem mest mulig hjemme, men det angår ikke meg hva du ønsker. Det eneste negative er at du lar barnehagebarnet bestemme. Hva med å levere sent når du «er hjemme noen uker?»

Anonymkode: 2bf51...8cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har målt stresshormoner på barnehagebarn. Deprimerende resultater. 
husk at barnehagen kun er fult bemannet mellom 10-14. selv da er det underbemannet med pauseavvikling og møter… 

henter du etter 15, og kunne hentet da eller før, må du vite at barnet ditt går mye for egen maskin.. umulig å ha et godt pedagogisk tilbud når man er underbemannet og klokka bikker 15 og man er to voksne på 24 barn. 

Anonymkode: 62938...661

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare fordi barbet ikke vil hjem der og da så betyr det faktisk ikke at det har det bedre i barnehagen enn hjemme.

Barn skjønner ikke alltid hva som er best for dem selv. Du avslutter vel ofte gøyal lek for å spise middag eller legge ungen ellers? Det er fordi du vet best hva barnet trenger. Og barn i dag lever i en hverdag full av inntrykk og barnehagen er konstante inntrykk. Ganske påtrengende også, det er høyt volum og mye som skjer og konstant sosialisering. 

Familieeide uten for mange inntrykk er bra for et barn selv om barnet ikke klarer å styre det selv. Du må lese deg opp på menneskehjernen og med det lære deg hvor viktig hvile faktisk er.

Anonymkode: 17169...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De har målt stresshormoner på barnehagebarn. Deprimerende resultater. 
husk at barnehagen kun er fult bemannet mellom 10-14. selv da er det underbemannet med pauseavvikling og møter… 

henter du etter 15, og kunne hentet da eller før, må du vite at barnet ditt går mye for egen maskin.. umulig å ha et godt pedagogisk tilbud når man er underbemannet og klokka bikker 15 og man er to voksne på 24 barn. 

Anonymkode: 62938...661

Det kommer helt ann på åpningstidene til barnehagen. Vi er alle 4 voksne på jobb fra 8.30 og første går kl 15.15. Men ellers har du rett om at ved møter og pauseavvikling er der færre voksne sammen med barna. 

Anonymkode: 1d1fc...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...