Gå til innhold

Gå ned i stilling p.ga. kronisk betennelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aldri gå med i stilling, selvom du har god økonomi. Vær sykmeldt, så over på AAP (arbeidsavklaringspenger) om det trengs etter det året. Det kan ha så store konsekvenser fremover å gå ned i stilling. Det er jo derfor vi har sykepenger for å kunne benytte det i en sånn situasjon. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For å ha rett på AAP må man ha nedsatt arbeidsevne med minst 50% til et hvert arbeid. Derav jobbsøking eller redusere stillingsprosent. Og nei, vi har ikke sykepenger for at folk skal kunne stå videre i jobber som gjør dem syke! Synes TS er inne på gode refleksjoner rundt egen situasjon, og ser at noe må endres. 

Mariss@68 skrev (1 time siden):

Aldri gå med i stilling, selvom du har god økonomi. Vær sykmeldt, så over på AAP (arbeidsavklaringspenger) om det trengs etter det året. Det kan ha så store konsekvenser fremover å gå ned i stilling. Det er jo derfor vi har sykepenger for å kunne benytte det i en sånn situasjon. 

Anonymkode: ef741...78e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har hatt betennelse i armene i noen måneder. Det kommer og går. Har vært delvis sykemeldt en god stund. Jeg tror jobben holder det vedlike. Vil ikke bytte jobb (tror jeg). Men dette er jo ikke noe man kan bli gradert ufør av heller. Og vil ikke sykemelde meg hele tiden. Er det idioti av meg å gå ned i f.eks. 60% stilling? Og spe på med ekstravakter når jeg ikke har vondt. Jeg har uansett fantasert en stund om å jobbe mindre og ha mere fri, uavhengig av helseproblemer.

Anonymkode: 2174c...85a

Er du ansatt i det offentlige med offentlig pensjon, så kan du faktisk få uføretrygd fra dem selv om du ikke får fra NAV og i lavere % enn det NAV gir deg. 
Før du reduserer både lønn og stilling så undersøk nøye og snakk med legen din om mulighetene dine. 

Anonymkode: fef9c...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å ha rett på AAP må man ha nedsatt arbeidsevne med minst 50% til et hvert arbeid. Derav jobbsøking eller redusere stillingsprosent. Og nei, vi har ikke sykepenger for at folk skal kunne stå videre i jobber som gjør dem syke! Synes TS er inne på gode refleksjoner rundt egen situasjon, og ser at noe må endres. 

Anonymkode: ef741...78e

Har man jobb i det offentlige med offentlig pensjonskasse, så får man faktisk uføretrygd fra pensjonskassen på 20% kanskje enda lavere, selv om man ikke får en krone fra NAV.

Så ts må undersøke nøye, som skrevet over.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har man jobb i det offentlige med offentlig pensjonskasse, så får man faktisk uføretrygd fra pensjonskassen på 20% kanskje enda lavere, selv om man ikke får en krone fra NAV.

Så ts må undersøke nøye, som skrevet over.

Jobber i kommunen. Omsorgsbolig. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jobber i kommunen. Omsorgsbolig. Ts

Da snakker du med pensjonskassen, eller går inn på kommunens,pensjonskasse, eller KLP om det er den din kommune bruker, og leser deg opp på reglene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da snakker du med pensjonskassen, eller går inn på kommunens,pensjonskasse, eller KLP om det er den din kommune bruker, og leser deg opp på reglene. 

Men man får vel neppe ufør av senebetennelse/tendinose? Det går jo ofte over med tiden, så jeg må vel heller bytte jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men man får vel neppe ufør av senebetennelse/tendinose? Det går jo ofte over med tiden, så jeg må vel heller bytte jobb?

Det er noe fastlegen må svare deg på. Senebetennelse gjør vel vondt nok for deg? 
Og som skrevet over les på pensjonskassens sider. Du kan og få midlertidig stønad derfra, selv om nav ikke gir deg en krone. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Eller 40% sykemelding som er det smarteste.

Anonymkode: e193f...e2d

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Er du smart så prøver du å ordne 40% permisjon i ett år og ser om det hjelper før du sier fra deg 40% stilling. 

Nei!

Dette er også et idiotisk råd, som mange har brent seg på.

Anonymkode: e49d1...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, blir du ikke bedre, men trenger å gå over på aap og kanskje blir ufør/delvis ufør. Da beregnes satsen din ut fra lønnen de tre siste årene.

Å frivillig be om permisjon av helsegrunner er stort sett like dustete som å redusere stillingen direkte. Konsekvensen kan bli store på sikt, om helsen ikke blir bedre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.1.2025 den 21.16):

Tanken er jo at dette går over men at jeg må jobbe mindre eller m noe annet så det ikke kommer tilbske.

Ts

Er det noe spesiell grunn til at du ønsker gå ned i inntekt fremfor å få sykelønn når du er for syk til å jobbe? Kan du ikke heller være sykemeldt og donere overskuddet av lønn til ett godt formål?

Anonymkode: 96e05...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det noe spesiell grunn til at du ønsker gå ned i inntekt fremfor å få sykelønn når du er for syk til å jobbe? Kan du ikke heller være sykemeldt og donere overskuddet av lønn til ett godt formål?

Fordi jeg er redd legen ikke vil gi meg sykemelding. Og jeg synes det er vanskelig å be om sykemelding. Jeg er 30 år og SER jo frisk og rask ut. Men jeg skjønner jo selvfølgelig at det smarteste for min egen del er sykmelding. Da får jeg jo mye mer penger enn ved å gå ned i stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanslje det er mulig å be om omplassering innen kommunen? Og få en jobb som ikke belaster kroppen på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fordi jeg er redd legen ikke vil gi meg sykemelding. Og jeg synes det er vanskelig å be om sykemelding. Jeg er 30 år og SER jo frisk og rask ut. Men jeg skjønner jo selvfølgelig at det smarteste for min egen del er sykmelding. Da får jeg jo mye mer penger enn ved å gå ned i stilling.

Jeg ser også frisk og rask ut, selv om jeg har en kronisk smertetilstand...

Med kronisk eller tilbakevendende betennelser så må du enten trene deg opp nok til å tåle belastningen, eller du må ha medikamentell behandling. Det hjelper ikke verken å fortsette jobbe som normalt, eller sitte hjemme å vente til den går over for å så gjenoppta akkurat den samme belastningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er aldri lurt å gå varig ned i stilling, selv om ønonomien er god akkurat nå. Arbeidsgiver skal tilrettelegge for deg så godt som mulig for at du skal klare å stå i jobben, spesielt når det er midlertidig. Betennelsen skal vel gå over? Kommer den tilbake gjentatte gangen må man se på årsak, og om arbeidsgiver varig kan sette inn tiltak.

Men å gå ned i stilling kan utgjøre en stor forskjell den dagen du ikke klarer å stå i jobb og kanskje blir ufør. Som du sier, du er ung, mye kan skje. Kanskje klarer du å leve av 60% stilling nå, men uføretrygd blir jo 67% av den nye summen du tjener. Ganske heftig nedgang.

Anonymkode: d369b...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvis legen ikke tar deg alvorlig, så er ikke legen mye leg. 
Argumentene dine er her så dårlige at jeg nesten tror du troller? 
Du må være spinn gal om du som 30. åring skal gå ned i stilling og jobbe redusert på grunn av enebetennelser, og ikke be legen om sykemelding. Du skal jo og til fysioterapeut, og ikke drive på med egenbehandling, om du er seriøs i denne svar da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis legen ikke tar deg alvorlig, så er ikke legen mye leg. 
Argumentene dine er her så dårlige at jeg nesten tror du troller? 
Du må være spinn gal om du som 30. åring skal gå ned i stilling og jobbe redusert på grunn av enebetennelser, og ikke be legen om sykemelding. Du skal jo og til fysioterapeut, og ikke drive på med egenbehandling, om du er seriøs i denne svar da? 

Hyggelige bemerkninger.

Jeg er helt seriøs. Har vært hos fysio. Trener etter legens råd sist jeg var dr (en annen lege, vikar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei!

Dette er også et idiotisk råd, som mange har brent seg på.

Det er bedre enn å si fra seg 40% av stillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...