Gå til innhold

Gå ned i stilling p.ga. kronisk betennelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hatt betennelse i armene i noen måneder. Det kommer og går. Har vært delvis sykemeldt en god stund. Jeg tror jobben holder det vedlike. Vil ikke bytte jobb (tror jeg). Men dette er jo ikke noe man kan bli gradert ufør av heller. Og vil ikke sykemelde meg hele tiden. Er det idioti av meg å gå ned i f.eks. 60% stilling? Og spe på med ekstravakter når jeg ikke har vondt. Jeg har uansett fantasert en stund om å jobbe mindre og ha mere fri, uavhengig av helseproblemer.

Anonymkode: 2174c...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja det er idioti. 

Anonymkode: 82e62...791

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du råd til det? I tillegg til at du må øke pensjonssparingen din også?

Hva om du faktisk må på dagpenger, aap eller ufør senere, du tåler å kun få 62% av 60% lønn eventuelt minstesats?

Anonymkode: 96e05...fe8

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er idioti. 

Anonymkode: 82e62...791

Ts her. 

Det viktigste for meg er å unngå belastningsskader. Helse er veldig viktig for meg. Har en fysisk tung jobb. Og er ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørsmålet er jo om du har råa til det? Jeg har råa no til å gjøre det. Men så jeg er ikke ung lenger heller. Men jeg hadde ikke gjort det som ung. Du mister mye. Også i pensjon. Du skal jo bli gammel en gang. 

Anonymkode: 6f7fd...11f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vær 40% sykemeldt inntil videre. Vet ikke din økonomiske situasjon, men en bemidlet partner er ikke nødvendigvis trygghet nok.

Anonymkode: a1fd1...e3f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei!! 
Bytt jobb, evt få omskolering på NAVs regning (men da må du først over på AAP)

Anonymkode: 45a88...f18

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri gå ned i stilling av helseårsaker på eget initiativ!

Du klarer deg kanskje på 60 % lønn.

Men skulle du bli enda sykere av enten dette problemet eller annen sykdom/skade - da har du virkelig driti på draget.

Kan du leve av 67 % av 60 % av lønna di?

For resten av ditt liv?

Anonymkode: e49d1...b73

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts her. 

Det viktigste for meg er å unngå belastningsskader. Helse er veldig viktig for meg. Har en fysisk tung jobb. Og er ung.

Bytt yrke asap. Er selv utdannet hjelpepleier. Etter 2-3 år i yrket var kroppen ødelagt. Var mer sykemeldt og brukte mer egenmeldi g enn jeg var på jobb. Til slutt sa det stopp. Da hadde jeg vært sykemeldt av og på i 8 år! Ble da langtidssykemeldt, så over på aap, fikk heldigvis innvilget ny utdanning via NAV.  Perioden på sykemelding, aap og studie tok 6 år før jeg var i jobb. Etter det har jeg ikke hatt en eneste fraværsdag knyttet til kroppen. Har vært borte 4 dager og det var i den verste corona-tiden da jeg fysisk hadde 4 dagers karantene.  Jeg har nå stått i jobb i 3 år og 4 års studier før det uten problemer. Skulle ønske jeg tok valget om å omskolere meg da helseproblemene startet. Da kunne jeg unngått mange år med helseproblemer som følge av jobben. På et tidspunkt var jeg redd for å bli ufør. Men jeg har 100% arbeidsevne og vel så det. I et fysisk lite belastende yrke. Ikke alle er laget for tunge jobber innen helse. Ikke gå ned i stilling bare for å daffe hjemme. Ta heller en ny utdanning den tiden i såfall. Du vil klare deg fint på 60% lønn om du kombinerer det med studielpn. Går du ned i stilling nå vil du ha mindre rettigheter om du blir sykemeldt, havner på aap eller blir arbeidsledig. Også pensjonen vil påvirkes.

Anonymkode: 86f7a...7f7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvorfor bytter du ikke til en jobb du faktisk klarer å stå i?

Anonymkode: e193f...e2d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvorfor bytter du ikke til en jobb du faktisk klarer å stå i?

Fordi jeg liker arbeidsplassen godt. Flere spissformuleringer mottas med glede ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har hatt betennelse i armene i noen måneder. Det kommer og går. Har vært delvis sykemeldt en god stund. Jeg tror jobben holder det vedlike. Vil ikke bytte jobb (tror jeg). Men dette er jo ikke noe man kan bli gradert ufør av heller. Og vil ikke sykemelde meg hele tiden. Er det idioti av meg å gå ned i f.eks. 60% stilling? Og spe på med ekstravakter når jeg ikke har vondt. Jeg har uansett fantasert en stund om å jobbe mindre og ha mere fri, uavhengig av helseproblemer.

Absolutt idioti å gå ned i stilling fordi du er kronisk syk av jobben du må gjøre! 

Om du går over sykemeldings grensen på 1 år og må fortsette å være sykemeldt + har vært ansatt i over 2 år kan du kanskje få dekket inntektstapet via KLP. 

Endret av Fighter83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi jeg liker arbeidsplassen godt. Flere spissformuleringer mottas med glede ;)

Jaja lykke til når du blir eldre og får mer utgifter og ikke minst når du blir pensjonist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jaja lykke til når du blir eldre og får mer utgifter og ikke minst når du blir pensjonist.

Jeg har god økonomi, så det bekymrer meg ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men tenker du at du må bruke den tiden du ikke jobber til å hvile deg for å kunne jobbe igjen, eller kan du jobbe med noe annet i 40%?
Det er drastisk å jobbe 60% med tanke på hvis du senere får en sykdom eller skade (eller forverring av tilstanden din) og må leve av 2/3 av 60% lønn.

Anonymkode: 22223...123

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør gå sykmeldt det du ikke klarer jobbe, deretter kan det være på sikt at du bør søke ufør den graden du fortsatt ikke klarer jobbe.

Anonymkode: 9fd08...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du bør gå sykmeldt det du ikke klarer jobbe, deretter kan det være på sikt at du bør søke ufør den graden du fortsatt ikke klarer jobbe.

Tanken er jo at dette går over men at jeg må jobbe mindre eller m noe annet så det ikke kommer tilbske.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man får ikke uføretrygd fordi man ikke ønsker å bytte jobb til en man faktisk har helse til å stå i. Kjenner jeg blir direkte provosert av disse «rådene». Er det rart i at denne velferdsstaten ikke kommer til å gå rundt når disse holdningene hersker? 

Alt for mange niholder på jobber de ikke har helse til å stå i og benytter seg av stadige sykmeldinger og får redusert livskvalitet fordi de tross alt trives i jobben. Det finnes flust av andre fine arbeidsplasser, hopp i det og finn noe som passer helsen bedre.

Eventuelt får du gå ned i stillingsprosent, men da er det en økonomisk risiko du må være villig til å ta. 

Anonymkode: ef741...78e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tanken er jo at dette går over men at jeg må jobbe mindre eller m noe annet så det ikke kommer tilbske.

Ts

Er du smart så prøver du å ordne 40% permisjon i ett år og ser om det hjelper før du sier fra deg 40% stilling. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du smart så prøver du å ordne 40% permisjon i ett år og ser om det hjelper før du sier fra deg 40% stilling. 

Eller 40% sykemelding som er det smarteste.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...