Gå til innhold

Barnevern.

BareMay

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette er såpass omfattende spørsmål at det er umulig fullt ut å besvare dem her.

Kortfattet: Det tas høyde for at folk kan lyve, manipulere m.m Det vil absolutt ikke alltid komme frem, noe man også forsøker ta høyde for.

En undersøkelse går ut på innhenting av informasjon fra ulike, men aller viktigst er samtaler med barnet (observasjoner om det er svært lite) og foreldrene. Mye vil komme frem med litt tid og kontakt. Det vil nok ofte - som i så mange yrker - være en fordel å møte erfarne ansatte.

Svikt i den emosjonelle omsorgen er mindre konkret enn blåmerker, og dermed ofte vanskeligere å påvise. Min erfaring er også at det vektlegges mindre i rettsvesenet, om en sak skulle havne der.

Anonymkode: d46d9...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, det er mye galt!

Tenk bare på tvillingene Mina og Mille. Når ungdommer blir flyttet 12 ganger, er det noe riv ruskende galt!

Disse døde, og kom i media.

Hva med alle dem som ikke kommer i media? 
Har dere sett «Instukidz»?

Det er på slike steder barnevernet setter våre mest sårbare barn…

Anonymkode: d4a27...636

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt inntrykk er at variasjonen er enorm mellom kommuner. I enkelte kommuner tror jeg helheten er uforsvarlig, i de fleste ikke. 

Utover det kommer jo svaret her veldig an på hvilket rykte man skal forholde seg til. Tanker om barnevernet varierer enormt mellom ulike miljøer.

Anonymkode: e780a...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er mye galt!

Tenk bare på tvillingene Mina og Mille. Når ungdommer blir flyttet 12 ganger, er det noe riv ruskende galt!

Det er sikkert mye galt.

Å trekke frem en sak der to avdøde barns foreldre gang på gang har gitt uttrykk for at barneverntjenesten var omtrent den eneste instansen som faktisk gjorde hva den kunne, som eksempel på at barnevernet ikke funker - det er imidlertid ganske respektløst overfor den aktuelle familien. 

Anonymkode: e780a...8b7

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det er mye galt!

Du har virkelig ikke lest saken til Mia og Mille. Det er ikke barnevernet sin feil. Det er mer hvor lite de forskjellige instansene samarbeider, og driver med ansvarsfraskrivelse. Psyke og kropp er sammensatt, men likevel vil ikke de som hjelper til med spiseforstyrrelser ta i psykiske problemer, og psykologen har ikke midler til å tvangsfore noen som helst.

Anonymkode: 7480e...42b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er mye galt!

Ja, og etter å ha hørt hele serien på svarttrost dok, så advares det mot å flytte Mina og Mille til bvinstitusjon fordi de ikke har kompetanse på psykiatri. Det å flytte de rundt så mye, og at samarbeidet var så dårlig gjør det hele verre. De er heller ikke alene om å miste livet i bvomsorg. 

Anonymkode: 088e7...f8c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du naiv?🤣🤣🤣

Anonymkode: aa600...29e

Nei, heller kynisk og så oppegående at jeg ikke tror barnevernet er «fienden» som kidnapper barn, har pedoringer blant fosterforeldre og tar fra foreldre barn fordi de hadde en støvdott under bordet.  Det er bare å se på FB gruppene som er i krig med barnevernet, det er psykiatri, vold,  rus, ekstremt lite selvinnsikt, vrangforestillinger og en helt fraværende evne til normal refleksjon. 

Anonymkode: 968b7...be1

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BareMay skrev (48 minutter siden):

Hva er brudt?

Du må ha mer beskrivende tittel, tråden kommer til å bli stengt om du ikke endrer den selv først. Det samme gjelder den andre tråden din, å bare skrive «barnevern» i tittelen er langt ifra nok.

Anonymkode: a92e3...dc2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du må ha mer beskrivende tittel, tråden kommer til å bli stengt om du ikke endrer den selv først. Det samme gjelder den andre tråden din, å bare skrive «barnevern» i tittelen er langt ifra nok.

Kan jeg endre det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BareMay skrev (1 time siden):

Kan jeg endre det nå?

Ja, det kan du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, heller kynisk og så oppegående at jeg ikke tror barnevernet er «fienden» som kidnapper barn, har pedoringer blant fosterforeldre og tar fra foreldre barn fordi de hadde en støvdott under bordet.  Det er bare å se på FB gruppene som er i krig med barnevernet, det er psykiatri, vold,  rus, ekstremt lite selvinnsikt, vrangforestillinger og en helt fraværende evne til normal refleksjon. 

Anonymkode: 968b7...be1

At bv gjør grove feil som ødelegger barns og foreldrenes liv skjer dessverre. 

Anonymkode: aa600...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja det er det!  hilsen en som er oppvokst i det systemet. Alle som jeg traff der av andre ungdom har enten tatt livet sitt eller er helt på kjøret utenom meg. Er utoligt mye grov neglekt og seksuell missbruk det finnes pedofilringer inoen av  forterhjemmene også . Jeg VET at noen som leser dette kan  kjenner seg igjenn så jeg er ikke så bekymret om folk ikke tror. Folk har gått til sak og ropt ut ut siden 80 tallet minst det ender aldri. Er sånn når folk heller tror psykopater enn offerne. Ikke noe nytt. 

Anonymkode: 788e2...18d

Helt riktig. Vært i systemet hele barndommen min og opplevd det du skriver. Gang på gang. Barnevernet på 80 og 90 tallet har ikke gjort jobben sin og det har de også innrømt med vederlagsordninger og erstatninger. De grep aldri inn og tok barna ut av hjemmet. Barna ble ikke trodd, men bv trodde mer på overgriperne. Nå er det nok blitt bedre. Noen sier at nå har de gått andre veien og tar barna ut av hjemmet uten grunn, men tror ikke de gjør det. De som sier det lever ikke a4 liv. De som er gode omsorgspersoner og det ikke er rus i bildet eller omsorgssvikt så tror jeg ikke bv bare tar barna og omplasserer dem. 

Anonymkode: ed029...1e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor ikke lese inne på div åpne grupper på FB om barnevernet? 

Anonymkode: 3bf8f...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
BareMay skrev (11 timer siden):

La meg spørre på en annen måte: Er det sånn at de tar barn fra foreldre uten grunn?

Nei, langt ifra. BV har overraskende lite myndighet, og det skal være svært graverende forhold før de går til det store skrittet omsorgovertakelse er. Når det er sagt så er det mennesker som jobber i BV, og mennesker kan gjøre feil, men de som sier de har blitt fratatt barne uten grunn.... de bør gå i seg selv.

Anonymkode: 51fc9...9a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BareMay skrev (11 timer siden):

La meg spørre på en annen måte: Er det sånn at de tar barn fra foreldre uten grunn?

Nei absolutt ikke! Det er det ikkenlovhjemmel de.

Det er spesielt to type mennesker som mener barneverntjenesten fratar barn uten grunn.

1. De som har fått barna tvangsplassert.

2. De som kjenner, kjenner hører eller har lest disse menneskenes historier og sluker det rått uten noen form for grunnlag til å vurdere selv.

Videre er mitt inntrykk at mange saker kan være svært krevende for barneverntjenesten å vurdere. I høykonflikt saker for eksempel, der foreldre nekter å samarbeide med hverandre og barneverntjenesten, og er mest opptatt av å sverte den andre enn å fokusere på barna ser jeg for meg ar vurderingsgrunnlaget kan bli ganske tynt.

Jeg føler jeg kan si noe om dette da jeg har vært involvert dypt i to slike saker.

1. Personlig sak, her var det en samarbeidende part med fokus på barna og en konfliktskapende part med fokus på partners "psykopat" oppførsel og ikke minst null samarbeidsevne og åpenhet med barneverntjenesten. Her ble det snakk om omsorgsovertakelse grunnet konflikten noe som fikk meg til å innse alvorlighetsgraden, endte ekteskapet og tok med meg barna. Nå er barna hos meg 100% og barneverntjenesten er så trygg på min omsorgsevne at de har valgt å skryte alt av hevnmeldinger som har kommet inn.

2.  Jeg ble involvert i en sak som støtteperson. Her var konfliktnivået skyhøyt mellom begge foreldre. Begge var hadde fokus på å snakke ned hverandre, barneverntjenesten samarbeidet de over hodet med. En part snakket masse med de men løy som det rant hele veien for å stille seg selv i et annet lys. Barna derimot samarbeidet for full maskin og det endte med omsorgsovertakelse. Når situasjonen var som den var ser jeg på dette som en helt riktig avgjørelse. Hadde disse foreldrene klart å samarbeide med barneverntjenesten, sette barna foran seg selv, jobbe med seg selv og ikke minst samarbeide seg i mellom så kunne dette vært unngått.

Oppsummert så vill jeg si at man ikke skal tro på alt som ropes om offentlig eller i media. Man får bare en side av saken og sånn vil det alltid være grunnet taushetsplikt. Solskinnshistorier får man lite av da disse gjerne ikke er noe partene har et behov for å dele.

Noen vil kanskje si "Ja, men hva med alle vedtakene som er omgjort i retten?"

Vel, kanskje vurderingsgrunnlaget der og da hadde noe med saken å gjøre, og kanskje partene har vist endringsvilje i ettertid. Feil har nok skjedd, men langt i fra den grad som fremstilles.

Ære være barneverntjenesten. De fikk meg til å slutte å være blind og reddet mitt barn.

Anonymkode: b4c48...e70

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BareMay skrev (10 timer siden):

Hvor gammel var du da du merket at noe var galt? Hvor tidlig?

Har alltid visst det var noe, men trodde det var normalt. Trodde det var meg det var noe med. Jeg prøvde å bli sett på skolen, på etterskoleaktiviteter, jeg sugde meg til andre voksne. Ente opp som et enkelt mål for eldre mannfolk, først i speideren siden fant de meg "på byen" og lokket meg hjem til dem. Jeg var 15 da jeg forstod at miljøet jeg bodde i ikke var bra og jeg begynte å gjøre opprør. Jeg begynte å sloss tilbake og nekte å komme hjem. Jeg prøvde å forklare på familievernkontoret og til bv, men det ble bare avfeiet som "vanskelig ungdom"... trodde jeg.. frem til jeg fikk sakspapirene for noen få år siden. De visste nok til at de burde ha gjort mer, ikke bare halvhjertet forsøk der de sendte meg til å bo med min bestemor i noen måneder. I ettertid har jeg hørt at mange visste: naboer, venner, folk i nærmiljøet ++ men ingen gjorde noe. 

Anonymkode: ec483...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Barnevernet har metoder og verktøy for å vurdere situasjoner der foreldre kan manipulere eller gi en feil fremstilling av virkeligheten. Dette kan inkludere observasjoner, samtaler med både foreldrene og barnet, samarbeid med andre instanser som skole, barnehage, helsevesen, samt bruk av psykologiske vurderinger eller sakkyndige rapporter. Målet er å få en så helhetlig og objektiv forståelse som mulig av barnets situasjon.

I Norge vurderes foreldrenes omsorg ut fra om den oppfyller barnets grunnleggende behov, som inkluderer:

1. Fysisk omsorg: Trygghet, mat, klær, hygiene og et stabilt hjem.

2. Emosjonell omsorg: Kjærlighet, trygghet, støtte og evnen til å se og respondere på barnets behov.

3. Psykisk omsorg: Tilrettelegging for barnets utvikling, både kognitivt og følelsesmessig.

4. Sosial omsorg: Oppmuntring til sosialt samspill og ferdigheter.

Godt nok handler ikke om at foreldrene må være perfekte, men at de gir barnet en trygg oppvekst med muligheter for utvikling.

Mental omsorgssvikt, eller psykisk mishandling, kan være vanskeligere å identifisere enn fysisk vold eller overgrep, men det kan være like skadelig for barnet. Eksempler inkluderer:

Konstant kritikk, nedverdigelse eller ignorering av barnet.

Manipulasjon som får barnet til å føle skyld eller ansvar for foreldrenes følelser.

Manglende evne til å gi trygghet, oppmuntring eller støtte.

Overdreven kontroll eller mangel på grenser.

Slike situasjoner vurderes av barnevernet gjennom å se på hvordan barnets trivsel og utvikling påvirkes. Dersom barnet viser tegn på psykiske problemer, stress eller dårlig utvikling som følge av omsorgssvikten, kan det bli aktuelt med tiltak.

Anonymkode: af2bb...6f1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen med BV er at de har en dobbeltrolle. De er først og fremst en instans som skal hjelpe barn (og foreldre) samtidig som de på en måte er «etterforskere» og skal avdekke og dokumentere omsorgssvikt. Uten at de har den samme kompetansen på dette som fex politiet.
Stor makt har de også. 
Når de i tillegg har pådratt seg et ekstremt dårlig rykte i enkelte miljøer blir arbeidet deres veldig utfordrende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

To tråder er også slått sammen da den andre het barnevern 2 og laget av samme trådstarter. 

Christina82, mod

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...