AnonymBruker Skrevet 7. januar #1 Del Skrevet 7. januar Jeg er ganske ny i treningsverden, og har trent siden september. Full kropp to ganger i uka. Som folk flest har jeg nettopp begynt å jobbe igjen etter jula, noe som gjorde at jeg var litt sliten/uopplagt på trening igår. Dette gjorde at ikke klarte like mye vekt i styrketreningen som jeg pleier. Det hender også at jeg tar noen øvelser hjemme nå og da, som utfall uten vekter før jeg skal pusse tenner. Dette kan også føre til at jeg f.eks ikke klarer like mange knebøy på trening. Jeg skjønner at man ikke får like stort utbytte av å trene mer lavere vekter, men hvordan blir utbyttet i forhold til færre kilo uten å ta flere repetisjoner? Bør jeg slutte å gjøre litt øvelser innimellom og heller være skikkelig opplagt på treningsdagene da jeg tar øvelser med vekter? Anonymkode: 64485...d8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 7. januar #2 Del Skrevet 7. januar Full kropp hver gang? Hva er årsaken til det? Jeg ville delt opp. Jeg tenker kroppen trenger restituere, derfor er det lurt å dele opp slik at du både får trent og restituert på samme tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #3 Del Skrevet 7. januar BobbySocks skrev (4 minutter siden): Full kropp hver gang? Hva er årsaken til det? Jeg ville delt opp. Jeg tenker kroppen trenger restituere, derfor er det lurt å dele opp slik at du både får trent og restituert på samme tid. Null problem å trene fullkropps 2 ganger i ukene, ikke 3-4 heller. Det er heller ikke noe problem å trene med lettere vekter de gangene man ikke orker mer, energien går opp og ned. Anonymkode: c51e9...9b9 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #4 Del Skrevet 7. januar BobbySocks skrev (5 minutter siden): Full kropp hver gang? Hva er årsaken til det? Jeg ville delt opp. Jeg tenker kroppen trenger restituere, derfor er det lurt å dele opp slik at du både får trent og restituert på samme tid. Fullkropp går fint tre ganger i uken. TS trener to ganger i uken. Hun kan ikke trene en muskel en gang i uken. Så fullkropp funker fint. Man må få i seg nok og rett mat bare. Anonymkode: e254c...10d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #5 Del Skrevet 7. januar BobbySocks skrev (1 minutt siden): Full kropp hver gang? Hva er årsaken til det? Jeg ville delt opp. Jeg tenker kroppen trenger restituere, derfor er det lurt å dele opp slik at du både får trent og restituert på samme tid. Den ene grunnen er at jeg bare har bare tid til å dra på treningsstudio to ganger i uken, og jeg har lest at det da er anbefalt å trene hele kroppen. Alternativt kunne jeg gjort mindre på trening og enda flere øvelser innimellom hjemme. Den andre grunnen er at samboeren min er idrettsutøver og programmet han får av treneren sin tar 2-2.5 time. Den tiden må jeg uansett bruke på noe, da vi har kjøreavstand til treningssenteret, sånn at jeg ikke bare får gått hjem når jeg er ferdig. Men å ta kortere økter og ta med PC på senteret for jobb når jeg var ferdig, og gjøre korte økter på 10-20 min hjemme kunne absolutt vært mulig. Anonymkode: 64485...d8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 7. januar #6 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Fullkropp går fint tre ganger i uken. TS trener to ganger i uken. Hun kan ikke trene en muskel en gang i uken. Så fullkropp funker fint. Man må få i seg nok og rett mat bare. Anonymkode: e254c...10d Hun kan foreksempel trene halve. Ingen trener en muskel om gangen. Seriøst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 7. januar #7 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Den ene grunnen er at jeg bare har bare tid til å dra på treningsstudio to ganger i uken, og jeg har lest at det da er anbefalt å trene hele kroppen. Alternativt kunne jeg gjort mindre på trening og enda flere øvelser innimellom hjemme. Den andre grunnen er at samboeren min er idrettsutøver og programmet han får av treneren sin tar 2-2.5 time. Den tiden må jeg uansett bruke på noe, da vi har kjøreavstand til treningssenteret, sånn at jeg ikke bare får gått hjem når jeg er ferdig. Men å ta kortere økter og ta med PC på senteret for jobb når jeg var ferdig, og gjøre korte økter på 10-20 min hjemme kunne absolutt vært mulig. Anonymkode: 64485...d8f Vis du er sliten kan det være en løsning. Jeg trener fire ganger i uka, formen er så klart varierende, men passer på å spise, sove og hvile nok. Passer og på å trene hele kroppen ila en uke, ikke ila en dag, rett og slett for å få nok tid til restitusjon. Det funker for meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 7. januar #8 Del Skrevet 7. januar BobbySocks skrev (1 time siden): Full kropp hver gang? Hva er årsaken til det? Jeg ville delt opp. Jeg tenker kroppen trenger restituere, derfor er det lurt å dele opp slik at du både får trent og restituert på samme tid. Ved to ganger i uka er fullkropp anbefalt. Fullkropp er helt supert det for folk flest! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 7. januar #9 Del Skrevet 7. januar (endret) Ts, du kan fint ta lavere vekt hvis du er sliten. Hvis du orker kan du prøve å ta flere repetisjoner i stedet. Det er helt normalt å ikke orke det samme hver økt. Man har gode og dårlige dager, det viktigste er å anstrenge seg og kjenne at du tar i! Selv har jeg et program der jeg varierer vekta fra uke til uke, noen uker er det lettere vekter med flere repetisjoner. Er jeg veldig sliten kan jeg droppe noen øvelser eller utføre færre sett. Omså bare ett sett per muskelgruppe har effekt! Hvis enkle kroppsvektøvelsene hjemme gjør at du orker mindre tung trening ville jeg droppet øvelsene hjemme. Heller trene noe annet hjemme, som yoga, kondisjon eller mobilitetsøvelser? Mobilitet kan du også trene på senteret hvis du trenger å bruke opp de to timene du er der. Mobilitet er viktig supplement til styrke! Mye yoga går på mobilitet. Endret 7. januar av issoras Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epictetus Skrevet 7. januar #10 Del Skrevet 7. januar Helt helt ok. Faktisk anbefalt å la kroppens signaler overstyre tall på programmet. Tre tilleggskommentarer: Pass på at du er sliten, ikke bare lat. Det vet du best selv Pass på å spise riktig før økt. Ofte er følelsen av å være sliten bare muskler som ikke har blitt matet. Det er bedre å løfte tungt med færre repetisjoner, enn å senke vekten for å oppnå repsantallet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #11 Del Skrevet 8. januar Jeg går alltid ned litt i vektene hvis jeg merker at kroppen ikke henger med. Spesielt når du trener så sjeldent som to ganger i uka, er det bedre å trene litt lettere enn å droppe treningen. Men jeg stusser litt over at du blir så utmattet av å ta noen utfall uten vekter at du ikke klarer knebøy dagen etter... Da ville jeg redusert intensiteten på de to lengre øktene, og heller lagt inn mye mer enkeltøvelser hjemme, for å bygge opp en bedre grunnmuskulatur. BobbySocks skrev (13 timer siden): Hun kan foreksempel trene halve. Ingen trener en muskel om gangen. Seriøst. Hvis man kun har tid til å trene to dager i uken, så mener du det er best å kun ha en ukentlig økt på bein, og kun en ukentlig økt på overkropp? Det er mye bedre å trene begge muskelgrupper to ganger i uka, enn å trene hver gruppe kun en gang i uka... Anonymkode: 18829...9e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 8. januar #12 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg går alltid ned litt i vektene hvis jeg merker at kroppen ikke henger med. Spesielt når du trener så sjeldent som to ganger i uka, er det bedre å trene litt lettere enn å droppe treningen. Men jeg stusser litt over at du blir så utmattet av å ta noen utfall uten vekter at du ikke klarer knebøy dagen etter... Da ville jeg redusert intensiteten på de to lengre øktene, og heller lagt inn mye mer enkeltøvelser hjemme, for å bygge opp en bedre grunnmuskulatur. Anonymkode: 18829...9e5 Jeg ville gjort motsatt. Man bygger jo grunnmuskulatur med knebøy med vekter, utfall uten vekter er jo ikke bedre (tvert imot). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 8. januar #13 Del Skrevet 8. januar issoras skrev (13 timer siden): Ved to ganger i uka er fullkropp anbefalt. Fullkropp er helt supert det for folk flest! Det er jo ikke supert om hun er sliten. Noe som er premisset for tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #14 Del Skrevet 8. januar Det er mer effekt av å gjøre ting lettere, enn å la være fordi det ikke er perfekt. Om du vanligvsi gjør f.eks 40 kg 3x10 ganger, og dette blir for tungt så du går ned til 3x8, så hadde du løftet mer på settene om du gikk ned til 35 kg og beholdt repitisjonene. Det er heller ikke viktig at du alltid har progresjon, du skal antagelig trene i mange år framover, og det trenger på ingen måte være perfekt hver gang. Slow and steady vinner alltid framfor å bryte på og risikere skader. Lytt på kroppen og tilpass etter det. Noen dager er det møkk å trene, slik er det bare. Når du trener såpass lenge som 2-2,5 timer hver gang så bør du og se på at du ikke overbelaster muskelgrupper - så det kan godt tenkes at antall repitisjoner pr kroppsdel blir såpass høye per uke at du bør senke vektene og legge inn mer pause. Men det må du selv se på i ditt program. Det er forskjell på hva en kropp som har trent i mange år og en som har trent kort tid har godt av. Anonymkode: 04666...955 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #15 Del Skrevet 10. januar issoras skrev (På 8.1.2025 den 9.40): Jeg ville gjort motsatt. Man bygger jo grunnmuskulatur med knebøy med vekter, utfall uten vekter er jo ikke bedre (tvert imot). Du misforsto poenget mitt. Hvis man blir så sliten av helt enkle hjemmeøvelser en dag at man ikke klarer prestere dagen etter, så bør man legge inn hjemmeøvelser oftere for å komme seg i bedre form. Hvis noen få utfall uten vekter gjør deg så utmattet at du ikke kan ta knebøy dagen etter, så er du svært dårlig trent. Da bør du heller trene oftere og lettere inntil du har noe grunnlag. Man bygger bedre grunnmuskulatur ved å trene ofte og lett, enn å trene sjeldent og tungt. Det er bedre ta 10 utfall uten vekter hver dag, enn å ta 10 knebøy med vekter to ganger i uka, inntil grunnmuskulaturen er på plass. Anonymkode: 18829...9e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 10. januar #16 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du misforsto poenget mitt. Hvis man blir så sliten av helt enkle hjemmeøvelser en dag at man ikke klarer prestere dagen etter, så bør man legge inn hjemmeøvelser oftere for å komme seg i bedre form. Hvis noen få utfall uten vekter gjør deg så utmattet at du ikke kan ta knebøy dagen etter, så er du svært dårlig trent. Da bør du heller trene oftere og lettere inntil du har noe grunnlag. Man bygger bedre grunnmuskulatur ved å trene ofte og lett, enn å trene sjeldent og tungt. Det er bedre ta 10 utfall uten vekter hver dag, enn å ta 10 knebøy med vekter to ganger i uka, inntil grunnmuskulaturen er på plass. Anonymkode: 18829...9e5 Jeg misforstod ikke, jeg er bare veldig uenig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #17 Del Skrevet 12. januar Hva gjør du ellers utenom trening som gjør deg sliten? Har fysisk jobb, eller annet? Anonymkode: 0ddfd...871 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #18 Del Skrevet 12. januar Det er ikke så gale at jeg blir heelt utmattet av noen utfall dagen før trening altså, men «miniøktene» kan kanskje påvirke noe. Jeg pleier å ta tåhev, dead mans hang, utfall, armheving (jeg klarer bare 1…) og sit ups. Litt sånn av og til når jeg har tid og kommer på det. Ellers pusser vi opp huset selv, som innebærer en del bæring revet materialer, nye gipsplater og fysisk arbeid med sparkling, skraping, pussing etc. Ellers kontorjobb med mye stillesitting (men flink til å reise meg opp jevnlig). Har nok litt å gå på for å bli kjent med meg selv og hva som påvirker. Når jeg har blitt nødt til å gå med i kg vekter har det vært fordi jeg fysisk ikke har klart det jeg andre ganger har klart. Har ikke tenkt at «idag føler jeg meg sliten og tar litt mindre». Anonymkode: 64485...d8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå