AnonymBruker Skrevet 8. januar #41 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå er ikke spørsmålet hva posten i regnskapet heter. Om det heter "tap av egenkapital" eller annet spiller ingen rolle, det betyr uansett at bedriften mister inntekt, og det må komme inn på annet vis. Bedriftene er ikke interessert i å bruke egenkapitalen på at folk ikke betaler regningene sine uten å finne andre måter å øke lønnsomheten/kompensere på. Dette er så basic at det er helt utrolig å ikke forstå. Anonymkode: f3e6f...3a9 Set ser ikke ut som du skjønner det, nei. Anonymkode: 3844b...9cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #42 Del Skrevet 8. januar Penger finnes bare i teorien. I forbindelse ned kriser, som nedstengningen under korona, ble det «trykket» masse «penger» som er tall sentralbankene «dikter opp». Bankene taper masse hele tiden, nettsvindel og bedrag etc. Om noen stjeler identiteten din og låner penger så ettergir banken deg dette. Anonymkode: f727b...28a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #43 Del Skrevet 8. januar Nå er det slik at kapitalistiske blodigle terrorister som sitter i sine luksuskontorer på vestkanten av Oslo og andre lignende byer i Norge får bare lære seg å ta "litt tap" i ny og ne - disse svina mangler ikke akkurat penger til smør på skiva. Den ene rekorden etter den andre i profitt, og de har helt inntil nylig (Stortinget måtte stoppe dem med gjeldsregister og annet) lånt ut i hytt og pine med vilje, fordi deres businessmodell er nettopp å spekulere i at noen ikke greier å betale. Når du har renter på 20% eller mer, uten sikkerhet, så sier det seg selv at målet er Predatorial Style utlån som går ut på å få flest mulige gjeldsslaver som de kan suge rentene ut av. Det tar f eks 5 år før 100.000 kr med 20% rente er blitt betalt tilbake med 100.000 kr i renter, og samtidig er gjelda fortsatt på 100.000 kroner. Det er faen meg et helt sykt system. Da finanskrisen traff med størst brutalitet høsten 2008, så var det veldig få banker som gikk over ende. Alle kapitalist-svina gikk til sine regjeringer i diverse vestlige land for å tigge om Bail-Outs og svært billige lån som staten skulle sørge for å ta tilgjengelig til disse bankene. Disse bankene fikk helt syke summer helt gratis, mens vanlige folk opplevde kutt etter kutt, og ikke bare i Hellas, men i en rekke andre vestlige land, også USA, UK og andre steder. Og nå har vi ekstremister fra høyresiden som tar over disse landene. Bankene er ikke akkurat kjent for å være fans av reguleringer og Stortinget måtte komme på banen de siste årene for å opprette Gjeldsregister, og inkludere regler for hva som faktisk er lov å låne ut og hvor mye. Ikke minst, nye regler angående hva som skal regnes i totalen på 5G i henhold til inntekt, slik som billån, båtlån. Målet er nettopp å hindre at flere mennesker havner i en dødsspiral når det gjelder gjeld. For hadde det vært opp til bankene, så ville de helst lånt 500.000 kr til alle 18-åringer med 25% rente fordi et slikt lån koster allerede 500.000 kr i renter for kunden etter 4 år med en slik rente, uten at gjelda er blitt redusert med en eneste krone etter 4 år. Det er slik kapitalistiske terrorister opererer. Luksusbiler utenfor luksuskontorer på vestkanten, kose-kose på laptop PC-en sin og målet er å få flest mulig hektet. Når det gjelder kapitalistnolduser her som mener at "samfunnet bør være brutale mot gjeldsofre". Tapet blir mye større for samfunnet av å la folk sitte og betale på råtten gjeld i 20 år. Fordi, faren for kriminalitet øker. Faren for helseutfordringer som gjeldsofferet står ovenfor øker drastisk, herunder selvmord- og ekstreme psykiske- og fysiske helseutfordringer som igjen i neste omgang fører til at man vil måtte benytte seg av sykehusopphold, diverse operasjoner eller opphold på åpen eller lukket psykisk instituasjon over lengre perioder. Så kan man regne på hva DET koster. Nå har jeg ikke tatt med potensiell kriminalitet inne i bildet som også koster. Norge har ingen nytte av å lage et Squid Game samfunn der den eneste måten å slippe unna gjeld på er å ta selvmord, og da kan du være sikker på at det blir i alle fall ingen penger tilbake - ikke en gang en liten brøkdel slik det gjerne er under gjeldsordning. Man bør alltid huske på at 20%-rente-svina fra vestkanten har alltid det siste ordet når de låner ut et lån. De har det SISTE ordet. Men de må følge Stortingets regler, og Stortinget har latt dem opererer som de vil altfor lenge og nå rydder man opp i etterslepet som reglene tidligere har lagt grunnlaget for større gjeld i dag. Husk også på at vi har andre private aktører som blant annet pusher lett innbyggere inn i et svær gjeld, blant annet studieagenter som manipulerer unge studenter til å betale opptil 1.000.000 kroner for en helt vanlig standard 3-årig bachelor. Tror at det vil bli noen gjeldsofre her også som vil trenge gjeldsordning. Det er faktisk veldig lite regulering på dette området og disse agentene har full og fri tilgang til å gå fra skole til skole for å få flest mulig til å gå en eller annen totalt unyttig bachelor i utlandet, blant annet UK og andre steder som fort fører til 1 mill i studielån. Forresten, så har de mørkeblå svina - Høyre og Frp - redusert livsoppholdsatsene på gjeldsordning allerede i 2014. Så det har vært mye kjipere å være på gjeldsordning siden 2014. Heldigvis har Stortinget innsett at det å terrorisere gjeldsofre mest mulig hjelper ingenting egentlig og det er blitt nå innført betydelig bedre gjeldsordning regler som er til fordel for gjeldsofrene. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringa-vil-gi-raskare-hjelp-til-folk-med-gjeldsproblem/id3031386/ Denne nye loven har begynt å gjelde fra 1.januar 2025 og godt er det. Jo før folk er kvitt gjeld, jo raskere kan de begynne å yte tilbake og redusere belastning på kommunale og andre tjenester slik som sykehus, institusjonsopphold, operasjoner, dårligere helse eller potensiell fengsel. Husk også på at man betaler mindre i skatt når man må betale mye gjeldsrenter, og det er ikke vits at staten skal subsidiere kapitalistiske terrorister med 22% rentefratrekk siden gjeldsofferet ender opp med å betale mindre i skatt pga rentene som går til terroristene på vestkanten. Anonymkode: ad6ec...b10 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #44 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Set ser ikke ut som du skjønner det, nei. Anonymkode: 3844b...9cd AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå er det slik at kapitalistiske blodigle terrorister som sitter i sine luksuskontorer på vestkanten av Oslo og andre lignende byer i Norge får bare lære seg å ta "litt tap" i ny og ne - disse svina mangler ikke akkurat penger til smør på skiva. Den ene rekorden etter den andre i profitt, og de har helt inntil nylig (Stortinget måtte stoppe dem med gjeldsregister og annet) lånt ut i hytt og pine med vilje, fordi deres businessmodell er nettopp å spekulere i at noen ikke greier å betale. Når du har renter på 20% eller mer, uten sikkerhet, så sier det seg selv at målet er Predatorial Style utlån som går ut på å få flest mulige gjeldsslaver som de kan suge rentene ut av. Det tar f eks 5 år før 100.000 kr med 20% rente er blitt betalt tilbake med 100.000 kr i renter, og samtidig er gjelda fortsatt på 100.000 kroner. Det er faen meg et helt sykt system. Da finanskrisen traff med størst brutalitet høsten 2008, så var det veldig få banker som gikk over ende. Alle kapitalist-svina gikk til sine regjeringer i diverse vestlige land for å tigge om Bail-Outs og svært billige lån som staten skulle sørge for å ta tilgjengelig til disse bankene. Disse bankene fikk helt syke summer helt gratis, mens vanlige folk opplevde kutt etter kutt, og ikke bare i Hellas, men i en rekke andre vestlige land, også USA, UK og andre steder. Og nå har vi ekstremister fra høyresiden som tar over disse landene. Bankene er ikke akkurat kjent for å være fans av reguleringer og Stortinget måtte komme på banen de siste årene for å opprette Gjeldsregister, og inkludere regler for hva som faktisk er lov å låne ut og hvor mye. Ikke minst, nye regler angående hva som skal regnes i totalen på 5G i henhold til inntekt, slik som billån, båtlån. Målet er nettopp å hindre at flere mennesker havner i en dødsspiral når det gjelder gjeld. For hadde det vært opp til bankene, så ville de helst lånt 500.000 kr til alle 18-åringer med 25% rente fordi et slikt lån koster allerede 500.000 kr i renter for kunden etter 4 år med en slik rente, uten at gjelda er blitt redusert med en eneste krone etter 4 år. Det er slik kapitalistiske terrorister opererer. Luksusbiler utenfor luksuskontorer på vestkanten, kose-kose på laptop PC-en sin og målet er å få flest mulig hektet. Når det gjelder kapitalistnolduser her som mener at "samfunnet bør være brutale mot gjeldsofre". Tapet blir mye større for samfunnet av å la folk sitte og betale på råtten gjeld i 20 år. Fordi, faren for kriminalitet øker. Faren for helseutfordringer som gjeldsofferet står ovenfor øker drastisk, herunder selvmord- og ekstreme psykiske- og fysiske helseutfordringer som igjen i neste omgang fører til at man vil måtte benytte seg av sykehusopphold, diverse operasjoner eller opphold på åpen eller lukket psykisk instituasjon over lengre perioder. Så kan man regne på hva DET koster. Nå har jeg ikke tatt med potensiell kriminalitet inne i bildet som også koster. Norge har ingen nytte av å lage et Squid Game samfunn der den eneste måten å slippe unna gjeld på er å ta selvmord, og da kan du være sikker på at det blir i alle fall ingen penger tilbake - ikke en gang en liten brøkdel slik det gjerne er under gjeldsordning. Man bør alltid huske på at 20%-rente-svina fra vestkanten har alltid det siste ordet når de låner ut et lån. De har det SISTE ordet. Men de må følge Stortingets regler, og Stortinget har latt dem opererer som de vil altfor lenge og nå rydder man opp i etterslepet som reglene tidligere har lagt grunnlaget for større gjeld i dag. Husk også på at vi har andre private aktører som blant annet pusher lett innbyggere inn i et svær gjeld, blant annet studieagenter som manipulerer unge studenter til å betale opptil 1.000.000 kroner for en helt vanlig standard 3-årig bachelor. Tror at det vil bli noen gjeldsofre her også som vil trenge gjeldsordning. Det er faktisk veldig lite regulering på dette området og disse agentene har full og fri tilgang til å gå fra skole til skole for å få flest mulig til å gå en eller annen totalt unyttig bachelor i utlandet, blant annet UK og andre steder som fort fører til 1 mill i studielån. Forresten, så har de mørkeblå svina - Høyre og Frp - redusert livsoppholdsatsene på gjeldsordning allerede i 2014. Så det har vært mye kjipere å være på gjeldsordning siden 2014. Heldigvis har Stortinget innsett at det å terrorisere gjeldsofre mest mulig hjelper ingenting egentlig og det er blitt nå innført betydelig bedre gjeldsordning regler som er til fordel for gjeldsofrene. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringa-vil-gi-raskare-hjelp-til-folk-med-gjeldsproblem/id3031386/ Denne nye loven har begynt å gjelde fra 1.januar 2025 og godt er det. Jo før folk er kvitt gjeld, jo raskere kan de begynne å yte tilbake og redusere belastning på kommunale og andre tjenester slik som sykehus, institusjonsopphold, operasjoner, dårligere helse eller potensiell fengsel. Husk også på at man betaler mindre i skatt når man må betale mye gjeldsrenter, og det er ikke vits at staten skal subsidiere kapitalistiske terrorister med 22% rentefratrekk siden gjeldsofferet ender opp med å betale mindre i skatt pga rentene som går til terroristene på vestkanten. Anonymkode: ad6ec...b10 God bedring. Anonymkode: f3e6f...3a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #45 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): God bedring. Anonymkode: f3e6f...3a9 Ble den brutale, mørkeblå terror-kapitalist hjertet ditt lei seg for at gjeldsofre ikke kan terroriseres til døde? Det var jo synd for deg at Stortinget ikke deler det syke synet ditt der gjeldsofre må knuses. Jeg siterer fra den nye, deilige loven: https://www.regjeringen.no/no/dokument/lover_regler/endringer/endringer-i-lover-og-regler-fra-1.-januar-2025/id3077519/ Endringer i gjeldsordningsloven Kravet i loven om at skyldner selv må ha forhandlet med kreditorene («egenforsøket») bortfaller. Krav som ikke meldes eller meldes for sent i forbindelse med åpning av gjeldsforhandling bortfaller («prekluderes»). Det blir lettere å få gjeldsordning flere ganger og å få kortere gjeldsordningsperioden enn fem år i forbindelse med sosiale problemer. Toårsperioden etter gjeldsordningens utløp hvor arv og gevinst mv. kan inndras («etterperioden») bortfaller. Anonymkode: ad6ec...b10 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #46 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ble den brutale, mørkeblå terror-kapitalist hjertet ditt lei seg for at gjeldsofre ikke kan terroriseres til døde? Det var jo synd for deg at Stortinget ikke deler det syke synet ditt der gjeldsofre må knuses. Jeg siterer fra den nye, deilige loven: https://www.regjeringen.no/no/dokument/lover_regler/endringer/endringer-i-lover-og-regler-fra-1.-januar-2025/id3077519/ Endringer i gjeldsordningsloven Kravet i loven om at skyldner selv må ha forhandlet med kreditorene («egenforsøket») bortfaller. Krav som ikke meldes eller meldes for sent i forbindelse med åpning av gjeldsforhandling bortfaller («prekluderes»). Det blir lettere å få gjeldsordning flere ganger og å få kortere gjeldsordningsperioden enn fem år i forbindelse med sosiale problemer. Toårsperioden etter gjeldsordningens utløp hvor arv og gevinst mv. kan inndras («etterperioden») bortfaller. Anonymkode: ad6ec...b10 Nei. Stortinget godtar ikke at statlige krav inngår i gjeldsordning, så det er et merkelig eksempel. Hvorfor skal bare de private ta støyten? Jeg er for gjeldsordning, men en regulert en. Det er fint at kravet om å forhandle selv bortfaller, det er en unødvendig påkjenning for mange som gjør at de som bør få gjeldsordning aldri får det. Krav som ikke meldes eller meldes for sent skal selvsagt også bortfalle. Det er resten jeg har litt problemer med, fordi jeg i min jobb ser hvor det skjærer seg i dag. Det går ikke etter intensjonene, og det gjør det vanskelig for de som virkelig trenger gjeldsordningen. Utover dette orker jeg ikke diskutere mer med deg, så usaklig som du forholder deg i denne debatten. Noe sier meg at du er en del av "vi som hater NAV" og livets harde skole, som bare skal få og få uten å se konsekvensene for samfunnet, og de som ser nyanser eller mener noe annet er idioter. Greier du ikke diskutere uten å bruke slike begrep som du gjør så får det heller være. Anonymkode: f3e6f...3a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #47 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Stortinget godtar ikke at statlige krav inngår i gjeldsordning, så det er et merkelig eksempel. Hvorfor skal bare de private ta støyten? Jeg er for gjeldsordning, men en regulert en. Det er fint at kravet om å forhandle selv bortfaller, det er en unødvendig påkjenning for mange som gjør at de som bør få gjeldsordning aldri får det. Krav som ikke meldes eller meldes for sent skal selvsagt også bortfalle. Det er resten jeg har litt problemer med, fordi jeg i min jobb ser hvor det skjærer seg i dag. Det går ikke etter intensjonene, og det gjør det vanskelig for de som virkelig trenger gjeldsordningen. Utover dette orker jeg ikke diskutere mer med deg, så usaklig som du forholder deg i denne debatten. Noe sier meg at du er en del av "vi som hater NAV" og livets harde skole, som bare skal få og få uten å se konsekvensene for samfunnet, og de som ser nyanser eller mener noe annet er idioter. Greier du ikke diskutere uten å bruke slike begrep som du gjør så får det heller være. Anonymkode: f3e6f...3a9 1) Du mener "restskatt" når det gjelder statlige krav? Hvem har snakket om at skatt ikke skal betales? Det er bare du som snakker om det. Man kan også selvsagt bare ta opp forbrukslån og betale restskatt. Jeg ser at du er ekstremt opptatt av de "stakkars" private fra vestkanten av Oslo. Det er visst så "hardt" å være 20%-rente kapitalist 😂 2) Men nå driver jeg i hva du er for og det er ganske ille at du hevder at du jobber med gjeldsordning i og med at hat-holdningen din ovenfor gjeldsofre tyter fullstendig gjennom. 3) Så du har problemer med "resten", som er altså at nå kan man få gjeldsordning flere ganger og kortere enn 5 år og at det tas hensyn, blant annet sosiale hensyn? Som sagt, du er brutalt mørkeblå som en isdronning til beinet og jeg er ikke overrasket over at du har "problemer med dette". Hva blir det neste: Squid Game Norway? Så kan kapitalistene fra Oslo vestkant og gjengen din fra Sveits satse på hvilket gjeldsoffer som "vinner"? 4) Det at jeg er svært hardt på gjeldsofrene sin side står jeg 100% inne for og det er litt morsomt hvordan du mener at jeg er "livets harde skole". Du burde heller spørre deg hvorfor det er så mange som hater dere på NAV, og nok en gang tyter holdningen din frem, nemlig at du ser på syke og sårbare mennesker som er avhengig av NAV som folk som "mener at de skal få og få enda mer". Når det faktisk er gjengen din fra vestkanten av Oslo og i Sveits som er de eneste som mener at de bør ha enda mer enn de allerede har, og så truer de statsbudsjettet med "konsekvenser" om det ikke går deres vei, blant annet flytting, som for øvrig er lagt til rette for at rikingene kan gjøre da mørkeblå-partier Høyre og Frp la til rette for dette i sin tid. Alle andre derimot, ønsker et verdig liv. Det er tydelig at det er et konsept du ikke kjenner til fra din høye "NAV-hest" som ser ned på sårbare og syke mennesker, uten å ta til deg konsekvensene et samfunn står ovenfor og de kostnadene det medfører for kommuner og det offentlige om mennesker blir tvunget å betale ned på gjeld i mange år uten noe som helst nytte av det. Det er i praksis moderne slaveri. Det kan ikke beskrives på annen måte. Husk alltid - selv i fengsel får man riktig antall måltider hver dag i motsetning til fattige og sårbare folk som må slite i den såkalte "friheten" og som må stå i matkø og mye annet. Anonymkode: ad6ec...b10 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #48 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 1) Du mener "restskatt" når det gjelder statlige krav? Hvem har snakket om at skatt ikke skal betales? Det er bare du som snakker om det. Man kan også selvsagt bare ta opp forbrukslån og betale restskatt. Jeg ser at du er ekstremt opptatt av de "stakkars" private fra vestkanten av Oslo. Det er visst så "hardt" å være 20%-rente kapitalist 😂 2) Men nå driver jeg i hva du er for og det er ganske ille at du hevder at du jobber med gjeldsordning i og med at hat-holdningen din ovenfor gjeldsofre tyter fullstendig gjennom. 3) Så du har problemer med "resten", som er altså at nå kan man få gjeldsordning flere ganger og kortere enn 5 år og at det tas hensyn, blant annet sosiale hensyn? Som sagt, du er brutalt mørkeblå som en isdronning til beinet og jeg er ikke overrasket over at du har "problemer med dette". Hva blir det neste: Squid Game Norway? Så kan kapitalistene fra Oslo vestkant og gjengen din fra Sveits satse på hvilket gjeldsoffer som "vinner"? 4) Det at jeg er svært hardt på gjeldsofrene sin side står jeg 100% inne for og det er litt morsomt hvordan du mener at jeg er "livets harde skole". Du burde heller spørre deg hvorfor det er så mange som hater dere på NAV, og nok en gang tyter holdningen din frem, nemlig at du ser på syke og sårbare mennesker som er avhengig av NAV som folk som "mener at de skal få og få enda mer". Når det faktisk er gjengen din fra vestkanten av Oslo og i Sveits som er de eneste som mener at de bør ha enda mer enn de allerede har, og så truer de statsbudsjettet med "konsekvenser" om det ikke går deres vei, blant annet flytting, som for øvrig er lagt til rette for at rikingene kan gjøre da mørkeblå-partier Høyre og Frp la til rette for dette i sin tid. Alle andre derimot, ønsker et verdig liv. Det er tydelig at det er et konsept du ikke kjenner til fra din høye "NAV-hest" som ser ned på sårbare og syke mennesker, uten å ta til deg konsekvensene et samfunn står ovenfor og de kostnadene det medfører for kommuner og det offentlige om mennesker blir tvunget å betale ned på gjeld i mange år uten noe som helst nytte av det. Det er i praksis moderne slaveri. Det kan ikke beskrives på annen måte. Husk alltid - selv i fengsel får man riktig antall måltider hver dag i motsetning til fattige og sårbare folk som må slite i den såkalte "friheten" og som må stå i matkø og mye annet. Anonymkode: ad6ec...b10 For dumt til å svare på dette, rett og slett. Anonymkode: f3e6f...3a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #49 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For dumt til å svare på dette, rett og slett. Anonymkode: f3e6f...3a9 Nei, for du greier ikke å svare og har heller ikke dekning for dine meninger fra Stortinget. Husk altså at det er jeg som jubler for den nye endringen i gjeldsordningloven, mens du er nærmest deprimert og ønsker at gjeldsofre skal knuses. Du har altså IKKE Stortinget på din side og du ytrer motstand mot de mest sentrale endringene, blant annet at gjeldsordning nå kan innvilges flere ganger, og fullføres under 5 år i tillegg til at man tar hensyn til sosiale problemer. Og jeg gjentar igjen: Ingen har sagt at skatt ikke skal betales, hvis det var det du mente med "statlig krav". Inkompetansen din i denne såkalte jobben din du skryter av er skremmende lav. Du fikk ikke engang med deg de nye endringene. Anonymkode: ad6ec...b10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #50 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, for du greier ikke å svare og har heller ikke dekning for dine meninger fra Stortinget. Husk altså at det er jeg som jubler for den nye endringen i gjeldsordningloven, mens du er nærmest deprimert og ønsker at gjeldsofre skal knuses. Du har altså IKKE Stortinget på din side og du ytrer motstand mot de mest sentrale endringene, blant annet at gjeldsordning nå kan innvilges flere ganger, og fullføres under 5 år i tillegg til at man tar hensyn til sosiale problemer. Og jeg gjentar igjen: Ingen har sagt at skatt ikke skal betales, hvis det var det du mente med "statlig krav". Inkompetansen din i denne såkalte jobben din du skryter av er skremmende lav. Du fikk ikke engang med deg de nye endringene. Anonymkode: ad6ec...b10 Du må lære deg å lese. Jeg skriver ingen sted at skatt ikke skal betales. Det er derimot et problem at Stortinget vedtar nye regler som kun private aktører skal finansiere, da skatt og andre statlige krav ikke vil inngå i en gjeldsordning. Hvorfor skal små firmaer slette kravene sine, men ikke staten? Hvis argumentene for gjeldsordningen til den enkelte er så god, så kan jo staten også ettergi? Du tillegger meg mye her som jeg aldri har sagt, og jeg oppfatter deg så kverrulerende og useriøs at det blir litt håpløst. Du må lære deg å debattere uten å gå til personangrep, tillegge andre mennesker meninger de ikke har, og skyte så i alle retninger som du gjør. Anonymkode: f3e6f...3a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #51 Del Skrevet 8. januar Jeg ble kreditor da eksen min (som jeg hadde felles restlån med etter hussalg) fikk gjeldsordning. 180.000 av hans del av lånet ble mitt over natta. Ikke bare bedrifter som blir skadelidende ved gjeldsordning. Anonymkode: af699...ea7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #52 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ble kreditor da eksen min (som jeg hadde felles restlån med etter hussalg) fikk gjeldsordning. 180.000 av hans del av lånet ble mitt over natta. Ikke bare bedrifter som blir skadelidende ved gjeldsordning. Anonymkode: af699...ea7 Ja.. Det rammer mange andre enn rike utflyttere til Sveits og topp 1% på Vestkanten. Det er akkurat det vi ser, og derfor det er en viktig debatt å ta. Ikke hvorvidt det skal finnes gjeldsordning, men hvordan den skal fungere. Anonymkode: f3e6f...3a9 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #53 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skriver ingen sted at skatt ikke skal betales. Det er derimot et problem at Stortinget vedtar nye regler som kun private aktører skal finansiere, da skatt og andre statlige krav ikke vil inngå i en gjeldsordning. Hvorfor skal små firmaer slette kravene sine, men ikke staten? Hvis argumentene for gjeldsordningen til den enkelte er så god, så kan jo staten også ettergi? Anonymkode: f3e6f...3a9 1) Så hva annet maser du om når det gjelder "statlige krav", hvis det IKKE er skatt du snakker om? Fortell nå. 2) Små firmaer? De fleste som skylder lån er til gjengen din som har et eller annet firma som ender med "Bank" på slutten. Lokalisert på vestkanten av Oslo som regel. Det er ikke noe "små firma" der i bildet. Og gjeldssletting gjelder også små firma om de skulle komme i problemer. Så du skjønner at gjeldsordning strekker seg ovenfor alle, inkludert det hypotetiske småfirmaet du snakker om. 3) Staten ettergir en del. Blant annet studielån ettergis til de som er minst 50% uføre og andre ordninger settes i stand på dette området, selv om praksisen har vært at man da krever lenger gjeldsordning enn 5 år. Men nå har det kommet nye endringer, så vi får se hvordan det slår inn. Dette var altså før de nye endringene som er nå i kraft: https://gjeld.org/gjeldsordning-og-studielan/ Jeg spør igjen: What The Actual Fuck er det du mener med andre "statlige krav", siden vi er enig i at skatt skal betales, men skatten (om man skylder noe) kan også betales med forbrukslånet til gjengen din fra vestkanten av Oslo. Nei, jeg viser ingen nåde mot diverse private "banker" lokalisert på vestkanten av Oslo som ofte publiserer den ene profitten etter den andre år etter år. Anonymkode: ad6ec...b10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #54 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 1) Så hva annet maser du om når det gjelder "statlige krav", hvis det IKKE er skatt du snakker om? Fortell nå. 2) Små firmaer? De fleste som skylder lån er til gjengen din som har et eller annet firma som ender med "Bank" på slutten. Lokalisert på vestkanten av Oslo som regel. Det er ikke noe "små firma" der i bildet. Og gjeldssletting gjelder også små firma om de skulle komme i problemer. Så du skjønner at gjeldsordning strekker seg ovenfor alle, inkludert det hypotetiske småfirmaet du snakker om. 3) Staten ettergir en del. Blant annet studielån ettergis til de som er minst 50% uføre og andre ordninger settes i stand på dette området, selv om praksisen har vært at man da krever lenger gjeldsordning enn 5 år. Men nå har det kommet nye endringer, så vi får se hvordan det slår inn. Dette var altså før de nye endringene som er nå i kraft: https://gjeld.org/gjeldsordning-og-studielan/ Jeg spør igjen: What The Actual Fuck er det du mener med andre "statlige krav", siden vi er enig i at skatt skal betales, men skatten (om man skylder noe) kan også betales med forbrukslånet til gjengen din fra vestkanten av Oslo. Nei, jeg viser ingen nåde mot diverse private "banker" lokalisert på vestkanten av Oslo som ofte publiserer den ene profitten etter den andre år etter år. Anonymkode: ad6ec...b10 Du har virkelig tungt for det. Statlige krav er blant annet skatt. Jeg spør HVORFOR ikke skatt skal ettergis i gjeldsordning, når private aktører må ettergi sine krav. Staten bestemmer vilkårene, men de ønsker ikke å være med på dem selv. Må du ha det inn med t-skje? Du viser ingen nåde til noen du, du greier til å med å finne på argumenter som ikke har blitt sagt. Da blir det vanskelig. Foreslår at du heller diskuterer med dine likesinnede i hatgruppene deres. Veldig synd at du ikke forstår at dette rammer så mange andre enn det du tror, men det går ikke an å få deg til å forstå denne vinkelen hvis du ikke vil. Anonymkode: f3e6f...3a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #55 Del Skrevet 8. januar Ts, du må også medberegne alternativkostnaden. A. En har ikke gjeldsordning. Personen klarer kun å betjene renter. Lever på er minimum, har ikke råd til å bo og leve bra. Dette fører til økte utgifter i helsevesenet som bygger på offentlig velferd. Større sannsynlighet for andre laster som avhengighet og barn som vokser opp i fattigdom. Dette gir igjen store merkostnader hos oss som betaler skatt. B. Person på gjeldsordning har 5.000.000 i gjeld, og betaler ned 800.000 på 5 år i gjeldsordning. Kjøper etter dette bolig. Tar utdanning. Betaler skatt. Kan senere selge eller barn arver bolig. De lever bedre og belaster velferdssystemet mindre. Hva er best? Siste alternativet er jo vinn-vinn. Anonymkode: ce0ba...e8f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #56 Del Skrevet 8. januar 000VF000 skrev (22 timer siden): Nei. Det koster deg ingen ting at folk får gjeldsordning. Utlån er ikke sikkert som døden, det innebærer risiko som bankene tar. Det er derfor du kredittsjekkes før lån, for at bankene kan *minimere* risikoen. Ved å låne ut, godtar de risikoen opp mot lånebeløp. Ta forsikringsbransjen som i praksis gjør det samme. I USA har flere og flere selskaper sluttet å forsikre nye hjem i deler av California, fordi med klimaendringer er risikoen for stor. Akkurat som bankene ikke låner ut til kunder med betalingsanmerkninger eller lav inntekt/formue. Hvis jeg stjeler en kylling på butikken, koster det andre kunder noe? Hvis butikken allerede har budsjettert inn et visst tap, er dette kriminalitet uten offer? Anonymkode: 26683...92a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #57 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har virkelig tungt for det. Statlige krav er blant annet skatt. Jeg spør HVORFOR ikke skatt skal ettergis i gjeldsordning, når private aktører må ettergi sine krav. Staten bestemmer vilkårene, men de ønsker ikke å være med på dem selv. Må du ha det inn med t-skje? Anonymkode: f3e6f...3a9 Jeg har allerede svart på det, og det er at man betaler skatt ut fra inntekt og formue og det er helt greit å forholde seg til dette. Det finnes likevel regler der man ut fra gitte kriterier har få ettergivelse av skatt: https://www.skatteetaten.no/betalingsvansker/ettergivelse-av-skatt/ Man trenger ikke engang å være under gjeldsordning. Kravene er selvsagt "svært strenge" når det gjelder dette siden poenget er at skatt er noe alle skal betale ut fra inntekt. Lån derimot er forskjellig fra skatt, der er det som regel to parter som må til for å danse "tango", og det er som regel den sterke parten - den som låner ut - som har det siste ordet om man får innvilget lån eller ikke. Anonymkode: ad6ec...b10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #58 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ts, du må også medberegne alternativkostnaden. A. En har ikke gjeldsordning. Personen klarer kun å betjene renter. Lever på er minimum, har ikke råd til å bo og leve bra. Dette fører til økte utgifter i helsevesenet som bygger på offentlig velferd. Større sannsynlighet for andre laster som avhengighet og barn som vokser opp i fattigdom. Dette gir igjen store merkostnader hos oss som betaler skatt. B. Person på gjeldsordning har 5.000.000 i gjeld, og betaler ned 800.000 på 5 år i gjeldsordning. Kjøper etter dette bolig. Tar utdanning. Betaler skatt. Kan senere selge eller barn arver bolig. De lever bedre og belaster velferdssystemet mindre. Hva er best? Siste alternativet er jo vinn-vinn. Anonymkode: ce0ba...e8f Helt riktig. Jeg påpekte det samme tidligere her i tråden. Bare en operasjon på sykehuset koster hundretusener av kroner, en operasjon som man pådro seg på grunn av usunn og fattigslig levestandard, mye stress, lite råd til å leve verdig, og mye mer. Ta med også potensiell kriminalitet, politi overtid og diverse timer + advokat og rettsak, vedtak om at man trenger hjemmehjelp eller eventuell personlig assistent hvis man er syk etter å ha blitt utskrevet fra sykehuset, eller tung psykisk hjelp som fører til at man må ut og inn av institusjoner, så er man oppe i millionbeløp på rekordtid. Husker fra den dokumentaren av NRK der hun ene dama som var i forvaring, kostet 7.000.000 kroner i året. Det er altså per år, selv om dette er litt mer på spissen, sier det en hel del om hvor mye det koster å holde folk i fengsel per år. Tar et gjeldsoffer selvmord, så får kreditorene i alle fall ikke en eneste krone. Anonymkode: ad6ec...b10 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #59 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ikke hvis du kan basic bedriftsøkonomi. Anonymkode: 334b9...f15 Kan du basic bedriftsøkonomi? Da burde du vite at ikke alle bedrifter kan prise varene og tjenestene sine basert på egne kostnader, men at de må prise basert på tilbud og etterspørsel. Hvis Svindyr Bank har markedets høyeste rente, så kan de ikke bare øke renten så snart de går på et tap, da kan de miste kunder til Litt Mindre Svindyr Bank. Gjeldsordning kan også være skjerpende for samfunnet og kreditorene, ved at de må gjøre mer grundig vurdering av hvem de hiver svindyre kredittordninger etter. Det er på ikke noe vis gunstig for samfunnet at gjeldsslaver synker ned i gjørma og må bruke alle pengene sine på høye renter og leve på nødhjelp fra NAV i stedet for å kunne kjøpe varer og tjenester fra selskaper som ikke tjener fett på gjeldsslaver. Anonymkode: 7b119...fd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #60 Del Skrevet 8. januar Ser dere ikke at mange som mister pengene sine på grunn av gjeldsordning ikke er banker? Det er ikke lån. Det er varer, tjenester små bedrifter og alt i denne kategorien! Ja, gjeldsordning er bra, av de grunnene som ramses opp over her. Men det betyr ikke at det ikke skal være strengt. Det må være strengt, slik at de som virkelig trenger det får det. Fordi det går på bekostning av noen. Hvorfor skal noen få gjeldsordning flere ganger? Gi meg èn eneste god grunn. Anonymkode: f3e6f...3a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå