Buffelo Skrevet 23 timer siden #1 Del Skrevet 23 timer siden (endret) Klimapanelet vil nok etterhvert hevde at all snøen som falt i fjor, og snøen som falt i år skyldes klimaendringer, De som imidlertid har levd en stund er av en helt annen oppfattning . Histortisk sett så har det vert snørike vinterer også før, og dei fleste som har levd en stundt vil nok minnes at det er snakk om god gammeldagse snøvinterer Ikkje klag og syt på brøytemannskaper for dei dei gjør så godt de kan, og de jobber døgnet rundt. Leddbusser, el.elbusser, og moderne busser er rett og slett ikkje egnet for det norske vinterføre. Kommunen må sørge for å bygge flere prakeringsplasser så ein kan få privatbilene bort fra gata så det letter fremkomligheten for brøytematriell. Mange sjåfører veit knapt hvordan de legger på en kjetting på eit kjøretøy, og mange nyere biler / busser er rett og slett ikk kontsruet for påmontering av kjettinger. Bussen er blitt høyere,lenger og typografiske forhold er det ingen som har oversikt over, og det gjør bussen ekstra sårbare for vindkast. Dei fleste biler har idag tempraturmålere , men ikkje vindmålere, Dei fleste nye biler /busser har alternativ bremseutrustning, men ikkje utstyrt med senorer som måler varmgang på brenser. Endret 16 timer siden av Buffelo 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 23 timer siden #2 Del Skrevet 23 timer siden Mye har med busser som kjøpt inn i dag klarer ikke vinter, samme gjelder og desverre tog. Og på toppen har vi at alt for mange i byer kjøree piggfritt og dermed blir det ikke hugget for mye opp av piggene på bil. Så har vi at enkelte kommuner krever at de som brøyter ska bruke el lastebiler,traktorer osv som desverre ikke fungerer optimalt. Og så har vi idioter som ikke tar hensyn presser seg frem over alt . I stede for å la de som brøyter få gjort jobben presser de seg forbi og lager farlige situasjoner. Og så de som ikke klarer å flytte biler når de får beskjed. Si folk da hadde valgt ja meldt mye snø. Da koster jeg de kronene inn i parkeringshus og brøytebil får brøytet uten at bil står i veien 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GlitrendeSjokolade Skrevet 22 timer siden #3 Del Skrevet 22 timer siden Det er helt sant, brøytemannskapet gjør så godt de kan. Det blir mange steder og brøyte og kan ikke være alle steder samtidig. Det blir ofte kaos når det blir snø og steder man ikke er vant med så mye snø. I tillegg blir det mer og mer trafikk. Jo mer trafikk, jo mer kaos kan det bli. Det som jeg synes er dumt er at mange kjører uten piggdekk. Synes ikke vinterdekk er like bra på glatten som piggdekk, men så er det jo det at piggdekk sliter mer på veiene. Bussene burde bli slik at de tåler mer norske vintrer og håper de blir bedre fremover. Når det er snø og is så burde folk som kan gå hvis det ikke er alt for lang vei, eller ta offentlig transport gjøre det og la bilen stå. Det er ting som kan gjøres for å prøve å unngå kaos, men så er det jo opp til folket da om de vil gjøre det. Hjelper ikke at noen få gjør alt for å unngå kaos når mange ikke bryr seg, men bare forventer at det er alle andre sitt ansvar å unngå kaos, og at de selv må komme seg frem. Dessverre tror jeg det alltid vil være slik. Det blir kaos hver gang det blir snøvær. Det blir jo bare mer og mer trafikk i hele Norge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym-09 Skrevet 22 timer siden #4 Del Skrevet 22 timer siden Husker slik vinter når jeg var barn. No vet jeg ikke om det var kaos. Vi kom oss til skolen fordi vi. Men husker det var mye snø. Og artig å leke i den. Vi aka mye til og fra skolen. La den igjen på den siste bakken. Så leika vi litt før vi dro hjem fra skolen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym-09 Skrevet 22 timer siden #5 Del Skrevet 22 timer siden Og husker at jeg måtte måke før mine foreldre kom hjem fra jobb. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beyond the Scoop Skrevet 22 timer siden #6 Del Skrevet 22 timer siden Problemet er jo ikke snøen i seg selv, men mengden som kommer på en gang. Det er det som utgjør klimaendringene. https://www.nrk.no/buskerud/sjekk-kartet_-her-er-det-satt-nye-snorekorder-1.17195503 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 22 timer siden #7 Del Skrevet 22 timer siden Jeg har aldri før hørt noen bruke global oppvarming som begrunnelse for kaoset. Slik jeg ser det er det to veldig gode kandidater: bussene kjører dårligere på veiene, eller veiene har blitt dårligere å kjøre på (brøyting). Sånn intuitivt trur jeg det er bussene som har blitt dårligere, og ikke brøytingen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buffelo Skrevet 22 timer siden Forfatter #8 Del Skrevet 22 timer siden Anonym-09 skrev (7 minutter siden): Husker slik vinter når jeg var barn. No vet jeg ikke om det var kaos. Vi kom oss til skolen fordi vi. Men husker det var mye snø. Og artig å leke i den. Vi aka mye til og fra skolen. La den igjen på den siste bakken. Så leika vi litt før vi dro hjem fra skolen. Ein stor del av den eldre befolkning vokste opp med snørike vinterer, og barna syklet eller gikk til /fra skolen, og mange nytta spark, og noen måtte i båt /robåter, og det var slik det var. Tidligere så måtte m.a. yrkessjåfører planlegge, før de la utpå en langrute med en godsrute /busser, og det var ikkje snakk om å bare å ringe etter strøbilen når de møtte en bakketopp på 20 gr. Nei, det var eit vilkår at de måtte kunne legge på /av kjetting på drivhjulene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buffelo Skrevet 22 timer siden Forfatter #9 Del Skrevet 22 timer siden (endret) Beyond the Scoop skrev (24 minutter siden): Problemet er jo ikke snøen i seg selv, men mengden som kommer på en gang. Det er det som utgjør klimaendringene. https://www.nrk.no/buskerud/sjekk-kartet_-her-er-det-satt-nye-snorekorder-1.17195503 Tullprat ! Snørike vinterer har ein hatt før, og slett ikkje uvanleg med lokalt mye snø, og har ingen tilknyttning til klimaendringer. Noen lokale steder i lavlandet har historisk sett hatt 1 meter snø midt i juni månad, og det var før noen hadde hørt om klimaendringer. Siste 40 årene har ein hatt milde vinterer, og vi har etterhvert fått en hel genrasjon som aldri har opplevd snørike vinterer. Til tross for at bilene er langt bedre utstyrt med ABS, antikrens m.m så bulker folk mer en før, og sår tvil om mange bilførere sine kjøreferdigheter på vinterføre. Endret 21 timer siden av Buffelo 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beyond the Scoop Skrevet 21 timer siden #10 Del Skrevet 21 timer siden Buffelo skrev (7 minutter siden): Tullprat ! Snørike vinterer har ein hatt før, og slett ikkje uvanleg med lokalt mye snø, og har ingen tilknyttning til klimaendringer. Noen lokale steder i lavlandet har historisk sett hatt 1 meter snø midt i juni månad, og det var før noen hadde hørt om klimaendringer. Ja, snørike vintre har vært før. Men det når 11 stasjoner setter rekorder over mengden snø på 24 timer, så sier det seg selv at mengden er uvanlig. At noe skjer en gang, er ikke en endring. Når noe skjer igjen og igjen, oftere og oftere, da har man endring. Det er det som skjer nå. Hvilke steder mener du har hatt 1 meter snø i lavlandet i juni? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 21 timer siden #11 Del Skrevet 21 timer siden Buffelo skrev (26 minutter siden): Ein stor del av den eldre befolkning vokste opp med snørike vinterer, og barna syklet eller gikk til /fra skolen, og mange nytta spark, og noen måtte i båt /robåter, og det var slik det var. Tidligere så måtte m.a. yrkessjåfører planlegge, før de la utpå en langrute med en godsrute /busser, og det var ikkje snakk om å bare å ringe etter strøbilen når de møtte en bakketopp på 20 gr. Nei, det var eit vilkår at de måtte kunne legge på /av kjetting på drivhjulene. Men det er jo gjennomgående i samfunnet, at de praktiske evnene har forvitret. Ikke bare er materiellet, biler og busser, mindre egnet for mye snø men folk kan ikke. Ikke legge på kjetting, ikke måke. Her i gata er det standard at unge menn og damer står og ser på (eller aller helst holder seg innendørs) mens karra på 60-80 står med spade og snøskuffe. På 70-80-tallet var det ingen som sa at «nei jeg skal ikke ut i dag, så bilen får bare stå der jeg satt den sist og jeg gidder ikke måke» . Det var en selvfølge at alle gikk ut og tok et tak utenfor sine egne hus, tom gamle kjerringer sto der og måkte snø. Vet jeg høres veldig boomer ut nå, men folk er blitt mer hjelpeløse, kunnskapsløse og ego. Rant slutt. På den andre siden da, det var et annet samfunn. Det var mindre folk, mindre kjøretøy og kortere skoleveier. Husene sto ofte ikke så tett, og mor var gjerne hjemme og kunne rydde snø. Bare der er jo masse problemer borte. Den tråden i dag tidlig, med ei enslig forsørger med to barnehagebarn og jobb 40 min unna med bil var jo ikke et vanlig scenario da. Om det var bodde kanskje besteforeldre i nærheten og kunne hjelpe så mor kom seg på jobb. Så det er mange ting her som har endret seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 21 timer siden #12 Del Skrevet 21 timer siden Det er veldig mange flere kjøretøy på veiene nå, enn på 70/80 tallet. Det er derimot helt fantastisk hvor godt trafikken kommer seg frem. Helt supert. Det er ikke unormalt med snø om vinteren, om det er målt en cm med mer snø på Nøtterøy, betyr ikke at Nøtterøy aldri har hatt snø før. Det betyr ikke at det er unormalt. Det er jo ikke sånn at det aldri har kommet en fot med snø over natten før heller. Tenk bare på hvor mange flere biler det kjører på veiene nå. Hvor mange flere busser? Og bussene er blitt kjempe store. Derfor tror jeg det er blitt kaos. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 21 timer siden #13 Del Skrevet 21 timer siden Buffelo skrev (1 time siden): Klimapanelet vil nok etterhvert hevde at all snøen som falt i fjor, og snøen som falt i år skyldes klimaendringer, De som imidlertid har levd en stund er av en helt annen oppfattning . Histortisk sett så har det vert snørike vinterer også før, og dei fleste som har levd en stundt vil nok minnes at det er snakk om god gammeldagse snøvinterer Ikkje klag og syt på brøytemannskaper for dei dei gjør så godt de kan, og de jobber døgnet rundt. Leddbusser, el.elbusser, og moderne busser er rett og slett ikkje egnet for det norske vinterføre. Kommunen må sørge for å bygge flere prakeringsplasser så ein kan få privatbilene bort fra gata så det letter fremkomligheten for brøytematriell. Mange sjåfører veit knapt hvordan de legger på en kjetting på eit kjøretøy, og mange nyere biler / busser er rett og slett ikk kontsruet for påmontering av kjettinger. Bussen er blitt høyere,lenger og typografiske forhold er det ingen som har oversikt over, og det gjør bussen ekstra sårbare for vindkast. Dei fleste biler har idag tempraturmålere , men ikkje vindmålere, Dei fleste nye biler /busser har alternativ bremseutrustning, men ikkje utstyrt med senorer som måler varmgang på brenser. Disse elbussene vettu. Tåler ikke kulde så godt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 21 timer siden #14 Del Skrevet 21 timer siden Buffelo skrev (56 minutter siden): Ein stor del av den eldre befolkning vokste opp med snørike vinterer, og barna syklet eller gikk til /fra skolen, og mange nytta spark, og noen måtte i båt /robåter, og det var slik det var. Tidligere så måtte m.a. yrkessjåfører planlegge, før de la utpå en langrute med en godsrute /busser, og det var ikkje snakk om å bare å ringe etter strøbilen når de møtte en bakketopp på 20 gr. Nei, det var eit vilkår at de måtte kunne legge på /av kjetting på drivhjulene. Men kan ikke huske før st det gikk så kjapt fra helt bart til plutselige snømengder over natta og at været uka etter tar helomvending og det blir plutselig ti plussgrader og regn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buffelo Skrevet 20 timer siden Forfatter #15 Del Skrevet 20 timer siden (endret) Maleficenta skrev (33 minutter siden): Men kan ikke huske før st det gikk så kjapt fra helt bart til plutselige snømengder over natta og at været uka etter tar helomvending og det blir plutselig ti plussgrader og regn En stor utfordring i byene er biler som står parkert i gata, og det skaper utforrdringer for brøytemanskaper. Få bilene bort fra gatene så brøytemannskaper får gjøre jobben sin. Har ein ikkje parkeingsplass til bilen så bør ein heller ikkje har bil. Tidligere bygde dei busser som var egnet til å ha kjetting på drivhjulene. De bygde busser hvor det var bakkeklaring mellom karrasseri og veg.. De bygde busser med hekkmotor som var plassert over drivhjulene Leddbusser er dårleg egnet på snøføre. Det må bli restreksjoner på busshøyde som trafikkerer verutsatte strekninger / bruer etc. Endret 20 timer siden av Buffelo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym-09 Skrevet 19 timer siden #16 Del Skrevet 19 timer siden Buffelo skrev (2 timer siden): Ein stor del av den eldre befolkning vokste opp med snørike vinterer, og barna syklet eller gikk til /fra skolen, og mange nytta spark, og noen måtte i båt /robåter, og det var slik det var. Tidligere så måtte m.a. yrkessjåfører planlegge, før de la utpå en langrute med en godsrute /busser, og det var ikkje snakk om å bare å ringe etter strøbilen når de møtte en bakketopp på 20 gr. Nei, det var eit vilkår at de måtte kunne legge på /av kjetting på drivhjulene. Tja vet ikke om jeg setter pris på at du sier eldre befolkning når du tegger mitt innlegg😂😂 jeg er jo bare 29(43) år. Men jeg kan ikke huske at ting stoppa opp nei. Og det var mengder med snø. Jeg må på jobb uansett hvordan været er. Så da tilpasser jeg meg etter det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buffelo Skrevet 19 timer siden Forfatter #17 Del Skrevet 19 timer siden (endret) Buffelo skrev (17 timer siden): Biler m/ totalvekt over 3500 kg skulle tidligere etter loven vera utstyrt med kjettinger. En trailersjåfør er pålagt å ha kjettinger på når føret tilseier det. Kan i verste fall miste førerkortet om han ikkje etterkommer det kravet. Men, hva med alle leddbussen som skaper trafikk.kaos på veien i Oslo. ? Tidligere bygde dei busser som var egnet til å ha kjetting på drivhjulene. De bygde busser hvor det var bakkeklaring mellom karrasseri og veg.. De bygde busser med hekkmotor som var plassert over drivhjulene Leddbusser er dårleg egnet på snøføre. Det må bli restreksjoner på busshøyde som trafikkerer verutsatte strekninger / bruer etc. https://www.nrk.no/klima/forsker_-store-snofall-skyldes-ikke-klimaendringer-1.17195189 https://www.nrk.no/rogaland/leddbussene-skaper-trobbel_-_-for-darlige-pa-glatt Endret 2 timer siden av Buffelo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buffelo Skrevet 2 timer siden Forfatter #18 Del Skrevet 2 timer siden Beyond the Scoop skrev (18 timer siden): Ja, snørike vintre har vært før. Men det når 11 stasjoner setter rekorder over mengden snø på 24 timer, så sier det seg selv at mengden er uvanlig. At noe skjer en gang, er ikke en endring. Når noe skjer igjen og igjen, oftere og oftere, da har man endring. Det er det som skjer nå. Hvilke steder mener du har hatt 1 meter snø i lavlandet i juni? Leste for en tid sidan i eit historisk tidsskrift at m.a. i Ørsta på sunnmøre kom det for mange år sidan 1 m med snø i juni mnd. og det var før det var fokus på klimaendringer. Tidligere var vinterdekksesongen i Norge f.o.m 01.10 > 01-05. Første snøfallet kom oftast i begynnelsen av oktober månad, og snø kulde til langt uti mai mnd. Det er med veret som politikerne at det er heilt uberegneleg. Hvilken veroppservasjoner / opplevelse folk flest har om veret kommer heilt an på hvilken landsdel de kommer fra. Ein fra innlandet, vestlandet, nordnorge har høyst ulik oppfattninger om veret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 2 timer siden #19 Del Skrevet 2 timer siden (endret) Syte og klage for litt snøfall er et østlandsfenomen. Endret 1 time siden av Stina234 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 2 timer siden #20 Del Skrevet 2 timer siden Stina234 skrev (15 minutter siden): Sye og klage for litt snøfall er et østlandsfenomen. Syting og klaging over at østlendinger syter og klager er et nordnorgefenomen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå