AnonymBruker Skrevet 7. januar #1 Del Skrevet 7. januar Hei, Har nettopp kjøpt ny leilighet med min nye kjæreste, hvor jeg skal gå inn med en høyere andel EK fra tidligere bolig. Vi har en forskjøvet eierbrøk basert på mitt og hans innskudd, og deler lånet likt ellers. Jeg har solgt min tidligere bolig, men pga at overtagelsen ikke har skjedd ennå, har vi tatt opp et ekstra lån på 1 million i mellomfinansiering. Når jeg får pengene fra leilighetssalget, går disse til å betale ned dette ekstralånet. Vi er imidlertid uenige i hvem som skal betale renter på dette ekstralånet (er snakk om 15000 kr totalt ca). Skal jeg betale rentene alene, eller bør vi dele de likt? Mitt argument er at vi har tatt opp tilsvarende 100% lån på den nye leiligheten, men så betaler jeg inn 1 million ekstra med min EK, og får en litt større eierbrøk. Begge nyter godt av det i form av at lånet blir mindre og renteutgiftene deretter. Inntil videre sitter jeg med ekstra utgifter på det andre lånet, så jeg betaler allerede for to lån. Hva er riktig å gjøre her? Anonymkode: f5e67...f58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #2 Del Skrevet 7. januar Mellomfinansieringen er din, det er din egenkapital, den gir deg høyere eierandel. Hvorfor skal han betale for at du ikke får frigjort din egenkapital tidligere? Men jeg ville revurdert hele samboerskapet om dere ikke klarer bli enige over slike småsummer engang... Anonymkode: 0e26a...70d 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliv Skrevet 7. januar #3 Del Skrevet 7. januar Det er feil å si at begge drar nytte av din høyere egenkapital, da dette utelukkende gir deg en større eierandel i boligen – en fordel som er din alene. Mellomfinansieringslånet er spesifikt knyttet til frigjøring av din egenkapital, og dermed bør både lånet og rentene dekkes av deg. Skattefradraget på rentene er også noe du får, noe som ytterligere underbygger at dette er ditt ansvar.! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #4 Del Skrevet 7. januar Din mellomfinansiering, du betaler. enkelt Anonymkode: e6589...0d3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #5 Del Skrevet 7. januar Jeg mener også at dette er ditt ansvar. Mellomfinansieringen er et verktøy for å hjelpe deg å håndtere din del av den økonomiske forpliktelsen. Det hadde vært annerledes om dere hadde fellesøkonomi, men du sikrer deg jo mye bedre med løsningen dere har valgt. Jeg ser heller ikke hvilke fordeler din EK gir han, tenker du i overført betydning at det muliggjør boligkjøp uten EK for han, eller at leiligheten totalt blir større fordi du har mer EK? Det er uansett ikke noe du kan kreve at han betaler for mener jeg. Anonymkode: 88e3c...7ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #6 Del Skrevet 7. januar Selvfølgelig skal du betale mellomfinansieringen, det er jo din egenkapital. Anonymkode: b6f44...eea 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #7 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mellomfinansieringen er din, det er din egenkapital, den gir deg høyere eierandel. Hvorfor skal han betale for at du ikke får frigjort din egenkapital tidligere? Men jeg ville revurdert hele samboerskapet om dere ikke klarer bli enige over slike småsummer engang... Anonymkode: 0e26a...70d Er 15 000,- i mnd en småsum? Anonymkode: 0f81a...b73 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #8 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er 15 000,- i mnd en småsum? Anonymkode: 0f81a...b73 Når du ser det opp mot starten på et samboerskap hvor det er snakk om en kort periode i en sak som er selvfølgelig så er det en småsum. TS kunne valgt å selge først og finne midlertidig bosted, men er nå plutselig overrasket over at mellomfinansieringen koster penger i en situasjon hvor han er ansvarlig selv. Anonymkode: b6f44...eea 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #9 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Er 15 000,- i mnd en småsum? Anonymkode: 0f81a...b73 Hvis man har en million i egenkapital, så ja da er 15 000,- ikke en veldig stor sum... 15 000,- er småpenger når de gjelder boligkjøp. Og det er ikke 15 000 i måneden, det er 15 000 totalt... Anonymkode: 0e26a...70d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #10 Del Skrevet 8. januar Takk for svar! Det er ikke noen stor sak for oss, lurte bare på hva som er vanlig praksis. Jeg retter meg etter flertallet Anonymkode: f5e67...f58 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grå Skrevet 9. januar #11 Del Skrevet 9. januar Noe skurrer/mangler i historien din, vær så snill å les ny sak her som heter Salg hus tap, og sjekk om du burde avklare noe i avtalen dere har dere i mellom vennlig hilsen Grå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå