Gå til innhold

Gir høy puls høyere blodtrykk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er redd hos legen og redd for disse apperster som måler ting så når fastlegen skulle ta blodtrykk på håndleddet (som også måle puls antar jeg) så fikk jeg sikker veldig høy puls av dette. Kan det da skje at den høye pulsen jeg fikk iforbindelse med prøven gjorde at jeg også da fikk en måling som viste et høyere og normalt blodtrykk enn det jeg hadde? (ganske sikker på at mitt blodtrykk er lavt).. 

Anonymkode: 3c1b3...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er veldig vanlig å ha litt høyere blodtrykk hos legen hvis man er nervøs, det er de vant til. Blodtrykksapparat tar vanligvis også puls. Man ser jo fort når pasienter er nervøse, du kan også godt si det til legen. 
Du får ikke diagnose høyt blodtrykk av en forhøyet måling. 
Pulsen din er jo hvor fort hjertet slår, mens blodtrykket ditt er det trykket blodet har inni blodårene, kraften hjertet bruker på å sende blodet ut i hele kroppen. Så det har ikke nødvendigvis sammenheng. 

Anonymkode: d3b32...c6b

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har lavt blodtrykk, og hvis den synker får jeg veldig høy puls. Så ikke en sammenheng mellom høyt blodtrykk og puls. 

Anonymkode: b5c0c...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodtrykket er et resultat av minuttvolum (hvor mye blod som pumpes rundt i kroppen) og total perifer motstand (motstanden i blodårene i kroppen). Minuttvolumet øker når pulsen øker. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har lavt blodtrykk, og hvis den synker får jeg veldig høy puls. Så ikke en sammenheng mellom høyt blodtrykk og puls. 

Anonymkode: b5c0c...644

Dette er feil. Pulsen øker da som et forsøk på å kompensere for det lave blodtrykket, f.eks. ved en blødning eller karlekkasje. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stikk på Chlasern og kjøp deg en blodtrykksmåler, ta trykker tre ganger etterhverandre med 5 min i mellom en gang om dagen eller uken, før inn i Feks. et excel ark.

etter noe tid veit du hva blodtrykket dit er!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Handerrefyren skrev (47 minutter siden):

stikk på Chlasern og kjøp deg en blodtrykksmåler, ta trykker tre ganger etterhverandre med 5 min i mellom en gang om dagen eller uken, før inn i Feks. et excel ark.

etter noe tid veit du hva blodtrykket dit er!

Varierer ikke blodtrykket VELDIG iløpet av dagen og hva man har spist/drukket og når? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bursdagsdøl skrev (1 time siden):

Blodtrykket er et resultat av minuttvolum (hvor mye blod som pumpes rundt i kroppen) og total perifer motstand (motstanden i blodårene i kroppen). Minuttvolumet øker når pulsen øker. 

Jeg prøver bare å forstå riktig. Men jeg opplevde å ha veldig høyt blodtrykk samtidig som pulsen var lav (rundt nedre område av 50).  Burde ikke pulsen ha steget også? Tilleggsinformasjon jeg var gravid i siste trimester og fikk tilslutt påvist  alvorlig preeklmpsi. Men jeg fikk beskjed at jeg stressa. Noe jeg den dag i dag benekter og særlig med den lave pulsen. Pulsen var nok riktig da den vanligvis havner under 40 om natta, og det går i familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Varierer ikke blodtrykket VELDIG iløpet av dagen og hva man har spist/drukket og når? 

joda, det  varierer endel, men om du tar det noen ganger i løpet av en uke, sitter stille noen minutter, og tar tre målinger men fem minutters mellomrom, får du et greit bilde av hvordan det står til. du bør tilstrebe å være rolig, alså ikke rett etter "trappevask" eller løpetur, eller rett etter middagen. jeg finner det også underholdene og måle det liggende!

Endret av Handerrefyren
tilføyelser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegglampe skrev (3 timer siden):

Jeg prøver bare å forstå riktig. Men jeg opplevde å ha veldig høyt blodtrykk samtidig som pulsen var lav (rundt nedre område av 50).  Burde ikke pulsen ha steget også? Tilleggsinformasjon jeg var gravid i siste trimester og fikk tilslutt påvist  alvorlig preeklmpsi. Men jeg fikk beskjed at jeg stressa. Noe jeg den dag i dag benekter og særlig med den lave pulsen. Pulsen var nok riktig da den vanligvis havner under 40 om natta, og det går i familien. 

Jeg er ikke ekspert på svangerskapsforgiftning, men som jeg har forstått det fører det til at blodårene trekker seg sammen og at det er dette som gir det forhøyede blodtrykket. Som sagt er blodtrykk et produkt av minuttvolum og total perifer motstand. Disse sammentrukne blodårene som en ser ved svangerskapsforgiftning gir økt total perifer motstand, og dermed økt blodtrykk. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...