Gå til innhold

Lavt jern - diagnose

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det skal finnes en diagnose som knyttes til lavt nivå av jern (lav ferritin), men UTEN anemi, altså hemoglobin er normal. Noen som vet hvilken diagnose dette kan være? 

Anonymkode: 1f913...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan jo være flere diagnoser. Cøliaki?

Anonymkode: 9f396...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De som har hatt/har  spiseforstyrrelser kan også få nedsatt opptak av næring.

Anonymkode: ff426...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei er verken chrons eller cøliaki. Ei heller spiseforstyrrelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei er verken chrons eller cøliaki. Ei heller spiseforstyrrelser. 

Hvis du ikke har tarmsykdom (chrons, ulcerøs kolitt, cøliaki, IBS,..), så vet jeg ikke hva slags diagnose du tenker på. Mangler du jern, så kan det være fordi du spiser for lite jernrik mat av god kvalitet (rødt kjøtt og innmat er rikest på beste typen jern), eller at du spiser for mye mat/drikke som hemmer opptak av jern. Kaffe, plantekilder, alkohol, etc. Det kan også være at du har for lite c vitamin i kosten, og bør implementere det sammen med jernkilder i måltid, særlig da med inntak av plantejern. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du ikke har tarmsykdom (chrons, ulcerøs kolitt, cøliaki, IBS,..), så vet jeg ikke hva slags diagnose du tenker på. Mangler du jern, så kan det være fordi du spiser for lite jernrik mat av god kvalitet (rødt kjøtt og innmat er rikest på beste typen jern), eller at du spiser for mye mat/drikke som hemmer opptak av jern. Kaffe, plantekilder, alkohol, etc. Det kan også være at du har for lite c vitamin i kosten, og bør implementere det sammen med jernkilder i måltid, særlig da med inntak av plantejern. 

Det gjelder ikke meg, men barnet mitt. Spiser en del jernholdig mat. Har ikke stort inntak av melkeprodukter. Spiser mye frukt. Og selvsagt ikke kaffe, alkohol. Men er kronisk lav i jern. Ingen tester som slår ut på noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det skal finnes en diagnose som knyttes til lavt nivå av jern (lav ferritin), men UTEN anemi, altså hemoglobin er normal. Noen som vet hvilken diagnose dette kan være? 

Hemoglobin holder seg normal inntil lagrene er helt tappet da begynner kroppen å reagere med lav HB. 

Men her må flere blodprøver til for å vurdere hele bildet. Hva er hematokritt, blodcelle telling, Folat, fritt jern og jernbindingskatasitet? 
Hvilke diagnose du skal ha må vurderes ut fra verdiene på alt dette andre. 

Anonymkode: 1fa16...175

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det gjelder ikke meg, men barnet mitt. Spiser en del jernholdig mat. Har ikke stort inntak av melkeprodukter. Spiser mye frukt. Og selvsagt ikke kaffe, alkohol. Men er kronisk lav i jern. Ingen tester som slår ut på noe. 

God kilde til jern er rødt kjøtt og lever. Spiser h*n dette regelmessig? Leverpostei f.eks. Dårlig med jern i frukt, bortsett fra tørket. 
Har dere vært hos gastroskopi og koloskopi? For ingen blodprøver kan påvise f.eks cøliaki. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

God kilde til jern er rødt kjøtt og lever. Spiser h*n dette regelmessig? Leverpostei f.eks. Dårlig med jern i frukt, bortsett fra tørket. 
Har dere vært hos gastroskopi og koloskopi? For ingen blodprøver kan påvise f.eks cøliaki. 

Ja mye leverpostei. Frukt gir c-vitamin for bedre opptak var det jeg mente. Nei de vil ikke skopere pga god vekt og høyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja mye leverpostei. Frukt gir c-vitamin for bedre opptak var det jeg mente. Nei de vil ikke skopere pga god vekt og høyde. 

God vekt og høyde er da ikke noe som utelukker tarmsykdom. 
Frukten må spises samtidig med maten som inneholder jern. 

Som en annen bruker sier, så må helheten ses på med flere prøver. Hva med b12, er h*n lav der også? Har det vært vedvarende lavt jern, hvordan føler h*n seg/ser ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lave nivåer av kobber kan også føre til jernmangel. Derfor bør det også tas blodprøve for å sjekke kobber, sink og ceruloplasmin - og så må disse ses i sammenheng og regnes ut andel fritt og bundet kobber.

(Man må ikke gi tilskudd med kobber uten disse prøvene, og utregningen er gjort!)

Anonymkode: 5e60f...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Som en annen bruker sier, så må helheten ses på med flere prøver. Hva med b12, er h*n lav der også? Har det vært vedvarende lavt jern, hvordan føler h*n seg/ser ut? 

Nei det vet jeg. Men det er med bakgrunn i dette at de ikke vil gå videre med utredning pr nå. Det er også tatt avføringsprøve med tanke på betennelse som heller ikke slår ut. B12 vet jeg ikke, men ville blitt overrasket om den er lav. Spiser mye kjøttprodukter. Ja vedvarende lavt. Ikke noe å bemerke på utseende, men ofte trøtt/sliten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Første gangen vi dro til legen og vi begynte med blodprøver var b12, folat og det der helt fint/høyt ser jeg nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei det vet jeg. Men det er med bakgrunn i dette at de ikke vil gå videre med utredning pr nå. Det er også tatt avføringsprøve med tanke på betennelse som heller ikke slår ut. B12 vet jeg ikke, men ville blitt overrasket om den er lav. Spiser mye kjøttprodukter. Ja vedvarende lavt. Ikke noe å bemerke på utseende, men ofte trøtt/sliten. 

Første gangen vi dro til legen og vi begynte med blodprøver var b12, folat og det der helt fint/høyt ser jeg nå. 

Ok, bra at b12 er normalt da. Er det jente og i menstruerende alder så kan man i hvertfall se på det som èn mulig årsak, og se hvordan det går med tilskudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ok, bra at b12 er normalt da. Er det jente og i menstruerende alder så kan man i hvertfall se på det som èn mulig årsak, og se hvordan det går med tilskudd. 

Barnet tar i perioder høye doser tilskudd, kommer rett innenfor referanseverdi. Så ved neste kontroll er det lavt igjen. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kan være «stille cøliaki». Ikke alltid så lett å påvise. Jeg har cøliaki selv og barnet fikk magetrøbbel og påvist lavt jern i 2-3 års alder. Ikke påvist cøliaki. Vi fikk beskjed fra barneavdelingen om å ta blodprøver for å sjekke for cøliaki annenhvert år, siden det kunne være «stille cøliaki». 

Anonymkode: 70dff...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan være «stille cøliaki». Ikke alltid så lett å påvise. Jeg har cøliaki selv og barnet fikk magetrøbbel og påvist lavt jern i 2-3 års alder. Ikke påvist cøliaki. Vi fikk beskjed fra barneavdelingen om å ta blodprøver for å sjekke for cøliaki annenhvert år, siden det kunne være «stille cøliaki». 

Mener du "stille cøliaki" som potensiell cøliaki? Fordi blodprøve viser at barnet kan komme til å få cøliaki, dvs har den genvarianten. Men har ingen aktiv cøliaki pr nå i følge blodprøver. Sånn jeg har forstått det så skal ikke næringsopptak påvirkes enda da? Og dessuten mangler det ikke noe annet, så veldig rart at alt annet er innenfor normalen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener du "stille cøliaki" som potensiell cøliaki? Fordi blodprøve viser at barnet kan komme til å få cøliaki, dvs har den genvarianten. Men har ingen aktiv cøliaki pr nå i følge blodprøver. Sånn jeg har forstått det så skal ikke næringsopptak påvirkes enda da? Og dessuten mangler det ikke noe annet, så veldig rart at alt annet er innenfor normalen da?

Nei, ikke potensiell. 30% av Norges befolkning har genet som gjør at de kan få cøliaki, men lun 1-2% har sykdommen. Med «stille cøliaki» mente legen cøliaki som ikke gir så mange tydelige symptomer og ikke så lett kan diagnostiseres. Det er også en utfordring at kroppen ikke alltid produserer nok antistoffer til at cøliaki kan påvises med blodprøver. Det gjelder spesielt for barn.

Cøliakiforeningen har en gratis spørretjeneste. Du kan ev høre med dem om de tror det kan være cøliaki? https://ncf.no/coliaki/spor-vare-eksperter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...