Gå til innhold

Jeg kommer meg ikke på jobb

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Bacteria skrev (8 timer siden):

Mimir hadde et godt innlegg relatert til dette som er sitert lenger opp. 
Samtidig er jeg helt enig i at det er ts ansvar å komme seg på jobb. 
Samtidig lurer jeg på hvor mange av oss som svarer dette som 

a Er hjemme i dag fordi vi går på ytelser fra NAV

b. Er i «overklassen» som Mimir snakker om, med mulighet for å jobbe hjemmefra, fleksibel arbeidssituasjon mm

Eller er studenter som ikke kom seg til studiestedet pga kansellerte fly.

Anonymkode: cbc04...bbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er noe som heter planlegging. Taxi kan forhåndsbestilles.

Anonymkode: 061c2...a29

Hva hjelper det når det kanskje ikke er brøytet da? Når det fokker igjen? Når det er kaos på veiene? 

Herlighet for noen simple folk noen av dere er som tror at alt er svart/hvitt 🤣

Eller tror du at forhåndsbestilling er ensbetydende med at snøen kommer ferdig brøytet? 

Kommer man seg ikke frem med egen privatbil så hjelper det da ikke å forhåndsbestille en drosje, den kommer seg ikke mer frem den heller 🙄

Anonymkode: 18bed...487

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (1 time siden):

Ja, altså, jeg er fra Norge. Og da ganske langt nord. Og jeg jobber i helse. Jeg har vasset til livet i snø for å komme til pasienter i nød. Alt går. Mye handler om hvordan man er bygd, noen ser problemer, noen ser løsninger. 

Folkens! Her er vinneren! Her er trådens flinkeste menneske! Applaus applaus! Jeg tror jeg dåååååner!

Folk er så sykt høye på seg selv i denne tråden at jeg får middagen opp i halsen 🤢

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva hjelper det når det kanskje ikke er brøytet da? Når det fokker igjen? Når det er kaos på veiene? 

Herlighet for noen simple folk noen av dere er som tror at alt er svart/hvitt 🤣

Eller tror du at forhåndsbestilling er ensbetydende med at snøen kommer ferdig brøytet? 

Kommer man seg ikke frem med egen privatbil så hjelper det da ikke å forhåndsbestille en drosje, den kommer seg ikke mer frem den heller 🙄

Herregud, kommer ikke taxien seg frem kan man bare bestiller Uber. Loool. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at folk ikke tenker lenger.  Finnes det fly- taxi der enkelte av dere bor? Hvordan skal den komme fram ? 

uansett utgangspunktet var bare et enkelt spørsmål. Og litt frustrasjon fordi jeg føler alt bare er nedskjæringer og ingen goder på jobb. Jeg skjønner at reglene er slik. 

Voldsomt så sinte folk blir av et spørsmål. Ikke leser folk heller? 

Hvorfor tror dere at jeg ikke har tatt de forholdsreglene jeg kan og sett på muligheter? 

L

Anonymkode: ba381...73d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle da også vasset med snø til livet og ned om jeg skulle reddet noen i nød. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er da ikke et klasseskille. Det er fortsatt det første en konsekvens av det yrkesvalget/jobbvalget man har tatt. Dernest har de med muligheter for hjemmekontor og fleksitid ofte ulemper som de som må møte opp ofte ikke har. Det handler ofte om arbeidsgivers forventning om tilgjengelighet.

Når du har hjemmekontormulighet, så ender det ofte med litt ekstra jobb på kveldstid, ta telefonen på ferie eller når du avspaserer. Og at ingen andre tar jobben sin unna om du er borte. Haugen venter pent til du er på plass igjen. En tilgjengelighet som ikke er nødvendig hos de fleste som må møte på arbeidsstedet. De er gjerne helt ferdig når de drar hjem - arbeidet er enten stengt eller noen andre har tatt over vakta.

Anonymkode: 519c7...98c

Godt skrevet, det er både pluss og minus med turnus/jobber som krever fysisk oppmøte og “hjemmekontoryrker”. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg jobber 100% allerede og siden jeg er alene med barna så er det lite fleksibelt. Jeg forsøker å finne meg en dagjobb, men er kamp om de jobbene i mitt yrke. Jeg jobber med saken , men akkurat nå er ikke alt «bare» sånn og sånn. For at jeg skal bytte vakt må det blasse med de to barnevaktene jeg har, som allerede hjelper meg mye pga kveldsjobbing og helgejobbing. Ledige vakter er ofte på kveld eller helg da alle vil jobbe dag og færre vil jobbe de andre vaktene samtidig som større bemanningsbehov på kveld og helg fordi flere er hjemme da. Det kommer til å løse seg og vi dør ikke av at jeg er hjemme ulønnet, jeg syns bare det er lite goder for å gjøre den jobben jeg gjør. Jeg gir og jobben tar og tar og tar. 

Tror du har et litt ubalansert syn på hva som er vanlig å ha av goder på jobben? 

Generelt er det utrolig mye sutring i denne tråden. Den viser godt hvorfor det går mot innstramminger i sykelønnsordningen, blant annet. 

Anonymkode: e2ad5...b05

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det arbeidsgiver sitt problem egentlig? Hvorfor skal arbeidsgiver betale deg for at du ikke kommer deg på jobb? 

Anonymkode: 8b1ac...6b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Godt skrevet, det er både pluss og minus med turnus/jobber som krever fysisk oppmøte og “hjemmekontoryrker”. 

Tror du har et litt ubalansert syn på hva som er vanlig å ha av goder på jobben? 

Generelt er det utrolig mye sutring i denne tråden. Den viser godt hvorfor det går mot innstramminger i sykelønnsordningen, blant annet. 

Anonymkode: e2ad5...b05

Jeg vet ikke hvorfor jeg er et bidrag til det som sitter hjemme ulønnet og kun har brukt en sykt barn dag i 2024. I 2023 hadde jeg 3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke hvorfor jeg er et bidrag til det som sitter hjemme ulønnet og kun har brukt en sykt barn dag i 2024. I 2023 hadde jeg 3. 

Hvorfor trekker du det inn her, føler du at du skal premieres for friske barn? Er ikke det bare fint at barna ikke har vært så mye syke?

Vårt nå voksne barn var svært sjelden syk i oppveksten, men vi forventet oss ikke særbehandling av den grunn. 

Anonymkode: 475ef...8c8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det riktig.

Arbeidsgiver bør utvise forståelse for at man ikke kommer seg på jobb ved ekstreme ting, men de skal selvsagt ikke betale deg. Det holder at du ikke får en advarsel for ureglementert fravær. 

De fleste arbeidsgiver er riktignok såpass rause at de lar deg bruke feriedag. Du synes kanskje det er surt å bruke en feriedag på noe sånn, men arbeidsgiver synes nok det er surt å ikke få ansatte på jobb og. Her må begge gi og ta litt. Dersom du har en jobb du ikke kan ta hjemmekontor i betyr det at du sannsynligvis jobber med mennesker eller produksjon, og da koster det arbeidsplassen din mye at du er borte.

Så bor vi i Norge da, og bør ha løsninger for snø, dersom vi har et arbeide som lider dersom vi ikke er fysisk tilstede. 

I min nåværende jobb er jeg ikke så nøye på å lage meg en plan, fordi jeg kan ha hjemmekontor, og arbeidsgiver synes det er greit. I min forrige jobb måtte jeg måke ut bila kvelden før og parkere et annet sted, fordi jeg visste jeg ikke ville komme meg opp min egen gårdsplass neste morgen. Mitt ansvar.

Her i Trondheim har hjemmetjenesten gått på ski de siste dagene, fordi de ikke kommer seg frem med bil. Det handler om å finne løsninger, og strekke seg så langt man kan alle og enhver, slik at samfunnet fortsetter å gå rundt. 

Anonymkode: 94bec...fa5

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

🤣🤣🤣Morsom du.

Det er din avgjørelse hvor du bosetter deg, og det er din avgjørelse hvor du søker jobb. Transport til og fra er noe du da bør ta med i vurderingen. Jeg flytter aldri et sted som ikke har kollektivforbindelsers eller lange avstander til ting og tang. Jeg kjører bil, men man vet aldri hva som skjer. Så fra meg kan jeg i teorien gå til buss, tog og butikk, da klarer vi oss hvis bilen står.

Anonymkode: 96508...494

Svar som dette er noe av det mest idiotiske jeg leser.

Jada, la oss se for oss at alle som for eksempel jobber i helse, slutter. Tipper du hadde stått først i hylekøen den dagen du ikke fikk helsehjelpen du trengte. Du skjønner vel selv hvor viktig det er at vi har mennesker som jobber i samfunnskritiske yrker? Og du er vel oppegående nok til å forstå at ikke alle har råd eller mulighet til å bosette seg et sted hvor man har enkel tilgang på buss, trikk, bane osv? Eller? 

Anonymkode: b94c6...e01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sneversynt er det lov å være? Disse alternativene er ikke tilgjengelige for alle. Blir det ikke brøytet når det kommer store mengder snø, kommer ingen seg på jobb her. Man klarer ikke en gang å komme seg til baksiden av huset pga man synker nedi 1.5 meter snø som har kommet i løpet av ettermiddagen/natten. Det går ikke an snøfrese seg vei ned byggefeltet som er 1400 meter til riksveien, det er altfor tidkrevende. Ville brukt dager eller uker. Det er ikke lov å sette bilen igjen ved veien, trafikkfarlig.)  Det går en buss kl. 7.10, den kan tas til barnehagen, men det går ingen flere busser som kan ta meg videre til jobbfør den kommer tilbake om ettermiddagen, så kommer. Taxi? Mange i dette landet har ikke taxitilbud. Nytter ikke spørre naboer heller, de må pent vente på brøyting som resten de også. I en nødssituasjon hadde vi blitt hentet ned helikopter, men å komme seg på jobb er ikke en nødssituasjon. 

Anonymkode: f1f1b...1ae

Forstår frustrasjonen. Men vil bare påpeke at det er fordeler og ulemper ved alt. Dere har kanskje et større og finere hjem, hage, lavere boutgifter osv. enn oss som bor på steder med bedre kollektivtilbud. Det er jo en avveining man tar når man velger hvor man bosetter seg. Kanskje kostnaden ved å ikke komme seg på jobb iblant spares inn på andre områder.

Det samme har jeg lyst til å si om mulighet for hjemmekontor, fleksitid, og å kunne avspasere etter å ha jobbet mer enn man skal. Alle jobber har fordeler og ulemper, og de aller fleste av oss velger jo relativt fritt hva som er viktig for oss. Jeg får feks ikke betalt overtid, og jeg haaater å sitte på rumpa foran en skjerm og utføre arbeidsoppgaver som egentlig ikke betyr noe i time etter time. Men jeg kan ta hjemmekontor iblant, og de ekstra timene jeg jobber kan tas ut som fri. Jeg er ikke en sosial person og frihet/fleksibilitet er viktig for meg. Derfor har jeg valgt som jeg har gjort. Men jeg må innrømme at jeg drømmer om å jobbe innenfor helse, kunne hjelpe folk og føle at jobben min betyr noe. Eller være masse ute enten som snekker eller ansatt i barnehage. Eventuelt butikkjobb hvor man gjør det man skal og er ferdig med jobb når man går hjem. For ikke å snakke om medarbeider på fabrikk. Slippe å finne mening i rotete tekster og heller forholde seg til noe konkret. Muligheten for å tjene litt ekstra. Eller et mer kreativt yrke hvor man skaper noe. Hvor man har med seg lidenskapen inn i jobben. Eller noe så "enkelt" som feks snøbrøyting. Tenk å se fysiske resultater på hvor mye man har utrettet den dagen?🤩

Så er det jo en haug andre ting som spiller inn. Barn, nærhet til jobb, venner, transport, barnehagedekning, øvrig familie, hobbyer og interesser, osv. Vi prioriterer jo hele tiden alle sammen. Så selv om jeg er 100% for at mange yrker må kompenseres bedre, så synes jeg disse dagenes hjemmekontor-debatt treffer feil. Å fremstille det som et klasseskille og en urettferdighet? Uenig! Slik jeg ser det handler det i større grad om valg og prioriteringer. (Er klar over at man har ulike forutsetninger og at noen har flere valg enn andre. Men stort sett kan vi velge relativt fritt. Jeg valgte feks å studere og skifte yrke etter fylte 30 nettopp av overnevnte grunner.)

Anonymkode: 509ef...5ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingen leger kommer på jobb når kommunen la være å bruke penger på snørydding. 
Så antageligvis kom verken jeg eller legen frem til legevakten. Om brøytesjåføren også er innesnødd da ventet kanskje kommunen litt vel lenge å kalle de ut? 
Nabo som brøyter for kommunen, de venter i det lengste i håp om når de åpner øya igjen så er snøen borte. 
Greit at kommuner er i krise, men er virkelig alle så unge her inne at de aldri har opplevd mye snø på østlandet? 
Til og med min 17 åring har det, og når han var liten kom de å brøytet lenge før de gjør i dag. Vi hadde da nesten 50 cm på et døgn. Det som er problemet i dag er at vi ikke har denne beredskapen. 
Svært få synes dette ikke er greit, de fleste synes vist det er helt innafor at kommunen ikke tar sitt ansvar. 

Anonymkode: e0222...68e

Her nevner du vel akkurat sakens kjerne,nettopp beredskapen som jeg forstår at mangler på Østlandet. Det burde vært beredskap nok til å brøyte hovedvegene når det har snødd,så folk kan komme seg på jobb. Her i MidtNorge har det også kommet veldig mye snø i år,men her blir vegene brøytet døgnet rundt.
Det er utrolig at det ikke kan være slik i Norges største byer også.

Anonymkode: cbc04...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ekstra sur fordi jeg kjenner meg lei av å jobbe i førstelinje, aldri få noen goder, jeg møter på jobb og gjør jobbe. Min. Styrer med to unger alene hjemme og er generelt sliten. Jeg får ikke noe tilbake for jobben jeg gjør og stamper for å få med kollegaer på gode faglige prosedyrer på jobb samtidig som jeg syns jeg har fått til mye også. Likevel er det så mye som ikke fungerer og kvaliteten på tjenestene vi gir blir bare dårligere og dårligere. Jeg står ikke inne faglig for halvparten av det som blir gjort på arbeidsplassen min. Jeg gjør så godt jeg kan , med de midlene vi har.  Jeg orker det ikke mer. 

Fullt forståelig. Og jeg håper du klarer å ignorere alle disse som sitter på sin høye hest her.

Anonymkode: b94c6...e01

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror enkelte her må roe litt ned. Det er ingen her som bor på bygda tydeligvis, hvor det omtrent ikke går buss. 

Hadde det kommet store mengder snø på hjemplassen min, der jeg bodde, så hadde jeg ikke kommet meg på jobb om det ikke ble brøyta. Der går èn buss, og den går midt på dagen. Umulig å komme seg frem om morgenen da. Som ts skriver så ville hun ikke ha kommet frem til jobb før det er 2-3 timer igjen av arbeidsdagen - og innen den tid hadde nok brøytebilen måka. 

Hvorfor legger vi ikke heller til rette for at brøytebilene brøyter veiene før folk skal på jobb!? Ja, de har det travelt, og akkurat før folk skal på jobb burde det være brøytet. 

Anonymkode: 96792...0d9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Folkens! Her er vinneren! Her er trådens flinkeste menneske! Applaus applaus! Jeg tror jeg dåååååner!

Folk er så sykt høye på seg selv i denne tråden at jeg får middagen opp i halsen 🤢

Glad jeg kan glede deg. Tenk om alle gjorde som tS og ble hjemme, hvem skulle da sørget for middagen din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Glad jeg kan glede deg. Tenk om alle gjorde som tS og ble hjemme, hvem skulle da sørget for middagen din? 

De fleste kommer seg på jobb fordi det blir brøyta når snøen kommer. De aller fleste. Men det gjelder ikke alle steder, spesielt veldig små tettsteder. 

Prakteksemplar av dramaqueen, det kommentaren her. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at folk ikke tenker lenger.  Finnes det fly- taxi der enkelte av dere bor? Hvordan skal den komme fram ? 

uansett utgangspunktet var bare et enkelt spørsmål. Og litt frustrasjon fordi jeg føler alt bare er nedskjæringer og ingen goder på jobb. Jeg skjønner at reglene er slik. 

Voldsomt så sinte folk blir av et spørsmål. Ikke leser folk heller? 

Hvorfor tror dere at jeg ikke har tatt de forholdsreglene jeg kan og sett på muligheter? 

L

Det er Kvinneguiden. Det er folk som ikke har fått pult på 10 år og lar det gå utover andre, ensomme mennesker som er bitre og så klart en liten håndfull med dyktige debattanter (sistnevnte er ikke i denne tråden). La det sige forbi. Dessverre får du ikke lønn for dette, det er kanskje urimelig men sånn er det dessverre. Klag på brøytingen da det virkelig burde brøytes før folk flest skal på jobb. Er ikke noe mer å gjøre med dette. 

Endret av Nådeløs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nådeløs skrev (2 minutter siden):

De fleste kommer seg på jobb fordi det blir brøyta når snøen kommer. De aller fleste. Men det gjelder ikke alle steder, spesielt veldig små tettsteder. 

Prakteksemplar av dramaqueen, det kommentaren her. 

Dramaqueen er vel å skulke jobb og attpåtil lure på hvorfor man ikke får lønn. :ler:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...