Gå til innhold

Jeg kommer meg ikke på jobb

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Blått skrev (1 time siden):

Sånne holdninger som dette som gjør at jeg mener at vi må ha karensdager på sykepenger. Det er folk som misbruker det som skal være en gode fordi at de er egoistiske.

Jeg skjønner veldig godt hva ts mener, og synes overhodet ikke hun er egoistisk. Jeg har selv mulighet til å ha hjemmekontor, og har selvfølgelig en enorm fordel med det. Jeg mister ikke en krone og er ikke i fare for trekk i lønn. Dersom man fysisk og helt åpenbart er overhodet ikke i stand til å komme seg på jobb mener jeg du ts kan vise til force majeure. 
Det er i ferd med å bli et klasseskille i arbeidslivet nå mellom oss med muligheter for hjemmekontor og fleksitid, som kan ta hjemmekontor når vi er pjuske og snufsete, innesnødd, o.l  og sliterne som må på jobb okke som. Da er det gjerne førstnevnte gruppe som hyler om !karensdag!, merkelig nok.

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan ser du for deg at jeg skulle kommet meg på jobb, uten bil, 2 små barn som skal i barnehagen 5 km unna 2 km å gå med snø opp til knærne?  Buss som går ca en gang i halvåret som også er forsinket i dag. Gi meg løsningen? 

Anonymkode: ba381...73d

Jeg synes du da har laget deg et liv som ikke helt fungerer. Når du bor så avsiden har du dessuten så lave boutgifter at du fint kan avstå fra inntekt én dag fordi du selv ikke klarer å komme på jobb.

Anonymkode: b8ef1...30f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
rebella81 skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner veldig godt hva ts mener, og synes overhodet ikke hun er egoistisk. Jeg har selv mulighet til å ha hjemmekontor, og har selvfølgelig en enorm fordel med det. Jeg mister ikke en krone og er ikke i fare for trekk i lønn. Dersom man fysisk og helt åpenbart er overhodet ikke i stand til å komme seg på jobb mener jeg du ts kan vise til force majeure. 
Det er i ferd med å bli et klasseskille i arbeidslivet nå mellom oss med muligheter for hjemmekontor og fleksitid, som kan ta hjemmekontor når vi er pjuske og snufsete, innesnødd, o.l  og sliterne som må på jobb okke som. Da er det gjerne førstnevnte gruppe som hyler om !karensdag!, merkelig nok.

Enig i dette, så skal vi ikke glemme at både buss, tog, fly ikke tilbakebetaler når det oppstår slike hendeler som dette. De har altså rett på sin inntekt, en arbeidstager som ikle har mulighet til å komme seg på jobb pga den personen er værfast blir trukket i lønn. 
Arbeidslivet vårt er det store forskjeller i. Ser av mine naboer her er de det som ikke har mulighet for hjemmekontor som er på jobb. Resten av gjengen sitter med fyr i peisen, på et varmt kontor. 

Anonymkode: e0222...68e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er du klar over at det er arbeidsgiver som betaler de første 16 sykedagene? Så du kan slappe helt av. Går ikke fra skatten din 🙃

Anonymkode: 43ae3...eaa

Det er snakk om holdningen, tendensen i samfunnet, ikke kun denne ene konkrete saken. Alle skjønner at samfunnet ikke fungerer hvis man skal påberobe seg spesialløsninger som kun skal gjelde for en selv. Hadde alle gitt opp slik som TS gjør hadde landet vært i katastrofemodus. Vi andre tar ansvar og planlegger.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes du da har laget deg et liv som ikke helt fungerer. Når du bor så avsiden har du dessuten så lave boutgifter at du fint kan avstå fra inntekt én dag fordi du selv ikke klarer å komme på jobb.

Jeg har blitt alene om ansvaret for to barn så nei har ikke god råd. God råd var det da vi hadde dobbel inntekt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er snakk om holdningen, tendensen i samfunnet, ikke kun denne ene konkrete saken. Alle skjønner at samfunnet ikke fungerer hvis man skal påberobe seg spesialløsninger som kun skal gjelde for en selv. Hadde alle gitt opp slik som TS gjør hadde landet vært i katastrofemodus. Vi andre tar ansvar og planlegger.

Eneste jeg kunne tatt ansvar for var å legge meg og barna inn på hotell og håpet veien var brøytet 15 km tilbake fra jobb og kjørt til jobb igjen. Da går vinninga opp i spinninga. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette skjedde meg en gang. Det er mer en nok ledige vakter så jeg bytta bare arbeidsdag. Jeg ble forhindret pga stengt bro og tok det som fridag, så jobbet jeg min egemtlige fridag uka etter. Null problem.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har blitt alene om ansvaret for to barn så nei har ikke god råd. God råd var det da vi hadde dobbel inntekt. 

Okei, men hvorfor poste om dette i det hele tatt da, når du vil bare høre støtteerklæringer og ikke anerkjenne andres holdninger og verdier rundt din løsning på dette? Kanskje lurt nå å tenke hvordan du kan løses neste gang, og til neste år, osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor lever du i verden da?😂

Jeg bor 10 minutter unna to byer, 20 minutter unna 3 by. Alle busser har de innstilt her i dag, skolen ligger 7 km unna, det er farlig vei så der skal man ikke gå. 
Til min jobb er det 2,5 mil, ikke langt i teorien, bor ganske så sentralt, under 1 time til oslo, bolig koster rundt 8 millioner. 
Man bor ikke så på landet bare for at det ikke går kollektivt. Når jeg flyttet hit gikk det buss hver time som korresponderte med toget til oslo fra 05 til 00. Det ble for dyrt for fylke ;) 
Når man er så uvitende som dette så er det kanskje greit å ikke uttale seg? 
Og om alle skal flytte til oslo og max 15 min unna så kan ikke dere da klage på boligprisene, for etterspørsel skaper høyere priser. 
Burde egentlig være glade for at noen bor utenfor. 

Anonymkode: e0222...68e

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (15 minutter siden):

Ja, selvfølgelig, må man tilhøre førstnevnte gruppe for å mene det. Man kan ikke være en av de sliterne og likevel mene det.. det er ikke lov, utenkelig.. fy skam.. 

Endret av Blått
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ringte jobb og fikk beskjed om at fraværet er ulønnet!? Er dette riktig da?

Selvfølgelig 

Anonymkode: 1f2ac...b6e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
rebella81 skrev (12 minutter siden):

Det er da ikke et klasseskille. Det er fortsatt det første en konsekvens av det yrkesvalget/jobbvalget man har tatt. Dernest har de med muligheter for hjemmekontor og fleksitid ofte ulemper som de som må møte opp ofte ikke har. Det handler ofte om arbeidsgivers forventning om tilgjengelighet.

Når du har hjemmekontormulighet, så ender det ofte med litt ekstra jobb på kveldstid, ta telefonen på ferie eller når du avspaserer. Og at ingen andre tar jobben sin unna om du er borte. Haugen venter pent til du er på plass igjen. En tilgjengelighet som ikke er nødvendig hos de fleste som må møte på arbeidsstedet. De er gjerne helt ferdig når de drar hjem - arbeidet er enten stengt eller noen andre har tatt over vakta.

Anonymkode: 519c7...98c

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan gå på ski, men ikke 20 km!? 

Det gjorde de før. Hvorfor ikke nå?

Anonymkode: f590c...5e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg støtter deg her ts. Jeg har selv mulighet for hjemmekontor - og hadde aldri blitt møtt på den måten av arbeidsgiver. Sjekk force majeure - kanskje hos reiseforsikring eller buss-selskap? Det er for sent nå, men jeg hadde tatt sykt barn dag (syk barnepasser). Ingen kan stille spm ved det de tre første dagene. 

Anonymkode: b9d00...241

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Okei, men hvorfor poste om dette i det hele tatt da, når du vil bare høre støtteerklæringer og ikke anerkjenne andres holdninger og verdier rundt din løsning på dette? Kanskje lurt nå å tenke hvordan du kan løses neste gang, og til neste år, osv.

Hvilken løsning? At jeg sitter innestengt hjemme uten lønn? ja fremdeles!!! Jeg spurte bare om det var riktig at jeg ikke skulle ha lønn jeg og er irritabel og sliten. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er riktig. Man kan ikke få betalt for å bli hjemme.

Anonymkode: 23f3f...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Før hadde de hest og kjerre også🤣 Så du hadde stått opp kl 3 i natt og dratt med deg 1 åring og 3 åring på akebrett i 5 kilometer og gått videre på ski til jobb? Right. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken løsning? At jeg sitter innestengt hjemme uten lønn? ja fremdeles!!! Jeg spurte bare om det var riktig at jeg ikke skulle ha lønn jeg og er irritabel og sliten. 

Men kan du ikke spørre om å få jobbe vakten en annen dag? Kan ikke skjønne at det er et problem i dagens helsevesen.

Det er verken din eller arbeidsgiver sin skyld at du er innesnødd, men det er ditt problem. Det er selvfølgelig ikke riktig at arbeidsgiver skal ta kostnaden.

Endret av Macro
La til
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er riktig. Man kan ikke få betalt for å bli hjemme.

Anonymkode: 23f3f...400

Men man kan få erstatning etter force majeure. Ts er ikke hjemme av fri vilje

Anonymkode: b9d00...241

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En kirurgs oppgave på sykehuset er å konsentrere seg om en operasjon, ikke å gå tre mil på ski for å komme seg til jobben.

Vi snakker om en arbeidsplass, ikke deltagelse i NM i langrenn.

Anonymkode: a6236...a5e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...