Gå til innhold

Jeg kommer meg ikke på jobb

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Regner med at det blir brøytet om ikke så altfor lenge hos deg. Da kan du levere i bhg. og komme deg på jobb, så er vel ikke snakk om så mye tapt arbeidstid?

Bussene var også forsinket idag.

Anonymkode: 5a491...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er nok ekstra sur fordi jeg kjenner meg lei av å jobbe i førstelinje, aldri få noen goder, jeg møter på jobb og gjør jobbe. Min. Styrer med to unger alene hjemme og er generelt sliten. Jeg får ikke noe tilbake for jobben jeg gjør og stamper for å få med kollegaer på gode faglige prosedyrer på jobb samtidig som jeg syns jeg har fått til mye også. Likevel er det så mye som ikke fungerer og kvaliteten på tjenestene vi gir blir bare dårligere og dårligere. Jeg står ikke inne faglig for halvparten av det som blir gjort på arbeidsplassen min. Jeg gjør så godt jeg kan , med de midlene vi har.  Jeg orker det ikke mer. 

Anonymkode: ba381...73d

Og nå kan ikke arbeidsgiver se litt gjennom fingrene for meg for her skal det spares penger. 
Får bruke dagen til mer jobbsøking. Jeg er ferdig. 

• Liker 5
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

jeg har aldri misbrukt en eneste sykedag på jobb og har alltid møtt opp. 

Som er forventet.

Det er ikke ikke en rettighet å misbruke sykelønnsordningen.

Anonymkode: 7d625...bf6

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si i fra til jobben at du blir hjemme, og spør om du kan  jobbe inn denne dagen i etterkant ved å ta en ekstravakt eller noe. Mange arbeidsplasser er fleksible slik. På skolen der jeg jobber, hadde vi en liknende situasjon for et par år siden. Det var mange ansatte og elever som ikke kom fram pga snøen. De ansatte dette gjaldt, skrev opp hvor mange undervisnings timer de skulle  hatt den dagen, og fikk mulighet til å ta dette igjen som vikartimer utover våren. 

Anonymkode: a2f2a...ec7

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mange løsninger som kan prøves om du ikke kommer deg på jobb. Er det noen kollegaer du kunne spurt om å kjøre med? Drosje? Buss? Nabo? Lånt en snøfres? Kjøpt en snøfres? Gått/på ski?

Anonymkode: 109b9...f5f

Hvor sneversynt er det lov å være? Disse alternativene er ikke tilgjengelige for alle. Blir det ikke brøytet når det kommer store mengder snø, kommer ingen seg på jobb her. Man klarer ikke en gang å komme seg til baksiden av huset pga man synker nedi 1.5 meter snø som har kommet i løpet av ettermiddagen/natten. Det går ikke an snøfrese seg vei ned byggefeltet som er 1400 meter til riksveien, det er altfor tidkrevende. Ville brukt dager eller uker. Det er ikke lov å sette bilen igjen ved veien, trafikkfarlig.)  Det går en buss kl. 7.10, den kan tas til barnehagen, men det går ingen flere busser som kan ta meg videre til jobbfør den kommer tilbake om ettermiddagen, så kommer. Taxi? Mange i dette landet har ikke taxitilbud. Nytter ikke spørre naboer heller, de må pent vente på brøyting som resten de også. I en nødssituasjon hadde vi blitt hentet ned helikopter, men å komme seg på jobb er ikke en nødssituasjon. 

Anonymkode: f1f1b...1ae

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er nok ekstra sur fordi jeg kjenner meg lei av å jobbe i førstelinje, aldri få noen goder, jeg møter på jobb og gjør jobbe. Min. Styrer med to unger alene hjemme og er generelt sliten. Jeg får ikke noe tilbake for jobben jeg gjør og stamper for å få med kollegaer på gode faglige prosedyrer på jobb samtidig som jeg syns jeg har fått til mye også. Likevel er det så mye som ikke fungerer og kvaliteten på tjenestene vi gir blir bare dårligere og dårligere. Jeg står ikke inne faglig for halvparten av det som blir gjort på arbeidsplassen min. Jeg gjør så godt jeg kan , med de midlene vi har.  Jeg orker det ikke mer. 

:klem3:

Føler med deg. Helsevesenet er en drittplass å jobbe.

Anonymkode: 352df...78e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er ikke egoistisk at været er helvete i dag, jeg har aldri misbrukt en eneste sykedag på jobb og har alltid møtt opp. 

Det er egoistisk fordi du ikke er syk. Egenmelding skal kun brukes til sykdom, ikke pga været. 

Jeg har brukt én egenmelding de siste 6 årene og akter ikke å bruke en sånn idag bare fordi jeg ikke kommer meg på jobb. 

Anonymkode: 5361b...5a2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mimir hadde et godt innlegg relatert til dette som er sitert lenger opp. 
Samtidig er jeg helt enig i at det er ts ansvar å komme seg på jobb. 
Samtidig lurer jeg på hvor mange av oss som svarer dette som 

a Er hjemme i dag fordi vi går på ytelser fra NAV

b. Er i «overklassen» som Mimir snakker om, med mulighet for å jobbe hjemmefra, fleksibel arbeidssituasjon mm

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg aldri påstått!? Ville bare ha fram at jeg ellers er pliktoppfyllende for ikke å bli beskyldt for nettopp dette. 

Som er forventet.

Det er ikke ikke en rettighet å misbruke sykelønnsordningen.

Anonymkode: 7d625...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg jobber i helsevesenet og har ikke mulighet for hjemmekontor. Jeg skulle egentlig begynt 07:30, men veien i boligfeltet er ikke brøyta enda. Jeg forsøkte å kjøre men ble stående fast så fikk rygget tilbake i innkjørselen min. 

Jeg og resten av boligfeltet må vente på brøytebilen.

Ringte jobb og fikk beskjed om at fraværet er ulønnet!? Er dette riktig da? 

Ja..du kunne tatt beina fatt? Og bestilt en taxi når du kommer til et brøytet sted. 

Anonymkode: 147ee...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja det er riktig.

Selv brukte jeg 1 time og 40 minutter med snøskuffe på å brøyte bilspor i veien for å komme meg ut i dag.

Anonymkode: 7d625...bf6

Jeg brukte 1 time på å måke fram bilen jeg også. Ville vel brukt 5 timer på å måke til neste vei🤣

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja..du kunne tatt beina fatt? Og bestilt en taxi når du kommer til et brøytet sted. 

Anonymkode: 147ee...638

Da er det billigere å bli hjemme! Jeg har to barn på 1 og 3 år som skal til bhg 5 km unna. Du tenker det kommer til å gå lett som en plett? 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

nei, men neste gang er det det jeg kommer til å si at jeg er. 

Det er folk med holdninger som DEG som gjør at retten på fult betalt sykemeldinger er under press.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg føler det er skikkelig dårlig. Jeg var borte EN dag i fjor med sykt barn ellers har jeg jobbet 100% og mer enn det. Og nå så kan jeg ikke få bruke egenmelding? 

Du kan ikke bruke egenmelding når du ikke er syk. Du kan spørre om du kan bruke en feriedag evt?

Anonymkode: fb346...882

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du bruke hodet litt 🙂. Store deler av landet har MYE vær mange ganger hver vinter. Hvordan skal det gå om masse folk tar en egenmelding hver gang? Man finner løsninger, og kommer seg på jobb. Kanskje man blir litt forsinket, men man møter på jobb.

Anonymkode: a0f2f...34f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg forstår deg. Jeg jobbet på skole tidligere og var alltid på jobb. År etter år. Ikke en eneste sykedag og bidro bestandig masse. Så kom det en dag der jeg ved et uhell forsov meg og kom 1 time for sent. Da trakk de meg i lønn. Jeg ble så pissed over den småligheten at jeg søkte meg vekk fra hele skolevesenet.

Tror både oppvekst- og helse er preget av anti- gi og ta. Man gir og gir, men får nada tilbake. Bittelitt raushet lønner seg i lengden når det gjelder trofaste ansatte. Nå jobber jeg et sted med mulighet for hjemmekontor og ser meg aldri tilbake. 

Anonymkode: 9e3d2...9bf

• Liker 2
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår ikke moraliseringen i denne tråden ovenfor noen som tydeligvis ikke gjør dette for å sluntre unna jobben - hadde vedkommende vært stortingsrepresentant, ville det vært null problem å få en lang sykemelding med full lønn etter uønsket medieomtale fordi man har vært kreativ i forhold til pendlerboliger eller stjålet et par solbriller.

Hvor er rettferdigheten her ...?

Anonymkode: a6236...a5e

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannabanna skrev (39 minutter siden):

Og det er er på grunn av slike som deg av velferdsgoder som er blitt kjempet fram gjennom 100 år nå holder på å ryker, for dere misbruker dem! Takk beina fatt og finn deg en buss, du er da ett voksnet menneske.

Velferdsstaten tåler fint at folk tar en dag eller to i året for spesielle tilfeller hvor det ikke er mulig å komme seg til jobb. Det er også rimelig urretferdig at de må ta en dag uten lønn, mens andre kan komme hjemmefra.

Det som er det egentlige problemet er folk som bruker opp alle egenmeldingene som om de er fridager og går til legen for flere om de ikke føler for å dra på jobb.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg brukte 1 time på å måke fram bilen jeg også. Ville vel brukt 5 timer på å måke til neste vei🤣

Hvis du bor i et boligfelt, så må dere da kunne samarbeide alle naboene. Da går det fort. Man må være litt løsningsorientert, og ta sånne ting litt sporty. 

Anonymkode: a0f2f...34f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke ta egenmelding i slike tilfeller, de kommer jo til å gjette seg til grunnen hvis du aldri er syk og så vips, så er du det den ene dagen hvert skuddår det er håpløse snømengder og vaktplanen din gir maks uflaks.

Det du bør gjøre er å be fagforeninga ta opp problemet. Det er vanskelig nok å få kvalifisert folk til helsevesenet, spesielt i utkant-Norge, og det vil jeg tro vi snakker om her siden det ikke finnes kollektivtransport og du ikke kan gå til barnehagen. Hvor uattraktivt ønsker egentlig arbeidsgiver å gjøre jobben din? For de administrativt ansatte i kommunen kan ha hjemmekontor og kommer bedre ut av dette.

Det burde kunne gå an å finne en løsning her. Jeg har i hvert fall så stor respekt for folk i helsevesenet at jeg hadde akseptert at kommunen hadde brukt noe av skattepengene på lønn til deg.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...