AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:43 #121 Del Skrevet tirsdag kl 22:43 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det gjelder jo ikke de uføre i Ukraina, så hvorfor tenker du det ville vært annerledes i Norge? Personer med psykiske lidelser er ærlig talt de siste jeg ville hatt med meg i troppen. Anonymkode: bd197...b19 Av en eller annen grunn tviler jeg på at folk i Ukraina får innvilget uføretrygd på grunnlag av eksempelvis angst eller lignende. Anonymkode: 5d3fe...9e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:37 #122 Del Skrevet i går, 13:37 Jeg er helt enig i at det definitivt burde vært en type oppfølging av mange uføre. Antall unge uføre som i aldersgruppen 18-30 år som hverken studerer eller jobber har skutt i været de siste årene, og det er spesielt denne gruppen som trenger litt mer oppfølging. Når det kommer til folk som har diagnoser som det sier seg selv at ikke kan utføre noe arbeid, må få lov til å være i fred og ikke bli tvunget til noe som gjør dem verre. Når det kommer til alle diffuse plager som fyller gruppen med unge uføre, sier det seg selv at mange hadde hatt godt av å ha "et sted å gå til", men med et oppfølgingstilbud og helsetilbud ved siden av. Dersom unge mennesker blir sittende hjemme ett år, vil det være en enorm utfordring for dem å starte opp i skole eller jobb igjen. Det samme kan ses ved barn ved ufrivillig skolefravær. Dersom disse barna bare får trekke seg vekk og være hjemme, blir det nesten umulig for dem å komme tilbake til skolen. Det er viktig med rask oppfølging av barn og voksne som av ulike årsaker strever med å komme på skole eller arbeid, slik at man unngår at de blir gående hjemme. Det ender ofte ikke så godt på sikt, og forverre bare livet for personen videre. Men dette er selvsagt ting som må avgjøres individuelt. Man kan ikke krevet at alle i den store og sammensatte gruppen med uføre nå skal møte opp et sted hver dag. Det kan i verste fall føre til forverring av en del diagnoser. Anonymkode: 50c1e...070 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Menchit Skrevet i går, 16:15 #123 Del Skrevet i går, 16:15 AnonymBruker skrev (På 7.1.2025 den 11.44): Er ikke det i overkant optimistisk? At en kunne jobbet i timesvis, bare en klarte å møte opp? Anonymkode: 1eae0...3b8 Ikke for meg. Mulig jeg ikke kunne jobbet 100%, men om jeg var så helsemessig stabil at jeg kunne holde en slik rutine så kunne jeg absolutt jobbet. Men som jeg skrev, dette gjelder jo meg. Andre har andre utfordringer. De fleste uføre er det grunnet helseutfordringer som nedsetter funksjonsevnen. Hvor mye og i hvilken er selvfølgelig ekstremt varierende. Helt urimelig å forslag som baserer seg på at alle har samme problem eller behov for samme tiltak, virkelighetsfjernt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Menchit Skrevet i går, 16:20 #124 Del Skrevet i går, 16:20 AnonymBruker skrev (På 7.1.2025 den 12.25): Hva dritt har jeg spredd, tro? Selvsagt er det forskjell på å jobbe frivillig og tjene penger. Men i en uførs sted vil gjerne det sosiale og mestringsfølelsen av å ha en jobb overstige de få kronene det gir. Med 0.4g fribeløp og nesten uansett kompensasjonsgrad skal det noe til å gå i minus totalt. Anonymkode: 1eae0...3b8 Fribeløpet gjelder jo bare om du tjener mindre, tjener du over trekkes det fra første krone. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:34 #125 Del Skrevet i går, 16:34 Da burde det gjelde de som er sykemeldte også. Enten man har omgangssyke, brukket ben, influensa eller prolaps så skal man altså kravle seg til oppmøtested hver sykemeldingsdag. Anonymkode: 87a79...cf2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #126 Del Skrevet 21 timer siden Menchit skrev (2 timer siden): Fribeløpet gjelder jo bare om du tjener mindre, tjener du over trekkes det fra første krone. Men en må likevel ta det med i totalen. Ca 49000. Legg det gjerne til trygden og del på antall timer jobbet, så er jo timelønnen skyhøy. Anonymkode: 1eae0...3b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå