AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:12 #101 Del Skrevet tirsdag kl 14:12 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nå kan TS få oppfylt ønsket sitt: Regjeringen ber om ny fullmakt: Vil innføre arbeidsplikt i krig Regjeringen ber Stortinget om fullmakt til å kunne pålegge folk mellom 18 og 72 år arbeidsplikt i tilfelle krise eller krig. https://www.vg.no/nyheter/i/4B0LxR/regjeringen-ber-om-ny-fullmakt-vil-innfoere-arbeidsplikt-i-krig Syk eller ei, til arbeid skal man jages ... Anonymkode: afed6...d16 Krig er en unntakstilstand. Uføre vil ikke bli ukritisk sendt på skauen med våpen, de blir satt til å bidra der de kan nyttiggjøre seg. Anonymkode: 6fd47...43d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:19 #102 Del Skrevet tirsdag kl 14:19 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Krig er en unntakstilstand. Uføre vil ikke bli ukritisk sendt på skauen med våpen, de blir satt til å bidra der de kan nyttiggjøre seg. Anonymkode: 6fd47...43d Vi snakker fortsatt om arbeidsplikt, ikke våpenbruk. Satt langt inne dette, visst. Anonymkode: 1eae0...3b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:26 #103 Del Skrevet tirsdag kl 14:26 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Krig er en unntakstilstand. Uføre vil ikke bli ukritisk sendt på skauen med våpen, de blir satt til å bidra der de kan nyttiggjøre seg. Anonymkode: 6fd47...43d Det er greit å merke seg at man også bruker ordet "krise", og hva er egentlig definisjonen av dette? Et annet alternativ kan bli at man setter ned utbetalingene til dem som ikke vil gå på jobb til et absolutt minimum der man så vidt ikke sulter, mens de uføre som jobber, får mer. Hva som skjer med folks mentalitet under en mindre krise, så man for fem år siden. Anonymkode: afed6...d16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:35 #104 Del Skrevet tirsdag kl 14:35 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Krig er en unntakstilstand. Uføre vil ikke bli ukritisk sendt på skauen med våpen, de blir satt til å bidra der de kan nyttiggjøre seg. Anonymkode: 6fd47...43d Anonymkode: bdddd...6d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:49 #105 Del Skrevet tirsdag kl 14:49 Personen ville ikke sluttet å drikke uansett hvor han måtte dukke opp hver dag. Du må akseptere at personen drikker, ikke prøve å kontrollere personen. Veldig invaderende av deg også å gå til fastlegen til en voksen person. Hadde ikke likt deg om du gjorde det mot meg. Hilsen en som er avholds, men som har en alkoholiker til bror. Aksepter at dette er hans liv, ikke ditt. Anonymkode: f85eb...456 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:55 #106 Del Skrevet tirsdag kl 14:55 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Alkoholproblemer er kjempedyrt fpr både enkeltperson og for fellesskapet. Å lønne en trygdet koster dyrt av fellesskapets penger. Å behandle delvis selvforskyldte lidelser er dyrt. Så jeg syntes faktisk Ola Nordmann har lov å ha noen meninger om det. Den som drikker har jo en grunn for at han drikker. Folk er jo ikke alkoholikere fordi det er morro. De er jo alvorlig syke mennesker, med nok så masse fæl bagasje at de lider så grusomt. Så de lindrer smertene med å drikke hver dag. Anonymkode: f85eb...456 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:57 #107 Del Skrevet tirsdag kl 14:57 Hensatt skrev (6 timer siden): Hvorfor lar dere familiemedlemmet sitte inne og drikke hver dag? Er det samfunnet sitt oppdrag å ta seg av alle, eller burde ikke dette ansvaret ligge like mye på familie og pårørende? Hva skal de gjøre mener du? Tvinge han til å ikke drikke med å låse han inne på badet eller noe? Veldig tullete tankegang. De skal la han få gjøre det han vil. Han er en voksen mann. Anonymkode: f85eb...456 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:01 #108 Del Skrevet tirsdag kl 15:01 Jeg er for syk til å møte opp litt en plass kl ni hver dag. 😓 Jeg sliter med å komme med til behandling én gang i uken, så jeg må ofte ta det på tlf. Jeg kommer meg IKKE til legen om jeg så virkelig trenger det. Jeg er alvorlig syk. Derfor uføretrygdet. Anonymkode: f85eb...456 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:22 #109 Del Skrevet tirsdag kl 15:22 Har barn og så liker jeg å stå opp tidlig så det ville ikke vært et problem for meg da jeg ofte er ute å går tur i den tiden uansett men tenker det blir unødvendig ressursbruk. hva er mål og mening med det? Alle uføretrygdete sitter da ikke hjemme og drikker seg i hjel. Ser noen nevner det med krig, jeg ville jo ikke blitt frisk da heller men jeg hadde deltatt etter evne, man har ikke noe valg. Jeg yter godt under press selv som kronisk syk med smerter døgnet rundt. Hadde det blitt krig så hadde jeg gitt faen og så hadde jeg puttet i meg de smertestillende jeg ikke tar i hverdagen og så hadde jeg kjørt på til jeg ikke hadde orket noe mer. Jeg har barn og jeg er villig til å gjøre det ALT for å holde de i live. Men i fredstid i en nasjon med oljeinntekter og penger som flommer over så har jeg null problem med å få de pengene i måneden og jobbe med å holde meg selv så godt jeg kan gående for jeg har barn jeg skal fungere for. Det er min erstatning for en ræva barndom og et system som ikke gjorde jobben sin, i tillegg til et helsevesen som ikke fant ut at jeg hadde en tidsinnstilt bombe innvendig før det var for seint. Når det er sagt så er det ikke til å komme bort fra at vi er en "syk" nasjon og vi hadde nok ikke vært så "syke" om kravene var hardere for å få denne uføretrygden. Jeg hadde et legitimt krav og hadde MR bildene til å bevise det. Problemet er når man ikke kan komme med skikkelige beviser på at man er syk, når det ikke finnes bilder eller prøver som gir et skikkelig svar på hvorfor man ikke har arbeidsevne. Er synd for de med usynlige sykdommer som faktisk er syke for det er en del som bruker slike sykdommer som en unnskyldning for ikke å jobbe og ta er det en fare for å blir sett på med samme øyne som de som jukser seg til trygden. Anonymkode: 55d27...0cd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:32 #110 Del Skrevet tirsdag kl 15:32 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men… kjenner et par 3 uføretrygdede jeg og de hadde fint klart en jobb. Aktive mennesker musikere birøktere osv med en del svart innkomst ved siden av. Masse energi til masse annet tull, masse trening, turer i skogen, bade turer, ferier, avanserte sykkel turer, bare ikke energi til å bidra i samfunnet. Anonymkode: 70644...88e AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det finnes jobber som er fleksible. Hadde du jobbet da? Enig i at vedkommende da trenger behandling, men det er en del uføretrygdede som blir verre av å være hjemme, pga de ikke kommer seg ut og bare sitter hjemme og blir reddere og tristere for hver dag som går. Noen av de hadde absolutt hatt gått av å jobbe litt, evt ha noen obligatoriske tiltak. Å få uføretrygd 100 prosent, for så å bare bli overlatt til seg selv, er litt for enkelt! Også vil det selvsagt være noen som ikke kan være i noe jobb/tiltak, men MANGE kan det! Har selv kroniske smerter og flere sykdommer, og skulle jeg gått hjemme alene 100 prosent, år ut og år inn, med disse smertene og tilleggsykdommene jeg har, hadde jeg taklet dårlig. Blir ikke bedre av å gå hjemme (har prøvd). Anonymkode: 9adde...05a AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er ikke det i overkant optimistisk? At en kunne jobbet i timesvis, bare en klarte å møte opp? Anonymkode: 1eae0...3b8 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ung ufør er 366 000. Men i realiteten får mange mye mer enn dette siden de har barn med alt mulig av tillegg på flere 10tusen og barnetrygd. De fleste har også samboer så boutgiftene blir halvert. Anonymkode: 9dc75...4e4 Man får ikke både barnetillegg og har samboer 😅 Med mindre man først går fra den man fikk barn med, men sannsynligheten for å møte noen som vil ha deg når du både er ufør og alene med barn, den er ikke så stor. Anonymkode: f9203...060 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:48 #111 Del Skrevet tirsdag kl 17:48 mommyaka skrev (9 timer siden): Ts Du skjønn mange som er uføretrygd har faktisk et liv og sitter ikke hjemme og drikker og råtnet Jeg går på aap ( men la oss si jeg var uføretrygd istedenfor) jeg har 2 barn og de skal følges to skolen, har hund som må gå tur med. Hentes på skolen etc. Måtte jeg møtt opp et sted hverdag klokken 0900 hadde ikke funket for meg...og iallefall ikke de dagene mannen min må ta over Ahh, akkurat som de som er i arbeid da. Hvorfor skulle ikke du klare det? Hvordan skulle du løst det om du var frisk og skulle på jobb? Blir helt matt. Anonymkode: 17480...40f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet tirsdag kl 18:08 #112 Del Skrevet tirsdag kl 18:08 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ahh, akkurat som de som er i arbeid da. Hvorfor skulle ikke du klare det? Hvordan skulle du løst det om du var frisk og skulle på jobb? Blir helt matt. Anonymkode: 17480...40f Da hadde jeg klarte alt... Herregud...ok...siden du elsker å tro du en bedre en andre Jeg må gå å legge meg etter jeg har levert barne på skolen ( for det tar mye energi) Jeg kan bruke 1-10 timer med kramper i kroppen hvet natt. ( Og da sover lite) Jeg spise lite ..sliter med angst, depresjon og kronisk sykdom Jeg må ta mange pauser i løpet av dagen for å orke ting. Må gå å legge meg etter middagen for å orke kjøre sønnen min på trening Skal jeg få meg jobb? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:13 #113 Del Skrevet tirsdag kl 18:13 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ahh, akkurat som de som er i arbeid da. Hvorfor skulle ikke du klare det? Hvordan skulle du løst det om du var frisk og skulle på jobb? Blir helt matt. Anonymkode: 17480...40f Fordi vedkommende faktisk er syk? Ikke frisk? Anonymkode: 2e7a1...495 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:19 #114 Del Skrevet tirsdag kl 18:19 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hadde dette vært noe? At du må møte opp et sted hver dag, si kl 09 da for å få lønna di. Noen går det selvsagt ikke til, pga alvorlig psykisk sykdom eller lignende.. men mange personer hadde hatt veldig godt av å ha et sted de skal til hver dag. Grunnen til at dette engasjerer meg er at jeg har et nært familiemedlem som er ufør, sitter hjemme og drikker hver dag. Kanskje ville det minsket inntaket om denne personen skal noe hver dag? Anonymkode: 1fe43...6d3 Duer inne på noe. Kanskje de også burde gå med egne uniformer? Litt sånn som de som lider under Adecco. Anonymkode: 6fdb4...91e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet tirsdag kl 18:26 #115 Del Skrevet tirsdag kl 18:26 Jeg tar med meg hjernesvulsten min og kommer 🫣 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:43 #116 Del Skrevet tirsdag kl 18:43 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi snakker fortsatt om arbeidsplikt, ikke våpenbruk. Satt langt inne dette, visst. Anonymkode: 1eae0...3b8 Og det var det første som slo deg når du leste mitt svar? Ja, det sitter langt inne men hos deg. Anonymkode: 6fd47...43d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:47 #117 Del Skrevet tirsdag kl 18:47 Stor pike skrev (20 minutter siden): Jeg tar med meg hjernesvulsten min og kommer 🫣 Flott, da tar jeg aneurismen min og så tar vi det som et lag. Anonymkode: 55d27...0cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:13 #118 Del Skrevet tirsdag kl 19:13 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Og det var det første som slo deg når du leste mitt svar? Ja, det sitter langt inne men hos deg. Anonymkode: 6fd47...43d Men hos meg hva? Anonymkode: 1eae0...3b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:42 #119 Del Skrevet tirsdag kl 19:42 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hadde dette vært noe? At du må møte opp et sted hver dag, si kl 09 da for å få lønna di. Noen går det selvsagt ikke til, pga alvorlig psykisk sykdom eller lignende.. men mange personer hadde hatt veldig godt av å ha et sted de skal til hver dag. Grunnen til at dette engasjerer meg er at jeg har et nært familiemedlem som er ufør, sitter hjemme og drikker hver dag. Kanskje ville det minsket inntaket om denne personen skal noe hver dag? Anonymkode: 1fe43...6d3 Artig. Du vet det finnes - eller pleide å finnes - ting som vernet arbeidsplasser? Varig tilrettelagt arbeid? De blir lagt ned. Fordi det lønner seg ikke. Det koster alt for mye å ha lokaler, ansette arbeidsledere, finne på liksomjobber, organisere det hele bare for å få folk som har sterkt nedsatt arbeidsevne til å gjøre oppgaver friske arbeidstakere ville løst på langt mindre tid, Det er billigere for samfunnet å bare gi folk som ikke fungerer godt nok for arbeidslivet en anstendig stønad å leve av. For folk som sliter psykisk eller med rus finnes det andre ordninger. Psykisk helse i kommunene skal ha tilbud om dagtilbud. Basert på frivillighet selvfølgelig, og vanligvis i samarbeid med fastlegen eller psykolog. Anonymkode: 28ed0...893 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:19 #120 Del Skrevet tirsdag kl 21:19 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det har jeg gjort. Ikke ulovlig å drikke sier legen, og pasienten må ønske å slutte selv.. Anonymkode: 1fe43...6d3 Din jobb er ikke å be vedkommende om å slutte å drikke, eller be legen om å få vedkommende til å slutte å drikke. Hvis du virkelig bryr deg, burde du ta deg en god prat med vedkommende og funnet ut av hva som plager dem. Drikker h*n på grunn av sykdom som gir plager og smerter, eller er drikkingen forårsaket av noe annet? Hvis det er det første, så er det neppe noe du kan gjøre. Hvis det er noe annet, burde du sette deg inn i hvorfor og prøve å hjelpe vedkommende. Vise at du bryr deg om personen, og ikke bare drikkeproblemet. Kanskje du kan hjelpe vedkommende til å løse opp i underliggende problemer så trangen til å drikke alkohol blir mye mindre. Hva om det er ensomhet og fortvilelse? Da kan jo du gjøre en stor forskjell. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er enig i at det er et tullete forslag å ha oppmøteplikt for uføretrygdede, men det angår faktisk oss alle som samfunn om noen sitter å drikker på formiddagen hver dag. Alkoholproblemer er kjempedyrt fpr både enkeltperson og for fellesskapet. Å lønne en trygdet koster dyrt av fellesskapets penger. Å behandle delvis selvforskyldte lidelser er dyrt. Så jeg syntes faktisk Ola Nordmann har lov å ha noen meninger om det. Anonymkode: 43aa4...149 Det er lov å ha en mening om det, men det er også lov å mene at det er en naiv og korttenkt mening å tro at oppmøteplikt vil gjøre folk friskere og få dem til å drikke mindre. Til og med noen arbeidsføre i full jobb er alkoholikere, og mange møter stadig på jobb med promille. De kan alle triksene med å skjule alkoholånden og drikker akkurat lite nok til at de ikke er synlig beruset. Hvordan kan man anta at uføre alkoholikere drikker mindre ved å ha oppmøteplikt, når arbeidsføre alkoholikere i jobb fortsetter å drikke? AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tyskerne hadde før i tiden et praktisk slagord: "Arbeit macht frei". Noe som førte til at folk bokstavelig talt jobbet livet av seg, men om dette var humant eller godt for helsen, er et annet spørsmål. Anonymkode: afed6...d16 Det slagordet er mest kjent som nazistenes slagord for konsentrasjonsleirene under andre verdenskrig, blant annet Auschwitz (derav skriften i inngangspartiet). Om arbeidet som foregikk der var bra for helsa er strengt tatt ikke noe spørsmål en gang. Ganske tragisk å trekke frem det slagordet i denne sammenhengen. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du kan være trygg på at dette også gjelder uføre. Når man idag, i et samfunn uten krig, finner så mye hets mot uføre, kan du selv tenke deg hvordan denne hetsen ville vært i en krisesituasjon der "vanlige folk" må slite mens unnasluntrerne på trygd slipper unna. Så vær trygg på at også uføre blir tvunget på jobb; kanskje ikke de lamme i rullestol, men "psykiske lidelser" blir neppe noen unnskyldning for ikke å jobbe. Anonymkode: afed6...d16 Neppe. Samboeren min er ufør og slipper å møte på øvelse i heimevernet fordi han ikke har helse til å delta. Og hvorfor i alle dager tror du folk med psykiske lidelser gjør noen god innsats i krig? Hvilke arbeidsoppgaver tenker du de skal klare i krig som de ikke ellers klarer? Oppmøteplikt for uføre er ikke en ide som vil være positiv verken for uføre eller samfunnsøkonomien, det er en ide som kun er positiv for de fordomsfulle og bitre menneskene som sitter og skuler på uføre og er misunnelige på de som kan gå hjemme om dagene. Selvsagt skal man ikke svi av masse penger på et opplegg som kun er til for å gi noen en grunn til å gni seg i hendene over at den uføre naboen får straff fordi hun/han har det alt for lettvint i deres øyne. Anonymkode: c71e7...5c9 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå