Gå til innhold

Opp møteplikt for uføretrygdede?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er vel en grunn til at folk er uføretrygdet. Mange av de som klarer er vel på «arbeidsplasser» som er tilrettelagt, nettopp for å ha ett sted å møte opp og noe å gjøre. Andre klarer ikke det. Det er ikke opp til meg og deg å avgjøre hvem som klarer hva. 

Anonymkode: 1f2d5...6fa

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde dette vært noe? At du må møte opp et sted hver dag, si kl 09 da for å få lønna di. Noen går det selvsagt ikke til, pga alvorlig psykisk sykdom eller lignende.. men mange personer hadde hatt veldig godt av å ha et sted de skal til hver dag. Grunnen til at dette engasjerer meg er at jeg har et nært familiemedlem som er ufør, sitter hjemme og drikker hver dag. Kanskje ville det minsket inntaket om denne personen skal noe hver dag?

Anonymkode: 1fe43...6d3

Hadde sikkert vært bra for din slektning, men de fleste trygda har avtaler for å ivareta helsa og/eller mestringsstrategier for å fungere på sitt nivå som ikke alltid er kompatibelt med å stille opp på samme sted til samme klokkeslett...

Anonymkode: bc784...e21

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært noe? At du må møte opp et sted hver dag, si kl 09 da for å få lønna di. Noen går det selvsagt ikke til, pga alvorlig psykisk sykdom eller lignende.. men mange personer hadde hatt veldig godt av å ha et sted de skal til hver dag. Grunnen til at dette engasjerer meg er at jeg har et nært familiemedlem som er ufør, sitter hjemme og drikker hver dag. Kanskje ville det minsket inntaket om denne personen skal noe hver dag?

Robet Eriksson i FrP kom med et lignende forslag angående sosialhjelpsmottakere for en del år tilbake. Det tok ikke så lang tid før han innså at det kanskje var det teiteste forslaget en politiker hadde kommet med i hans levetid, sånn med tanke på hordene med saksbehandlere man hadde måttet ansette for å ta unna mengdene med folk som fylt opp NAV-kontorene. Dette forslaget er muligens enda litt mer tullete, siden man hadde måtte ha folk til å vurdere hvorvidt de uføre måtte møte, eller var syke nok til å bli hjemme.

Hvis du vil ha mer ut av uføre med kapasitet, kan du jo vurdere å a) gjøre det lettere for folk med tilretteleggingsbehov og CV-hull å få jobb, b) gjøre noe med avkortingsregimet, eller c) støtte skikkelig opp om frivilligheten.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi ikke bare gjøre det enkelt:

Vi som er barnløse og ender opp som 100% ufør, vi kan få ett år på oss til å rydde opp i livene våre, ordne testament osv...
Så kan vi få dekket reise og kostnadene til å gjennomføre assistert selvmord i utlandet.
Da er dere som er så redd for at vi skal snylte til oss en trygd vi helt sikkert har løyet på oss, puste letta ut.

De som da har familie og gradert uføretrygd, de kan selv velge om/når de vil avslutte.

Hilsen ei som innser at hun skulle ha hoppa fra Drammensbroen da hun var 20 år

• Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra-78 skrev (2 minutter siden):

Vi som er barnløse og ender opp som 100% ufør, vi kan få ett år på oss til å rydde opp i livene våre, ordne testament osv...
Så kan vi få dekket reise og kostnadene til å gjennomføre assistert selvmord i utlandet.
Da er dere som er så redd for at vi skal snylte til oss en trygd vi helt sikkert har løyet på oss, puste letta ut.

De som da har familie og gradert uføretrygd, de kan selv velge om/når de vil avslutte.

Dette var jo ironi, men når man snakker om assistert selvmord, er det skremmende å tenke på i hvor stor grad man "tilbyr" dette for eksempel i Canada. Så lite blir et menneskeliv verdt når man begynner å snakke om økonomi.

Er ellers glad for at du fortsatt er her og kan skrive dette uten å ha hoppet fra broen du skriver om; verden trenger deg, og håper du får et riktig godt nytt år.

Anonymkode: afed6...d16

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men… kjenner et par 3 uføretrygdede jeg og de hadde fint klart en jobb. Aktive mennesker musikere birøktere osv med en del svart innkomst ved siden av. Masse energi til masse annet tull, masse trening, turer i skogen, bade turer, ferier, avanserte sykkel turer, bare ikke energi til å bidra i samfunnet.

Anonymkode: 70644...88e

Hvordan vet du at det er svart arbeid? Bare sånn til en opplysning så har vi lov å ha inntekt ved siden av uføretrygden!

Anonymkode: bf6fb...72d

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette var jo ironi, men når man snakker om assistert selvmord, er det skremmende å tenke på i hvor stor grad man "tilbyr" dette for eksempel i Canada. Så lite blir et menneskeliv verdt når man begynner å snakke om økonomi.

Er ellers glad for at du fortsatt er her og kan skrive dette uten å ha hoppet fra broen du skriver om; verden trenger deg, og håper du får et riktig godt nytt år.

Nei, det er egentlig ikke ironi det jeg skrev...
Jeg ser at mange av de som er så negative til oss som er ufør, i bunn og grunn vil få oss bort fra samfunnet.
Sist noen forsøkte sånt, så hadde de en leder med en idiotisk bart, som dessverre klarte å gjennomføre denne drømmen...

Men du skjønner det;
Når man dessverre ender opp med 100% ufør, selv med en "godkjent" diagnose som MS, så møter man mye uvilje fra de som er friske.

Det å forsøke seg på dating, det er egentlig bare bortkasta. Man kan iallefall ikke regne med å ende opp i et godt og velfungerende forhold.
Jeg har endt opp i "forhold", men holdes skjult fra partnerens venner og familie. Så ikke bra nok til å faktisk bli inkludert i en partners liv.

Er man sosial, og treffer nye mennesker, kan man stort sett regne med å bli avvist, når man får spørsmål om hva man jobber med.
Og skulle man mot formodning klare å ha en jobb, eller en hobby man kan tjene litt på, da kommer spørsmålet om man ikke kan jobbe mer?

Jeg blir egentlig bare sittene å le av alle som tror det er så fett å være ufør....
Dere aner ikke all dritten vi som er så heldige at vi får betalt for å snylte på staten, faktisk opplever.

Og dere som starter disse trådene, dere har ikke tenkt på at dere faktisk kan legge enda mer sten til den byrden mange av oss snyltere faktisk bærer på?

Skjønner at dere sikkert sliter på jobb, jeg skjønner at livet kan være dritt selv for dere som er friske og fungerer i livene deres, men kan dere ikke søke hjelp selv?
Se om dere kan endre på livene deres, ikke sitt på nett og spre enda mer dritt om andre?

Endret av Huldra-78
La til en "start"
  • Liker 2
  • Hjerte 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra-78 skrev (7 minutter siden):

Vi er nok mange i samme situasjon som deg. Jeg er også ufør pga diverse psykiske diagnoser. Hadde jeg ikke fått innvilget uføretrygd, så hadde jeg tatt livet av meg. Det kan fortsatt bli realiteten, men nå har jeg fått et varig pusterom, og det går an å prøve å finne en hverdag jeg kan håndtere, og til og med kanskje finne glede i. 

Det er trist og litt provoserende å se disse kommentarene som sier at om man har energi, så kan man jobbe, og om man kan kjøre barna til skolen, så kan man jobbe. Dere vet ikke hvor godt dere har det, og hvor inderlig gjerne jeg skulle byttet kropp og sinn med dere. Det er så mye dere ikke ser. 

Tanken på at de rundt meg himler med øynene når de ser meg klippe gresset eller måke snø er bare sørgelig. Jeg småprater med de andre som er ute, og fremstår gjerne som relativt frisk. Sannheten er at selv om jeg er overlykkelig over å takle både fysisk og mentalt fem dager på rad med snømåking, så koster det det. Jeg har ikke dusjet siden nyttårsaften. Jeg er nede i å spise ett måltid for dag, fordi jeg ikke orker. Det er ikke fysisk engang, mentalt håndterer jeg ikke å smøre på en skive og spise den. 

De fleste av oss som er 100% ufør har det ikke kult. 

Anonymkode: 0a5cd...59b

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi er nok mange i samme situasjon som deg. Jeg er også ufør pga diverse psykiske diagnoser. Hadde jeg ikke fått innvilget uføretrygd, så hadde jeg tatt livet av meg. Det kan fortsatt bli realiteten, men nå har jeg fått et varig pusterom, og det går an å prøve å finne en hverdag jeg kan håndtere, og til og med kanskje finne glede i. 

Det er trist og litt provoserende å se disse kommentarene som sier at om man har energi, så kan man jobbe, og om man kan kjøre barna til skolen, så kan man jobbe. Dere vet ikke hvor godt dere har det, og hvor inderlig gjerne jeg skulle byttet kropp og sinn med dere. Det er så mye dere ikke ser. 

Tanken på at de rundt meg himler med øynene når de ser meg klippe gresset eller måke snø er bare sørgelig. Jeg småprater med de andre som er ute, og fremstår gjerne som relativt frisk. Sannheten er at selv om jeg er overlykkelig over å takle både fysisk og mentalt fem dager på rad med snømåking, så koster det det. Jeg har ikke dusjet siden nyttårsaften. Jeg er nede i å spise ett måltid for dag, fordi jeg ikke orker. Det er ikke fysisk engang, mentalt håndterer jeg ikke å smøre på en skive og spise den. 

De fleste av oss som er 100% ufør har det ikke kult. 

Anonymkode: 0a5cd...59b

Nei, og det hjelper ikke å lese all dritten på nett.
Her inne er det en haug med feige brukere som skriver under anonymt.
Man ser jo av skrivestil osv at det er en del faste brukere som har denne hobbyen her inne.

Hadde KvinneGuiden vært litt mer "oppegående" så hadde det vært krav om å skrive med egen bruker på uføre-trådene.
Slik vi har inne på Rampelys.
(Jeg regner med at jeg ender opp bannet, om jeg fortsetter å svare disse trådene på samme måte som jeg gjorde i denne)

Endret av Huldra-78
Glemte litt
  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra-78 skrev (15 minutter siden):

Nei, det er egentlig ikke ironi det jeg skrev...
Jeg ser at mange av de som er så negative til oss som er ufør, i bunn og grunn vil få oss bort fra samfunnet.
Sist noen forsøkte sånt, så hadde de en leder med en idiotisk bart, som dessverre klarte å gjennomføre denne drømmen...

Men du skjønner det;
Når man dessverre ender opp med 100% ufør, selv med en "godkjent" diagnose som MS, så møter man mye uvilje fra de som er friske.

Det å forsøke seg på dating, det er egentlig bare bortkasta. Man kan iallefall ikke regne med å ende opp i et godt og velfungerende forhold.
Jeg har endt opp i "forhold", men holdes skjult fra partnerens venner og familie. Så ikke bra nok til å faktisk bli inkludert i en partners liv.

Er man sosial, og treffer nye mennesker, kan man stort sett regne med å bli avvist, når man får spørsmål om hva man jobber med.
Og skulle man mot formodning klare å ha en jobb, eller en hobby man kan tjene litt på, da kommer spørsmålet om man ikke kan jobbe mer?

Jeg blir egentlig bare sittene å le av alle som tror det er så fett å være ufør....
Dere aner ikke all dritten vi som er så heldige at vi får betalt for å snylte på staten, faktisk opplever.

Og dere som starter disse trådene, dere har ikke tenkt på at dere faktisk kan legge enda mer sten til den byrden mange av oss snyltere faktisk bærer på?

Skjønner at dere sikkert sliter på jobb, jeg skjønner at livet kan være dritt selv for dere som er friske og fungerer i livene deres, men kan dere ikke søke hjelp selv?
Se om dere kan endre på livene deres, ikke sitt på nett og spre enda mer dritt om andre?

Fullstendig enig med deg.

Og når det gjelder KG kan man spørre seg hvorfor de tillater så mye hets i uføretråder som aldri hadde vært lov hvis man hadde diskutert andre menneskegrupper - som innvandrere eller muslimer.

Huldra-78 skrev (9 minutter siden):

Nei, og det hjelper ikke å lese all dritten på nett.
Her inne er det en haug med feige brukere som skriver under anonymt.
Man ser jo av skrivestil osv at det er en del faste brukere som har denne hobbyen her inne.

Hadde KvinneGuiden vært litt mer "oppegående" så hadde det vært krav om å skrive med egen bruker på uføre-trådene.
Slik vi har inne på Rampelys.
(Jeg regner med at jeg ender opp bannet, om jeg fortsetter å svare disse trådene på samme måte som jeg gjorde i denne)

Forslaget om kun registrerte brukere er godt nok, men da måtte også folk som er uføre skrive med nick, og ville derfor ikke lenger være like anonyme, og risikere å bli utsatt for hets i andre tråder på grunn av dette.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men… kjenner et par 3 uføretrygdede jeg og de hadde fint klart en jobb. Aktive mennesker musikere birøktere osv med en del svart innkomst ved siden av. Masse energi til masse annet tull, masse trening, turer i skogen, bade turer, ferier, avanserte sykkel turer, bare ikke energi til å bidra i samfunnet.

Anonymkode: 70644...88e

Jaha. Da håper jeg du også kjenner til hvordan birøkting, musikk, trening mm skal bli til en levelig inntekt. Sikkert mange som er nygjerrig på dine tips her. For det høres jo bare ut som hobbier som i beste fall er mulig å ha som en lav bi-stilling...

Anonymkode: 2e7a1...495

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fullstendig enig med deg.

Og når det gjelder KG kan man spørre seg hvorfor de tillater så mye hets i uføretråder som aldri hadde vært lov hvis man hadde diskutert andre menneskegrupper - som innvandrere eller muslimer.

Forslaget om kun registrerte brukere er godt nok, men da måtte også folk som er uføre skrive med nick, og ville derfor ikke lenger være like anonyme, og risikere å bli utsatt for hets i andre tråder på grunn av dette.

Jeg er klar over dette, men da kan vi i det minste gjøre folk oppmerksomme at noen brukere driver med persondebatt.
Det blir i det minste slått ned på...

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde greid å møte opp hver dag til et bestemt klokkeslett så hadde jeg greid å stå i jobb også. 

Veldig lite gjennomtenkt forslag, du nevner unntak for psykisk syke. Tror du virkelig flesteparten av uføre (fysisk el psykisk) har helse til dette? 

Ang det å mestre oppmøte - jobb,  gjelder selvfølgelig meg, med min helse, ikke noe jeg mener gjelder for alle kronisk syke bare så det er avklart.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns heller uføretrygd for mange burde vurderes på nytt etter x antall år. Fordi nå så er det er hel haug av unge kvinner som blir uføretrygdet pga psykiske problemer som adhd, traumer, emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, autisme, utmattelsessyndrom, angst og depresjon. Helt sykt at så mange av disse blir varig uføretrygda i en alder av 22år. Det er selvsagt vanskelig å komme seg ut i jobb igjen når man først har fått trygd. Er jo mye mer behagelig å bare leve på trygd enn å stå opp 07 hver dag. 

Det man ser er uansett at de fleste av denne gruppen personer blir så friske etter noen år at de definitivt er for friske for uføretrygd. 

Anonymkode: 9dc75...4e4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jobber som er fleksible. Hadde du jobbet da? 

Enig i at vedkommende da trenger behandling, men det er en del uføretrygdede som blir verre av å være hjemme, pga de ikke kommer seg ut og bare sitter hjemme og blir reddere og tristere for hver dag som går. Noen av de hadde absolutt hatt gått av å jobbe litt, evt ha noen obligatoriske tiltak. Å få uføretrygd 100 prosent, for så å bare bli overlatt til seg selv, er litt for enkelt! Også vil det selvsagt være noen som ikke kan være i noe jobb/tiltak, men MANGE kan det! Har selv kroniske smerter og flere sykdommer, og skulle jeg gått hjemme alene 100 prosent, år ut og år inn, med disse smertene og tilleggsykdommene jeg har, hadde jeg taklet dårlig. Blir ikke bedre av å gå hjemme (har prøvd). 

Anonymkode: 9adde...05a

Du hadde taklet dårlig å gå hjemme skriver du, samtidig mener du det er "litt for enkelt" å bli 100 % ufør og overlatt til seg selv.

Skulle tro "enkelt" var gode greier, men det er det kanskje ikke i din verden.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler nok om at du ikke har god nok innsikt i deres helseproblematikk. Det er litt av et nåløye man må gjennom for å få innvilget uføretrygd. Personens egen lege, saksbehandlere i NAV og NAV-legen må alle være enige om at det ikke finnes noen andre muligheter. Da sier det seg selv at det ikke er like enkelt som du fremstiller det her.

Hvordan vet du at inntekten de har ved siden av er svart? Du burde da først og fremst melde fra om dette, hvis ikke bidrar du jo til skattesnusk. https://www.skatteetaten.no/tipsoss/

Anonymkode: cccba...856

Ja, dette gjelder visst for alle som mener de kjenner en ufør som er i overkant aktiv.

Alle tar feil, ingen kjenner dem de kjenner...

Anonymkode: 1eae0...3b8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det mange ikke er klar over, er at man blir ufør grunnet «manglende inntektsevne», IKKE grunnet «manglende arbeidsevne». På AAP er det arbeidsevnen som teller og testes, men når det kommer til uføretrygd er det inntektsevne.

Av samme grunn er det mange som virker friske nok til arbeid, som er uføretrygdet. Jeg er selv en av disse. Årsaken er rett og slett for ustabil arbeidsevne, og da har man ikke en reell inntektsevne, fordi det ikke finnes stort med arbeidsplasser hvor man kan jobbe «når og hvor mye det passer, og melde avbud på kort frist og i lange perioder».

Frem til folk skjønner denne forskjellen, vil uføre fortsette å slite med å bli dømt fordi noen har sett noen uføre i aktivitet utenfor huset sitt.

Med det sagt, så er det også grunnet ekstremt dårlige økonomiske løsninger, at mange uføre ikke bruker en eventuell restarbeidsevne. Jeg kunne selv tenkt meg deltidsjobb, men jeg sitter igjen med så lite lønn at jeg bokstavligtalt må bruke mer penger i bensinpenger enn jeg ville tjent iløpet av ett skift. Jeg ville nemlig bare fått beholdt 14øre pr krone jeg ville tjent. Og man gidder ikke jobbe gratis…!

Til TS: at du dømmer alle uføre fordi du kjenner én ufør som er alkoholiker, er ganske drøyt! Jeg er ufør og avholds, så å bli sammenlignet med en alkoholiker er ikke akseptabelt! Jeg er også oppe rundt kl 06 hver dag, og har orden på livet mitt. Men jeg har ett ødelagt organ som gjør at jeg ikke har samme funksjonsnivå som andre. Det betyr ikke at jeg hverken er deprimert, isolerer meg eller ikke mestrer livet. Jeg mestrer livet ganske så bra, sikkert bedre enn deg 🙂

Anonymkode: dc52c...802

• Liker 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har helt misforstått hva som ligger i det å være ufør.

Om jeg kunne møtt opp et sted hver dag til fast tid, da hadde jeg stått i jobb. Så enkelt.

Anonymkode: 03cc7...9a4

Menchit skrev (10 minutter siden):

Hvis jeg hadde greid å møte opp hver dag til et bestemt klokkeslett så hadde jeg greid å stå i jobb også. 

Veldig lite gjennomtenkt forslag, du nevner unntak for psykisk syke. Tror du virkelig flesteparten av uføre (fysisk el psykisk) har helse til dette? 

Ang det å mestre oppmøte - jobb,  gjelder selvfølgelig meg, med min helse, ikke noe jeg mener gjelder for alle kronisk syke bare så det er avklart.

Er ikke det i overkant optimistisk? At en kunne jobbet i timesvis, bare en klarte å møte opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jaha. Da håper jeg du også kjenner til hvordan birøkting, musikk, trening mm skal bli til en levelig inntekt. Sikkert mange som er nygjerrig på dine tips her. For det høres jo bare ut som hobbier som i beste fall er mulig å ha som en lav bi-stilling...

Anonymkode: 2e7a1...495

Birøktning er jo så klart en biinntekt

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi lever i et land basert på tillit, samt det er ikke gjort på en dag å få uføretrygd. Det du ønsker er å påføre disse menneskene ytterligere stigma. Bullshit fra ende til annen. Hvorfor naboen din drikker har faktisk ikke du noe med, bortsett fra at du hygger deg og er ondskapsfull ved å være en moralens vokter. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...