Gå til innhold

Forhåndsbestilte smser i 2000?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er en bestemt sak der vedkommende ble frikjent nylig blant annet pga smser som var sendt og mottatt et annet sted enn der forbrytelsen ble begått. Dere vet sikkert hvilken sak jeg mener. 
Noe som irriterer meg med denne saken er denne påstanden om at vedkommende kan ha forhåndsbestilt smser slik at de skulle gå ut til bestemte tider? Det er noe jeg aldri har hørt om, og som jeg tviler på noen gang har fantes. Argumentet er at da kunne den frikjente ha fått mobilen sin til å sende smser helt alene fra et helt annet sted, mens han selv liksom skal ha vært på åstedet.....

Kan noen som hadde mobil på den tiden hjelpe meg med dette? Jeg hadde jo det også, men måtte jaggu trykke "send" på smsen selv....

Anonymkode: ad457...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I år 2000 var mobilteknologien fortsatt relativt grunnleggende sammenlignet med dagens standarder. De fleste mobiltelefoner på den tiden hadde ikke innebygd funksjonalitet for å forhåndsbestille eller tidsinnstille sending av SMS. De vanligste mobiltelefonene krevde at brukeren skrev meldingen og trykket på "send" manuelt for at den skulle bli sendt umiddelbart.

Det er imidlertid viktig å nevne at spesialiserte systemer eller tredjepartsprogramvare kunne muligens ha eksistert for spesifikke formål, men slike løsninger ville ikke vært tilgjengelige for vanlige brukere, og det er tvilsomt at de kunne brukes direkte på mobiltelefoner uten avansert tilpasning. På den tiden var det meste av slik teknologi mer knyttet til datamaskiner eller profesjonelle nettverkssystemer.

Så med mindre vedkommende hadde tilgang til avansert teknologi eller spesialutstyr, virker det lite sannsynlig at en SMS kunne tidsinnstilles til å bli sendt på et bestemt tidspunkt i år 2000 fra en standard mobiltelefon.

Anonymkode: b08b5...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I år 2000 var mobilteknologien fortsatt relativt grunnleggende sammenlignet med dagens standarder. De fleste mobiltelefoner på den tiden hadde ikke innebygd funksjonalitet for å forhåndsbestille eller tidsinnstille sending av SMS. De vanligste mobiltelefonene krevde at brukeren skrev meldingen og trykket på "send" manuelt for at den skulle bli sendt umiddelbart.

Det er imidlertid viktig å nevne at spesialiserte systemer eller tredjepartsprogramvare kunne muligens ha eksistert for spesifikke formål, men slike løsninger ville ikke vært tilgjengelige for vanlige brukere, og det er tvilsomt at de kunne brukes direkte på mobiltelefoner uten avansert tilpasning. På den tiden var det meste av slik teknologi mer knyttet til datamaskiner eller profesjonelle nettverkssystemer.

Så med mindre vedkommende hadde tilgang til avansert teknologi eller spesialutstyr, virker det lite sannsynlig at en SMS kunne tidsinnstilles til å bli sendt på et bestemt tidspunkt i år 2000 fra en standard mobiltelefon.

Anonymkode: b08b5...10f

Det var et langt svar, men egentlig gjetning. Hadde du mobil på den tiden? Det er noen som påstår at man kunne bestille disse SMSene fra avisartikler, og at de kunne gå ut til bestemte tidspunkt, og at de har gjort dette selv. TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er en bestemt sak der vedkommende ble frikjent nylig blant annet pga smser som var sendt og mottatt et annet sted enn der forbrytelsen ble begått. Dere vet sikkert hvilken sak jeg mener. 
Noe som irriterer meg med denne saken er denne påstanden om at vedkommende kan ha forhåndsbestilt smser slik at de skulle gå ut til bestemte tider? Det er noe jeg aldri har hørt om, og som jeg tviler på noen gang har fantes. Argumentet er at da kunne den frikjente ha fått mobilen sin til å sende smser helt alene fra et helt annet sted, mens han selv liksom skal ha vært på åstedet.....

Kan noen som hadde mobil på den tiden hjelpe meg med dette? Jeg hadde jo det også, men måtte jaggu trykke "send" på smsen selv....

Det var sikkert mulig å få til dette, det var jo noen tjenester på nettet allerede på 90-tallet som ga deg muligheten til å sende SMS, og også via mail. Da kan man jo rimelig enkelt programmere en forsinkelse.

Hvorvidt noen gjorde dette for å være forberedt på en mulig fremtidig forbrytelse som må passe perfekt inn i tidsforløpet har jeg ingen tro på.

Anonymkode: 7cc1e...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er rimelig sikker på at "forhåndsbestilte meldinger" er meldinger som er skrevet/laget av en meldingstjeneste. Altså tegnene i mld vistes feks som en bamse med et hjerte ved siden, og en tekst. Dette var absolutt mulig å få til selv, men krevde litt tid og tunga rett i munn. Det gikk altså ann å kjøpe slike på den tiden. Etter hva jeg har lest og forstått av innholdet, er det en slik melding som er sendt. Det er altså ikke bestilt en sms som skulle sendes til et visst tidspunkt, men bestilt en sms som har et visst innhold/utseende.

Anonymkode: ed279...517

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er rimelig sikker på at "forhåndsbestilte meldinger" er meldinger som er skrevet/laget av en meldingstjeneste. Altså tegnene i mld vistes feks som en bamse med et hjerte ved siden, og en tekst. Dette var absolutt mulig å få til selv, men krevde litt tid og tunga rett i munn. Det gikk altså ann å kjøpe slike på den tiden. Etter hva jeg har lest og forstått av innholdet, er det en slik melding som er sendt. Det er altså ikke bestilt en sms som skulle sendes til et visst tidspunkt, men bestilt en sms som har et visst innhold/utseende.

Ja det var slike meldinger som ble sendt, og jeg husker godt de meldingene selv men husker ikke dette med at de kunne bestilles til bestemte tidspunkt, og det er altså det som påstås. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja dette lot seg gjøre med den teksten du ønsket. Mvh gammel mann.

Anonymkode: b838c...f14

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker ikke når, men jeg sendte og betalte sms fra internett rundt den tiden. Hvis kontantkortet var slutt og man ikke fikk fylt på det, så var det en løsning. 

Anonymkode: a2ffb...747

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det var slike meldinger som ble sendt, og jeg husker godt de meldingene selv men husker ikke dette med at de kunne bestilles til bestemte tidspunkt, og det er altså det som påstås. TS

Nå skal jeg ikke påstå at det er umulig, men jeg var godt over gjennomsnittet interessert i teknologi og sånt som vi snakker om på den tida, og kom aldri over en sånn tjeneste. Man må i hvert fall ha hatt en voldsom kompetanse tror jeg, og finne fram til tjenester som ikke var veldig lett tilgjengelig for almennheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det var et langt svar, men egentlig gjetning. Hadde du mobil på den tiden? Det er noen som påstår at man kunne bestille disse SMSene fra avisartikler, og at de kunne gå ut til bestemte tidspunkt, og at de har gjort dette selv. TS

Jeg bestilte en gang en sms som skulle sendes til et bestemt tidspunkt.

Jeg husker ikke årstallet, men det må ha vært på begynnelsen av 2000-tallet.

Anonymkode: 04bd4...d0c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår ikke helt din intensjon bak dette, for min antakelse er at alle potensielle løsninger er vurdert og sjekket opp i for å utelukke slike alternativer som du beskriver. Noen av de mest datakyndige i hele Norge har tross alt jobbet på denne saken rundt teknologiske bevis. 

Anonymkode: 847bc...d81

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber med telefoni og vet at slikt er teknisk mulig. Men å gjøre det på den tiden TS nevner, av en vanlig person med en vanlig telefon, er nok svært usannsynlig.

Anonymkode: b24b9...ab4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja dette lot seg gjøre med den teksten du ønsket. Mvh gammel mann.

Anonymkode: b838c...f14

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bestilte en gang en sms som skulle sendes til et bestemt tidspunkt.

Jeg husker ikke årstallet, men det må ha vært på begynnelsen av 2000-tallet.

Anonymkode: 04bd4...d0c

Ok. Men gikk den da fra din mobil (altså over den basestasjonen som var nærmest din mobil)? Eller gikk den sentralt fra der tjenesten kom fra? TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg husker at jeg kunne sende meldinger gjennom internettet med mitt telefoner. Der kunne man bestemme litt mere når og hvor det skulle sende. Men når det var husker jeg ikke. 

Anonymkode: 44906...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg husker at jeg kunne sende meldinger gjennom internettet med mitt telefoner. Der kunne man bestemme litt mere når og hvor det skulle sende. Men når det var husker jeg ikke. 

Anonymkode: 44906...3e2

Men da kan det vel ikke ha gått over din fysiske mobil? TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke bare å rote frem noen telefoner fra den tiden og sjekke hvilke funksjoner de hadde? 

Dere som skriver om tredjepartstjenester og nettjenester; disse vil jo spores via disse tredjepartene og ikke via den enkelte telefon/basestasjon og er dermed utelukket i denne sammenheng.

Anonymkode: b55c9...f06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg ser forøvrig ikke på basestasjon som et sentralt element i denne saken. Årsaken er at det er en veldig flyktig teori som har vist seg ikke mulig å gjenskape i praksis. Hvilke basestasjoner som slår inn er for tilfeldig og avhenger av for mange faktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det gikk an! Via «teletorg» tjenester som det florerte av på den tiden!

men ble vel ikke sendt fra tlf? Lå vel i en "sky" og ventet på å bli sendt?

Anonymkode: 17b75...c5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det ikke bare å rote frem noen telefoner fra den tiden og sjekke hvilke funksjoner de hadde? 

Dere som skriver om tredjepartstjenester og nettjenester; disse vil jo spores via disse tredjepartene og ikke via den enkelte telefon/basestasjon og er dermed utelukket i denne sammenheng.

Nemlig. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ser forøvrig ikke på basestasjon som et sentralt element i denne saken. Årsaken er at det er en veldig flyktig teori som har vist seg ikke mulig å gjenskape i praksis. Hvilke basestasjoner som slår inn er for tilfeldig og avhenger av for mange faktorer.

Nei da har du misforstått mobilbeviset fullstendig. Både Telenor og Teleplan testet, og de fikk aldri noen mobil på åstedet til å få kontakt med den basestasjonen som meldingene gikk over, uansett hvor mye de prøvde. Selv ikke når de låste mobilen til den aktuelle basestasjonen fikk de kontakt. Og mobiltrafikken går over den basestasjonen som har best dekning, av de som faktisk har dekning.
Men dette er en annen diskusjon. Nå vil jeg få klarhet i dette med forhåndsbestilte SMSer som enkelte folk henger seg opp i. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...