Hulderen Skrevet 8. januar #81 Del Skrevet 8. januar Blue Balloon skrev (6 minutter siden): Kan du opplyse oss? Ukraina var en del av sovjetunionen fram til 1991. Det som skjedde før sovjet (100 år siden) er så lenge siden at det på sett og vis ikke er relevant for hvordan ting er nå. Men om noe, så var vel ukraina og russland enda mer innfløkt i hverandre da. Russland og ukraina har omtrentlig samme opphav helt tilbake fra vikingtida, fra "kiyv-riket". Siden den gang har landegrenser vert flytta og oppdelt mange ganger. Etter 91 har ukraina dog kommet nærmere resten av europa. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan vi kan si at ukraina og resten av europa har en uendelig lang historie og broderskap, som tilsier at vi står hverandre spesielt nære. Jeg tenker at det er mye sannhet i ordtaket: «Min fiendes fiende er min venn». Vi støtter Ukraina for å hindre å selv bli angrepet av Russland. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blue Balloon Skrevet 8. januar #82 Del Skrevet 8. januar Hulderen skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at det er mye sannhet i ordtaket: «Min fiendes fiende er min venn». Vi støtter Ukraina for å hindre å selv bli angrepet av Russland. Ja, det er nok sant. Men før alt det her, så var jo i grunn ikke russland direkte fiende som vi forventa at ville angripe "oss", vesten. Jeg føler det her handler mer om å stå opp mot bråkemakeren og jekke han ned. Hadde russland helt plutselig bare blitt angrepet av f.eks kina (ja vet, totalt usansynelig, bare eksempel), så ser jeg for meg at vi hadde støtta russland, slik vi nå støtter ukraina. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 8. januar #83 Del Skrevet 8. januar A-hunter skrev (3 timer siden): Millioner av amerkanske velgere er 100% uenig med deg, så det kan jo indikere at du faktisk tar feil. Mrd den logikken var det vel rett av Tyskland å stemme frem Hitler også? Det var tross alt millioner av tyskere som gjorde det også. 10 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 8. januar #84 Del Skrevet 8. januar A-hunter skrev (3 timer siden): Millioner av amerkanske velgere er 100% uenig med deg, så det kan jo indikere at du faktisk tar feil. Millioner av Amerikanske velgere hadde ikke noe reelt valg. Presidentkandidatene som de har måttet velge mellom de siste årene er en vits. Og så må man velge hvilken vits man vil stemme på. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 8. januar #85 Del Skrevet 8. januar Blue Balloon skrev (13 minutter siden): Ja, det er nok sant. Men før alt det her, så var jo i grunn ikke russland direkte fiende som vi forventa at ville angripe "oss", vesten. Jeg føler det her handler mer om å stå opp mot bråkemakeren og jekke han ned. Hadde russland helt plutselig bare blitt angrepet av f.eks kina (ja vet, totalt usansynelig, bare eksempel), så ser jeg for meg at vi hadde støtta russland, slik vi nå støtter ukraina. Det ville vi nok ikke gjort, nei. Slik utviklingen var etter andre verdenskrig er den potensielle fienden mot NATO og vesteuropeiske land Russland. Vårt forsvar er først og fremst et forsvar mot Russland, tidligere mot Sovjetunionen. Vi ville nok gått ut retorisk mot Kina, men vi ville nok ikke støttet russerne med mindre det var nødvendig for egen sikkerhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blue Balloon Skrevet 8. januar #86 Del Skrevet 8. januar Vi er og litt "redde" for kina. Kina har mer folk og større økonomi enn russland. Ville ikke vi blitt redd for at kina hadde knekt russland, og blitt enda større og mektigere? Og dermed støtta til en viss grad, for å opprettholde en viss maktbalanse i verden? Det er vel mye av greia i Ukraina. Støtte dem, slik at ikke andre land kan ture frem som de vil, bare fordi de er store og sterke. Sier ikke at dette er fasitsvaret basta bom altså. Men kunne lett sett for meg dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
- Brian Skrevet 8. januar #87 Del Skrevet 8. januar (endret) Julenissen har sikkert god erfaring med gaveønsker, men dette blir muligens litt i overkant ... Endret 9. januar av - Brian 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 9. januar #88 Del Skrevet 9. januar Illuminatum skrev (20 timer siden): Trump har ikke allierte, men kun forretningsforbindelser. Vinner man over forbindelsene er man selv mer vellykket. Var en statssekretær i regjeringen Bondevik som var meget glad i et sitat fra Lord Palmerston: "We have no eternal allies, and we have no perpetual enemies. Our interests are eternal and perpetual, and those interests it is our duty to follow" 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 9. januar #89 Del Skrevet 9. januar ltfutt skrev (11 timer siden): Lol. Reint og skjært hykleri. Trump har prøvd å undergrave demokratiet flere ganger. Hykleri at den med 72 millioner og desidert flest stemmer blir president? Hykleri at folket bestemmer i et demokrati? Det er skremmende å lese slik anti-demokrati som at det er noe som skal normaliseres. Men jeg ser du får "likes" fra kommunistgjengen her inne, så dere deler nok en felles visjon... 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 9. januar #90 Del Skrevet 9. januar Maia70 skrev (8 timer siden): Millioner av Amerikanske velgere hadde ikke noe reelt valg. Presidentkandidatene som de har måttet velge mellom de siste årene er en vits. Og så må man velge hvilken vits man vil stemme på. Helt enig. Og flertallet valgte å stemme på den minst dårlige vitsen. Som sagt - det sier egentlig aller mest om hvor håpløst amerikanerne vurderte alternativet. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 9. januar #91 Del Skrevet 9. januar Example skrev (8 timer siden): Mrd den logikken var det vel rett av Tyskland å stemme frem Hitler også? Det var tross alt millioner av tyskere som gjorde det også. Det er bare du som snakker om rett eller galt. Jeg påstår ikke at Trump er et godt eller bra valg på noen måte, jeg sier at flertallet av amerikanerne vurderte han som et bedre alternativ enn Harris - og at det sier vesentlig mer om Harris enn om amerikanske velgere. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 9. januar #92 Del Skrevet 9. januar Det er jo helt vilt! Han vil ha Canada, Grønland og Panamajanalen. Utelukker ikke militære virkemidler for å få det han vil. Han er verre enn Putin. Han truer sine egne allierte, og oppfører seg som en imperalist som skal ta det han vil ha. Godt vi har sluppet USA inn på 10 baser i landet vårt. (Ironi) . Dette kommer til å bli et helvete. Vår sikkerhetsgaranti truer vår sikkerhet. Vi sa ingenting når USA laget hakkemat av Midtøsten, så kanskje vi skulle sett det komme. Men jeg tror vi skal følge Trump på ett punkt. Vi må bygge opp forsvaret og det militære. Vi må bare passe på å ikke gjøre det på USAs premisser. 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor_Meg Skrevet 9. januar #93 Del Skrevet 9. januar Trump er kjent for å "drive avledning med høyre hånd, for å skjule hva han gjør med venstre hånd", så jeg lurer på om det er dette han gjør nå. Hvis dette med Grønland, Canada og Panamakanalen er en avledning må det være noe ekstremt stort han eventuelt prøver å skjule. Men hva? 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 9. januar #94 Del Skrevet 9. januar Lillemor_Meg skrev (2 minutter siden): Trump er kjent for å "drive avledning med høyre hånd, for å skjule hva han gjør med venstre hånd", så jeg lurer på om det er dette han gjør nå. Hvis dette med Grønland, Canada og Panamakanalen er en avledning må det være noe ekstremt stort han eventuelt prøver å skjule. Men hva? skulle akkurat til å skrive det samme, typisk Trump å si han skal gjøre noe helt vanvittig får så heller gjøre noe minst like ille men som går under raderen for mange. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 9. januar #95 Del Skrevet 9. januar Nymerïa skrev (På 7.1.2025 den 15.29): Det virker som om Danmark sikrer seg slik at de i verste fall ikke taper ansikt med å ikke forsvare Grønland. Sånn tolker i hvert fall jeg det. (Bilde fra nrk.no i dag) Da er vel Grøland grønlendernes og da kan vel de selge det, kanskje mot årlig vederlag. En kontantsum osv. Hørte på radio i går at det er endel korrupsjon der også. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdjdkdudjbs Skrevet 9. januar #96 Del Skrevet 9. januar Nymerïa skrev (På 7.1.2025 den 15.29): Det virker som om Danmark sikrer seg slik at de i verste fall ikke taper ansikt med å ikke forsvare Grønland. Sånn tolker i hvert fall jeg det. (Bilde fra nrk.no i dag) Nei, dette har med forholdet mellom Danmark og Grønland å gjøre. Setter du deg litt inn i historien ser du at Danmark har vært en skikkelig kolonimakt og kanskje på mange måter har ødelagt det som opprinnelig var grønlandsk kultur og levesett (hadde ikke Danmark gjort det hadde nok noen andre tatt den rollen). Grønland har selvstyre innenriks, men felles utenrikspolitikk med Danmark. De bestemmer selv over landet sitt, å si noe annet er å fyre opp under en allerede betent situasjon. Litt som å overkjøre samer på Fosen. Samtidig er Grønland veldig avhengig av bloktilskud fra Danmark, det er MYE om fordelingspolitikk her som sender penger grønlendernes vei. Tror ikke de hadde kunnet stå på egne ben så lett. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 9. januar #97 Del Skrevet 9. januar yamask skrev (På 7.1.2025 den 22.50): FATTER IKKE at folk sitter forsvarer Trump (eller Musk). "Han mener det jo ikke", "han bare truer", "slapp av". Han er klin farlig, og jobber kun for egne og andre styrtrike sine interesser. Folk er blinde som ikke ser det! Eh..? Jeg er ikke bekymret. Ei heller blind. Dette handler mer om at Europa har lent seg på USA i ett og alt mens vi har bygget ned eget forsvar «for USA har ryggen vår» enn noe annet. Grønland er strategisk for USA, og gagner også oss, om det skulle skje. Men det blir ikke med makt. Grønland er ganske fed up med Danmark og ønsker å løsrive seg, så jeg tror det eneste som KAN være er at de går med på å alliere seg med USA frivillig. Krig med Danmark blir det ikke, og Grønland blir ikke tatt med makt. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 9. januar #98 Del Skrevet 9. januar (endret) De som kjenner til og forstår Trump sier at dette er slik han forhandler. Han posisjonerer seg ved å komme med slike utspill - for så å få forhandlet frem bedre vilkår enn uten disse innspillene. Han ønsker at Europa skal betale mer for forsvaret sitt - og for å beholde USA som alliert. USA har også en base på Grønland, som de har hatt siden krigen (tror jeg) - så klart det er viktig for sikkerheten i verden at USA fortsetter å støtte oss - Europa er på vei nedenom og hjem økonomisk og produktivitetsmessig - vi regulerer oss ihel , mens i USA har de mye mindre reguleringer og mer incitament for å produsere - dvs USA løper fra Europa med stormskritt, både teknologisk og produktivitetsmessig. Takk og lov at Jens Stoltenberg er blitt leder av Bilderberg - han er også invitert til innsettelsen av Trump og jeg er ganske sikker på at Trump liker Jensemann - så der har vi en fordel 😉 Stoltenberg om forsvarsutgifter: – Bør bruke vesentlig mer – E24 Endret 9. januar av Sportydame 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ltfutt Skrevet 9. januar #99 Del Skrevet 9. januar (endret) A-hunter skrev (9 timer siden): Hykleri at den med 72 millioner og desidert flest stemmer blir president? Hykleri at folket bestemmer i et demokrati? Det er skremmende å lese slik anti-demokrati som at det er noe som skal normaliseres. Men jeg ser du får "likes" fra kommunistgjengen her inne, så dere deler nok en felles visjon... Vi ser jo hvor opptatt MAGA er av demokrati. Vi så hva Trump og moben hans gjorde når han tapte. Vi godtar valgresultatet selv om vi kritiserer fyren som ble valgt (å kunne kritisere det politiske lederskapet er et viktig demokratisk fundament. Dessverre for amerikanerne driver trump å knebler den frie presse der borte). Jeg er nesten imponert over at folk klarer å "overse" det åpenbare hykleriet. Endret 9. januar av ltfutt 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 9. januar #100 Del Skrevet 9. januar A-hunter skrev (5 timer siden): Det er bare du som snakker om rett eller galt. Jeg påstår ikke at Trump er et godt eller bra valg på noen måte, jeg sier at flertallet av amerikanerne vurderte han som et bedre alternativ enn Harris - og at det sier vesentlig mer om Harris enn om amerikanske velgere. Gjør det det? For meg sier det mest om velgerne og den mistilliten de har til systemet, ikke Harris selv. De fleste av Trumps velgere har lite peiling på internasjonale relasjoner eller sikkerhetspolitikk. De forstår ikke at USA hadde sine glansdager etter de gikk vekk fra isolasjonslinjen. De ser en "sterk mann" som sier han skal gjøre USA stort igjen. Det gjør skal han gjøre ved å bygge tollmurer til sine viktigste allierte og handelspartnere, samt rive ned NATO. Konsekvensene blir dype på sikt. Neste gang Norge for eksempel skal kjøpe nye jagerfly eller lignende vil vi nok se andre veier enn mot USA. Norge og Europa vil jo også prioritere hverandre mer enn USA, det er konsekvensen av det. Trump ser en Mercedes på amerikanske veier og tenker det er et nederlag som skal løses med toll. Problemet igjen da er at dette går igjen utover for eksempel Tesla og Ford. Da blir jo svaret deretter og nordmenn og tyskere vil heller ha BMW eller Mercedes fordi de er europeiske og billigere etter at tallene går opp. Sånn vil det fort gå i mange bransjer. Igjen sitter Trump-velgeren og ikke skjønner hvorfor fabrikken de jobber i blir lagt ned eller hvorfor fabrikkene Trump lovte skulle komme tilbake ikke kommer, fordi USA har lagt seg ut med sine viktigste markeder. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå