Gå til innhold

Er det sannsynlig at Trump tar kontroll over Grønland?

Stoltskeiv

Anbefalte innlegg

Det fine med disse utspillene til Trump er at de langt på vei legitimerer Putins aneksjoner av østlige deler av Ukraina. 

Trump er en strategisk mester i stigespill, mens Putin spiller sjakk... 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rødstrupa skrev (5 timer siden):

Vil Trumph prøve å innynde seg hos Grønlenderne og på sikt prøve å få kontroll over området?  Grønlenderne har selvstyre i dag, men hvem vet hva som skjer på sikt? Eller er dette en slags avledningsmanøver fra Trumphs side? Prøver han å skremme? Prøver han å  forberede oss på ulike scenarioer? Eller er det bare svada/støy som vanlig fra Trumphs side?

Tenker det samme som deg, her er det noe muffens. Garantert har han en agenda, han og Elon 😝

Må innrømme at jeg ikke helt så den komme. Spennende tider, for å si det mildt. 

(Og ikke skriv Trump med h, ligner litt for mye på Triumph og jeg vil helst slippe bilder av fyren i Bh…!)

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnis. Ser at onde tunger mener at Trump har blitt lurt av verdenskartet… der ser jo Grønland mye større ut enn det er i virkeligheten. 
Ingenting forundrer meg lenger. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemy_87 skrev (21 timer siden):

Hvis Grønland skulle ha blitt amerikansk, så syns jeg at Usa kan gi tilbake Alaska til Russland. 

Elles så kan Danmark gi tilbake Norges del av Grønland, som Danmark fikk av Norge.

Så kan vi evt utvinne ressursene eller selge vår del til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (På 7.1.2025 den 15.35):

Det hele er veldig merkelig synes jeg. Grønland må jo være en av de minst lukrative land områdene i Europa? Ikke er det bra for landbruk, turisme eller annen industri (som jeg vet om). I tilleg har USA allerede militere baser der, så det kan jo ikke være noe taktisk poeng i å ta øya fra de som allerede lar de bruke den.... Jeg tror ikke USA kan gå til krig for dette, selv om Trump kansje er forvira nok, så MÅ det finnes noen i militære deres som kan sette foten ned her!

Grønland ligger veldig strategisk til, har mye mineralressurser. Det er egentlig kun elendig infrastruktur som gjør at det ikke er mer turisme der. De har ikke en gang en skikkelig flyplass. Det bygges i disse dager. Potensialet for turisme er stort.

Det er dog ikke derfor Trump vil ha Grønland. I hans hjerne ligger Grønland strategisk plassert geografisk. Dog er jo dette rimelig idiotisk. Et tegn på at USA spiller seg mer og mer ut som troverdig alliert for Norge og Europa. Det vil vi tape på, men også USA i aller høyeste grad.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Trump er det bare å stålsette seg for det verst tenkelige utfallet. Dette blir 4 lange år kjenner jeg. At amerikanere kunne synke så lavt og stemme på dette faenskapet.

Endret av ltfutt
  • Liker 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blue Balloon skrev (På 7.1.2025 den 16.15):

De har liksom aldri vert i "kjernen" i europa, når vi snakker om brødre og historie.

Hvis du tror på dette selv har du en lang historietime foran deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (1 time siden):

Med Trump er det bare å stålsette seg for det verst tenkelige utfallet. Dette blir 4 lange år kjenner jeg. At amerikanere kunne synke så lavt og stemme på dette faenskapet.

Akkurat det sier mest om alternativet de fikk tilbud om.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (Akkurat nå):

Akkurat det sier mest om alternativet de fikk tilbud om.

Kamala var ingen drømmekandidat. -Men det rettferdiggjør på ingen måte å stemme på trump. 

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (15 minutter siden):

Kamala var ingen drømmekandidat. -Men det rettferdiggjør på ingen måte å stemme på trump. 

Millioner av amerkanske velgere er 100% uenig med deg, så det kan jo indikere at du faktisk tar feil.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (25 minutter siden):

Nei, men hovedskylden ligger på den tidligere eliten som har rævkjørt befolkningen og lagt forholdene til rette for å stemme på en person som Trump.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (På 8.1.2025 den 19.09):

Millioner av amerkanske velgere er 100% uenig med deg, så det kan jo indikere at du faktisk tar feil.

Denne logikken funker ikke. At millioner av amerikanere har stemt på en jævel som vil ta Canada og Grønnland med makt indikerer på ingen måte at trump motstandere hadde feil

Endret av ltfutt
  • Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn rent geografisk, burde jo Grønland tilhørt Canada. 

Jeg tror nok ikke at Grønland blir en del av USA.👍

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (4 minutter siden):

Denne retorikken funker ikke. At millioner av amerikanere har stemt på en jævel som vil ta Canada og Grønnland med makt indikerer på ingen måte at trump motstandere hadde feil

Du kan hate demokrati og folkestyre så mye du vil, men spesielt sjarmerende er det ikke.

Over 72 millioner amerikanere skjønner altså ikke en gang sitt eget beste, mener du? Bør du ikke fortelle det til de i stedet for meg?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (1 minutt siden):

Du kan hate demokrati og folkestyre så mye du vil, men spesielt sjarmerende er det ikke.

Over 72 millioner amerikanere skjønner altså ikke en gang sitt eget beste, mener du? Bør du ikke fortelle det til de i stedet for meg?

Lol. Reint og skjært hykleri. Trump har prøvd å undergrave demokratiet flere ganger.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ssb skrev (18 timer siden):

Og bør ikke samene ha en viss råderett over Iberiske halvøya? 

Folk i Catalonia er sikkert så drittlei av varme og turisme at de gladelig flytter nordover. Men det spørs om samene er så sugne på å innta Barcelona – det ryktes at det er dårlige forhold for reindrift der.

Spøk til side: Nå truer Donald danskene med tøff straffetoll hvis han ikke får viljen sin, og han utelukker ikke bruk av militær makt heller. Hvafforno? Skal USA gå til krig mot Danmark? Nå har Mette Fredriksen innkalt til krisemøte, så det er åpenbart at de tar det på alvor.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (1 time siden):

Han har jo løyet til dem gjennom hele valgkampen + hatt et mektig verktøy i Musk og X med propaganda. 

Han lovet billigere matvarer og drivstoff, men rett etter han ble valgt gikk han tilbake på dette. Mange amerikanere sliter økonomisk, og stemte på ham fordi de ble villedet. 

Han lovet også at tollen han skal innføre ikke vil gå utover amerikanerne, men det vil det jo. 

Så ja, mange av disse 72 millioner amerikanere har ikke skjønt sitt eget beste da de stemte på en som kun er opptatt av seg selv og andre milliardærer. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (38 minutter siden):

Spøk til side: Nå truer Donald danskene med tøff straffetoll hvis han ikke får viljen sin, og han utelukker ikke bruk av militær makt heller. Hvafforno? Skal USA gå til krig mot Danmark? Nå har Mette Fredriksen innkalt til krisemøte, så det er åpenbart at de tar det på alvor.

Om han innfører tøff straffetoll mot Danmark så gjør jo Danmark det tilbake, og de mest betydelige varene USA kjøper av DK er medisinske og farmasøytiske produkter. 

Andre viktige eksportvarer inkluderer maskiner og industrikomponenter, samt tekniske og vitenskapelige instrumenter. I tillegg er tjenester som sjøtransport en betydelig del av Danmarks eksport til USA. (Fra chat gpt). 

Jeg tror vi er vitne til en rabiat stormannsgal narssisist som skyter seg selv i foten, og drar med seg hele landet sitt på veien ned. 

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (2 timer siden):

Hvis du tror på dette selv har du en lang historietime foran deg....

Kan du opplyse oss? Ukraina var en del av sovjetunionen fram til 1991. Det som skjedde før sovjet (100 år siden) er så lenge siden at det på sett og vis ikke er relevant for hvordan ting er nå. Men om noe, så var vel ukraina og russland enda mer innfløkt i hverandre da. Russland og ukraina har omtrentlig samme opphav helt tilbake fra vikingtida, fra "kiyv-riket". Siden den gang har landegrenser vert flytta og oppdelt mange ganger. Etter 91 har ukraina dog kommet nærmere resten av europa. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan vi kan si at ukraina og resten av europa har en uendelig lang historie og broderskap, som tilsier at vi står hverandre spesielt nære.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...