Gå til innhold

Forklare 5 äring at det ikke er overgrep...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Herregud. Bytt barnehage, hvis mulig. Eller ta et oppgjør med dem. 

Barn trenger trygge voksenpersoner.

Anonymkode: db69d...b25

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det går ikke an å ta den praten én gang også skal alle barna skjønne nøyaktig i hvilke situasjoner det gjelder. Praten er en del av en modningsprosess. Det tar masse tid, gjentakelser, nye eksempler og aktiv bruk av samtaler i hverdagen for at det skal være forståelig. Ikke akkurat ideelt når det er 6+ barn per ansatt...

Anonymkode: f8dbf...81c

Absolutt, men opplever at barnehagen ikke bruker mye tid på å forklare hva som ikke er greit, men også hva som er greit. Det er greit å bade i badekar med pappa. Det er dumt når bestemor gir deg en nuss i panna når du ikke har lyst, men det er ikke overgrep, selv om bestemor kanskje kan få litt rettledning på grenser. Osv. 

Barnehagen må ta seg tid, og det er nok problematisk med 6+ barn per ansatt, men jeg tror også mange ansatte kvier seg for samtalen. Det er mye mer komfortabelt å snakke i store vide min kropp er min enn å gå inn på hva og eksempler. 

Anonymkode: ab7ec...8d1

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selvsagt prøver de å påvirke og å lure, men det er noe annet enn å manipulere. 

Manipulasjon sier noe om en utspekulert hensikt, som en 5åring ikke har. 

Jeg tenker forøvrig at slike svar som ditt på et anonymt forum er en svært dårlig ting for en debatt. 

Jeg skriver at det er helt typisk at en femåring gjør det som ts skriver, men svarer samtidig en annen bruker om at ordet manipulasjon blir feil, da det sier noe om hensikt. Og brått får jeg tilsvar om at jeg har dumme og uintelligente barn? 

Jeg skjønner svært godt at svært mange i den oppvoksende generasjon ikke tør å uttale seg offentlig når man selv her brått får kommentarer om egne barn - når man kun skrev om semantikk. 

Anonymkode: 3aaf2...e78

Det er en utspekulert hensikt, bare ikke så alvorlig. 5 åringer manipulerer i hytt og vær for å få det som de vil. "Mamma sa jeg fikk lov" når de snakker med pappa, osv. De har et utspekulert hensikt i å oppnå det de vil ha, og de finner måter å få det til på. En del av å vokse opp, ikke bekymringsverdig, men det er absolutt manipulering. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg har selv fått høre "Du bestemmer ikke over MIN KROPP" når barnehagebarnet fikk beskjed om å legge seg.

Det er ikke verre enn at du må sette deg ned og snakke med barnet, at det er snakk om at ingen skal ta på kroppen hans uten at han vil osv. Men at å pusse tenner og børste hår, er lov.

Du finner sikkert ut av hva du skal si. Det gikk fint her. Hvis det gjentar seg, og bhg har vært forvirrende/diffus, så får du ta det opp med bhg tenker jeg. Fort gjort at små barn misforstår, men jeg mener absolutt at bhg må holde fram med å lære barn om kropp og grenser. 

Anonymkode: 31a33...e6c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tips: Hvis barnehagen bruker rollespill i stedet for bare samtale, er det flere som får med seg poengene. Jeg mener ikke at de skal demonstrere overgrep, men det er enkelt å vise hva som er lov (som tannpuss, vasking, bleieskift...) kontra mer tvilsomme ting ("jeg har så trang underbukse, kan du klø/stryke meg mellom beina" ala "lommemannen").

Vår barnehage var gode på dette for bl.a. å lære bort hygienerutiner (på do etc.).

Anonymkode: 5d261...a9a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Gode forslag til denne praten?

Barnehagen har lært 5 åring at hen bestemmer over egen kropp og egne valg. Noe som har fått 5 åringen til å tro at det betyr at hen bestemmer alt og argumenterer med at barnehagen sier hen bestemmer over seg selv. Hakket værre er det nå at hen sier til andre voksne at mammaen har gjort slemme voksen ting mot hen osv....fordi barnet må legge seg, rydde en leke osv. Hvordan forklare man dette på en forståelig måte til barnet...? 

Har nå fått problemer med noen andre voksne pga dette...hjelp!

Anonymkode: bb3d6...53d

"hen" igjen? Da gidder jeg ikke svare mer en dette i denne tråden. Useriøs tråd. 

Anonymkode: 17d11...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi hadde samme misforståelsen da jeg gikk på barneskolen. Læreren snakket om overgrep, men brukte så generelle ord at vi misforsto. Læreren sa bl a at hvis en annen person tar på kroppen din så er det et overgrep. Flere trodde da at en klem var et overgrep.
Den ene timen læreren snakket om overgrep førte til flere år med misforståelser og problemer for flere familier. Man må tørre å bruke riktige ord! 

Anonymkode: 03ddb...1d3

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

"hen" igjen? Da gidder jeg ikke svare mer en dette i denne tråden. Useriøs tråd. 

Hvorfor er det relevant for deg om det er en gutt eller pike? 

Anonymkode: cfeeb...fe7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har begynt å bruke ordet hen pga slike som deg. Det er et godkjent ord. Jeg skal bruke det konsekvent fremover så blir vi kvitt dere mobbere for godt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi hadde samme misforståelsen da jeg gikk på barneskolen. Læreren snakket om overgrep, men brukte så generelle ord at vi misforsto. Læreren sa bl a at hvis en annen person tar på kroppen din så er det et overgrep. Flere trodde da at en klem var et overgrep.
Den ene timen læreren snakket om overgrep førte til flere år med misforståelser og problemer for flere familier. Man må tørre å bruke riktige ord! 

Anonymkode: 03ddb...1d3

Ja. De viser film i barnehagen og skolen her. Og det er bra. Men jeg tror ikke at de som bestemte at filmen skal vises, tenker over at barna ikke har voksnes ordforråd. Jeg er for at de skal lære om overgrep, for det er ekstremt viktig å forebygge overgrep, og det er ekstremt viktig at barn som har opplevd dette, kan sette ord på det slik at overgrep blir oppdaget.

Men det hjelper ikke å sende film der en person forteller at hen har opplevd overgrep, for barna aner jo ikke hva det er. Mitt barn ville heller ikke forstått det, hvis vi ikke snakket om filmen hjemme. Hen tør heller ikke alltid spørre lærer når det er noe hen ikke forstår. Jeg er for film hvis lærer/pedagog snakker med barna om hva de så og hva det betyr. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

IMG_9579.jpeg

Anonymkode: cfeeb...fe7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hen er et norsk ord, det står i ordboka og betyr garantert ikke det du tror... 🙄

Anonymkode: 33256...dad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må bruke rette ord. Si at ingen andre enn de selv skal vaske og ta på tissen. Tissen er privat. 

Si at noen ganger vil man ta på hverandres tiss hvis man er kjærester. Si at det ikke er lov for voksne å bli kjærester med barn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Akkurat samme problem har vi! «DU BESTEMMER IKKE OVER KROPPEN MIN!!» når jeg ber henne vaske hendet/rydde leker etc. Har nok vært litt for lite konkret i mine svar/forklaringer, og tenker som en annen her skriver at nok også barnehagen har vært for diffus. 

Anonymkode: 5458a...a73

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Virrevirrevapp skrev (58 minutter siden):

De må bruke rette ord. Si at ingen andre enn de selv skal vaske og ta på tissen. Tissen er privat. 

Si at noen ganger vil man ta på hverandres tiss hvis man er kjærester. Si at det ikke er lov for voksne å bli kjærester med barn. 

Nå er det slik at foreldre ofte må hjelpe til å vaske tissen da, det er ikke overgrep. Man må smøre dem innimellom og, normalt for foreldre å se etter barnemark dersom det klør, eller rødhet hvis det er urinveisinfeksjon f.eks. Det må gå an å fortelle om kropp og overgrep uten å være så bastant. 

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn kom hjem fra skolen i 2.klassen, og vi hadde følgende samtale:

"Mamma, vet du at det aldri er barns feil?"

- Hva da?

"Ingenting er noen gang barns feil. Så hvis ett barn gjør noe, og en voksen blir sint, er det aldri barnets feil".

Hadde uendelig mange prater med han om dette den høsten. Måtte forklare at jo, hvis ett barn slår, så er det faktisk det barnets feil. Hvis han ikke hører etter, så må han faktisk ta ansvar for det. Hvis han ødela noe fordi han ikke sluttet å gjøre en ting vi x antall ganger hadde sagt han skulle slutte å gjøre så var det hans feil... Sa så klart også at jeg forsto hva skolen mente. Det er aldri barns feil hvis voksne slår eller gjør stygge ting mot barn. Men samtidig har også barn ansvar for egne handlinger, og voksne må kunne sette grenser for barna sine.

Skjønner ikke helt at skolen kunne presentere det på en måte som druknet budskapet såpass mye. Men man kan vel ikke se hvordan alle oppfatter det når man snakker til over 20 6-7åringer på en gang.

Endret av Nonstop1
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Min 6-åring greide å skjønne det da jeg sa at jeg og pappa har ansvar for at hun skal være trygg og lære det hun trenger når hun er voksen, derfor må vi bestemme vitaminer, tannpuss, dusjing osv.

Hun skjønner også konkrete forklaringer på at seksuelle handlinger med voksne er skadelig for hjernen til barn, fordi hjernen deres ikke er klar for det. Jeg har vært konkret og beskrevet ulike scenario fra voksne og vi har også demonstrert noen av scenarioene med rollespill. 

Jeg er enig med alle de andre som peker på manglende konkret beskrivelse som problemet her. Barn trenger ikke abstrakte forklaringer, og  vi må tørre å si at det er enkelte voksne som har disse motivene, og de skal vi ikke høre etter, mens andre voksne - som mor/far, må vi høre på selv om det er kjipt.

Anonymkode: 422d8...933

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo tydeligere vi voksne er, jo enklere er det for barna å identifisere at noe galt har skjedd. Jo mer diffuse vi blir i våre forklaringer, jo mer diffuse blir det for barna å finne ut hva som er rett og galt. Når vi voksne i tillegg ikke tør å forklare konkret, så gir vi ikke barna ordene for å forklare oss, og vi viser samtidig at dette synes vi er så ubehagelig å prate om at vi helst unngår det. 

Jeg hadde ønsket mer konkret tale til barna, så hadde vi fått unger som vet hva som ikke er lov, med språk til å fortelle det. Nå får vi en haug av barn som lurer på om klem av motsatt kjønn er ok, eller om det er greit å være med pappa i garderoben, men som ikke har språk til å fortelle noe om det som faktisk foregår som ikke er greit. Vi visker ut skillet mellom greit og ikke greit ved at "alt" blir i en gråsone som ingen skjønner noe av. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 22.48):

Ikke helt enig i ordbruken din (en femåring manipulerer jo ikke),

Det var litt av en påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.1.2025 den 6.51):

Her hadde vi "stopp, det er min kropp!" hver gang det var tannpuss. Begynte tidlig, så måtte snakke med barnet gjentatte ganger om hva voksne må få lov til å hjelpe til med/gjøre. 

Jeg nevnte det også i barnehagen, så de snakket også om at tannpuss må gjøres hver dag. 

Anonymkode: 240e1...28f

Den hadde vi også en periode hjemme😂. Gikk heldigvis ikke så langt som i TS sitt tilfelle.

Anonymkode: ee581...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...