Gå til innhold

Forklare 5 äring at det ikke er overgrep...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gode forslag til denne praten?

Barnehagen har lært 5 åring at hen bestemmer over egen kropp og egne valg. Noe som har fått 5 åringen til å tro at det betyr at hen bestemmer alt og argumenterer med at barnehagen sier hen bestemmer over seg selv. Hakket værre er det nå at hen sier til andre voksne at mammaen har gjort slemme voksen ting mot hen osv....fordi barnet må legge seg, rydde en leke osv. Hvordan forklare man dette på en forståelig måte til barnet...? 

Har nå fått problemer med noen andre voksne pga dette...hjelp!

Anonymkode: bb3d6...53d

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gode forslag til denne praten?

Barnehagen har lært 5 åring at hen bestemmer over egen kropp og egne valg. Noe som har fått 5 åringen til å tro at det betyr at hen bestemmer alt og argumenterer med at barnehagen sier hen bestemmer over seg selv. Hakket værre er det nå at hen sier til andre voksne at mammaen har gjort slemme voksen ting mot hen osv....fordi barnet må legge seg, rydde en leke osv. Hvordan forklare man dette på en forståelig måte til barnet...? 

Har nå fått problemer med noen andre voksne pga dette...hjelp!

Anonymkode: bb3d6...53d

Snakk med barnehagen? 

Anonymkode: f9c58...38e

  • Liker 16
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt litt av det samme. Jeg har støttet barnet i at det er riktig at det er barnets kropp. At barnet aldri skal måtte gi klemmer det ikke ønsker og at om det ikke vil kysses på pannen så skal jeg slutte med det. 
 

Men så har vi en del regler hjemme, som ikke har direkte med kroppen å gjøre. Barnet må rydde, da alle må bidra til et hyggelig hjem. Fjernes ikke lekene fra stuegulvet, så forsvinner leken. Men støtter igjen barnet på at det bestemmer over an kropp. Barnet må legge seg, da kroppen trenger hvile for å vokse. Men det er helt riktig at ingen barn i barnehagen skal ta på kroppen til barnet om det ikke ønsker det.


Problemet er jo at barnet ikke har forstått betydningen av hva det er forsøkt lært i barnehagen. Så da må det få hjelp til å lære seg forskjellen gjennom eksempler. 

Anonymkode: a9390...285

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bare fortsette praten, og forklare hva som er, og hva som ikke er. Informer gjerne barnehagen også, sånn at de kan snakke mer om det, det kan jo være uklart for flere. En ting er jo at de som ikke blir utsatt for overgrep misforstår, men det er ille om de som blir utsatt for noe ikke forstår og derfor ikke sier ifra.  

Det kan ikke nytte å snakke rundt grøten med barn om slike ting, man må være konkret.

»Det er ikke lov at voksne ber barn om å gjøre noe de ikke vil» er dømt til å misforstås.

»Voksne har ikke lov til å ta på tissen og rumpa til barn annet enn for å tørke etter dobesøk og hjelp til vask. Det er aldri lov for en voksen å be et barn om å ta på, se på eller smake på tissen og rumpa til en voksen. Det er viktig å si ifra til en annen voksen da, slik at den voksne kan lære at det ikke er lov.»

Anonymkode: a249d...40c

  • Liker 27
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, det med å sortere disse tingene virket visst veldig vanskelig for barnet. Som voksen kom det brått på, plutselig står barnet og gråter sårt fordi mor ikke lar hen gjøre som barnehagen har forklart...

Da blir forsøket å ta tilnærming som beskrevet over her, støtte underveis men samtidig vise til forskjellen, det var et veldig godt råd. 

Også det å fortsette praten, uten noen grøtdans, bare så vi får avklart dette. 

Skal også ta det med barnehagen. 

Anonymkode: bb3d6...53d

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så typisk. 

Barnehagen ønsker å være korrekte å lære barn om overgrep, men gjør det så diffust at barna ikke skjønner hva de skal lære. 

De ender opp med å tro at ingen voksne skal bestemme noe de ikke vil gjøre, og ender opp med å ikke vite noe mer om det som faktisk er skummelt. 

Skal barnehagen ta den praten (noe jeg mener de skal,) så må de ta praten helt ut, så barna faktisk forstår hva som ikke er lov. Dette diffuse gjør både at barna tror de ikke kan få beskjed om å legge seg, men det er også så uklart at mange barn kan tro det skjer gale ting hjemme fordi de har badet i badekar med en forelder, eller vært i garderoben med motsatt kjønn. 

Anonymkode: ab7ec...8d1

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tusen takk, det med å sortere disse tingene virket visst veldig vanskelig for barnet. Som voksen kom det brått på, plutselig står barnet og gråter sårt fordi mor ikke lar hen gjøre som barnehagen har forklart...

Da blir forsøket å ta tilnærming som beskrevet over her, støtte underveis men samtidig vise til forskjellen, det var et veldig godt råd. 

Også det å fortsette praten, uten noen grøtdans, bare så vi får avklart dette. 

Skal også ta det med barnehagen. 

Anonymkode: bb3d6...53d

Eller så har du et barn som er smart og forsøker å manipulere viljen sin med informasjonen. Mitt barn mener at mamma er slem som ber han om å rydde. 

Anonymkode: f9c58...38e

  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Eller så har du et barn som er smart og forsøker å manipulere viljen sin med informasjonen. Mitt barn mener at mamma er slem som ber han om å rydde. 

Anonymkode: f9c58...38e

Ikke helt enig i ordbruken din (en femåring manipulerer jo ikke), men min femåring brukte også begrepene om egen kropp til å nekte å gjøre ting hun ikke ville. 

Det var ikke at hun ikke forsto hva barnehagen hadde ment, men derimot at hun brått fikk noen nyttige verktøy i forhandlingskassen. "Jeg kan ikke... fordi ingen kan bestemme over min kropp". 

Manipulering var det definitivt ikke. Men heller ikke noe problematisk. 

 

Dersom ts sin 5åring er lei seg er det selvsagt noe helt annet, men ellers tenker jeg at det er typisk kvikke barn å se en praktisk bruk av ny kunnskap. 

Anonymkode: 3aaf2...e78

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke helt enig i ordbruken din (en femåring manipulerer jo ikke), men min femåring brukte også begrepene om egen kropp til å nekte å gjøre ting hun ikke ville. 

Det var ikke at hun ikke forsto hva barnehagen hadde ment, men derimot at hun brått fikk noen nyttige verktøy i forhandlingskassen. "Jeg kan ikke... fordi ingen kan bestemme over min kropp". 

Manipulering var det definitivt ikke. Men heller ikke noe problematisk. 

 

Dersom ts sin 5åring er lei seg er det selvsagt noe helt annet, men ellers tenker jeg at det er typisk kvikke barn å se en praktisk bruk av ny kunnskap. 

Anonymkode: 3aaf2...e78

en femåring kan absolutt manipulere.

Det er manipulering det du beskriver, når man bruker "verktøy i forhandlingskassen" for å få det som man vil. Det betyr ikke at det er manipulering som i røde flagg og psykopat, men det er fortsatt manipulering.

Barn manipulerer mye. "Du får ikke komme i bursdagen min hvis ikke jeg får" er manipulering. F.eks. 

Anonymkode: ab7ec...8d1

  • Liker 29
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke helt enig i ordbruken din (en femåring manipulerer jo ikke), men min femåring brukte også begrepene om egen kropp til å nekte å gjøre ting hun ikke ville. 

Det var ikke at hun ikke forsto hva barnehagen hadde ment, men derimot at hun brått fikk noen nyttige verktøy i forhandlingskassen. "Jeg kan ikke... fordi ingen kan bestemme over min kropp". 

Manipulering var det definitivt ikke. Men heller ikke noe problematisk. 

 

Dersom ts sin 5åring er lei seg er det selvsagt noe helt annet, men ellers tenker jeg at det er typisk kvikke barn å se en praktisk bruk av ny kunnskap. 

Anonymkode: 3aaf2...e78

Du må ha hatt veldig dumme unger om du ikke har opplevd en 5 åring som manipulerer 🙈🙈😂 meget vanlig! Og et tegn på intligens, bekymringsverdig om ungen din ikke er oppegående nok til det 

Anonymkode: 696f2...fc4

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er så typisk. 

Barnehagen ønsker å være korrekte å lære barn om overgrep, men gjør det så diffust at barna ikke skjønner hva de skal lære. 

De ender opp med å tro at ingen voksne skal bestemme noe de ikke vil gjøre, og ender opp med å ikke vite noe mer om det som faktisk er skummelt. 

Skal barnehagen ta den praten (noe jeg mener de skal,) så må de ta praten helt ut, så barna faktisk forstår hva som ikke er lov. Dette diffuse gjør både at barna tror de ikke kan få beskjed om å legge seg, men det er også så uklart at mange barn kan tro det skjer gale ting hjemme fordi de har badet i badekar med en forelder, eller vært i garderoben med motsatt kjønn. 

Anonymkode: ab7ec...8d1

Det går ikke an å ta den praten én gang også skal alle barna skjønne nøyaktig i hvilke situasjoner det gjelder. Praten er en del av en modningsprosess. Det tar masse tid, gjentakelser, nye eksempler og aktiv bruk av samtaler i hverdagen for at det skal være forståelig. Ikke akkurat ideelt når det er 6+ barn per ansatt...

Anonymkode: f8dbf...81c

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må ha hatt veldig dumme unger om du ikke har opplevd en 5 åring som manipulerer 🙈🙈😂 meget vanlig! Og et tegn på intligens, bekymringsverdig om ungen din ikke er oppegående nok til det 

Anonymkode: 696f2...fc4

Det skrives intelligens.

Anonymkode: cfeeb...fe7

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her hadde vi "stopp, det er min kropp!" hver gang det var tannpuss. Begynte tidlig, så måtte snakke med barnet gjentatte ganger om hva voksne må få lov til å hjelpe til med/gjøre. 

Jeg nevnte det også i barnehagen, så de snakket også om at tannpuss må gjøres hver dag. 

Anonymkode: 240e1...28f

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det skrives intelligens.

Anonymkode: cfeeb...fe7

Og likevel forstår denne brukeren at barn manipulerer. 

Anonymkode: f9c58...38e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Her hadde vi "stopp, det er min kropp!" hver gang det var tannpuss. Begynte tidlig, så måtte snakke med barnet gjentatte ganger om hva voksne må få lov til å hjelpe til med/gjøre. 

Jeg nevnte det også i barnehagen, så de snakket også om at tannpuss må gjøres hver dag. 

Anonymkode: 240e1...28f

😂 Huff

Anonymkode: be784...bc1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du må ha hatt veldig dumme unger om du ikke har opplevd en 5 åring som manipulerer 🙈🙈😂 meget vanlig! Og et tegn på intligens, bekymringsverdig om ungen din ikke er oppegående nok til det 

Anonymkode: 696f2...fc4

Når du anklager andre for å være dumme er det en fordel å kunne stave.

Anonymkode: 39e4f...d1d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du må ha hatt veldig dumme unger om du ikke har opplevd en 5 åring som manipulerer 🙈🙈😂 meget vanlig! Og et tegn på intligens, bekymringsverdig om ungen din ikke er oppegående nok til det 

Anonymkode: 696f2...fc4

Selvsagt prøver de å påvirke og å lure, men det er noe annet enn å manipulere. 

Manipulasjon sier noe om en utspekulert hensikt, som en 5åring ikke har. 

 

Jeg tenker forøvrig at slike svar som ditt på et anonymt forum er en svært dårlig ting for en debatt. 

Jeg skriver at det er helt typisk at en femåring gjør det som ts skriver, men svarer samtidig en annen bruker om at ordet manipulasjon blir feil, da det sier noe om hensikt. Og brått får jeg tilsvar om at jeg har dumme og uintelligente barn? 

 

Jeg skjønner svært godt at svært mange i den oppvoksende generasjon ikke tør å uttale seg offentlig når man selv her brått får kommentarer om egne barn - når man kun skrev om semantikk. 

Anonymkode: 3aaf2...e78

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Når du anklager andre for å være dumme er det en fordel å kunne stave.

Anonymkode: 39e4f...d1d

Så alle med dysleksi er dumme?…

Anonymkode: 298ef...e10

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du må ha hatt veldig dumme unger om du ikke har opplevd en 5 åring som manipulerer 🙈🙈😂 meget vanlig! Og et tegn på intligens, bekymringsverdig om ungen din ikke er oppegående nok til det 

Anonymkode: 696f2...fc4

😂

Anonymkode: 80db3...d82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde akkurat det samme i den alderen. Barnet har atopisk eksem og smøring var i utgangspunktet krevende. Ble ikke lettere etter disse rundene med informasjon om overgrep i barnehagen.. fikk iallefall ikke smurt ungen etter det. 

Og ikke fikk vi vite så mye hva barnehagen sa heller slik at man kunne gi dem konstruktive tilbakemeldinger om hva man kanskje burde si var nødvendig å få hjelp til av en voksen. 

Anonymkode: 4f332...e06

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...