AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:16 #1 Del Skrevet mandag kl 20:16 Jeg har utviklet angst for at katten min skal bli påkjørt/overkjørt av kjøretøy, og da spesielt av elektriske kjøretøy. De fleste i nabolaget har byttet ut sine fossilbiler med EL-biler, og de er nærmest helt umulig å høre når de kommer. I tillegg kommer de ofte i høy hastighet! Våre nærmeste naboer har blitt gjort oppmerksomme gjentatte ganger om min frykt og redsel for at vår katt skal bli påkjørt(ihjelkjørt), men fortsetter å kjøre av «gammel vane» til tross for at de hver gang svarer med at de «er glad i dyr» og skal følge med når de kommer kjørende. Vi deler felles bakke med flere naboer, og vi selv bor øverst på en bakketopp. På vei opp, gjør bakken en sving. Den er uoversiktelig, når en kommer kjørende nedenfra, og det er ofte akkurat her vår ungkatt liker å oppholde seg. Her hakter han ofte mus! Nærmeste naboer viser liten forståelse for problemstillingen, og de evner heller ikke å tilpasse farten og kjøre etter forholdene. De argumenterer med at de må holde 25 km/t for å i det hele tatt komme opp bakken, til tross for at det er bare og tørre føreforhold. Og de kjører EL-biler. De holder ikke lavere hastighet ned bakken heller. Det virker som om at de lar seg provosere over at jeg gjentatte ganger har tatt opp problemstillingen, og at de, etter at vi fikk satt opp skilt om «Katt uten trafikkvett», holder høyere hastighet kun for å provosere! Trass!! Andre har ingen problemer med å forstå min redsel, og holder en hastighet på mellom 15 og 20 km/t, som er forsvarlig fart opp og ned.. Jeg er redd jeg kommer til å bli alvorlig syk av å leve i konstant frykt når jeg slipper han ut, og har utviklet både seperasjonsangst og panikkangst. Og det hjelper lite å snakke med en lege eller psykolog, når de det gjelder, IKKE evner å forstå eller vil forstå. For dem er det kun en katt, for oss et kjært og uerstattelig familiemedlem. Hva skal jeg gjøre? Det nytter IKKE å holde han innendørs heller. Til det er han altfor glad i friheten sin og han elsker å utforske verden og å jakte mus.. Anonymkode: e191e...2d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet mandag kl 20:24 #2 Del Skrevet mandag kl 20:24 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det virker som om at de lar seg provosere over at jeg gjentatte ganger har tatt opp problemstillingen, og at de, etter at vi fikk satt opp skilt om «Katt uten trafikkvett», holder høyere hastighet kun for å provosere! Trass!! Anonymkode: e191e...2d9 Assa - litt crazy cat-lady her eller? Altså, jeg elsker katter av hele mitt hjerte, men all den tid folk forholder seg til trafikkreglene så skjønner jeg jo at jeg ikke kan diktere folk til å gjøre ting på en måte som gjør at jeg får mindre stress. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet mandag kl 20:25 #3 Del Skrevet mandag kl 20:25 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det virker som om at de lar seg provosere over at jeg gjentatte ganger har tatt opp problemstillingen, og at de, etter at vi fikk satt opp skilt om «Katt uten trafikkvett», holder høyere hastighet kun for å provosere! Trass!! Anonymkode: e191e...2d9 Assa - litt crazy cat-lady her eller? Altså, jeg elsker katter av hele mitt hjerte, men all den tid folk forholder seg til trafikkreglene så skjønner jeg jo at jeg ikke kan diktere folk til å gjøre ting på en måte som gjør at jeg får mindre stress. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:26 #4 Del Skrevet mandag kl 20:26 Du kan ikke forvente at folk skal kjøre i slowmotion fordi du har katt. Katter hører helt sinnsvakt mye bedre enn oss mennesker og hører støyen fra dekkene lenge før vi mennesker gjør det. du får eventuelt omgjøre katten din til innekatt. Anonymkode: e3309...bef 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:29 #5 Del Skrevet mandag kl 20:29 Men her må jo du gjøre tiltak for å forsøke å skremme katten fra akkurat dette området. Få noen til å spraye med vann med litt sitron i hver. Eneste. Gang den henger i det området. Etter en uke vil han ha lært leksen. Du kan ikke belage deg på at alle andre skal tilpasse seg dessverre, selv om det hadde vært ideelt. Anonymkode: 8e1e2...aac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:31 #6 Del Skrevet mandag kl 20:31 Man hører jo når en elbil kommer. Katta di også. Ja, ikke at den vet det er en elbil, da. Anonymkode: 5693e...620 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:31 #7 Del Skrevet mandag kl 20:31 Katter kan bli overkjørt av biler. Det er et faktum. Samtidig blir de fleste katter ikke overkjørt. De bruker alle sine sanser og merker feks bevegelser vi nennesker ikke kan høre. Nå har du sagt fra til naboene, og noen av dem tar hensyn. Det du ellers kan gjøre, er å holde pus i ekstra god form. Inkludert at du hjelper den å roe seg ned når den er inne. Og få kattedør, så slipper du å aktivt slippe katten ut/inn. Det gir også katten mestring og glede å komme seg inn og ut selv, pluss han kan lettere jakte mus om natta når alle bilene står i ro. Anonymkode: b3d5c...589 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:49 #8 Del Skrevet mandag kl 22:49 Det er en risiko du er villig til å ta når du har utekatt. Enten får du ha den som innekatt, bygge kattegård eller fortsette å gamble med livet hans. Anonymkode: 53c8d...1b6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:56 #9 Del Skrevet mandag kl 22:56 Det er fartsgrense 30 her vi bor… Barn som sykler, aker, løper og herjer rundt.. Å kjøre i 15 pga naboen har katt hadde jeg ikke gidda. Skjønner godt at de blir irritert om du driver å maser om det der… flytt i skogen da vel. Anonymkode: 7e0bb...a6b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:00 #10 Del Skrevet mandag kl 23:00 Jeg har katt selv som får gå ut, mest om sommeren og med GPS, men gud hjelpes du må slappe av. Hvis du er så livredd at det går utover din livskvalitet og dagligliv så må jo denne katten omgjøres til innekatt, så får du heller lære den evt kattedo om den ikke kan det, og bygge en kattegård på veranda. Går ikke det av en eller annen grunn, og du er så bekymret for katten så får du se om du kan gi den til noen som bor i skogen evt langt unna bilvei, så er katten trygg. Anonymkode: 75ec5...7f0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:03 #11 Del Skrevet mandag kl 23:03 Tenker det akkurat samme, det er dumt det er så lite lyd på dem. Det kan absolutt øke antall påkjørsler. Men slike biler har ofte både ryggekamera og sensor som piper om de er nært noe. Men samtidig vet jeg ikke om en katt er for liten for at den reagerer. Anonymkode: ec0c3...d98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:06 #12 Del Skrevet mandag kl 23:06 Tipper den ikke bare jakter mus, men mye småfugler også. Det er slik det er å ha utekatt, mener du virkelig at alle skal ta hensyn til katten din når du selv ikke gjør det ved å slippe den ut uten oppsyn? Om det er et så stort problem for deg får du lufte den i bånd og ellers ha den inne. Hunder elsker også å jakte, betyr ikke at man kan la de få herje fritt av den grunn. Anonymkode: 44c04...0ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:15 #13 Del Skrevet mandag kl 23:15 Katter med normal hørsel hører en el bil på god avstand. Anonymkode: a2983...f03 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:17 #14 Del Skrevet mandag kl 23:17 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tenker det akkurat samme, det er dumt det er så lite lyd på dem. Det kan absolutt øke antall påkjørsler. Men slike biler har ofte både ryggekamera og sensor som piper om de er nært noe. Men samtidig vet jeg ikke om en katt er for liten for at den reagerer. Anonymkode: ec0c3...d98 Bilen reagerer lenge før sjåføren og katten.. min bremser / stopper hvis det kommer noe fremfor , og piper hvis det er aktivitet ved siden av. Anonymkode: 7e0bb...a6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:36 #15 Del Skrevet mandag kl 23:36 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Tenker det akkurat samme, det er dumt det er så lite lyd på dem. Det kan absolutt øke antall påkjørsler. Men slike biler har ofte både ryggekamera og sensor som piper om de er nært noe. Men samtidig vet jeg ikke om en katt er for liten for at den reagerer. Anonymkode: ec0c3...d98 Ja, og når de i tillegg kommer i høy fart! Og de er tyngre enn fossilbiler på grunn av batteriet. Jeg tror det med sensor er en «falsk trygghet», fordi slik jeg har forstått det, så fanger ikke sensorene på disse bilene opp smådyr.. En leser daglig om uttallige påkjørsler av katter, med døden til følge, og flere med meg er overbevist om at EL-bilene/hybridbiler har mye av skylden. Takk for forståelsen! Anonymkode: e191e...2d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:47 #16 Del Skrevet mandag kl 23:47 Jeg tenker også at el-biler er farligere for katter og andre smådyr. Jeg hører dere sier de hører en elbil på lang avstand, men min erfaring som både bosatt i et landlig strøk og som en som ofte sitter på i elbiler er at hverken ville eller tamme dyr reagerer spesielt mye på lyden fra elbiler. Jeg har selv kjørt fossildrevet bil i opptil 10-20 mil daglig i 30 år og har kjørt på en mus en gang og et par ganger frosk. Aldri noe annet. Derimot har jeg ikke tall på hvor mange fugler jeg har vært med på påkjørsler på og hvor mange nesten-påkjørsler av katter, rever, pinnsvin, ekorn etc jeg har vært med på dette siste året hvor jeg har sittet på i elbil. Jeg ser det samme hjemme hos meg. Dyrene flytter seg rett og slett ikke i tide. Mulig de hører bilene, men de forstår tydeligvis ikke hvor nærme de er. Anonymkode: 11192...aba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:51 #17 Del Skrevet mandag kl 23:51 Altså, de kjører 25km/t og det er for fort for deg?! Du har gjentatte ganger gnålt om din angst? Wow. Jeg hadde trykket gassen i bånn og kjørt avgårde for å finne meg et nytt nabolag. Anonymkode: 14ad3...ed4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:06 #18 Del Skrevet i går, 00:06 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg tenker også at el-biler er farligere for katter og andre smådyr. Jeg hører dere sier de hører en elbil på lang avstand, men min erfaring som både bosatt i et landlig strøk og som en som ofte sitter på i elbiler er at hverken ville eller tamme dyr reagerer spesielt mye på lyden fra elbiler. Jeg har selv kjørt fossildrevet bil i opptil 10-20 mil daglig i 30 år og har kjørt på en mus en gang og et par ganger frosk. Aldri noe annet. Derimot har jeg ikke tall på hvor mange fugler jeg har vært med på påkjørsler på og hvor mange nesten-påkjørsler av katter, rever, pinnsvin, ekorn etc jeg har vært med på dette siste året hvor jeg har sittet på i elbil. Jeg ser det samme hjemme hos meg. Dyrene flytter seg rett og slett ikke i tide. Mulig de hører bilene, men de forstår tydeligvis ikke hvor nærme de er. Anonymkode: 11192...aba Jeg har pendlet i ca 10mil til jobb med elbil i 9 år nå og aldri kjørt på et eneste dyr. Anonymkode: 44c04...0ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 01:08 #19 Del Skrevet i går, 01:08 Om katten er så dum at han ikke flytter seg for biler burde han holdes inne. Har ei katte som til stadig opphp'older seg under bilen min han flytter seg alltid når jeg starter elbilen så de hører den, forøvrig hunden også når han er inne og det trur jeg katten faktisk gjør også møter meg alltid i døra🙈 Anonymkode: 33693...6b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 01:24 #20 Del Skrevet i går, 01:24 Dessverre en av farene ved å ha utekatt. Det er ditt dyr, men katter blir for alle andres ansvar, fordi de går ute uten tilsyn.. Anonymkode: 40b77...06c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå