Gå til innhold

Noen som har flyttet fra byen til landet/småbruk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

DETTE!! Helt enig! Sånn er det hos oss også! 

Anonymkode: 4fb1b...f02

Ja jeg tok det opp med mine venner her jeg bor. Har dere venner som er fra her? Nei ingen hadde det. Bare folk som kom fra andre plasser. Så ja. Veldig vanskelig å få venner på småe plasser. Jeg har snakka med mange om det. Flere plasser rundt om i Norge. 

Anonymkode: ce594...808

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi flyttet fra by til en mindre sted, men det er tettsted, Vi har kjøpt oss 250 kvm hus og stor eiendom. Det er en gård med hester her, slik at datteren min fikk ri på hest. Ellers fikk vi oss en hund, men vi slo fra oss småbruk. Vi bor nært skole, og ungene kan gå/sykle til alle aktiviteter. 

Vi jobbet i byen de første årene, og det var stress med pendling. Nå har vi startet eget firma og har veldig kort vei til jobb. Jeg tenker vel det at man velger en vei og så tilpasser man livet, Men det å bo et sted man ikke trives, og det å ikke ta et valg, er også et valg, enten det er av fornuft eller frykt. 

Jeg angrer ikke et sekund. Vi har fjell, sjø,.flotte naboer og jeg vil ikke tilbake til by. Kanskje siden barna er store nå, skal vi ta skrittet videre til et lite småbruk,.. Eventuelt så blir det vingård i Italia. Mindre bolig ved sjøen?

Anonymkode: bb747...119

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

"Starte småbruk"? Hvor er startknappen? Tydelig at dette vet du ingenting om. 

Anonymkode: baa2e...60b

Er ved siden av den en bruker når en starter firma.

Anonymkode: 38651...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja jeg tok det opp med mine venner her jeg bor. Har dere venner som er fra her? Nei ingen hadde det. Bare folk som kom fra andre plasser. Så ja. Veldig vanskelig å få venner på småe plasser. Jeg har snakka med mange om det. Flere plasser rundt om i Norge. 

Samme her. Bodde fire år på et tettsted i Trøndelag, var utrolig vanskelig å komme innpå noen. Kjente ei som bodde i nabobygda som hadde jobbet i serveringsbransjen til å begynne med for å bli kjent med folk, og gifta seg med en lokal bonde. Hun mente det hadde vært umulig å bli kjent med noen uten den fremgangsmåten. Er tilbake i Trondheim jeg 😅

Anonymkode: 6cb32...ece

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 12.49):

Jeg tror på at det kan være sånn, jeg er en av de som er født og oppvokst på bygda, og flyttet tilbake i voksen alder. Vet ikke om det er en forklaring, men her jeg bor er det utrolig mange som streifer gjennom bygda og blir ett år eller tre, og så flytter de videre. Klassisk folk som vil ha billig hus, og spammer ned «vi i byggefeltet» på Facebook med syting og klaging på alt og ingenting. Så endel ganger gidder jeg ikke bruke energi på å invitere og bake boller, fordi sannsynligheten er stor for at de reiser videre likevel. Mange nav-er, som tror de er guds gave til bygda fordi de øker folketallet. Har lagt masse energi i nytilflyttede mange ganger, er det samme hver gang. Hvis det kommer noen med barn i klasse eller bhg til mine egne, da stiller det seg selvfølgelig annerledes 🙂😉

Anonymkode: 3549c...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har flyttet tvers over landet fra by til småbruk. Bruket er ikke i drift for øyeblikket, vi har en bonde som slår og lager traktoregg til sauene sine på våre jorder, men håper at vi skal få kommet i gang med litt egen dyrking etter hvert. Vi starter smått til eget forbruk, så kan vi øke på etter hvert. Målet er å kunne erstatte en inntekt med inntekt fra småbruket. 

Det er få jobbmuligheter lokalt, så vi har begge lang reisevei til jobb. Dermed er det ikke et så rolig liv på landet som vi så for oss, men jeg elsker det likevel. På søndager når hyttefolket reiser hjem sitter jeg her i paradiset. Jeg har nok litt dårlig samvittighet overfor ungdommene, særlig han som da fikk veldig lang vei til skolen (selv om jeg vet at han hadde brukt nesten like lang tid der vi bodde før, så føles det litt verre fordi det er så veldig få bussavganger).  Jeg får nå mulighet for litt hjemmekontor, så det hjelper selvsagt på, i tillegg er vi flinke til å planlegge og preppe middager slik at det ikke tar så lang tid å få maten på bordet etter at vi har kommet hjem. Våre barn er store og driver ikke med idrett, så de trenger ikke mye kjøring på kveldene. Vi har også mulighet for overnatting i byen, så vi er ofte inne og koser oss på kino, teater eller å spise ute.

Det er vanskelig å bli kjent med nye folk i voksen alder, sikkert litt ekstra siden vi har lang reisevei og derfor er lite hjemme og sosiale utenom. Det er nok en del lettere om man har barn i barnehage eller barneskole. Det var i alle fall andre foreldre derfra som var mine nærmeste venner der vi bodde før. Men om man er villig til å gjøre en innsats, så er det mulig å bli kjent med folk. Det er som regel noen organisasjoner i lokalmiljøet, så kan være fint å engasjere seg der (og melde seg frivillig til alle oppdrag på skolen 😅

Anonymkode: d550e...bde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner noen ja. To par med barn. Tre egentlig.

Mindre jobb er det absolutt ikke. Mye mer jobb igrunnen.

Men de brenner veldig for dette, og var godt forberedt på ulike måter. 

Noen hadde relevant utdanning, andre vokst opp på gård - med partnere som skjønte realitetene. 

Vi bor i by og gjør ikke en dritt av vedlikehold utenom årlig dugnad.

De har samme forpliktelser som oss, men i tillegg sjaues det mye med livsprosjektet. Det er relativt store prosjekter og avogtil - parallelt med jobb og følge opp ungenes fritid.

Men disse folka visste nokså realistisk hva de gikk til, og trives med kroppsarbeid og at bostedet deres er et livsprosjekt som koster all tid og penger. 

De prioriterer dyrene, bygg og infrastrukturen, ikke interiøret. Gamle bygg et svindyrt, og «gjøre låven fin» skjer ikke akkurat billig eller raskt. 

Endret av AprilLudgate
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 20.33):

Jeg tror på at det kan være sånn, jeg er en av de som er født og oppvokst på bygda, og flyttet tilbake i voksen alder. Vet ikke om det er en forklaring, men her jeg bor er det utrolig mange som streifer gjennom bygda og blir ett år eller tre, og så flytter de videre. Klassisk folk som vil ha billig hus, og spammer ned «vi i byggefeltet» på Facebook med syting og klaging på alt og ingenting. Så endel ganger gidder jeg ikke bruke energi på å invitere og bake boller, fordi sannsynligheten er stor for at de reiser videre likevel. Mange nav-er, som tror de er guds gave til bygda fordi de øker folketallet. Har lagt masse energi i nytilflyttede mange ganger, er det samme hver gang. Hvis det kommer noen med barn i klasse eller bhg til mine egne, da stiller det seg selvfølgelig annerledes 🙂😉

Anonymkode: 3549c...3a8

No kom jeg med to småe barn når jeg flytte hit. Og en mann som kommer fra plassen. Så sjansen var jo stor for at vi skulle bli boende her. Men nei. Men som sagt. Har ikke så mye å si. Jeg har nok. Men poenget er at det er ikke så lett å finne folk som man kan omgås med når man  kommer utenfra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man verdsetter egentid, ro og avslapning er det ikke det rette, men hvis man er praktisk anlagt, iderik, dedikert, løsningsorientert og over normalt arbeidsom, er det verd et forsøk.

Det er lov å angre, da har du i det minste prøvd ut drømmen.

Anonymkode: 7e862...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må være rik for å ha råd til småbruk i nærheten av et sted hvor det finnes jobb.

Anonymkode: 8e16b...151

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke flyttet 100%, men ut av Oslo til hus til 600´ i Stor-elvdal som ekstra bolig.

Mye bra ved å bo der, bla klarer de å brøyte veiene. Og ikke salting der vi har hus. Problemet er at det er få arbeidsplasser. Ellers får du tak i alt der også. "kultur"-tilbud er vi ikke så opptatt av. For barna finnes fotball/langrenn/ski etc.

Anonymkode: 9e8b4...8ce

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 6.09):

Neinei, dette stemmer ikke. På bygda er folk mye mer inkluderende, hjelpsomme og hyggelige. Man blir glad for nye naboer, at folk vil bosette seg i området. I byer er det helt motsatt. Naboen ser på deg med gru (ikke så rart, når man nærmest bor inni hverandre) og de gir seg katta i å snakke til deg eller hjelpe deg. Det svermer med folk og man kan jo ikke fly rundt å hjelpe alle rundt seg. På bygda er man gjerne et par hus i et område, og da blir man opptatt av å ha et godt forhold til hverandre. 

Om jeg driver å jobber med noe ute her så kommer de nærmest løpende over for å tilby seg hjelp. Inviterer på kaffe når de selv sitter ute. Veldig hyggelige folk! 

Anonymkode: c4be4...b3c

Jeg er fra en bygd på vestlandet, og synes ikke dette stemmer.. Når jeg ser mitt hjemsted utenfra (bodd borte hele mitt voksne liv) så ser jeg hvor vanskelig det er å etablere seg som utenforstående. Vi har våre venner vi har vokst opp med, familien i nærheten. Nå når vi har barn ser jeg ikke hvordan vi skulle fått tid til å bli kjent med nye ansikter, når det er så mye lettere å bare bruke kjente folk vi allerede har. Rett og slett pga avstander og tidssbruk. 

Men, dette kan selvsagt være veldig annerledes enda mer ut på landet der det er færre folk og tilflytting er sterkt ønskelig. Og kanskje i ett område med veldig få hus. 

Anonymkode: 0bd4f...7e4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi flytta på et småbruk med 3 barn. Er rolig og fredelig her. Men pga mange uventede "overraskelser" med hus og låve sin tilstand, et penge- og tidsluk uten like. Mindre barn å leke med. Lenger for oss å kjøre til alt. Så mindre stress er det ikke. Det er annerledes enn jeg hadde sett for meg. Nå er vi her, men veldig usikker på om jeg hadde valgt det samme igjen.. hadde gjerne gått for et nyere hus mer sentralt.

Anonymkode: 48a52...08a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi flytta på et småbruk med 3 barn. Er rolig og fredelig her. Men pga mange uventede "overraskelser" med hus og låve sin tilstand, et penge- og tidsluk uten like. Mindre barn å leke med. Lenger for oss å kjøre til alt. Så mindre stress er det ikke. Det er annerledes enn jeg hadde sett for meg. Nå er vi her, men veldig usikker på om jeg hadde valgt det samme igjen.. hadde gjerne gått for et nyere hus mer sentralt.

Forstår ikke at dette var annerledes enn det du hadde sett for deg, da dette er gitt på forhånd?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vannlekkasjer, skadedyr og ulovlig tukling på det elektriske er vel neppe noe vi kunne ha visst på forhånd når det ikke var opplyst i tilstandsrapport...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vannlekkasjer, skadedyr og ulovlig tukling på det elektriske er vel neppe noe vi kunne ha visst på forhånd når det ikke var opplyst i tilstandsrapport...?

Ting skjer på et småbruk. Dette er allment kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Antar at 8 av 10 som flytter til et småbruk angrer stort innen 1 år og over halvparten flytter fra småbruket innen 5 år 😂

Det de fleste feiler på er mangel på finansiering, de har ikke pengene til de uforutsette kostnadene som kommer som perler på en snor. Løsningen er da ofte at de må ta en sidejobb og siden sidejobben går utover alle planene de hadde på gården så sliter de seg ut.. 

Det jeg pleier å si til de som ønsker å ta over et småbruk er at de bør ha et minimum av økonomi til redskap og verktøy på gården, de må ha traktor og freser, gressklipper and what not. Kostnadene på dette alene er alt fra 200 til 500 tusen.. 

Anonymkode: 17bf3...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok besserwisser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Antar at 8 av 10 som flytter til et småbruk angrer stort innen 1 år og over halvparten flytter fra småbruket innen 5 år 😂

Det de fleste feiler på er mangel på finansiering, de har ikke pengene til de uforutsette kostnadene som kommer som perler på en snor. Løsningen er da ofte at de må ta en sidejobb og siden sidejobben går utover alle planene de hadde på gården så sliter de seg ut.. 

Det jeg pleier å si til de som ønsker å ta over et småbruk er at de bør ha et minimum av økonomi til redskap og verktøy på gården, de må ha traktor og freser, gressklipper and what not. Kostnadene på dette alene er alt fra 200 til 500 tusen.. 

Hva er disse antagelsene bygget på?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er disse antagelsene bygget på?

Egne erfaringer. Tok selv over et småbruk, flyttet fra tjukkeste Oslogryta for 20 år siden til andre siden av landet. Det er 3 andre småbruk som har skiftet hender de årene vi har bodd her. Alle har flyttet, vi kjøpte den ene nabogården og de to nye har fått nye eiere. Hørte nå at det ene paret som flyttet inn for 4 år siden ikke får det til å gå rundt så de vurderer å flytte.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...