AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:35 #1 Del Skrevet mandag kl 19:35 Kunne tenkt meg et lite småbruk. Kanskje noen dyr, men må være overkommelig da begge måtte hatt jobb/deltidsjobb på siden. Har et barn og tenker på flere. Syns det virker trivelig og mindre stress å bo slik? Anonymkode: ccdd8...8dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:16 #2 Del Skrevet mandag kl 20:16 Vi bor på landet, men leier foreløpig. Har også lyst på småbruk, så følger denne 😊 Anonymkode: eae41...068 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:42 #3 Del Skrevet mandag kl 20:42 Flyttet ikke fra byen, men fra et tettsted og til ei lita bygd. Småbruk er koselig, men mye jobb - spesielt om man skal ha dyr. Ikke jobben med selve dyrene, men alt rundt av regelverk, økonomi etc. Men ville ikke vært det foruten. Elsker å bo slik, med nærhet til naturen og masse plass å boltre seg på. Anonymkode: 50054...288 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trøndere1 Skrevet mandag kl 20:48 #4 Del Skrevet mandag kl 20:48 Dette må du ikke finne på uten at du er utrolig sikker på hva du gjør. Det er utallige fallgruver her. Både økonomisk-sosialt og utallige andre faktorer som spiller inn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:32 #5 Del Skrevet mandag kl 21:32 Veldig koselig er det, men det er ikke mindre stress! Tenk snømåking, hagearbeid, lang kjørevei til jobb/barnehage, langt til helsestasjon, lege, venner, barnevakt, mindre jobbmuligheter, mindre nettverk, mate dyr, handle fôr, passe gjerder, fikse bygg som forfaller. Mye mer jobb! Anonymkode: 44986...ad3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:43 #6 Del Skrevet mandag kl 22:43 Trøndere1 skrev (1 time siden): Dette må du ikke finne på uten at du er utrolig sikker på hva du gjør. Det er utallige fallgruver her. Både økonomisk-sosialt og utallige andre faktorer som spiller inn. Hva? Må man være uhyre varsom for å flytte til landet? Det visste jeg ikke. Gikk helt fint her, storkoser meg! Anonymkode: c4be4...b3c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:12 #7 Del Skrevet mandag kl 23:12 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hva? Må man være uhyre varsom for å flytte til landet? Det visste jeg ikke. Gikk helt fint her, storkoser meg! Anonymkode: c4be4...b3c Rart vi overlever uti her, si 😂 Anonymkode: eae41...068 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:42 #8 Del Skrevet i går, 10:42 Regner med du har små barn. Husk at når de når skolealder begynner de på aktiviteter som ila noen år går fra å kanskje ha trening en gang i uka til å ha trening 4 ganger i uka (fotball og håndball hvertfall). I tillegg skal de ha venner på besøk, besøke vennene sine og det er kamper, cuper, dugnad og alt mulig. Har du to barn kan du gange dette med to. Kjøper du småbruk så langt unna at barna dine ikke kan sykle eller gå blir du taxisjåfør til de fyller 18 og kan kjøre selv (om ikke de blir tvunget ut når de er 16 fordi de ikke er skole der). Det er jævlig mye jobb! Og så skal du passe gården i tillegg. Jeg hadde aldri i verden villet gjøre noe sånt, vi bor sentralt i Oslo og synes det er hektisk nok med hage og hus og 3 barn. Alle kan gå til vennene sine og t-banen er 3 min unna om man går - så vi har mye mindre belastning enn du mest sannsynlig vil få. Anonymkode: 82258...c8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:48 #9 Del Skrevet i går, 10:48 Trøndere1 skrev (14 timer siden): Dette må du ikke finne på uten at du er utrolig sikker på hva du gjør. Det er utallige fallgruver her. Både økonomisk-sosialt og utallige andre faktorer som spiller inn. Utdyp gjerne. Anonymkode: 7e257...310 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #10 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 23.43): Hva? Må man være uhyre varsom for å flytte til landet? Det visste jeg ikke. Gikk helt fint her, storkoser meg! Anonymkode: c4be4...b3c AnonymBruker skrev (På 7.1.2025 den 0.12): Rart vi overlever uti her, si 😂 Anonymkode: eae41...068 Å flytte "på landet" og "flytte på landet og starte småbruk" er 2 vidt forskjellige ting.... Anonymkode: 4fb1b...f02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #11 Del Skrevet 9 timer siden Vi bor nå på landet. Har et småbruk, men ingen dyr. Kun masse mark å klippe. Det er jo idyllisk, men nå når barna er store, så blir det enormt mye kjøring på fritiden i tillegg til frem og tilbake til jobb. I tillegg er det tungvindt for oss voksne å være med på sosiale ting. Da må alltid en av oss kjøre, ellers må vi ha hotellovernatting, ikke fordi det er så langt til byen, men drosje koster 2000,- og kollektivtransport eksisterer nesten ikke. I tillegg må vi kjøre til absolutt alt; butikk, skole, barnehage, trening osv. Ellers trives vi, men kunne tenkt oss å bo mer sentralt. Ikke minst synes barna det er frustrerende å ikke komme seg rundt på egenhånd når de vil. Anonymkode: 4fb1b...f02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi bor nå på landet. Har et småbruk, men ingen dyr. Kun masse mark å klippe. Det er jo idyllisk, men nå når barna er store, så blir det enormt mye kjøring på fritiden i tillegg til frem og tilbake til jobb. I tillegg er det tungvindt for oss voksne å være med på sosiale ting. Da må alltid en av oss kjøre, ellers må vi ha hotellovernatting, ikke fordi det er så langt til byen, men drosje koster 2000,- og kollektivtransport eksisterer nesten ikke. I tillegg må vi kjøre til absolutt alt; butikk, skole, barnehage, trening osv. Ellers trives vi, men kunne tenkt oss å bo mer sentralt. Ikke minst synes barna det er frustrerende å ikke komme seg rundt på egenhånd når de vil. Anonymkode: 4fb1b...f02 Skal man bo på ett gammelt småbruk, så må man leve som de gjorde før i tiden. Man arbeiser og tar vare på dyra, barna hjelper til. Forutenom skole er alle med på å drive bruket. Sosiale aktiviteter er det lite av som bonde. Anonymkode: db7de...1a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Del Skrevet 7 timer siden Trøndere1 skrev (På 6.1.2025 den 21.48): Dette må du ikke finne på uten at du er utrolig sikker på hva du gjør. Det er utallige fallgruver her. Både økonomisk-sosialt og utallige andre faktorer som spiller inn. Dette er bare tull, man kan aldri bli sikker, og skal man analysere alt før man gjør noe blir man på stedet hvil hele livet! 😅 Ts: Jeg gjorde det! Mindre stress, mindre folk, men sinnsykt mye mer arbeid. Noe jeg liker, jeg ser kanskje tv 1-2 timer totalt i uka, ellers på kveldene er jeg inne og legger barn, før jeg går ut og jobber videre med babycall. Men man har disse småpausene som gjør at å nyte fem minutter liggende rett ut midt på jordet på sommeren, eller å stå ute med dyrene og se nordlys, eller hente ved å møte en mjauende katt ved døra som gleder seg til å være med inn blir mer enn nok glede sånn veid opp mot jobben 🥰 Og det er naboer som lever som før med uventa innom for en kaffe, det er virkelig en helt annen livsform! På de årene siden jeg flyttet hit husker jeg aller best den våkenatta jeg hadde med dyr som trengte tilsyn (etter veterinærtbesøk), samtidig som et helt nødvendig gjerde var ødelagt. Så jeg jobbet og jobbet og var totalt utslitt der jeg stod med vonde hender, brennesleblemmer på beina, så stod plutselig sola opp. Og den soloppgangen der, da jeg satte meg ned på bakken bare for å se, det gjorde hele natta verdt det 🥹 man poster på en helt annen måte, det er vanskelig å beskrive. Så om du er litt handy, tenker oftest positivt, er løsningsorientert og kjenner mindfullness av jord, dyr og planter, så er det som å leve i hobbyen sin. Og uansett så kan man drømme videre om ting, det er jo alltid noe å forbedre ☺️ Eneste jeg er lei meg over er tidspunktet, for jeg innser at jeg ofrer småbarnstiden med barna. Jeg har aldri tid til å finne på noe med de utenfor gården, de er med på jordet, med dyr, kjører traktor og snekrer, men f.eks. å dra på kino eller lekeland eller lignende er det vanskelig å finne rom for. Utvidet familie har tatt med barna på sånt, og det er litt trist at de ikke får noen minner om sånt med meg også. Men det er jo mye positivt de får til gjengjeld ved å bo sånn, trøster meg med det! Anonymkode: 7f087...334 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 37 minutter siden #14 Del Skrevet 37 minutter siden Vi gjorde det for åtte år siden. Veldig fornøyd med valget, og bygda vi hører til har en god del tilbud til barn og unge selv om det ikke er så stort sted. Fordelen er at vi har et nydelig sted, skog og badevann helt for oss selv, og en ro som man ikke finner i et byggefelt. Ulempene er definitivt kjøring. Vi begge har ca 30 min kjøring til jobb, og barna må hentes og bringes til aktiviteter, fordi ingenting er innenfor sykkelavstand. Nå gjør vi oss lite av å kjøre, så det plager oss ikke så veldig. Får derimot mild klaus av å være på besøk hos folk i bynære strøk, vertfall over flere dager. Folk overalt 😂 Anonymkode: 3549c...3a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå