Gå til innhold

Nabofamilie borte - hva bør jeg gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Åhhh herregud pass dine egne saker man kan fint søke skolebarn fri til ferie og du, om ungene ikke dukker opp på skole/bhg uten det er meld fra vil DE som har innsikt ta kontakt med familien. Ikke DU som er en nysgjerrig plagsom faen av en nabo

Anonymkode: 52d08...c54

Oida…sånne kommentarer du lirer ut av deg her er grunn god nok til å finne ut hvem du er via IP-adressen og utestenge deg, mener jeg. Makan til oppførsel! Håper ikke du har barn som du er rollemodell for.🫣

Endret av Thomasine
  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åhhh herregud pass dine egne saker man kan fint søke skolebarn fri til ferie og du, om ungene ikke dukker opp på skole/bhg uten det er meld fra vil DE som har innsikt ta kontakt med familien. Ikke DU som er en nysgjerrig plagsom faen av en nabo

Æh, rolig litt da! Tror du folk søker om skolefri for å holde seg inne hjemme?!? Og du - det er forskjell på å være nysgjerrig og bekymret ;) Er du klar over skjebnen til barn hvor naboen «aldri brydde seg»?? Hva er galt med å ha en tanke eller to på naboen? Vi brydde oss om naboen vår, men reagerte litt for sent. Han lå død i stua, og hadde lagt slik noen dager 😕 

Huff, holdninger fra sånne som deg er bare trist! 🤮

Anonymkode: e0b0a...a87

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om de har influensa?

Anonymkode: e7c83...579

Og hva om de ikke har det? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring på døre og spørr om det går bra. Herregud 

Anonymkode: 9e151...8ca

Enig! 

Jævlig liten sannsynlighet for at noe har skjedd hjemme kontra de er syke eller bortreist 

Jævlig kjedelig hvis de tar ditt råd og driter i andre…

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, man ringer ikke politiet når naboen har vært borte en uke eller to! 

Stikk innom hvis du er bekymret TS. 

INGEN setter pris på omtanke i form av et besøk av politiet! 

Anonymkode: 0b767...781

Du hadde satt pris på det hvis du var i fare ;) 

Men altså.. når vi har hatt sykdom her har det hendt vi ikke har vært ute av huset på en uke. 

Anonymkode: 5a769...f5a

Ikke normalt at INGEN i husstanden har vært utenfor en dør på en uke, eller ikke fått noe hjelp/besøk! 

Har jeg aldri gjort. Ikke alle som ønsker det forholdet til naboer. Og hadde stusset veldig om jeg fikk politiet på døra fordi naboen ikke har observert meg på en uke 😅 

En ting er hva en ønsker, men ting kan skje… Og det er forskjell på å ikke være sett på 1 uke kontra å være innelåst i en leilighet 1 uke hvor ingen har vært ut eller inn. Tror du forstår det innerst inne…. Det handler heller ikke om «ønsker» når det faktisk foreligger er reell bekymring…. «Folk er rare (eller dumme, eller litt mindre med??)»

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Mine naboer har ikke gjort det, for vi har ingen kontakt.

Jeg er inne i lang tid av gangen for er syk og usosial. Men har et lite nettverk og trenger ikke at naboer jeg ikke kjenner skal stalke meg.

Det er en ting å bry seg, men terrorisering å rette kikerten mot et hus fordi de skiller seg ut ved å være utenlandske, ufør, eller bare einstøinger. 

Anonymkode: e7c83...579

Det er en kald og kynisk måte å leve på, typisk Ola i Oslo. I bygd er det mer normalt å være på hils med naboen og bry seg. I andre land er det langt mer normalt

Anonymkode: ea6cc...e35

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du hadde satt pris på det hvis du var i fare ;) 

Ikke normalt at INGEN i husstanden har vært utenfor en dør på en uke, eller ikke fått noe hjelp/besøk! 

En ting er hva en ønsker, men ting kan skje… Og det er forskjell på å ikke være sett på 1 uke kontra å være innelåst i en leilighet 1 uke hvor ingen har vært ut eller inn. Tror du forstår det innerst inne…. Det handler heller ikke om «ønsker» når det faktisk foreligger er reell bekymring…. «Folk er rare (eller dumme, eller litt mindre med??)»

Vi har vært inne en uke ved sykdom jo. Man trenger ikke nødvendigvis hjelp eller får besøk ved sykdom. Hvorfor sitter ts og følger med på om disse forlater leiligheten? Hva er det som gjør henne så bekymret, at de er utenlandske? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi har vært inne en uke ved sykdom jo. Man trenger ikke nødvendigvis hjelp eller får besøk ved sykdom. Hvorfor sitter ts og følger med på om disse forlater leiligheten? Hva er det som gjør henne så bekymret, at de er utenlandske? 

Eller bare veldig unormalt for denne familien? Vi har vært syke i flere dager her nå, men vi går jo ut med søppel hver dag.. 

Lar du matavfall ligge inne en uke? 

Anonymkode: 6b9fb...605

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du kontaktinformasjonen deres på nett? Har lysene blitt slått av og på, eller stått på konstant? Siden du nevner snø, har det blitt mer og mer snø slik at det er sikkert at ingen har gått der? Har de bil? Sikker på at de ikke har reist bort? 

Hvis de er hjemme og er syke, kan jeg forstå at de ikke åpnet når du banket på. Hvis man ikke har ringeklokke kan det nok også være vanskelig å høre bankingen, om man f.eks. er i en annen etasje. Men er de hjemme er det jo rart at de ikke har vært ute med søppel, om de har en baby (tenker på bleier). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huff. Håper de er på ferie og har litt lys på for å skremme bort innbruddstyver.

Fint av deg å bry deg. Det hadde jeg selv satt pris på selv om jeg var ok

Anonymkode: ed93a...1d4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har en nabofamilie som jeg er litt bekymret for. De er fra et annet land og har to barn, en baby og et skolebarn. De er ganske isolert til vanlig, men nå er det uvanlig.

Nå har de ikke vært ute på minst en uke, og selv om det er lys i noen rom, er det ingen fotspor i snøen. Barnet skulle vært på skolen. Jeg har ikke kontaktinformasjon til dem og har spurt andre naboer, men ingen har sett noe. Er det noen som har erfaring med hva man bør gjøre i en slik situasjon? Selvfølgelig en mulighet for at de har ferie i hjemlandet, men trodde ikke skolebarn skulle tas ut fra skole?

Anonymkode: 7ec1c...24d

Det er flere muligheter for hvorfor de er vekke, og jo barn kan taes ut av skolen pga ferier.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts:

Enten ta med noe du har bakt selv, eller dropp det, ring på døren og spør om hvordan julen har vært. Eventuelt om alt går bra om du tørr dette, bare si du har sett lite av dem i det siste og at om de trenger hjelp. Hvis du oppfatter at noe er galt uten at du får beskjed om dette kan du informere politiet. Som sagt igjen, de dukker ikke opp i full uniform ut av de blå og mest sannsynlig en telefon først. Angående skole og barnehage vil disse snart etterlyse barna uansett, så du vil bare gjøre noen rett før noe blir .satt i gang her 

Endret av Hannabanna
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har prøvd å banke på, dørklokken deres er utkoblet (det var den også i sommer). 

Vet du at det er slike kommentarer som gjør det vanskelig å bry seg. Ingen ønsker å være en "plagsom faen" eller brysom. Dette er en reell bekymring, ikke bunnet i nysgjerrighet. 

Finner du ikke telefonnummer ved å søke på 1881?

Anonymkode: e8f51...356

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
godfisk skrev (8 timer siden):

Politiet ville da bare sjekket om dere trengte hjelp. Ville det ikke vært fint om de hadde sjekket, hvis dere faktisk trengte hjelp?

Da vi var lenge på sykehuset,stod det først en ambulanse i gården så de som var hjemme,kunne sett at vi var på vei til sykehuset.Det er bra at naboer følger med på hverandre,bare det ikke blir for mye.

Anonymkode: 29865...7a6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes du kan starte med å ringe på hos naboen selv for å sjekke om det går bra.

Jeg synes det er litt vel dramatisk å sende politiet på dør før man evt har sjekka litt selv.

Hadde jeg fått politiet på dør så hadde jeg faktisk skjemtes. Hadde følt at naboene Hadde snakket om meg, spekulert etc. Da er det bedre at naboene ringer på synes jeg.

Anonymkode: 0e342...204

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Synes du kan starte med å ringe på hos naboen selv for å sjekke om det går bra.

Jeg synes det er litt vel dramatisk å sende politiet på dør før man evt har sjekka litt selv.

Hadde jeg fått politiet på dør så hadde jeg faktisk skjemtes. Hadde følt at naboene Hadde snakket om meg, spekulert etc. Da er det bedre at naboene ringer på synes jeg.

Anonymkode: 0e342...204

Det står at hun har prøvd det da 

Anonymkode: bf5d7...235

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har en nabofamilie som jeg er litt bekymret for. De er fra et annet land og har to barn, en baby og et skolebarn. De er ganske isolert til vanlig, men nå er det uvanlig.

Nå har de ikke vært ute på minst en uke, og selv om det er lys i noen rom, er det ingen fotspor i snøen. Barnet skulle vært på skolen. Jeg har ikke kontaktinformasjon til dem og har spurt andre naboer, men ingen har sett noe. Er det noen som har erfaring med hva man bør gjøre i en slik situasjon? Selvfølgelig en mulighet for at de har ferie i hjemlandet, men trodde ikke skolebarn skulle tas ut fra skole?

De er på ferie mens prisene er lavere i skokeferien.

Barn kan tas ut av skolen uten problemer.

Hilsen, lærer som gjør det samme med egne barn for å spare på ferien.

(Lyset hos oss står også på mens vi er bortreist, men senker varmen for å spare strøm).

Anonymkode: 03b23...c8f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De kan selvfølgelig ha reist på ferie. Er de ortodokse? De feirer jul nå, så da kan de ha tatt barnet ut av skolen for å reise til hjem landet. Ellers bør dere jo sjekke opp når det er lys inne og ingen aktivitet på en uke. Kan dere (2 stk) ringe på døren? Eventuelt så må dere varsle politiet da, så de får reist dit å sjekket. Med alt som har skjedd den siste tiden så tenker jeg det er bedre å få det sjekket 👀

Anonymkode: 6b9fb...605

Ring på døren og hør om alt er i orden? "Tenkte dere kanskje var syke, og lurte på om dere trengte noe fra butikken?"

Det er ikke uvanlig at utenlandske familier bruker juleferien og litt attåt på besøk i hjemland. Hadde avventet en god stund til før jeg eventuelt foretok meg noe mer.

Anonymkode: 45613...3ae

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, og da hadde det allerede vært oppdaget om de ikke hadde gitt beskjed til skolen om  fravær.

Siden de ikke åpnet da du banket på vil jeg tro de har dratt på besøk til hjemlandet i forlengelsen av juleferien.

Fint å bry seg om naboene, men jeg hadde nok undersøkt nøye før jeg hadde kontaktet politiet. Veldig lite sannsynlig at det har foregått noe kriminelt, - ytterst sjelden at det skjer. 

Anonymkode: f1ed2...4f3

Hvorfor er det sånn at utenlandske må nødvendigvis reise på ferie i HJEMLANDET???? Kan de ikke bare reise på ferie (punktum)?? Ingen utenlandske som drar på ferie til andre land? Så lei av forutinntatte meninger. 

Anonymkode: 868e7...af4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da vi var lenge på sykehuset,stod det først en ambulanse i gården så de som var hjemme,kunne sett at vi var på vei til sykehuset.Det er bra at naboer følger med på hverandre,bare det ikke blir for mye.

Anonymkode: 29865...7a6

Ja, vi bor i et nabolag med både eldre og med folk fra andre områder i verden. Vi har hittil ikke blitt bekymret for noen av dem, men vi ville sett det om ungene slutter å være ute eller om de eldre slutter å slå på lys eller slutter å kjøre ut, og da ville vi nok sjekket det etter hvert. Hvis ingen svarer når vi prøver å ta kontakt, tror jeg at neste skritt hadde vært politiet

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Thomasine skrev (8 timer siden):

Oida…sånne kommentarer du lirer ut av deg her er grunn god nok til å finne ut hvem du er via IP-adressen og utestenge deg, mener jeg. Makan til oppførsel! Håper ikke du har barn som du er rollemodell for.🫣

Det står vel ingenting her som er grunn til utestengelse annet enn litt sterkt språk. Alle må få ytre seg, selv de som mener noe annet enn deg :)

Anonymkode: 07e44...d10

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...