Gå til innhold

Nabofamilie borte - hva bør jeg gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok snakk om å ta sorgene på forskudd. I bygda jeg bor i er det vanlig å banke på hos folk en ellers ser, men om en ikke har sett på en stund. Vi har et år med familiedrap bak oss, selvmord, ensomme som dør alene, ikke skrem folk fra å bry seg! 

Anonymkode: 43e06...dec

Jeg snakker om politiet, at en nabo skulle kontaktet politiet fordi en i nabolaget ikke hadde vært ute på en uke. Jeg er hjemme i dagevis ofte jeg, pga helsen. Er deltidsufør. Jeg har perioder med flere dager opp til en uke hvor jeg bare er hjemme, kan slappe av i koseklær, ikke orke å dusje så ofte, ikke sminke meg.. har behov for disse dagene, og da åpner jeg ikke når det ringer på. Familie og venner sier alltid fra før de kommer. Hadde en nabo begynt å bry seg med at jeg er hjemme så mange dager, og følge med på lysene som går på/av osv, da hadde jeg fått noja! Skikkelig creepy, er det!

Anonymkode: 6c7c7...6e3

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde blitt skikkelig redd om politiet ringte på helt ut av det blå, hadde fått hjertet i halsen og lurt på hva som kan ha skjedd med mine nærmeste..

Et øyeblikk med frykt når du ser hvem som ringer på, så hadde en person i telefonen eller i døra spurt deg om alt er greit, og du kunne bekreftet at du ikke trenger hjelp.

Er det verre enn at ingen tar kontakt med deg eller de du bor med om dere trenger hjelp?

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en nabofamilie som jeg er litt bekymret for. De er fra et annet land og har to barn, en baby og et skolebarn. De er ganske isolert til vanlig, men nå er det uvanlig.

Nå har de ikke vært ute på minst en uke, og selv om det er lys i noen rom, er det ingen fotspor i snøen. Barnet skulle vært på skolen. Jeg har ikke kontaktinformasjon til dem og har spurt andre naboer, men ingen har sett noe. Er det noen som har erfaring med hva man bør gjøre i en slik situasjon? Selvfølgelig en mulighet for at de har ferie i hjemlandet, men trodde ikke skolebarn skulle tas ut fra skole?

Anonymkode: 7ec1c...24d

Mange steder i landet er 6.januar (i dag) første skoledag og foreldre kan søke om fri og få det innvilger, så jeg ville ikke slått alarm ennå pga det.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig fint at du bryr deg. Jeg hadde satt pris på det om det var meg, selv om alt viser seg å være normalt. Bank gjerne på og hør om de trenger hjelp til noe (eller spør om du kan få låne sukker eller noe om du ikke tør å spørre om de trenger hjelp). Hvis ikke kan du ringe politiet, så kan de avgjøre om noe skal gjøres. Aldri slutt å bry deg så lenge det kommer av oppriktig omtanke ❤️

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Enig! Pass dine egne saken, ts! De kan være syke, de kan stå i noe vanskelig, de kan være slitne og bare behove å slappe av hjemme, det er tusen potensielle årsaker! Jeg hadde klikka om en nabo ringte politiet fordi jeg ikke hadde vært utenfor døren på en uke!

Du hadde klikket fordi en nabo var bekymret? Glad jeg ikke lever ett liv hvor jeg tar alt i verste mening. Du hadde heller ikke fått vite hvem som hadde sendt bekymringsmeldingen. Og det er ikke sikkert politiet hadde dukket opp på døra en gang, en telefonsamtale kunne vert nok. Og flere her har nevnt frykten for politiet, av egen erfaring informerer de veldig raskt hvorfor de kontakter deg (to ganger for avhør i forhold vold i nære relasjoner jeg var tett på). Det er som regel ikke politiet som informerer som dødsfall heller, tror en del her misoppfatter hva politiets jobb er.

Endret av Hannabanna
  • Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, man ringer ikke politiet når naboen har vært borte en uke eller to! 

Stikk innom hvis du er bekymret TS. 

INGEN setter pris på omtanke i form av et besøk av politiet! 

Anonymkode: 0b767...781

Sikker på det? Jeg er sikker på at det er flere som hadde satt pris på det, feks det barnet som døde fordi omsorgspersonen hadde dødd, og ingen sjekket til de før det var for sent..

Anonymkode: f37d9...2bb

• Liker 6
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bak noe godt, ring på og si at du gjerne vil gi de litt gode boller eller hva du nå har bakt til nyttår, og ønsk dem et riktig godt nytt år, og spør hvordan jula har vært

Da får du:

- opprettet kontakt med dem på en hyggelig måte

- sjekket ut forholdene 

- kanskje nye venner 

Anonymkode: 9371a...340

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sikker på det? Jeg er sikker på at det er flere som hadde satt pris på det, feks det barnet som døde fordi omsorgspersonen hadde dødd, og ingen sjekket til de før det var for sent..

Anonymkode: f37d9...2bb

Men skolebarn klarer å gå bort til en nabo hvis det skulle skje.

Anonymkode: 5bbb1...42b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. hadde ringt på. Åpner de så sier du det som det er. At du ble bekymret.
2. åpner de ikke eller du fortsatt har en dårlig følelse så melder du bekymring til politiet.

De kan være på reise til hjemlandet eller i Norge hos venner/familie. Men dette vil polititet isåfall finne ut av dersom de også er bekymret. 

Anonymkode: 52760...dda

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gang fått en nabo på døre fordi det ikke var noen fotspor i snøen. I fjor fikk fikk jeg et par sms fordi de så bilen min ble mer og mer nedsnødd. Satte pris på omtanken. 

Anonymkode: 89efa...6a4

• Liker 10
  • Hjerte 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg snakker om politiet, at en nabo skulle kontaktet politiet fordi en i nabolaget ikke hadde vært ute på en uke. Jeg er hjemme i dagevis ofte jeg, pga helsen. Er deltidsufør. Jeg har perioder med flere dager opp til en uke hvor jeg bare er hjemme, kan slappe av i koseklær, ikke orke å dusje så ofte, ikke sminke meg.. har behov for disse dagene, og da åpner jeg ikke når det ringer på. Familie og venner sier alltid fra før de kommer. Hadde en nabo begynt å bry seg med at jeg er hjemme så mange dager, og følge med på lysene som går på/av osv, da hadde jeg fått noja! Skikkelig creepy, er det!

Jeg hadde ikke reagert om lysene dine var på og av, jeg hadde som din nabo reagert om det ikke var noe tegn til liv på lenge. 

Anonymkode: 43e06...dec

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen melder bekymring dersom barna ikke dukker opp. På skolen jeg jobber ringer vi allerede1 dag dersom det ikke er gitt beskjed. Fint at du bryr deg ❤️

Anonymkode: fb7ff...442

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brydd meg en gang og da fant politiet henne død. Jeg kjente henne ikke, men gikk forbi så ofte at jeg ble bekymret når ting ikke var som det pleide.

Anonymkode: 92943...fc5

• Liker 6
  • Hjerte 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åhhh herregud pass dine egne saker man kan fint søke skolebarn fri til ferie og du, om ungene ikke dukker opp på skole/bhg uten det er meld fra vil DE som har innsikt ta kontakt med familien. Ikke DU som er en nysgjerrig plagsom faen av en nabo

Anonymkode: 52d08...c54

Det finnes flere tilfeller av dette enn du aner: 

https://www.nrk.no/stor-oslo/michael-la-dod-i-ni-ar_-_-dette-er-utrolig-trist-1.15443212 

Kanskje en «nysgjerrig plagsom faen av en nabo» hadde hindret i at han hadde ligget så lenge alene og råtnet etter sin død. Ikke savnet av noen… 

Fy fader, hva slags menneske er du? 

Anonymkode: c2fc9...44d

• Liker 13
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes flere tilfeller av dette enn du aner: 

https://www.nrk.no/stor-oslo/michael-la-dod-i-ni-ar_-_-dette-er-utrolig-trist-1.15443212 

Kanskje en «nysgjerrig plagsom faen av en nabo» hadde hindret i at han hadde ligget så lenge alene og råtnet etter sin død. Ikke savnet av noen… 

Fy fader, hva slags menneske er du? 

Anonymkode: c2fc9...44d

Pleier du ringe politiet om du ikke har sett naboene dine på en uke? 

Litt forskjellig fra det du linker til...

Anonymkode: 5a769...f5a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad ingen nabo sendte politiet etter oss da vi var på sykehuset noen uker !

Anonymkode: 29865...7a6

Så dersom du faktisk lå inne hjemme og trengte hjelp, uten evne til å si i fra- hadde det da vært bra? Mine naboer hadde nok sendt en melding og lurt på om alt var bra med meg. Da kunne jeg bare sagt at jeg ikke var hjemme for tiden. 

Forøvrig pleier jeg å nevne for dem at jeg reiser bort, og om de vil se om huset mitt, at det ikke er unormal aktivitet og om lysene i vinduet står på (om vinteren), kjedelig med sprengte vannrør i kulda.. 

Jeg tror det handler veldig om hvor i landet man bor. Å være gode naboer å reagere på noe unormalt er veldig bra! Ts har forsøkt å ringe på uten hell, uten telefon nr til vedkommende ville jeg kontaktet politi. De kan finne ut om alt er bra, om de evt er bortreist. Politet kommer ikke å tar deg fordi naboen ringer å er bekymret, de undersøker kun om bekymringen er reell. 

Anonymkode: ea6cc...e35

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Skolen melder bekymring dersom barna ikke dukker opp. På skolen jeg jobber ringer vi allerede1 dag dersom det ikke er gitt beskjed. Fint at du bryr deg ❤️

Anonymkode: fb7ff...442

Ja, og da hadde det allerede vært oppdaget om de ikke hadde gitt beskjed til skolen om  fravær.

Siden de ikke åpnet da du banket på vil jeg tro de har dratt på besøk til hjemlandet i forlengelsen av juleferien.

Fint å bry seg om naboene, men jeg hadde nok undersøkt nøye før jeg hadde kontaktet politiet. Veldig lite sannsynlig at det har foregått noe kriminelt, - ytterst sjelden at det skjer. 

Anonymkode: f1ed2...4f3

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det skolebarn der og de ikke har møtt på skolen uten å gi beskjed, er de allerede etterlyst om skolen har gjort jobben sin.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har en nabofamilie som jeg er litt bekymret for. De er fra et annet land og har to barn, en baby og et skolebarn. De er ganske isolert til vanlig, men nå er det uvanlig.

Nå har de ikke vært ute på minst en uke, og selv om det er lys i noen rom, er det ingen fotspor i snøen. Barnet skulle vært på skolen. Jeg har ikke kontaktinformasjon til dem og har spurt andre naboer, men ingen har sett noe. Er det noen som har erfaring med hva man bør gjøre i en slik situasjon? Selvfølgelig en mulighet for at de har ferie i hjemlandet, men trodde ikke skolebarn skulle tas ut fra skole?

Anonymkode: 7ec1c...24d

Så de  har vært borte i juleferien som er et logisk tidspunkt å reise på ferie og du synes det er rart? 

Anonymkode: 5d923...949

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Så dersom du faktisk lå inne hjemme og trengte hjelp, uten evne til å si i fra- hadde det da vært bra? Mine naboer hadde nok sendt en melding og lurt på om alt var bra med meg. Da kunne jeg bare sagt at jeg ikke var hjemme for tiden. 

Forøvrig pleier jeg å nevne for dem at jeg reiser bort, og om de vil se om huset mitt, at det ikke er unormal aktivitet og om lysene i vinduet står på (om vinteren), kjedelig med sprengte vannrør i kulda.. 

Jeg tror det handler veldig om hvor i landet man bor. Å være gode naboer å reagere på noe unormalt er veldig bra! Ts har forsøkt å ringe på uten hell, uten telefon nr til vedkommende ville jeg kontaktet politi. De kan finne ut om alt er bra, om de evt er bortreist. Politet kommer ikke å tar deg fordi naboen ringer å er bekymret, de undersøker kun om bekymringen er reell. 

Anonymkode: ea6cc...e35

Mine naboer har ikke gjort det, for vi har ingen kontakt.

Jeg er inne i lang tid av gangen for er syk og usosial. Men har et lite nettverk og trenger ikke at naboer jeg ikke kjenner skal stalke meg.

Det er en ting å bry seg, men terrorisering å rette kikerten mot et hus fordi de skiller seg ut ved å være utenlandske, ufør, eller bare einstøinger. 

Anonymkode: e7c83...579

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...