AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:14 #1 Del Skrevet mandag kl 19:14 Hei! Jeg skriver dette som et helt genuint spørsmål, og håper at folk kan svare litt seriøst, og gjerne begrunne sine meninger bak det de sier - fordi jeg genuint forsøker å forstå folks synspunkter. Jeg har et inntrykk av at folk flest mener noe annet enn meg, og jeg er helt klar over at jeg trolig møter motstand her, men håper folk kan holde seg noenlunde rasjonelle så jeg kan forstå bedre. Jeg personlig synes det er skremmende at slike gjenger selvutnevner seg selv til å ha "rett" til å gå til angrep på pedofile. Jeg er utrolig klar over at p*dofili er et alvorlig problem, og så mye som disse menneskene burde bli straffet, har jeg vanskelig for å akseptere at denne straffen skal komme i form av fysisk vold og skremsel fra sivile. Samtidig forstår jeg at politiet selv er alt for dårlig til å ta tak i slike saker, så jeg skjønner jo hvorfor situasjonen er "vanskelig". Disse p*do-jegerne går (så vidt jeg har skjønt) ut mot de som de har beviser for at er p*dofile, men da sliter jeg med å forstå hvorfor ikke dette videresendes til politiet, slik at de heller kan få en slik straff som er utarbeidet av det norske demokrati, som for eksempel fengsel og bøter. En kan heller aldri være sikker på om en pedofil er det ved sine fulle fem, eller om det er en med en alvorlig psykisk utviklingshemning som den ikke selv kan noe for (mener IKKE å forsvare pedofili her, uansett altså. men bare sette perspektiv på at en aldri helt kan vite hvem de er opp mot). Som jeg har sagt, har inntrykk av at mange har et helt annet syn enn meg på dette, og vil gjerne høre argumenter. Føler at når jeg ser noen skrive om det i sosiale medier er det som regel mest "de fortjener det"- type kommentarer. Til slutt beklager jeg dersom noe virker "skarpt" formulert, ønsker helt genuint å høre andres syn, og har forsøkt å formidle mitt. K22 Anonymkode: 7db93...c00 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:21 #2 Del Skrevet mandag kl 19:21 Er enig i at det er galt at folk påtar seg retten til å straffe andre ved å skade dem, akkurat som jeg er i mot dødsstraff hvor man påtar seg retten til å avslutte et annet menneskes liv. Men jeg føler egentlig ingen sympati overfor ofrene (de pedofile). Anonymkode: 3fb3d...727 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffelhunden Skrevet mandag kl 19:21 #3 Del Skrevet mandag kl 19:21 Borgervern er ikke greit. Tenk om vi skulle begynt med det for andre ting også? Jeg tror de som driver med dette først og fremst er ute etter en unnskyldning for å være voldelige. 29 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:21 #4 Del Skrevet mandag kl 19:21 Synes ikke noe om det. Begynner vi å godta "borgervern" basert på eventuelle rykter blir det kaos. Vi har en dømmende makt her i landet og det er for en grunn. Tanken er nok helt sikkert god (håper jeg), men det kan ende fatalt. Vi har jo alt eksempler på ungdom som er ute etter bråk har skjult seg nettopp bak å være i en slik gruppe. Anonymkode: 6b749...80a 10 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:27 #5 Del Skrevet mandag kl 19:27 Jeg tror dessverre det kan være vanskelig å holde en gjeng samlet om å bare ta de man er 100 prosent sikker på zå er vel prinsipielt imot slike metoder. Når det er sagt så har jeg ingen sympati med med pedofile som begår overgrep. Heller ikke personer som voldtar generelt. Når de blir angrepet i film, blir jeg bare glad, så sorry mac. Jeg gidder ikke kjempe deres sak. Når slemme mennesker dør, bryr jeg meg katta. Anonymkode: d4ef6...e26 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:30 #6 Del Skrevet mandag kl 19:30 Så tregt og svakt som rettssystemet er, har jeg ikke noe i mot det så lenge de gjør en grundig jobb og går etter de som er aktive. De fortjener å bli hengt ut med ansikt (og om de får bank, så griner jeg ikke over det) Anonymkode: 848c4...e8c 13 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nådeløs Skrevet mandag kl 19:32 #7 Del Skrevet mandag kl 19:32 Jeg har mine tanker og meninger om mennesker som begår overgrep mot barn. Det er rett og slett så jævlig at jeg klarer ikke helt å beskrive det med ord. Om jeg føler hat mot menneskene som gjør det, er vanskelig å definere, spesielt med tanke på at disse menneskene selv som oftest ble utsatt for overgrep som barn. Jeg vil ikke si at pedofili er en sykdom, men at det er noe som krever behandling nettopp for å unngå overgrep. Å kalle det en seksuell legning blir også feil, da disse menneskene fint kan ha seksuelt samvær med voksne mennesker uten vansker (kanskje ikke alle). Handlingene i seg selv er syke og uriktige. Og jeg tenker også om de som tar "loven i egne hender" og som leker moralens voktere og bruker vold, ikke er særlig stort bedre. De ønsker å få utløp for sitt hat og sin frustrasjon, og dette hatet er ikke nødvendigvis over handlingene som barneovergriperen har utøvd, men bare et generelt sinne som de trenger å "slå ut" på noen. Det er ikke riktig. Disse menneskene har ingen respekt i mine øyne, ingen beundring, de gjør ikke en god jobb. De er fæle mennesker, de også. Den største straffen du kan gi noen som har gjort nye grusomt du ikke tolerer, er å ignorere. Hadde jeg fått vite at min nabo var en pedofil og dømt overgriper, eller dømt for voldtekt eller hva det nå enn er... Jeg hadde bare holdt avstand. Jeg hadde ikke gjort noe mer. Det hadde ikke "tjent" meg å si stygge ting eller kaste egg på vinduene, eller å dyttet vedkommende ned trappa. Det hadde ikke gitt meg noen tilfredsstillelse. Ikke noen rettferdighet for ofrene. Ingenting. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nådeløs Skrevet mandag kl 19:36 #8 Del Skrevet mandag kl 19:36 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så tregt og svakt som rettssystemet er, har jeg ikke noe i mot det så lenge de gjør en grundig jobb og går etter de som er aktive. De fortjener å bli hengt ut med ansikt (og om de får bank, så griner jeg ikke over det) Anonymkode: 848c4...e8c Hva med familien deres? La oss si at du er gift med en mann. La oss si at han ble dømt for overgrep mot barn. Dere har barn sammen. Hadde du syntes at det var så gøy, da? Korttenkt uttalelse der man kun tenker på sitt eget hat fremfor mennesker rundt vedkommende som også får lide under det vedkommende har gjort, selv om de ikke har noe med det å gjøre. Og hva med ofrene? Tror du de syns det er gøy at overgriperen deres blir hengt ut? 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:37 #9 Del Skrevet mandag kl 19:37 Idioter med for mye fritid. Anonymkode: 1626e...ca1 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:38 #10 Del Skrevet mandag kl 19:38 Nådeløs skrev (1 minutt siden): Hva med familien deres? La oss si at du er gift med en mann. La oss si at han ble dømt for overgrep mot barn. Dere har barn sammen. Hadde du syntes at det var så gøy, da? Korttenkt uttalelse der man kun tenker på sitt eget hat fremfor mennesker rundt vedkommende som også får lide under det vedkommende har gjort, selv om de ikke har noe med det å gjøre. Og hva med ofrene? Tror du de syns det er gøy at overgriperen deres blir hengt ut? Hvorfor skal man bruke all sin tid til å tenke på overgriperen? Hans familie? Hva vet du om hva ofrene tenker? Jeg vet at ofre ofte tenker på hevn. Anonymkode: d4ef6...e26 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:42 #11 Del Skrevet mandag kl 19:42 Er redd for hvor aggressive og impulsive ungdommer er. Og hvor uforsiktige også. Og hva som er begrunnelsen til at de gjør det, om de bryr seg eller bare søker utløp for vold. Samtidig gjøres det sjokkerende lite av staten, for å beskytte barn mot pedofile. Og generelt når det kommer til overgrep, løfter de så vist en finger. Så forstår årsaken til at det oppstår. Håper også det virker skremmende for pedoer å tørre å oppsøke barn, når de kan bli tatt av barn. Men håper begge gruppene roer seg å barn sluttet å banke og pedoer slutter å være pedo. Anonymkode: d5531...113 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:42 #12 Del Skrevet mandag kl 19:42 Nådeløs skrev (6 minutter siden): Hva med familien deres? La oss si at du er gift med en mann. La oss si at han ble dømt for overgrep mot barn. Dere har barn sammen. Hadde du syntes at det var så gøy, da? Korttenkt uttalelse der man kun tenker på sitt eget hat fremfor mennesker rundt vedkommende som også får lide under det vedkommende har gjort, selv om de ikke har noe med det å gjøre. Og hva med ofrene? Tror du de syns det er gøy at overgriperen deres blir hengt ut? Noen ganger er familien ofre. Anonymkode: d5531...113 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:43 #13 Del Skrevet mandag kl 19:43 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Noen ganger er familien ofre. Anonymkode: d5531...113 Oldefaren min var pedo og insest. Han er død og jeg hater han. Anonymkode: d5531...113 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:45 #14 Del Skrevet mandag kl 19:45 I mine øyne så tyder det på manglene intelligens og svært primitiv tankegang om man synes borgervern er greit, noe de også bekrefter når de åpner munnen, slike folk vil jeg aldri finne på å respektere Anonymkode: 572ac...19e 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milea8 Skrevet mandag kl 20:01 #15 Del Skrevet mandag kl 20:01 Å ta loven i egne hender er ikke noe jeg støtter, men jeg skjønner på en måte hvorfor de gjør som de gjør. Aldri greit med vold, selv om jeg syntes de fortjener det. Så lenge de blir konfrontert på en saklig måte, med bilde og evt. navn så bryr det meg så lite. Det er så fortjent. Men når det er sagt så er straffene for pedofili så skremmende lave, så jeg kan skjønne at noen ”tar” på seg oppdraget som en ”jeger”. Så lenge de ikke utøver noe vold- så tenker jeg det er helt greit å filme, og legge ut med fult bilde hvem disse pedoene er! De får ingen, overhode ingen sympati fra meg, sykdom eller ei! Straffen er alt for dårlig i forhold til hvor mye dette ødelegger for barn som blir utsatt for dette. (Ja, jeg vet akkurat hva jeg snakker om) jævelen som gjorde dette mot 12 år gamle meg fikk 1 mnd fengsel, og var deretter fri. 🤮 4 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:01 #16 Del Skrevet mandag kl 20:01 Jeg har aldri banket eller skremt noen som helst, men skal innrømme at jeg en gang i tida skaffet tilveie "bevis" på at en lokal menn her peiler seg inn på unge gutter. En bekjent av meg fikk tildelt en noe spesiell rolle ved en eldre manns potensielle død, som den som skulle låse seg inn i smug og ta med seg og brenne en rekke vhs-kassetter som lå skjult under gulvsplankene på den eldre mannens bod. Hun sa ja til oppdraget, brydde seg tilsynelatende lite om hva disse kassettene inneholdt og var dum nok til å snakke om det på bygda. Jeg lurte veldig på hva jeg skulle gjøre med det siden jeg jo ikke visste hva det var, men mistenkte overgrepsmateriale pga et par rykter jeg hørte som ungdom. Jeg ringte politiet og fortalte om mistankene mine, men ble bare ledd av. Da jeg så overhørte mine barns venner snakke om tilbudene de hadde fått av samme mann, fikk jeg nok. Dette var i internettchattenes spede begynnelse og folk var fortsatt ikke spesielt opptatt av anonymitet og nettvett. Så heller ikke denne mannen, så det tok meg null tid å finne ham på en lokal chatteside og enda kortere tid (rundt 15 minutter) å sitte der med et godt betalt tilbud til "cuteboy-blond14" med oppmøtested og -tid og beskrivelse av mannen han (jeg) skulle møte. Jeg møtte opp, filmet mannen på avstand og tok med skjermbilder og video til politiet, sammen med en beskrivelse av hvor de kunne finne en større mengde vhs-kassetter med sensitivt innhold. Bonusen var tre andre menn som også tok kontakt med 14 år gamle Markus på dette korte kvarteret. Det skjedde aldri noe med denne eldre mannen. Ryktene ville ha det til at han fortsatte i samme tralten i rundt 20 år til før han døde og sikkert fikk gulvet sitt sanert av en eller annen idiot. Skulle ofte ønske jeg hadde brukt vold og trusler, men det hadde jo ikke hjulpet. Jeg hadde blitt siktet og dømt, han ville fortsatt gått fri. Anonymkode: 19255...44c 3 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet mandag kl 20:01 #17 Del Skrevet mandag kl 20:01 Mitt syn på dette er at jeg synes det er utrolig lite selvtekt, og at jeg har forståelse for det som finnes. Folk er generelt så utrolig lovlydige her i landet og stoler på at politiet og rettsvesen griper tak i slikt, men vi vet jo hvor dårlig det fungerer. Det er mest fritt frem for overgripere. Jeg skjønner derfor at det skapes slike grupper. At frustrasjonen blir stor nok til det. Samfunnets fordømmelse og reaksjoner er egentlig det sterkeste virkemiddel vi har mot slikt, og det er hva slike frykter mest. Å bli avslørt og hengt ut. At det er ulovlig betyr egentlig at vi verner overgripere, ikke ofrene. Jeg er ikke med på noe slikt selv, men jeg synes de som jakter på pedofile og overgripere gjør em samfunnstjeneste. Det er lettere og lettere for avvikere å finne hverandre nå, og normalisere sine tenninger og overgrep seg mellom, så jeg synes det er litt naturlig at de samme mulighetene brukes til å avsløre dem og reagere på det også. Deres handlinger gir så inngripende og ødeleggende konsekvenser for så mange at det ikke er rart at sinne og frustrasjon fører til mothandlinger. Jeg forstår dem og heier på dem. Jeg støtter imidlertid ikke vold. Å avsløre pedofile holder i massevis. Det er hva slike frykter mest, med rette. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:10 #18 Del Skrevet mandag kl 20:10 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har aldri banket eller skremt noen som helst, men skal innrømme at jeg en gang i tida skaffet tilveie "bevis" på at en lokal menn her peiler seg inn på unge gutter. En bekjent av meg fikk tildelt en noe spesiell rolle ved en eldre manns potensielle død, som den som skulle låse seg inn i smug og ta med seg og brenne en rekke vhs-kassetter som lå skjult under gulvsplankene på den eldre mannens bod. Hun sa ja til oppdraget, brydde seg tilsynelatende lite om hva disse kassettene inneholdt og var dum nok til å snakke om det på bygda. Jeg lurte veldig på hva jeg skulle gjøre med det siden jeg jo ikke visste hva det var, men mistenkte overgrepsmateriale pga et par rykter jeg hørte som ungdom. Jeg ringte politiet og fortalte om mistankene mine, men ble bare ledd av. Da jeg så overhørte mine barns venner snakke om tilbudene de hadde fått av samme mann, fikk jeg nok. Dette var i internettchattenes spede begynnelse og folk var fortsatt ikke spesielt opptatt av anonymitet og nettvett. Så heller ikke denne mannen, så det tok meg null tid å finne ham på en lokal chatteside og enda kortere tid (rundt 15 minutter) å sitte der med et godt betalt tilbud til "cuteboy-blond14" med oppmøtested og -tid og beskrivelse av mannen han (jeg) skulle møte. Jeg møtte opp, filmet mannen på avstand og tok med skjermbilder og video til politiet, sammen med en beskrivelse av hvor de kunne finne en større mengde vhs-kassetter med sensitivt innhold. Bonusen var tre andre menn som også tok kontakt med 14 år gamle Markus på dette korte kvarteret. Det skjedde aldri noe med denne eldre mannen. Ryktene ville ha det til at han fortsatte i samme tralten i rundt 20 år til før han døde og sikkert fikk gulvet sitt sanert av en eller annen idiot. Skulle ofte ønske jeg hadde brukt vold og trusler, men det hadde jo ikke hjulpet. Jeg hadde blitt siktet og dømt, han ville fortsatt gått fri. Anonymkode: 19255...44c Ser jeg var uklar. Jeg tok altså ikke kontakt med denne mannen på nett, men sørget for at denne falske profilen min befant seg i samme chatrom som ham med et alias som fortalte både om alder, kjønn og at han var blond noe også guttene som fortalte meg om mannens slibrige tilbud var. Jeg bare skrev et par offentlige kommentarer om lekser og håpløse foreldre som nektet meg ny jakke og dermed tok han (og tre andre menn) kontakt med tilbud. Fem minutters privat chat og jeg hadde tid, sted og sum. Anonymkode: 19255...44c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nådeløs Skrevet mandag kl 20:42 #19 Del Skrevet mandag kl 20:42 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal man bruke all sin tid til å tenke på overgriperen? Hans familie? Hva vet du om hva ofrene tenker? Jeg vet at ofre ofte tenker på hevn. Anonymkode: d4ef6...e26 Men du skal ikke tenke på vegne av ofrene. De skal du la være i fred. Akkurat som du skal la familien til en overgriper være i fred. Tror du de syns det er fint når noen de er svært glad i, plutselig blir eksponert som et forferdelig menneske? Overhodet ikke. Det er et traume i seg selv. AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Noen ganger er familien ofre. Anonymkode: d5531...113 Poenget i innlegget mitt gikk tydeligvis rett forbi deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nådeløs Skrevet mandag kl 20:44 #20 Del Skrevet mandag kl 20:44 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Oldefaren min var pedo og insest. Han er død og jeg hater han. Anonymkode: d5531...113 Det er forståelig. Hvordan hadde du følt det om hans ansikt var over alt på sosiale medier, og mennesker hvisket om deg? At du var oldebarnet til en pedofil? At din identitet, ber at du var det? For det er sånn vi mennesker fungerer. Det er sånn små bygder er. Byer. Så trangsynte. Og du hadde garantert opplevd stigma og å blitt sett ned på fordi du var i slekt med en pedofil. Dessverre. Og her sitter samme folka og sier at den pedofile skal eksponeres. Slik at de også kan dømme menneskene rundt den pedofile. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå