AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:34 #1 Del Skrevet mandag kl 18:34 Har du funnet ut hva som "feiler" deg? Jeg har lavt stoffskifte, men i tillegg siste året har jeg fått stive fingerledd, vond hæl, tørrere hud som klør og klør ( spes på leggene) Føler jeg har blitt ti år eldre på et år...kan vel ikke bare skylde på overgangsalder? Jeg verken drikker eller røyker. Kunne nok spist sunnere. Hvordan kom du deg ovenpå igjen? Blir glad for råd. Anonymkode: 9d081...900 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:41 #2 Del Skrevet mandag kl 18:41 Jeg har fått vonde hæler og veldig stiv muskulatur i leggene pga oa. Jeg tøyer og tøyer og det er like stivt neste morgen. Virker litt håpløst. Har mange andre ting også, noe relatert til oa og noe relatert til andre ting. Ja, jeg har tørr hud også Anonymkode: 220ff...20d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:49 #3 Del Skrevet mandag kl 18:49 Jeg synes det du beskriver kan forklares med overgangsalder, ja. Anonymkode: 94398...d34 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:54 #4 Del Skrevet mandag kl 18:54 Helt klart overgangsalder. Har du forsøkt hormonbehandling? Anonymkode: c0d32...f76 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:03 #5 Del Skrevet tirsdag kl 13:03 Samme her. 52. Anonymkode: ac92e...5b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:14 #6 Del Skrevet tirsdag kl 13:14 Vondter hver dag, enten her.. eller der.. det verker i hele kroppen- noen dager mer enn andre. Har fibromyalgi i bånn. I tillegg overgangsalder med hetetokter, kløe, ekstrem tørre legger som du beskriver…. Får dårlig samvittighet når jeg klager hjemme😅 Anonymkode: 1a111...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:33 #7 Del Skrevet i går, 10:33 Jepp. Men det funker med bedre livvstil, spesielt å kutte sukker. Anonymkode: 70bcd...180 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:47 #8 Del Skrevet i går, 10:47 Jeg har sju ulike autoimmune sykdommer i tillegg til overgangsalderen, så hva som er hva vet jeg ikke. Jeg forsøker å holde meg aktiv og trener regelmessig, i tillegg hjelper det hvis jeg klarer å drikke nok, redusere karbohydrater og sove nok. Jeg røyker eller drikker ikke og bruker hrt. k51 Anonymkode: adc55...69b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:49 #9 Del Skrevet i går, 10:49 Jeg har det som deg, og legen er ikke særlig imøtekommende på utredning. Jeg får behandling (østrogen) på grunn av hjernetåke av overgangsalderen, er medisinert mot lavt stoffskifte og har smertestillende å ta etter behov, men hva som gir ondtene vet jeg ikke. Har lest en plass at det tar mange år med revmatisme før det er synlige forandringer i ledd og en får utslag på blodprøver....så det er vel like før nå. 😝 (Skal mase om utredning under neste legetime) Prøver å holde meg aktiv og går jevnlig til fysioterapi. k48 Anonymkode: f88df...0d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet i går, 10:51 #10 Del Skrevet i går, 10:51 Jeg har vondter etter alle snøen mann36 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:57 #11 Del Skrevet i går, 10:57 Hva er voksen dame? Jeg er 41. Siste 2 årene har jeg fått artritt, plantar fasciit, sprukne hæler (og tørr hud ja generelt, både i underlivet og overalt ellers.) Ellers greit. Har fedme da, så det finnes forbedringspotensial. Men, ja kroppen blir jo slitt, ikke alt som fornyer seg. Anonymkode: 7e873...20c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #12 Del Skrevet 20 timer siden Hei, kjære deg ❤️ Jeg skjønner godt at du føler deg frustrert og litt rådvill. Det er ikke noe gøy å kjenne på en kropp som ikke spiller helt på lag. Når jeg leser det du skriver, så tenker jeg at noen av symptomene dine – spesielt de stive leddene, vond hæl og den tørre, kløende huden – kan henge sammen med lavt nivå av D-vitamin. D-vitamin spiller nemlig en viktig rolle i kroppen vår. Det hjelper ikke bare med å bygge og opprettholde sterke knokler, men det påvirker også immunsystemet og musklene våre. Når D-vitamin er for lavt, kan det gi diffuse plager som stivhet i ledd, muskelsmerter og tørr hud. Hælplager kan faktisk også være et tegn. Mange av oss i Norge har lavt D-vitamin, særlig i vinterhalvåret, siden vi ikke får nok sollys på huden. Hvis du ikke allerede har sjekket D-vitaminverdiene dine hos legen, kan det være lurt å gjøre det. Det er en enkel blodprøve som kan gi en pekepinn. Om nivåene dine er lave, kan tilskudd hjelpe kroppen din med å finne balansen igjen. I mellomtiden kan du prøve å få inn litt mer D-vitamin i kostholdet. Fet fisk som laks og makrell, samt eggeplommer og berikede produkter som melk, kan være fine kilder. Men for mange av oss er det nødvendig med tilskudd, spesielt gjennom vinteren. Jeg håper dette kan gi deg en liten pekepinn og litt håp. Husk at du ikke er alene, og det er fullt mulig å få det bedre igjen. Du gjør allerede en god jobb ved å være bevisst på hva som skjer i kroppen din. Ønsker deg masse god bedring og styrke på veien videre 💕 Klem fra meg! Anonymkode: 3a42d...745 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #13 Del Skrevet 18 timer siden Ja, har smerter rundtom i kroppen. Relaterer det til overgangsalder, samt stor stressbelastning over altfor lang tid. Har muskelknuter i nakke/skuldre som kommer tilbake og må løses opp. Men verst fra knærne og ned, legger/ankler og smerter oppå føttene. Har prøvd hrt, tåler ikke. På et tidspunkt klarte jeg nesten ikke gå, og jeg som alltid har gått tur. Smerter som nålestikk i hoftene, utmattelsen og den hels hjernetåka .uff..det har vært ei trasig tid. Har ingen vitamin mangler, men tar litt ekstra d-vit, magnesium og vit b kompleks folat B12. Huden er ikke særlig tørr, men øynene er. Drypper og tar omega 3. Har ingenting revmatisk, vært utredet. Jeg som trodde overgangsalder kun var hetetokter, kunne ikke tatt mer feil. Vet litt mer nå, dette er fryktelig slitsomt. Jeg er ikke overvektig, så vonde knær kommer ikke av vekta iallefall. K51 Anonymkode: 902bd...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #14 Del Skrevet 18 timer siden Sliter med det samme- vonde ledd, spes i tær/finge, men og knær og hofter. Noen dager er det sånn at det er vondt å gå, og jeg har jevnlig problemer med å åpne f.eks. en kork eller lokket på termokopp. Legen sier at det ikke er noe å gjøre da det er preimenopause/menopause. Er for øvrig 44. Anonymkode: e0f9d...2c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #15 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Sliter med det samme- vonde ledd, spes i tær/finge, men og knær og hofter. Noen dager er det sånn at det er vondt å gå, og jeg har jevnlig problemer med å åpne f.eks. en kork eller lokket på termokopp. Legen sier at det ikke er noe å gjøre da det er preimenopause/menopause. Er for øvrig 44. Anonymkode: e0f9d...2c5 Burde vært sjekka for psoriasis artritt? Kan få det i voksen alder. Anonymkode: 9d081...900 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #16 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva er voksen dame? Jeg er 41. Siste 2 årene har jeg fått artritt, plantar fasciit, sprukne hæler (og tørr hud ja generelt, både i underlivet og overalt ellers.) Ellers greit. Har fedme da, så det finnes forbedringspotensial. Men, ja kroppen blir jo slitt, ikke alt som fornyer seg. Anonymkode: 7e873...20c Da er du voksen dame Plantar fascitt kan forveksles med psoriasis artitt, mtp hælsmerter...fedme jeg også Anonymkode: 9d081...900 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #17 Del Skrevet 18 timer siden Jeg er 40 har mye rart, med i fedmegjengen jeg og. Plantar fasiitt, fibromyalgi og migrene, allergi, hypermobile ledd som mest sannsynlig er grunnen til at jeg har mye vondt, er iallfall den teorien jeg lener mot nå for tiden. Den fibroen er jeg litt skeptisk til, jeg tror jeg har noe annet i bunn men så lenge blodprøvene ikke viser noe mer så er det lite å gjøre. Så har jeg fått tørre øyne siste året og leggene mine har vært tørre de siste 10 årene, må smøre de inne jevnlig og det er jeg ikke alltid like flink til. Generelt så har jeg utrolig mye vondt i hele kroppen egentlig men siste tiden så kjenner jeg det godt i bekken og brystrygg, kan jo og legge til at jeg har svai i ryggen. Godt jeg er i godt selskap her inne da. Anonymkode: 82b87...d59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 18 timer siden #18 Del Skrevet 18 timer siden Jeg er en dame på over 70 som ikke har noen plager. Hadde heller ingen problemer med overgangsalderen, og merket den ikke på annen måte enn at mensen forsvant. Tror gener har mye å si, men også livsstil. For noen år siden begynte jeg å legge på meg. Fikk sjokk da legen sa at jeg hadde for høyt blodtrykk og kolestrol. Etter to år med redusert mat (jeg spiste sunt, men for mye) er vekten redusert. Blodtrykk osv. er normalt, og jeg trenger ikke lenger medisiner. I det hele tatt har vekt mye å si for både fysisk og psykisk helse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pysa Skrevet 17 timer siden #19 Del Skrevet 17 timer siden Jadda, vondter og skader overalt. 49 år. Begynte på crossfit i høst, så nå kjenner jeg mer på treningsvondter enn gammelvondter, og det er i grunnen ganske deilig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #20 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Sliter med det samme- vonde ledd, spes i tær/finge, men og knær og hofter. Noen dager er det sånn at det er vondt å gå, og jeg har jevnlig problemer med å åpne f.eks. en kork eller lokket på termokopp. Legen sier at det ikke er noe å gjøre da det er preimenopause/menopause. Er for øvrig 44. Anonymkode: e0f9d...2c5 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Burde vært sjekka for psoriasis artritt? Kan få det i voksen alder. Anonymkode: 9d081...900 Er ca normalvektig, men har gått opp ca 8-10kg i løpet av de 8 siste årene (gått fra bmi på ca 20 til nesten 24). Ref legen så er jeg «godt inni primenopausen» nå, og disse symptomene (vektøkning og leddsmerter) er såpass sterke indikasjoner på begynnende menopause at andre tester er ikke aktuelle, og dette er noe jeg må leve med som kvinne. Anonymkode: e0f9d...2c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå