Gå til innhold

Tror ikke jeg liker mat? Smaker annerledes fra hva jeg forventer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg tenker på mat eller ser mat, så får jeg lyst på det. Men når jeg faktisk spiser så synes jeg ikke det er så godt som jeg trodde det skulle være.

Det eneste som faktisk smaker sånn som jeg forventer, er appelsin og mango.

Melk, yoghurt, sjokolade og alle former for kjøtt er det verste for det smaker helt annerledes fra hva jeg forventer.

Nå er jeg straks 40, så skulle tro at jeg hadde lært meg til hva ting smaker. Faktisk synes jeg det er blitt verre de siste årene. Til og med potet smaker ikke sånn som jeg forventer.

Brød, havregrøt, kokt ris er ok for jeg forventer at det ikke skal smake noe, så der stemmer forventningene.

Jeg hadde gladelig droppet å spise hvis det ikke var for at magen knurrer og jeg får hodepine.

Føler meg så rar. Alle andre snakker så mye om mat og koser seg så mye med det. 

Er dette veldig unormalt?

Anonymkode: ac4e7...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du høres autistisk ut. Kan det være det? 

Anonymkode: e5a15...020

Tror ikke det, med mindre man kan være ekstrovert, like sarkasme og ikke få nok av kroppskontakt med andre😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det rart. Jeg elsker å spise og smaken er fantastisk, i hvert fall hvis jeg er ordentlig ordentlig sulten.

Jeg tenkte nettopp på det da jeg så på tv en som slanket seg og knasket med kjedsommelighet i ansiktsuttrykket på en salat.Jeg tror det er der feilen ligger mange ganger for de som slanker seg. De spiser f.eks salat fordi det er sunt. Ikke for det at de er sulten. Hm ? Jeg nyter all mat dersom jeg er sulten nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å utbrodere veldig kan jeg nevne at dette kan være en "moro" ting som følger med ADHD. Just saying.. 

Anonymkode: f8860...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå LITT hva du mener. Syntes det meste ser bedre ut jeg også. Har ofte lyst på noe men så er det ikke så godt.

Hvis jeg ikke er kjempe sulten eller kjempe tørst, så kan jeg syntes maten jeg egentlig liker best i hele verden smaker kjedelig og vokser i munnen.

Anonymkode: 326c1...ef4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uten å utbrodere veldig kan jeg nevne at dette kan være en "moro" ting som følger med ADHD. Just saying.. 

Kan du fortelle mer om det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror ikke det, med mindre man kan være ekstrovert, like sarkasme og ikke få nok av kroppskontakt med andre😅

Det er ikke vanlig, men er mulig for autister også. Det er et stort spekter.

Anonymkode: 33d79...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke vanlig, men er mulig for autister også. Det er et stort spekter.

Men det er vel ikke vanlig at slikt blir verre etterhvert som man blir eldre? Og jeg har ikke noe problem med konsistens, farge og sånne ting. Det er bare at forventningen om smak ikke stemmer overens med sånn ting faktisk smaker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan du fortelle mer om det? 

Folk med ADHD kan være veldig var på smaker, nyanser, konsistenser.. mange av oss har i tillegg en eller annen grad av ocd som i tillegg kan spille inn.. det er mange merkelig, merkelig små ting som *kan* være en ADHD greie...

Her er en raritet fra min verden: jeg liker smaken av appelsin, men ikke konsistensen av appelsin, så jeg suger ut saften og spytter ut resten når jeg spiser appelsinbåter. Og jeg hater å "tygge" drikken min så smoothier utgår. Min sønn (kongen av pirk) liker ikke varm mat, maten må ikke røre hverandre og det må ikke "vokse i munnen" når han spiser det (feks: biff vokser i munnen, mens fisk går mer i oppløsning når du tygger det). 

Jeg sorterer feks chips og peanøtter (de hele smaker bedre enn de halve). Jeg spiser ikke mat med visse fargestoffer (rød, orange, blått). Det er en merkelig kuriositet som jeg er vant med "er bare sånn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt covid…?

Ganske vanlig at smakssansen blir føkka opp.

Hodeskade? Det kan også ødelegge smaken, sånn at ting ikke smaker rett. En slektning fikk liten hjerneskade og paprika smakte rett ut råttent, mye annet smakte også helt feil eller lite smak.

Anonymkode: 438bc...e2b

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså du er 40 år, jeg er 47 og det er minst 44 år siden jeg visste hva en sjokolade smaker, jeg går ikke å innbiller meg en annen smak. Så skjønner ikke helt hvordan du har en ny forventning til smak fortsatt?

Anonymkode: d3437...778

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er vel ikke vanlig at slikt blir verre etterhvert som man blir eldre? Og jeg har ikke noe problem med konsistens, farge og sånne ting. Det er bare at forventningen om smak ikke stemmer overens med sånn ting faktisk smaker. 

Autisme blir ikke verre, men man kan ha perioder i livet der utfordringene man har blir større fordi man er overstimulert.

Ellers kan årsaken være covid-infeksjon, bivirkninger av medisin, kreft, kreftbehandling, røyking, bihulebetennelse, dårlig munnhygiene, eller bare at du har blitt eldre og fått dårligere smaksløker.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hatt covid…?

Ganske vanlig at smakssansen blir føkka opp.

Hodeskade? Det kan også ødelegge smaken, sånn at ting ikke smaker rett. En slektning fikk liten hjerneskade og paprika smakte rett ut råttent, mye annet smakte også helt feil eller lite smak.

Anonymkode: 438bc...e2b

Ja! Det er blitt verre siste 4–5 årene så det passer med korona som jeg har vært så heldig å pådra meg tre ganger.

Men jeg skadet faktisk hodet alvorlig da jeg gikk i andre klasse. Har aldri fått noe informasjon om at det kunne påvirke smakssansen. Men måtte ringe mamma og spørre, og hun er enig i at dette kan ha begynt rundt da. Jeg kastet opp all mat i flere uker etter ulykken så mamma og pappa mener at jeg kanskje fikk en negativ assosiasjon til mat. Så det var veldig interessant.

Men jeg tror absolutt at korona har noe av skylden. Hvert fall for ting som potet og sånt som jeg ikke har hatt problemer med før. I går hadde mannen min laget gulrotsuppe og det smakte så rart, og han ble litt irritert på meg fordi det er en oppskrift han har laget i mange år. For meg smakte det overhodet ikke gulrot, det smakte bare veldig rart og vondt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å skrive takk for alle svar. Det var veldig interessant å lese om sensoriske vansker, selv om jeg ikke kjente meg igjen. Det høres veldig slitsomt ut for dere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for at du las og ikke tvang det til å passe! Så befriende å lese at noen sier "spennende, men ikke helt meg" og som går videre.. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 18.52):

Det eneste som faktisk smaker sånn som jeg forventer, er appelsin og mango.

Jeg har ikke tenkt på det før, men tipset om hodeskade gjør at jeg ser ting i et nytt lys. Mango fantes ikke da jeg var barn, og broren min er allergisk mot sitrusfrukt så det hadde vi aldri hjemme. Så dette er nok mat jeg aldri hadde smakt før flere år etter hodeskaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...