AnonymBruker Skrevet 6. januar #41 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du tror vel ikke vi her på KG kan vite hva som foregår i hjemmet til TS? Jeg bare leser og tolker , og når en blir så sint for noen bagateller så er det andre ting som plager mannen .. Er ikke det logisk? Men hva det er vet vel ikke vi.. Anonymkode: 6d105...4aa Jeg vet med meg selv at hvis jeg blir sint av bagateller så er det noe mer, ja. Det betyr ikke at jeg oppfører meg som mannen til ts. Jeg har ingen forståelse for hans atferd og jeg er godt kjent med sinne. Men det er grenser også i sinnaverden. Anonymkode: b16e6...28c 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #42 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet med meg selv at hvis jeg blir sint av bagateller så er det noe mer, ja. Det betyr ikke at jeg oppfører meg som mannen til ts. Jeg har ingen forståelse for hans atferd og jeg er godt kjent med sinne. Men det er grenser også i sinnaverden. Anonymkode: b16e6...28c Du tar dette litt for personlig . La TS få sjansen til å reflektere over de svarene hun har fått Anonymkode: 6d105...4aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #43 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Årsaken til samtalen/konflikten var at han har jobbet natt to dager nå, pluss en dag i romjulen, 12 timersvakt. Jeg har da tatt alt med barna på dagtid mens han har sovet. Han har dratt rett før barna skal legge seg igjen. I dag var avtalen at jeg skulle vekke han en og en halv time før han dro igjen slik at jeg skulle komme meg ut å trene litt. Dette kunne jeg ikke pga været. Jeg spurte da heller om jeg ikke kunne gå en tur på butikken - siden vi likevel trengte noe på butikken og det tar 20 minutter å gå til butikken. Da fikk jeg en kort luftetur samtidig som jeg fikk vært på butikken. Han svarte da " Er du sikkerpå at vi trenger det?", " hva skal du ha som er så viktig på butikken?". Jeg sa da hva vi trengte, men han mente at det holdt til i morgen - men jeg er alene med de i hele morgen også , så det er ikke så lett å få til en butikktur i morgen heller. Han sa da at jeg jo fikk til det i morgen, da ble jeg irritert og sa " javel, da får jeg blåse i butikken også". Det var etter dette han klikket. Jeg ser jo at det var dumt sagt/urettferdig sagt ovenfor han. Han måket med en gang han kom hjem fra jobb i dag slik at jeg kom meg ut, og måket også rett etter han stod opp slik at jeg skulle komme meg på treningen, men så gikk det ikke likevel pga været. Det var derfor han ble frustrert, siden han følte at jeg "skyldte" på han fordi jeg ikke fikk trent. ts Anonymkode: d3dd2...623 Jeg trekker mitt første innlegg angående at du dvelte for mye med å si unnskyld egentlig. Du ga uttrykk for at du har et behov for å lufte hodet og hans følelser rundt at du skyldte på ham virker noe uberettiget, og noe han burde klare å regulere. Du skal ikke måtte bære ansvaret for å forstå alt mulig han kanskje føler. Vet du at han følte det? Sa han at du følte at du skyldte på ham? Bekreftet isåfall du at du skyldte på ham? Her ble det storm i et vannglass og voldsom utagering for noe han tilsynelatende uberettiget følte på, og som voksen partner kan han ikke eksplodere og bli truende fordi han føler på ting som ikke er reelt. Hva måtte du si unnskyld for, konkret? At du ble skuffet/irritert? Det er mer forståelig når du så frem til å lufte hodet enn at han følte på at du la skylden på ham. Det kan ikke være slik at du ikke engang kan gi uttrykk for irritasjon/skuffelse, mens han kan klikke fordi han følte at du mente noe du ikke egentlig sa. Anonymkode: 59779...815 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonstop1 Skrevet 6. januar #44 Del Skrevet 6. januar Tror enkelte her undervurderer hvordan det føles å bli holdt innesperret på ett rom av en stor sinna mann med lyn i øynene. Jeg har opplevd det en gang. Han var ikke mannen min, men det satte en skikkelig støkk i meg. Og jeg reagerte med adrenalinfylt sinne. For meg er det ikke normalt. Mannen min har hatt ett ordentlig sinneutbrudd en gang. Det er det sikkert 8år siden. Han veltet noe i sinne. Jeg ga han skarpt beskjed om at han skulle gå ut av huset til han kunne oppføre seg. Og han innså feilgrepet og gjorde som jeg sa med en gang. Utenom det har jeg aldri opplevd noe i nærheten av det du beskriver med han. Vi kan være uenige, krangle, og også heve stemmen hvis vi blir ordentlig sint. Men vi respekterer hverandres kropper, personlige område (aldri ta på noen som er sint på deg!), og utagerer aldri fysisk eller ved å kalle hverandre noe stygt. Synes ikke det er ok i det heletatt. Han bør også ha forståelse for ditt behov for egentid. 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #45 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg trekker mitt første innlegg angående at du dvelte for mye med å si unnskyld egentlig. Du ga uttrykk for at du har et behov for å lufte hodet og hans følelser rundt at du skyldte på ham virker noe uberettiget, og noe han burde klare å regulere. Du skal ikke måtte bære ansvaret for å forstå alt mulig han kanskje føler. Vet du at han følte det? Sa han at du følte at du skyldte på ham? Bekreftet isåfall du at du skyldte på ham? Her ble det storm i et vannglass og voldsom utagering for noe han tilsynelatende uberettiget følte på, og som voksen partner kan han ikke eksplodere og bli truende fordi han føler på ting som ikke er reelt. Hva måtte du si unnskyld for, konkret? At du ble skuffet/irritert? Det er mer forståelig når du så frem til å lufte hodet enn at han følte på at du la skylden på ham. Det kan ikke være slik at du ikke engang kan gi uttrykk for irritasjon/skuffelse, mens han kan klikke fordi han følte at du mente noe du ikke egentlig sa. Anonymkode: 59779...815 Nei,jeg visste ikke at han følte det da han kom ned på badet første gangen , siden han ikke sa noe annet enn at han ville ha en unnskylding og at jeg ikke hadde noe å være lei meg for. Han forklarte det andre gangen han kom ned da han var roligere , men da ønsket jeg litt rom og avstand før jeg ville snakke med han. Jeg følte meg ganske maktesløs da jeg ble stengt inne samtidig som jeg ble skreket til. Jeg forsøkte å gå ut, men han dyttet meg (forsiktig altså) tilbake. Jeg synes også det var ubehagelig når han klemmer meg når jeg sa at jeg ikke ønsket det , eller at han ikke gikk da jeg spurte han mange ganger om jeg kunne være litt i fred før vi kunne snakke sammen. Han mente jeg måtte si unnskyld for en kommentar som han opplevde som urimelig, og at jeg hadde sagt det med en sarkastisk tone da han mente at han hadde gjort mye for at jeg skulle komme med ut en times tid. Han mente også at jeg måtte klare å endre planer og skjønne at det ikke alltid går an å følge planetene vi hadde lagt. Han mente at jeg skyldte på han ved å si " da får jeg blåse i butikken også " , men egentlig så mente jeg ikke det - men forstår at det kunne oppleves slik. Dette sa jeg også til han. Ts Anonymkode: d3dd2...623 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #46 Del Skrevet 6. januar holdningen din TS vitner om at du er en del av problemet, svar som "snøfres er ikke mye til trening" sier meg at du ikke har mækt mye med snøfres akkurat heller og måten du beskriver det å være alene med ungene som om noe som gjør at alt annet ikke kan gjøres osv vitner om en person som ikke akkurat leter etter løsningen på det hun oppfatter som et problem - det å si at du får droppe butikken også da" er jo å gi han ansvar for noe som ikke er hans så jeg skjønner han reagerer hvis du bare er nag nag nag hele tiden. I tillegg jobber han natt, har du prøvd det? Det er ganske slitsomt å jobbe turnus om man går natt / dag / kveld osv og skal sove på dagtid.. bare nevner det av erfaring.. Anonymkode: b8fc8...a5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #47 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei,jeg visste ikke at han følte det da han kom ned på badet første gangen , siden han ikke sa noe annet enn at han ville ha en unnskylding og at jeg ikke hadde noe å være lei meg for. Han forklarte det andre gangen han kom ned da han var roligere , men da ønsket jeg litt rom og avstand før jeg ville snakke med han. Jeg følte meg ganske maktesløs da jeg ble stengt inne samtidig som jeg ble skreket til. Jeg forsøkte å gå ut, men han dyttet meg (forsiktig altså) tilbake. Jeg synes også det var ubehagelig når han klemmer meg når jeg sa at jeg ikke ønsket det , eller at han ikke gikk da jeg spurte han mange ganger om jeg kunne være litt i fred før vi kunne snakke sammen. Han mente jeg måtte si unnskyld for en kommentar som han opplevde som urimelig, og at jeg hadde sagt det med en sarkastisk tone da han mente at han hadde gjort mye for at jeg skulle komme med ut en times tid. Han mente også at jeg måtte klare å endre planer og skjønne at det ikke alltid går an å følge planetene vi hadde lagt. Han mente at jeg skyldte på han ved å si " da får jeg blåse i butikken også " , men egentlig så mente jeg ikke det - men forstår at det kunne oppleves slik. Dette sa jeg også til han. Ts Anonymkode: d3dd2...623 Her går du rett i kvinnefella angående å skulle forstå ham så inderlig, mens han ikke gjør det samme tilbake overhodet. Nei det er ikke greit at han klikket slik fordi han følte på noe som han egentlig laget i sitt hode, og nei du skal ikke forstå ham ihel mens han ikke engang gidder å forstå at du ble skuffet. Du hadde i situasjonen lov til å bli skuffet. Det var forståelig når du gledet deg til å lufte hodet litt. Mye mer forståelig enn at han følte på et personangrep som han skapte i eget hode kun fordi hans kvinne ikke var strålende smilende og glad. Det var jo ikke han du var skuffet over, men situasjonen. Så skulle nok du sagt rett ut at du trengte turen til butikken istedenfor å akseptere at det ikke var nødvendig. Det var jo ikke for varene det var mest nødvendig. Hvilket han skulle forstå bedre enn at du skal forstå at han tok det hele som personangrep. Det var en umoden navlebeskuende tanke, og reaksjonen var IKKE ok. Vi kvinner skal ikke måtte forstå menn i alle bauer og kanter og i drit og lort de føler og kanskje tenker, mens mannen surrer seg inn i eget hode og overreagerer uten å ta ansvar for det. Du skulle altså si unnskyld for noe du verken sa eller mente, mens han ikke skal si unnskyld for sin overreaksjon på noe han tenkte. Ikke en helt uvanlig kvinne vs mann- situasjon dessverre, men ikke ok. Anonymkode: 59779...815 11 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #48 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Du tar dette litt for personlig . La TS få sjansen til å reflektere over de svarene hun har fått Anonymkode: 6d105...4aa Haha, wow. Søtt og kontrollerende. Anonymkode: b16e6...28c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #49 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her går du rett i kvinnefella angående å skulle forstå ham så inderlig, mens han ikke gjør det samme tilbake overhodet. Nei det er ikke greit at han klikket slik fordi han følte på noe som han egentlig laget i sitt hode, og nei du skal ikke forstå ham ihel mens han ikke engang gidder å forstå at du ble skuffet. Du hadde i situasjonen lov til å bli skuffet. Det var forståelig når du gledet deg til å lufte hodet litt. Mye mer forståelig enn at han følte på et personangrep som han skapte i eget hode kun fordi hans kvinne ikke var strålende smilende og glad. Det var jo ikke han du var skuffet over, men situasjonen. Så skulle nok du sagt rett ut at du trengte turen til butikken istedenfor å akseptere at det ikke var nødvendig. Det var jo ikke for varene det var mest nødvendig. Hvilket han skulle forstå bedre enn at du skal forstå at han tok det hele som personangrep. Det var en umoden navlebeskuende tanke, og reaksjonen var IKKE ok. Vi kvinner skal ikke måtte forstå menn i alle bauer og kanter og i drit og lort de føler og kanskje tenker, mens mannen surrer seg inn i eget hode og overreagerer uten å ta ansvar for det. Du skulle altså si unnskyld for noe du verken sa eller mente, mens han ikke skal si unnskyld for sin overreaksjon på noe han tenkte. Ikke en helt uvanlig kvinne vs mann- situasjon dessverre, men ikke ok. Anonymkode: 59779...815 Dette. Anonymkode: b16e6...28c 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 6. januar #50 Del Skrevet 6. januar (endret) ... Endret 6. januar av Mezzosoprena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #51 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Haha, wow. Søtt og kontrollerende. Anonymkode: b16e6...28c Kall det hva du vil, men du er litt for hissig på tilbakemeldingene dine Anonymkode: 6d105...4aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #52 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kall det hva du vil, men du er litt for hissig på tilbakemeldingene dine Anonymkode: 6d105...4aa Nei. Jeg nyanserer både de som ikke tåler sinne og de som mener for mye av det er greit. Jeg tok med noe personlig for å vise at selv mennekser med temperament vet det finnes grenser. Diskuter saken eller la være. Ikke diskuter meg. Anonymkode: b16e6...28c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aureka Skrevet 6. januar #53 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her er problemet og istedenfor å si unnskyld så "forklarte du ham med veldig rolig stemme" noe som sikkery ergret ham enda mer. Barn har heller ikke skade av å se på en krangel her og der. Tror du overdriver veldig Anonymkode: 636de...445 I alle dager, skal man smelle med dører og true noen til å si unnskyld? Sperre veien for dem? Fordi noen ønsker å gå på butikken i 20 minutter ? Hvis dette regnes som normalt av deg og andre, så er det mange her som lever i dårlige forhold. Det gjelder dem som finner seg i slik oppførsel og dem som synes at det helt ok å være en som truer og skremmer i et parforhold. Kom dere fri! Ingen skal bli behandlet slik. 10 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #54 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det fysisk vold å smelle med dører? I min verden er det å understreke hvor sint jeg er når jeg er så frustrert at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg….. Har vel også satt en pekefinger i brystet på mannen min mens jeg rasende har ramset opp alt jeg er sint for. Har jeg mishandlet ham da? Han har holdt meg i armen en gang da jeg ville gå i sinne, men han mente jeg burde roe meg. Mishandlet han meg da? Vel, jeg føler ikke det, og har aldri vært redd for å bli slått. Derfor jeg tørr la sinnet få utløp. Jeg kan bli kjempesint, som å kaste tv-kontrollen vegg i mellom. Men vi vet begge at ingen av går for langt. Anonymkode: 7bd40...864 Om han var sint og du ville gå, og han da holdt deg igjen- da er det vold. Det du forklarer her er noe helt annet. At du kaster fjernkontrollen i veggen er dog materiell vold, og selv om mannen din tenker at det er greit- så ville det aldri være greit foran barn Anonymkode: bdf05...dbc 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aureka Skrevet 6. januar #55 Del Skrevet 6. januar (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): holdningen din TS vitner om at du er en del av problemet, svar som "snøfres er ikke mye til trening" sier meg at du ikke har mækt mye med snøfres akkurat heller og måten du beskriver det å være alene med ungene som om noe som gjør at alt annet ikke kan gjøres osv vitner om en person som ikke akkurat leter etter løsningen på det hun oppfatter som et problem - det å si at du får droppe butikken også da" er jo å gi han ansvar for noe som ikke er hans så jeg skjønner han reagerer hvis du bare er nag nag nag hele tiden. I tillegg jobber han natt, har du prøvd det? Det er ganske slitsomt å jobbe turnus om man går natt / dag / kveld osv og skal sove på dagtid.. bare nevner det av erfaring.. Anonymkode: b8fc8...a5a Jeg jobber også netter og turnus, Mannen her er heldig som har en partner som tar ungene ut av huset for at han skal få sove. Helt normalt at mannen så stiller opp på kveldstid for partner og unger etter at søvnen er unnagjort. IKKE normalt med slik oppførsel som denne mannen viser. Endret 6. januar av Aureka 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #56 Del Skrevet 7. januar Hadde kjæresten min sperret meg inne som et dyr når jeg sier jeg vil prate om ting senere når ting har roet seg og barna er i hus hadde jeg reagert med å bli forbanna og vurdert brudd. Å holde meg igjen mot min vilje er kontrollerende atferd, noe jeg ikke tolererer. Kjæresten min respekterer at jeg noen ganger trenger litt tid til å sortere tankene mine og prate når jeg er rolig. Vi kan diskutere, men har aldri kranglet, smelt med dører eller annet drama. Har vi misforstått hverandre prater vi om hva vi følte og hvordan vi opplevde det og så er vi raus og forståelsesfull mot hverandre. Anonymkode: 180f5...fd3 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RaulAngelsk Skrevet 7. januar #57 Del Skrevet 7. januar Ikke vet vi hva som ble sagt Ikke vet vi foranledningen Ikke vet vi hva sinnstilstanden til partene var før og under "diskusjonen" Vi vet ikke en dritt egentlig, det vi vet er at det finnes både kvinner og menn som kan erte på seg en stein, og begge kjønn kan finne på å si både det ene og det andre, i tide og utide. Hva er det egentlig du skal ha svar på eller hjelp til, TS? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #58 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hadde kjæresten min sperret meg inne som et dyr når jeg sier jeg vil prate om ting senere når ting har roet seg og barna er i hus hadde jeg reagert med å bli forbanna og vurdert brudd. Å holde meg igjen mot min vilje er kontrollerende atferd, noe jeg ikke tolererer. Kjæresten min respekterer at jeg noen ganger trenger litt tid til å sortere tankene mine og prate når jeg er rolig. Vi kan diskutere, men har aldri kranglet, smelt med dører eller annet drama. Har vi misforstått hverandre prater vi om hva vi følte og hvordan vi opplevde det og så er vi raus og forståelsesfull mot hverandre. Anonymkode: 180f5...fd3 Å sperre en annen person inne på et rom er ulovlig frihetsberøvelse, og straffbart. TS sin mann har begått en forbrytelse mot henne. Jeg sier ikke at hun skal anmelde, det fører som regel til ingenting uansett. Men bare nevner det for å illustrere hvor grovt det er, siden handlingen er definert som en forbrytelse: "§ 254.Frihetsberøvelse Den som ved innesperring, bortføring eller på annen måte rettsstridig fratar noen friheten, straffes med bot eller fengsel inntil 3 år". Videre går det under paragrafen om tvang, siden han forsøkte å tvinge henne til å gjøre noe (si bestemte ord): "§ 251.Tvang Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som ved straffbar eller annen urettmessig atferd eller ved å true med slik atferd tvinger noen til å gjøre, tåle eller unnlate noe. Den som ved å true med anklage eller anmeldelse for en straffbar handling eller med å sette frem en skadelig opplysning eller krenkende beskyldning rettsstridig tvinger noen til å gjøre, tåle eller unnlate noe, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år". Anonymkode: 967f1...c3f 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #59 Del Skrevet 7. januar RaulAngelsk skrev (2 minutter siden): Ikke vet vi hva som ble sagt Ikke vet vi foranledningen Ikke vet vi hva sinnstilstanden til partene var før og under "diskusjonen" Vi vet ikke en dritt egentlig, det vi vet er at det finnes både kvinner og menn som kan erte på seg en stein, og begge kjønn kan finne på å si både det ene og det andre, i tide og utide. Hva er det egentlig du skal ha svar på eller hjelp til, TS? Det vi vet, er at mannen til TS har sperret henne inne. Dette er ulovlig og straffbart. Anonymkode: 967f1...c3f 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 7. januar #60 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Årsaken til samtalen/konflikten var at han har jobbet natt to dager nå, pluss en dag i romjulen, 12 timersvakt. Jeg har da tatt alt med barna på dagtid mens han har sovet. Han har dratt rett før barna skal legge seg igjen. I dag var avtalen at jeg skulle vekke han en og en halv time før han dro igjen slik at jeg skulle komme meg ut å trene litt. Dette kunne jeg ikke pga været. Jeg spurte da heller om jeg ikke kunne gå en tur på butikken - siden vi likevel trengte noe på butikken og det tar 20 minutter å gå til butikken. Da fikk jeg en kort luftetur samtidig som jeg fikk vært på butikken. Han svarte da " Er du sikkerpå at vi trenger det?", " hva skal du ha som er så viktig på butikken?". Jeg sa da hva vi trengte, men han mente at det holdt til i morgen - men jeg er alene med de i hele morgen også , så det er ikke så lett å få til en butikktur i morgen heller. Han sa da at jeg jo fikk til det i morgen, da ble jeg irritert og sa " javel, da får jeg blåse i butikken også". Det var etter dette han klikket. Jeg ser jo at det var dumt sagt/urettferdig sagt ovenfor han. Han måket med en gang han kom hjem fra jobb i dag slik at jeg kom meg ut, og måket også rett etter han stod opp slik at jeg skulle komme meg på treningen, men så gikk det ikke likevel pga været. Det var derfor han ble frustrert, siden han følte at jeg "skyldte" på han fordi jeg ikke fikk trent. ts Anonymkode: d3dd2...623 Hvorfor var det uretferdig og si du måtte blåse i butikken? Han sa jo du måtte det.... Om du så sa det i en opgitt tone, har du ikke lov til det etter to dager uten avlastning? Jeg forstår du ble red TS, han høres jo ikke stabil ut. Synes spesielt det er et ekstremt rødt flag at han truer deg til å si unskyld etter på! Og det at han blir fysisk er vikrelig skumelt! Kan du snake med noen om dette? En terapaut eller fastlegen kan kansje hjelpe deg og sortere litt. Samlivsterapi er ikke anbefalt når den enne parten er voldelig, men kansje du kan snake med en parteraput allene. Lykke til❤️ 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå