AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:25 #1 Del Skrevet mandag kl 17:25 Er det bare elbiler som kan varmes opp med en app? Har lyst på ny bil som jeg kan varme opp imens jeg ordner meg for å kjøre til jobb om vinteren. Men vil ikke ha elbil Anonymkode: 3670a...e24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ms. Perfect Skrevet mandag kl 17:32 #2 Del Skrevet mandag kl 17:32 Du kan jo koble webasto med app, men det vil ikke være i nærheten av så raskt og effektivt som en elbil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:36 #3 Del Skrevet mandag kl 17:36 ms. Perfect skrev (3 minutter siden): Du kan jo koble webasto med app, men det vil ikke være i nærheten av så raskt og effektivt som en elbil. Nuvel. En webasto varmer med flere kw, om en vil. Anonymkode: 0cac0...28d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:40 #4 Del Skrevet mandag kl 17:40 Har en dieselbil, 2023mod som kan varmes opp via app. Anonymkode: 2c03f...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:42 #5 Del Skrevet mandag kl 17:42 Dieselbiler bruker sykt lang tid på å bli varme. Tror ikke det er særlig vits. Anonymkode: c45be...598 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:45 #6 Del Skrevet mandag kl 17:45 Mange dieselbiler har jo varmer med fjernkontroll. Finnes sikkert noen med appstyring også Anonymkode: 363ce...daa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strilamann Skrevet mandag kl 18:01 #7 Del Skrevet mandag kl 18:01 Volvo har hatt dieselvarmer som man kan starte med app siden 2016 i allefall. Og jo, det fungerer svært bra med dette på dieselbiler også. Kanskje hakket raskere på en moderne elbil, men jeg har alltid gjennomvarm bil og er superfornøyd. (Skulle det knipe kan jeg starte selve motoren også via appen, men tomgangskjøring bør man jo unngå.) 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:07 #8 Del Skrevet mandag kl 18:07 forsiktig med å ha bilen på i en garasje! lett å dø sånn Anonymkode: 071c5...053 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:10 #9 Del Skrevet mandag kl 18:10 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): forsiktig med å ha bilen på i en garasje! lett å dø sånn Anonymkode: 071c5...053 Har ikke garasje. Hadde jeg hatt det så hadde jeg ikke trengt å varme den opp Anonymkode: 3670a...e24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:13 #10 Del Skrevet mandag kl 18:13 Jeg har webasto på bensinbilen min. Kjekt i kulda. Anonymkode: 9af91...cbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet mandag kl 19:00 #11 Del Skrevet mandag kl 19:00 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det bare elbiler som kan varmes opp med en app? Har lyst på ny bil som jeg kan varme opp imens jeg ordner meg for å kjøre til jobb om vinteren. Men vil ikke ha elbil Anonymkode: 3670a...e24 At flere elbiler er utstyrt med app enn biler med bensin eller dieselmotor er pga. salget de siste år har vært fokusert på elbilene. Disse har vært godt utstyrt, inkludert app mulighet. En nyere godt utstyrt bil med bensin eller dieselmotor kan gjerne ha styring via app. Å varme opp en kald bil krever en del energi. Skal en varme opp en bensin eller dieselbil kan det gjøres på flere måter: Starte bilen vil gjøre den blir varm, men er ikke så populært å la en bil stå på tomgang over tid. Er bilen ulåst er det risiko for den blir stjålet, forsikringsselskap kan nekte full erstatning om en har vært uaktsom. Å montere kupe- eller motorvarmer som kobles til stikkontakt. Motorvarmer er ca 500 W, kupevarmer 1000 - 1500 Watt. Stor fordel med denne typen varmer de er forholdsvis rimelige å kjøpe og installere. Defa har flere varianter, også varianter som kan styres via en app på mobilen. (Pass på at løsningen støtter 4G/5G.) Ulempe, krever tilgang på strøm. Om en ikke har tilgang på strøm vil alternativ være parkerings varmer av typen Webasto og Eberspächer, eller kopier fra kina. En parkerings varmer er en liten "ovn" som brenner bensin eller diesel og varmer opp motoren og/eller kupeen. (Benyttes gjerne også i bobiler, lastebiler, båter osv.) Energitettheten for bensin 9,1 kWh/liter, diesel 10,1 kWh/liter. Da kreves bare 0,1 liter for flytende drivstoff for 1 kWh varme. Parkerings varmere kan også bli tilkoblet en app løsning. Men, det er noen ulemper med parkerings varmere: - Er kostbare å kjøpe og montere - 25 - 30 000 kr er ikke uvanlig. - Kina variantene er rimeligere, men skal fortsatt monteres på en forsvarlig måte. - Avgir eksos, kan ikke benyttes om en parkerer innendørs i garasje eller parkeringshus. - Trenger strøm til: styringen av enheten, vifte i brenner, og til kupe viften for den varme luften skal komme inn i kupéen. Strømforbruket er svært beskjedent i forhold til energi som blir avgitt i varme. Men, ved lite kjøring bør 12V batteri lades av og til, som igjen betyr tilgang på stikkkontakt der bilen står parkert. (Det er mulig å ta ut batteriet, men ikke spesielt praktisk.) Kombinasjonen nesten utladet 12V batteri og lav temperatur betyr en ikke kan starte bilen, som er svært upraktisk. En liten starthjelp kan løse dette, (husk å lade starthjelpen..😇 ) Andre alternativ: - Bytte til elbil, de fleste nyere elbiler kan varme kupeen, og blir raskt varm når en starter bilen. (Krever gjerne mulighet for å lade elbilen, upraktisk å være avhengig av hurtiglader.) - Kjøpe en annen bensin eller dieselbil med parkerings varmer (og app) montert originalt. Husk å kjøre nok, slik at 12V batteri ikke går tomt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ms. Perfect Skrevet mandag kl 19:31 #12 Del Skrevet mandag kl 19:31 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nuvel. En webasto varmer med flere kw, om en vil. Anonymkode: 0cac0...28d Det kan godt være, likevel vil det ta mye lenger tid å varme bilen opp til behagelig innetemperatur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:12 #13 Del Skrevet mandag kl 23:12 ms. Perfect skrev (3 timer siden): Det kan godt være, likevel vil det ta mye lenger tid å varme bilen opp til behagelig innetemperatur. Nei. Webastoen har mye større kapasitet enn varmeapparatet på en elbil. De produserer ikke fler kw, som webastoen klarer. Anonymkode: 0cac0...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet i går, 12:52 #14 Del Skrevet i går, 12:52 Forrige elbilen jeg hadde var det 7kW varmeelement som gjorde jobben med å varme bilen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:00 #15 Del Skrevet i går, 13:00 AnonymBruker skrev (18 timer siden): forsiktig med å ha bilen på i en garasje! lett å dø sånn Anonymkode: 071c5...053 Nå trenger man vel ikke å sitte INNI bilen som er startet med vinduene åpne akkurat for at appen skal virke så jeg skjønner ikke kommentaren.. Anonymkode: aa0ea...0d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet i går, 13:38 #16 Del Skrevet i går, 13:38 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei. Webastoen har mye større kapasitet enn varmeapparatet på en elbil. De produserer ikke fler kw, som webastoen klarer. Anonymkode: 0cac0...28d Det er gjort tester av varmeapparatet på elbiler. Fant ingen tilsvarende test for parkeringsvarmere. Er forskjell mellom merker, så en vil sikkert finne eksempel der parkeringsvarmer er raskest, og der en ren elbil er raskest. https://elbil.no/store-forskjeller-sa-fort-ble-det-varmt-i-bilene/ AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nå trenger man vel ikke å sitte INNI bilen som er startet med vinduene åpne akkurat for at appen skal virke så jeg skjønner ikke kommentaren.. Anonymkode: aa0ea...0d5 Generelt er det frarådet å benytte parkeringsvarmer i lukkede rom, garasje, parkeringshus pga. eksos som inneholder blant annet CO gass som kan være svært giftig. Parkeringsvarmer er mest aktuelt ved parkering utendørs, eller i carport. Ved store snømengder er det viktig at eksosen har fritt utløp, slik den ikke samler seg opp. Gjelder eksos både fra parkeringsvarmer og fremdriftsmotor. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:44 #17 Del Skrevet i går, 13:44 Vi har hatt appstyrt forvarming på ren diesel og hybrid biler siste 8-10 årene. Det handler vel om hvor godt utstyrt bilen er. Anonymkode: 11607...99c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet i går, 13:47 #18 Del Skrevet i går, 13:47 Ryddet for avsporing. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:47 #19 Del Skrevet i går, 13:47 newman01 skrev (54 minutter siden): Forrige elbilen jeg hadde var det 7kW varmeelement som gjorde jobben med å varme bilen. Satan. Hvilken krets hadde du den på? Anonymkode: 0cac0...28d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vea Skrevet i går, 13:49 #20 Del Skrevet i går, 13:49 Du har jo webasto/defa som en mulighet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå