Gå til innhold

Har en i nær familie som er fullstendig avhengig av hjelp, men likevel planlegger uten å spørre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et familiemedlem som er avhengig av hjelp til det meste, likevel planlegges det ene og det andre uten at det er spørsmål om jeg kan. 
Sa i fra at jeg må ta litt og litt, ikke alt på engang. Likevel blir det satt frister som jeg ikke får til, jeg har blitt syk av dette stresset. 
Det er snakk om pakking, julepynting, flytting, visninger, kjøre til leger, handling, osv. 

Om jeg har fri fra jobb eller lignende spiller ikke noe rolle, det skal bare blir gjort. 
Jeg sier i fra at jeg er ikke frisk jeg heller, jeg har også barn jeg er nødt for å ta det i mitt tempo. Jeg blir ikke hørt. Personen har kun meg, jeg klarer ikke å si nei, prøver da å sette grenser. 
Hvordan skal man bli hørt av personer som ikke lytter eller kanskje ikke bryr seg? 
Var hos legen og Legen lurte på om jeg stresset mye nå, fortalte at der har vært slik i nå 2,5 år. Det blir stadig noe nytt som skal gjøres.

Anonymkode: 77859...9ba

• Hjerte 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må du jo bare lære deg å si nei.

At du skal bli sykmeldt pga. stress fordi du ikke klarer å si det ikke passer er helt hinsides all fornuft. 

Anonymkode: 00dbe...70f

• Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har et familiemedlem som er avhengig av hjelp til det meste, likevel planlegges det ene og det andre uten at det er spørsmål om jeg kan. 
Sa i fra at jeg må ta litt og litt, ikke alt på engang. Likevel blir det satt frister som jeg ikke får til, jeg har blitt syk av dette stresset. 
Det er snakk om pakking, julepynting, flytting, visninger, kjøre til leger, handling, osv. 

Om jeg har fri fra jobb eller lignende spiller ikke noe rolle, det skal bare blir gjort. 
Jeg sier i fra at jeg er ikke frisk jeg heller, jeg har også barn jeg er nødt for å ta det i mitt tempo. Jeg blir ikke hørt. Personen har kun meg, jeg klarer ikke å si nei, prøver da å sette grenser. 
Hvordan skal man bli hørt av personer som ikke lytter eller kanskje ikke bryr seg? 
Var hos legen og Legen lurte på om jeg stresset mye nå, fortalte at der har vært slik i nå 2,5 år. Det blir stadig noe nytt som skal gjøres.

Den personen her skulle kanskje hatt hjelp fra kommunen eller noe om hen er for syk til å komme seg til og fra lege, butikk osv selv?🙄

Du må si nei. Vedkommende må finne en langsiktig løsning som ikke innebærer hjelp fra privatpersoner. 

Anonymkode: 2bf79...096

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her må du jo bare lære deg å si nei.

At du skal bli sykmeldt pga. stress fordi du ikke klarer å si det ikke passer er helt hinsides all fornuft. 

Anonymkode: 00dbe...70f

Dette. 

Når du har sagt nei 3-4 ganger, så forstår personen (også ubevisst) at han/hun må spørre deg først. 

Anonymkode: 57253...cfe

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett å slett sette grenser. Eventuelt forklar situasjonen til vedkommende om og om hen ikke forstår eller forsetter så ignorer personen. Har vært henni lignende før, men etter en god stund hvor jeg satte grenser, ignorerte at hun ble sur og ikke tok telefonen tok hun seg sammen og sluttet å mase.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å si at hen ikke kan planlegge uten å spørre og at du selv må bestemme når det passer. Du kan feks si "neste torsdag mellom 12-15 er jeg ledig". Så må hen legge planer til da.

Anonymkode: 1097a...102

• Liker 9
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du må si tydelig nei! Dersom vedkommende presser repeterer du bare å sier nei, og dette gjør du uten å begrunne det.

Det er en befrielse å lære🙏🏼

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt første ansvar ts er deg selv, deretter ditt barn - og et stykke ut i rekken denne personen du er i familie med som ikke lytter til deg! Et stykke ut i rekken... 

Ta først på din egen maske og alt det der, uten at du har det bra får ikke denne personen hjelp - si det! Si fra, at om ikke vedkommende lytter NÅ kommer du ikke til å kunne hjelpe senere. 

Du må si fra, ikke jeg tenker, jeg ønsker, jeg føler - bare si "Dette går ikke, hvis du vil ha min hjelp på det skje en endring" 
❤️ 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om du bare slutter å svare vedkommende? Blokker nummeret noen dager så skal du se at du merker det på helsa. 

Anonymkode: 5f82d...f5a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behovet vil nok muligens øke også? 

Handling: Internett

Transport: TT kort, pasientreiser, taxi

Vasking av vinduer og annet: Rengjøringsbyrå

Generell hjelp: Småjobbsenter, frivillighetssentralen, Senior hjelpen

Selskapssyk: Røde kors besøkstjeneste

Si nei! Hvis du flyttet til andre kanter av landet, hva skjedde med den hjelpetrengende da?

Du kan tilby hjelp til selvhjelp, dette er utnytting av andres godhet.

Anonymkode: 8ea88...b2f

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva skjer om du bare slutter å svare vedkommende? Blokker nummeret noen dager så skal du se at du merker det på helsa. 

Anonymkode: 5f82d...f5a

Samvittigheten spiser meg opp, jeg har prøvd. Hadde det helt grusomt, tror jeg har prøvd hele livet. Det blir vanskelig, stygge ord, og en veldig sint person. 

Jeg vet det er veldig dumt at det er slik, at jeg ikke setter ned foten. Sa sist gang at jeg sa jo at jeg ikke kunne den dagen, hvorfor kjører du på likevel. (Hadde da involvert andre folk jeg skulle bistå) personen sa unnskyld, har ikke fått med meg at du sa det jeg. Hadde da sagt det flere ganger. 

Jeg har denne samvittigheten over at da blir det vanskelig for denne personen, at det er mitt ansvar. Synes det er kjempe vanskelig å si nei. Resultatet er at jeg besøker aldri denne personen som en koselig besøk, for jeg orker ikke. Det er jo trist det også. 

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

personen sa unnskyld, har ikke fått med meg at du sa det jeg. Hadde da sagt det flere ganger. 

Jeg vet ikke hvordan dagene dine ser ut, TS, og om du må hjelpe denne personen flere ganger ukentlig, men hva med å sende/gi vedkommende en ukes- eller månedsoversikt med de dagene og tidsrommene du har mulighet til å hjelpe? Noe av det du hjelper vedkommende med, kan kanskje gjøres på faste dager, f.eks. handling. Støtter ellers forslaget om TT-kort, hvis vedkommende klarer å ringe deg for å bli kjørt til legen, klarer vedkommende å ringe taxi også. Eventuelt tilby deg å bestille taxi, for å "sukre pillen". Si f.eks. min"vet du, jeg har faktisk ikke mulighet til å kjøre deg på så kort varsel, men jeg bestiller gjerne en taxi til deg". 

Anonymkode: aa1cf...95d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er oppskriften på utbrenthet og det som verre er! Vet du hva, blokker nr en uke-for å få hentet deg inn litt. Jeg er selv syk og avhengig av hjelp, men ikke interessert i å gjøre andre dårlige. Som en nevner over, så er det mulig å bestille det meste på nett; fra mat til medisiner. Jeg har TT kort, og i noen tilfelle pasientreiser. OG trenger jeg praktisk hjelp, ja da må jeg vente til det passer for de få menneskene jeg har-som jeg ikke vil støte fra meg. Det er jo det familiemedlemmet ditt gjør med sin selvsentrerte, ego oppførsel.

Anonymkode: 780a3...48a

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør virkelig varsle kommunen! Det er faktisk ikke DITT ansvar å ordne opp for denne personen!

Anonymkode: e4b55...5c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du bør virkelig varsle kommunen! Det er faktisk ikke DITT ansvar å ordne opp for denne personen!

Anonymkode: e4b55...5c8

Her har nok kommunen sviktet. Det beste i slike situasjoner er å stå på FOR den som er syk MOT kommunen! Det er kommunen som utnytter både de syke og pårørende. Har dere råd til å ta det med advokat så gjør det!

Anonymkode: 641f6...c12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om den personen har kontroll over deg. Vet ikke om det er foreldre eller søsken, men desto nærere relasjoner, jo mer komplisert. Fordi det har pågått over så lang tid. Du må rett og slett si nei! Og kanskje er det slik at personen klarer mer enn både vedkommende eller du tror? Du sier ikke noe om hvor mange ganger i måneden dette gjelder, men det er uansett du som skal bestemme om det passer. Kanskje kan du få hjelp til å håndtere de vanskelige følelsene som kommer når du sier nei? Mange kommuner har lavterskel tilbud som kan bidra her. Du har et barn og eget liv å ivareta. Og som andre skriver, kommunen bør kunne bistå dersom vedkommende er så dårlig. Tenker da spesielt på TT kort og hjelp i hjemmet til rengjøring osv. Alternativet er at personen kjøper tjenester. 

Masse lykke til. 

Endret av Aureka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du sier nei. 
Så ringer du kommunen og personens fastlege og opplyser om ståa, og ber om at de kontakter personen for utredning av hjelpebehov etter helse- og omsorgstjenesteloven. Vi har en velferdsstat som vi alle bidrar til å finansiere via vårt skatte- og avgiftssystem. Det er ikke meningen at du som pårørende skal yte slike tjenester.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samvittigheten spiser meg opp, jeg har prøvd. Hadde det helt grusomt, tror jeg har prøvd hele livet. Det blir vanskelig, stygge ord, og en veldig sint person. 

Jeg vet det er veldig dumt at det er slik, at jeg ikke setter ned foten. Sa sist gang at jeg sa jo at jeg ikke kunne den dagen, hvorfor kjører du på likevel. (Hadde da involvert andre folk jeg skulle bistå) personen sa unnskyld, har ikke fått med meg at du sa det jeg. Hadde da sagt det flere ganger. 

Jeg har denne samvittigheten over at da blir det vanskelig for denne personen, at det er mitt ansvar. Synes det er kjempe vanskelig å si nei. Resultatet er at jeg besøker aldri denne personen som en koselig besøk, for jeg orker ikke. Det er jo trist det også. 

Det er mange som har en feilinnstilt samvittighet. Samvittigheten vår skal hindre oss i å gjøre ting som er slemme mot andre. Er det du som er slem når du sier nei og at ting må planlegges? Eller er det den andre personen? Du må innstille samvittigheten din på nytt. Akkurat nå så virker den ikke slik den skal.

Anonymkode: bac91...35b

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timsy skrev (2 minutter siden):

Du sier nei. 
Så ringer du kommunen og personens fastlege og opplyser om ståa, og ber om at de kontakter personen for utredning av hjelpebehov etter helse- og omsorgstjenesteloven. Vi har en velferdsstat som vi alle bidrar til å finansiere via vårt skatte- og avgiftssystem. Det er ikke meningen at du som pårørende skal yte slike tjenester.

Det er ikke noen her som tenker at det er kommunen som har sviktet og nekter å hjelpe? Det er jo ganske kjent at dersom noen har pårørende legger de ALL LASS på pårørende. Frem til det ikke er mer pga. TS sin situasjon. Hva da med den syke? Skal dere "ta" noen, så ta KOMMUNEN! Mange får seg en real overraskelse når pårørende blir syke og ikke får den fantastiske grunnhjelpen nordmenn blindt tror man får.

Anonymkode: 641f6...c12

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bare si at vel må personen planlegge, men hvis planen inkluderer deg, så må du få uttale deg om det passer. 

Hvis personen ikke lytter, så la personen sitte der og vente. Du kan ikke forholde deg til sånt. 

Anonymkode: 71fa8...506

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...