Gå til innhold

Hvor mye må man egentlig trene for å gå ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg merker i hvertfall ingen forskjell selv om jeg går 4-8 km ekstra hver dag. Ikke et gram ned i vekt av den grunn!

Spiser ikke mer eller annerledes enn før. Er for øvrig normalvektig, men ikke komfortabel med de ekstra kiloene.

Så dere som trener: hvor mye og hvordan må man egentlig trene før man ser noe på vekta? (Uten endringer i kosten)

Anonymkode: fbbcb...e1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg merker i hvertfall ingen forskjell selv om jeg går 4-8 km ekstra hver dag. Ikke et gram ned i vekt av den grunn!

Spiser ikke mer eller annerledes enn før. Er for øvrig normalvektig, men ikke komfortabel med de ekstra kiloene.

Så dere som trener: hvor mye og hvordan må man egentlig trene før man ser noe på vekta? (Uten endringer i kosten)

Jeg antar at du har hørt det før: kilo skjer på kjøkkenet, gram skjer på trening.

Men for å svare på spørsmålet.

Jeg er en mann på nesten 100 kg.

I dag måket jeg snø i en halvtime, og hadde en snittpuls på 140. Fitbit beregner det til at jeg brukte 240kcal på den halvtimen. La oss runde det opp til 500kcal for en veldig aktiv time.

Hvis jeg brenner 500kcal mer enn jeg gjorde før, hver dag, uten å endre kostholdet, kan jeg forvente en vektnedgang på omtrent 500g per uke.

Med andre ord: en veldig aktiv time per dag, blir ca en halv kilo i uka.

Redigert:

For gange. Normal fart i en time er ca 200kcal.

Hvis du går normalt uten å presse deg, vil du kunne forvente å gå ned ca 200g i uka hvis du går hver eneste dag i en time (uten å endre kostholdet).

P.s. Du vil sannsynligvis, uten å merke det, endre kostholdet ditt for å ta inn dette. Kanskje tilogmed mer enn det kroppen har forbrent, fordi kroppen er flink til å sende signaler om at den trenger mer energi enn den egentlig gjør. Så hvis du ikke teller kalorier, eller har stålkontroll på at ingenting endrer seg, vil du sannsynligvis ikke gå ned i vekt

Endret av Epictetus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ned 90 kg på det meste (gått opp 15kg fordi jeg var undervektig). Ikke trent en dag i mitt liv. Nei jeg var ikke mer aktiv ved å gå mer uten å tenke meg om heller, jeg går akkurat like mange trapper som før og er like inaktiv som før. 

Det å trene og å være mer aktiv, kan gjøre deg feitere om du ikke har full fokus og kontroll på kosthold. For økt aktivitetsbehov gir økt sult og behov for mat. 

Trening har ingenting med vekttap å gjøre.
Bedre helse, ja.
Å forme kroppen, ja. 
Å gå ned i vekt, nei. 

Anonymkode: 59f2f...562

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hva med styrketrening? Vil det kunne føre til en større vektnedgang enn ved cardio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar. Hva med styrketrening? Vil det kunne føre til en større vektnedgang enn ved cardio?

Det som hjelper er volum, gjevnt høyt aktivitetsnivå over tid. For oss mosjonister spiller det ikke så stor rolle hva du gjør. 

Derfor er det lurt å velge noe du liker å gjøre for da er det lettere å opprettholde regime og dra på trening selvom det er en trøtt og regnfull dag hvor sofaen frister mer. 

Anonymkode: a6f1b...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg var ned 90 kg på det meste (gått opp 15kg fordi jeg var undervektig). Ikke trent en dag i mitt liv. Nei jeg var ikke mer aktiv ved å gå mer uten å tenke meg om heller, jeg går akkurat like mange trapper som før og er like inaktiv som før. 

Det å trene og å være mer aktiv, kan gjøre deg feitere om du ikke har full fokus og kontroll på kosthold. For økt aktivitetsbehov gir økt sult og behov for mat. 

Trening har ingenting med vekttap å gjøre.
Bedre helse, ja.
Å forme kroppen, ja. 
Å gå ned i vekt, nei. 

Anonymkode: 59f2f...562

Jeg gikk ned 40 kg med tredemølle på 2 år uten å endre kostholdet.

Anonymkode: 91d10...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gikk ned 10 kilo uten trening… Hjelper ikke om du trener 2 timer om dagen så lenge du spiser mer enn du forbrenner. 

De fleste har i seg mye mer kalorier enn de tror. 

Anonymkode: f93be...b97

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overvektig og merker relativt godt at jeg nå trener styrke ca 4 ganger i uka, gjort over 1 år, går fjellturer og langrenn i tillegg. Men jeg spiser det samme som før,spiser ikke mer fordi jeg trener. Men sjokolade gjør at jeg nok aldri blir normalvektig 🙈, men ned i vekt går jeg. Skal forresten også sies at jeg er høy og tung så bruker endel mer kalorier enn ei snerten ei på 60 kg.

Anonymkode: 5069c...801

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverdagsmosjon som å gå noen få km per dag har ingenting å si på vekten. Til og med da jeg var ung og supersprek og normalvektig så gikk jeg aldri ned i vekt da jeg trente til halvmaraton. Selv om jeg ofte hadde et løpevolum på over 50 km i uken. 

Det aller meste handler om kosthold. Er du en av de som blir sulten av trening, eller har lest at det er viktig å "fylle på før og etter" en treningsøkt så er løpet kjørt. Du vil ikke gå ned i vekt. 

Det jeg har lært etter hvert at det beste er å trene fastende. Helst på morgenen uten noe inntak, eller minst 4 timer etter siste måltid. Så lenge glykogenlagrene har energi fra middagen å går så er det tullete å pøse på med shaker, bars og annet om målet er vektnedgang. Terskelen er rundt halvannen time med trening. Etter det går man fort tom og må ha noe på lager. Men jeg har løpt 2 mil uten noe annet enn vann uten problem, da. 

Problemet er at mange som trener blir livredde for å ikke pøse på med nok energi til treningen, og glemmer av at kroppens lagre, både fettet og den umiddelbare tilgangen til glykogen i leveren fungerer helt fint som energigrunnlag. Med mindre du vil bygge svære muskler selvfølgelig. Men høres ikke ut som om du er der. 

Anonymkode: 70d6f...af2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg gikk ned 40 kg med tredemølle på 2 år uten å endre kostholdet.

Anonymkode: 91d10...74b

Da brant du 495 kcal hver bidige dag på møllen de 2 årene.

Anonymkode: 9205a...eae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Så dere som trener: hvor mye og hvordan må man egentlig trene før man ser noe på vekta?

Som de andre sa, trening er gram, mat er kilo.

Hvis du virkelig vil gå ned i vekta, så må du spise mindre. Hvis du spiser 4-5 ganger om dagen, prøv å droppe en av måltidene som f.eks. frokost eller kveldsmat. Da kommer du garantert til å gå ned i vekten. Med forbeholdt at du ikke spiser mer ved de andre måltidene, så klart.

Prøv denne kalkulatoren for å se hvor mye du bør spise for å oppnå en viss vekt:
https://www.melk.no/bmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei. Hvis du gjør styrketrening riktig (tunge løft, ikke andpusten hopping og dansing med lette vekter), vil pulsen holdes i en lavere aktivitetssone. 10 minutter i en mer aktiv pulssone på tredemøllen brenner lett dobbelt så mye eller mer kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det skal mye mer trening til enn hva folk tror for å gå ned i vekt. En times gåtur som du beskriver forbrenner ikke mer enn noen få hundre kalorier, dvs at du ikke forbrenner en snickers engang. Så skal en ned i vekt, så er hva man spiser veldig mye mer å si

Anonymkode: c3f29...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Cardio er mer til hjelp for vektnedgang enn styrketrening.

Men du skal gå fort og i mye bakker og ulendt terreng for at noen kilometer om dagen skal være synlig uten å legge om kostholdet...

Jeg har gått ned tre kilo på to måneder uten å legge om kostholdet. Da trener jeg styrke så svetten renner 2 ganger i uka, 60-75 minutter. Jeg har alltid 20-30 min cardio i tillegg som oppvarming før styrkeøktene. Så løper jeg 2-3 ganger i uka også, løper vanligvis 8-20 km pr uke.

Anonymkode: db359...c9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ingen av delene vil føre til vektnedgang hvis du spiser akkurat det du forbrenner eller mer.

Anonymkode: c0a06...7da

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det som hjelper mest på forbrenningen er lange markaturer (15-20 km) med mye motbakker. Da blir jeg i tillegg så sliten at jeg ikke orker å spise så mye den dagen. 

Anonymkode: f9bb8...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...