AnonymBruker Skrevet 6. januar #1 Del Skrevet 6. januar Jeg og samboer bor billig i en flott stor leilighet . Mulighet for å spare en del Jeg har egenkapital, ser st det bare blir dyrere og dyrere, lønner det seg for meg å kjøpe en egen leilighet for å betale ned på den? Anonymkode: 53013...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #2 Del Skrevet 6. januar Eller spare...? Anonymkode: 53013...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #3 Del Skrevet 6. januar Jeg hadde kommet meg inn på boligmarkedet nå hvis jeg hadde vært deg. For meg har det vært den beste sparingen. Jeg har penger på høyrentekonto og fond, men det er i leiligheten jeg har tjent mest penger på, for å si det sånn… Men kommer kanskje litt an på hvor i landet du bor også da. Økningen i bolig er kanskje høyest i byene? Jeg bor i Oslo. Anonymkode: 473af...f8d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #4 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde kommet meg inn på boligmarkedet nå hvis jeg hadde vært deg. For meg har det vært den beste sparingen. Jeg har penger på høyrentekonto og fond, men det er i leiligheten jeg har tjent mest penger på, for å si det sånn… Men kommer kanskje litt an på hvor i landet du bor også da. Økningen i bolig er kanskje høyest i byene? Jeg bor i Oslo. Anonymkode: 473af...f8d Ja det er jo det jeg begynner å tenke. Om jeg skal spare på sparekonto, eller kjøpe en enkel leilighet å betale ned på den. Bergen her Anonymkode: 53013...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #5 Del Skrevet 6. januar . Anonymkode: 53013...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #6 Del Skrevet 6. januar Alt for lite informasjon for å hjelpe deg. Anonymkode: c5cde...7c1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #7 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Alt for lite informasjon for å hjelpe deg. Anonymkode: c5cde...7c1 Så spør om hva du lurer på da, i stedet for å kommentere slik. Anonymkode: 01a39...eeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #8 Del Skrevet 7. januar Skal dere flytte til den nye leiligheten da? Anonymkode: 88194...d96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #9 Del Skrevet 7. januar Her mangler det mye info hvor er dette? hva tjener dere? skal dere kjøpe sammen, eller bare deg? hvor gamle er dere? har dere barn/planer om barn? Hvor lenge tenker du og bo der? Anonymkode: 19e68...3d4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 8. januar #10 Del Skrevet 8. januar Kommer an på hvordan man ser på det. Å kjøpe en leilighet er ikke gratis. Stort sett følger det med dokumentavgift på 2,5% som må betales. 100'000 i gebyr fra staten for å kjøpe en leilighet til 4 mill er passe irriterende. Når du skal selge senere skal en megler stort sett ha 100'000 eller mer for jobben. Så kommer kostnader til vedlikehold, eiendomsskatt, kommunale avgifter, TV/internett, fellesutgifter, forsikringer osv. Og for å toppe det hele må man betale rentekostnader på lånet. Alle de kostnadene kan fort overgå kostnaden ved å leie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #11 Del Skrevet 8. januar Bergen er et av stedene med størst prisoppgang, og helt sikkert også veldig lett å leie ut, så ja, hvis du har råd ville jeg definitivt investert i en leilighet. Anonymkode: b86c7...5b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 8. januar #12 Del Skrevet 8. januar Jeg ville absolutt kjøpt meg noe eget om jeg kunne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #13 Del Skrevet 8. januar Ja det er verdt det. Jeg kjøpte i fjor i Bergen. Bedre å betale ned å eget lån enn huseieren sitt. Anonymkode: c45b6...98e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 10. januar #14 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 15.20): Ja det er verdt det. Jeg kjøpte i fjor i Bergen. Bedre å betale ned å eget lån enn huseieren sitt. Anonymkode: c45b6...98e Hvor dan vet du at huseieren til TS har lån? TS: Som sagt flere ganger i tråden: Det mangler for mye info til å gi et svar. Du må selv regne på hva husleien koster dere kontra renter, forsikringer, avgifter og vedlikehold på en eid leilighet. Du må også regne på alternativkostnadene ved å la egenkapitalen stå i fond. Du sier dere leier en flott leilighet billig. Det kan godt hende at det lønner seg å bli boende der, hvis dere trives greit der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #15 Del Skrevet 10. januar Som andre sier, så er det for liten info til å si noe om det lønner seg eller ikke. Det kommer an på hvor mye dere betaler i leie nå vs hva dere vil få i boutgifter hvis dere kjøper. Da med lån og felleskostnader/kommunale avgifter m.m. Det kommer an på langtidsutsikter; har dere tenkt å bo i den leiligheten dere kjøper i mange år, har dere råd til å kjøpe lelighet med flere soverom nå, slik at dere slipper å flytte om 2 år hvis dere får barn. Slike ting. Hvis dere velger å fortsette å leie, hvor mye vil du kunne spare per år, og hvor mye stiger boligprisene i snitt hvert år. Generelt sett så ville jeg sagt; kjøp. Men det kommer som sagt an på flere ting. Det jeg også lurer på er om du har tenkt å kjøpe leilighet for deg selv, eller noe du planlegger å gjøre med samboeren din? Anonymkode: c09ef...5c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #16 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 17.19): Ja det er jo det jeg begynner å tenke. Om jeg skal spare på sparekonto, eller kjøpe en enkel leilighet å betale ned på den. Bergen her Anonymkode: 53013...9d8 Dette er ikke de eneste to alternativene. Det er mange måter å investere på. Aksjer, fond. Noen blir rik ved å starte bedrifter. Andre ved å investere i en utdanning som gir høy lønn. Ta ekstrajobber. Sparekonto kan knapt kalles investering fordi sparerenten sjelden er høyere enn inflasjonen. Det koker ned til hva du vet om de forskjellige alternativene, hvor risikovillig du er, hva du liker å gjøre med tiden din. Det er alt for mange ukjente i likningen til å gi et bestemt svar her. Hver enkelt må finne ut selv. Anonymkode: e1074...328 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå