AnonymBruker Skrevet 6. januar #1 Del Skrevet 6. januar Har en amerikansk SUV, 96-modell som blir veteran neste år. Kjøpt for et par år siden for 40 000 kroner. Bilen ble understellsbehandlet av første eier og den har jevnlig fått fornyet behandling, også nå i høst. Jeg har frem til nå bare hatt nyere brukte biler eller helt nye biler. Disse har naturligvis vært forsikret med full kasko, gjerne med superdekning. Når det gjelder den amerikanske SUVen, så har den i dag bare ansvarsforsikring, fordi kjøpesummen er så lav og fordi denne bilmodellen sjelden går for stort mer. Siden bilen kjøres som vanlig, er ikke veteranforsikring en mulighet. Min plan er å beholde denne bilen i lang tid fremover og vedlikeholde den med et evighetens perspektiv. Når girkasse og motor trenger en overhaling, så bruker jeg de pengene som det koster og jeg får helst noen kyndige til å gjøre denne jobben skikkelig. På et tidspunkt er det på tide med en profesjonell hellakkering av bilen, og da får det koste det som det koster. Når setene blir slitt, spanderer jeg muligens en omtrekking av sadelmaker i nytt skinn av god kvalitet. Og så videre. Spørsmål 1: Har det noe som helst for seg å tegne en kaskoforsikring når "tilsvarende" biler som regel ligger på Finn til mellom 40- og kanskje 60 000 kroner? Hvis jeg bruker aldri så mye på restaurering og gode deler- så får jeg vel aldri tilbud om et oppgjør på mer enn ca 50 000 kroner basert på sporadiske annonser på Finn? Spørsmål 2: Ved en ulykke der en annen sjåfør klart har ansvaret (f.eks. brudd på vikeplikt), vil jeg ha bedre muligheter til å få dekket en større andel av de utleggene jeg eventuelt har hatt, ettersom det da er en erstatningssak? Jeg har jo ikke signert vilkårene til motpartens forsikringselskap, som eventuelt legger begrensninger. Anonymkode: 67eb2...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 6. januar #2 Del Skrevet 6. januar (endret) https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/forsikring/bilforsikring/veteranforsikring.html AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Spørsmål 1: Har det noe som helst for seg å tegne en kaskoforsikring når "tilsvarende" biler som regel ligger på Finn til mellom 40- og kanskje 60 000 kroner? Hvis jeg bruker aldri så mye på restaurering og gode deler- så får jeg vel aldri tilbud om et oppgjør på mer enn ca 50 000 kroner basert på sporadiske annonser på Finn? Anonymkode: 67eb2...d6a I følge det jeg kan finne bør du nøye undersøke vilkårene i forsikringen, det kan være forskjeller mellom selskap. Og ta kontakt med veteranklubb eller merkeklubb for å dokumentere den faktiske gjenskaffelsesverdien, og for råd om hvilket selskap som tilbyr egnet forsikring. Veteranforsikring har gjerne begrensinger til hobbykjøring, og skal ikke være i daglig bruk, maks 6.000 km i året. Men, ordinær forsikring kan tegnes i stedet for. Sitat Forsikringssum og verdi Du velger selv forsikringssum når du kjøper veteranforsikringen. Forsikringssummen skal gjenspeile den faktiske verdien på kjøretøyet (gjenskaffelsesverdien). Hvis veterankjøretøyet får en verdiøkning i løpet av perioden du har forsikring, kan du kontakte oss for å øke verdien på kjøretøyet i forsikringsavtalen. Økningen må dokumenteres med ny verditakst fra veteranklubb eller merkeklubb, og nye bilder som gjenspeiler verdien på kjøretøyet. https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/forsikring/bilforsikring/veteranforsikring.html Endret 6. januar av TBL12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #3 Del Skrevet 6. januar Har vel mye å si om du er medlem i en veteranbilklubb? De pleier å ha gode avtaler med selskaper. Min veteranbilforsikring har kasko og veihjelp, men bare 5000km årlig kjørelengde. Pris pr år inkl årsavgift er drøyt 2600kr. Bruker den kun Mai-September, så kjørelengde holder for meg. Så har takts-mann tatt takst på bilen som er det bilen er forsikret for. Anonymkode: f4c0c...c0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #4 Del Skrevet 6. januar Delkasko har veihjelp. Det er kjekt å ha. Anonymkode: 1028e...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #5 Del Skrevet 6. januar Hei:) Les litt her: https://www.if.no/privat/partner/lmk Anonymkode: 97449...0d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #6 Del Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei:) Les litt her: https://www.if.no/privat/partner/lmk Anonymkode: 97449...0d5 Takk for link! Jeg skal lese meg opp. LMK-forsikring er kanskje ett av de beste alternativene. Ser at det fortsatt bare dekker opp til det bilen er "verdt", og regner jo med at vi da snakker om hva markedet (Finn.no) er villig til å betale. Sliter litt med å laste inn sidene til if, men dette var interessant. Spesielt hvis kjørelengde ikke er en begrensende faktor. Jeg er Amcar-medlem og har veihjelp inkludert derfra. Har forøvrig forsikring fra det som er landets billigste på bilforsikring, men det betinger at man er ansatt eller har familie som er ansatt i jernbanen. Så prisene som sådan er det ikke noe gale med. Jeg hadde vært litt heldigere stilt dersom bilen var av de mer populære Ford-modellene, slik som Ford Bronco. Den vurderte jeg faktisk for snart ti år siden, og jeg kunne omtrent se at prisene gikk opp-opp-opp i den tiden og at prisene hang betydelig etter markedet i USA. Det passet ikke den gangen, men hvis jeg fikk kjøpt en Bronco til 60 000 kroner, så ville den i dag hatt god ryggdekning i markedsverdi, som forsikringsselskapene i praksis går etter. Så det er kanskje min mulighet, at bilmodellen som jeg har øker såpass i verdi at forsikringen vil dekke en god del av overhaling- og restaureringsutleggene i årene fremover. En Ford Bronco i god stand kan i dag gå for over 300 000 kroner. Selv bortimot vrak går for relativt gode priser. Anonymkode: 67eb2...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #7 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for link! Jeg skal lese meg opp. LMK-forsikring er kanskje ett av de beste alternativene. Ser at det fortsatt bare dekker opp til det bilen er "verdt", og regner jo med at vi da snakker om hva markedet (Finn.no) er villig til å betale. Sliter litt med å laste inn sidene til if, men dette var interessant. Spesielt hvis kjørelengde ikke er en begrensende faktor. Jeg er Amcar-medlem og har veihjelp inkludert derfra. Har forøvrig forsikring fra det som er landets billigste på bilforsikring, men det betinger at man er ansatt eller har familie som er ansatt i jernbanen. Så prisene som sådan er det ikke noe gale med. Jeg hadde vært litt heldigere stilt dersom bilen var av de mer populære Ford-modellene, slik som Ford Bronco. Den vurderte jeg faktisk for snart ti år siden, og jeg kunne omtrent se at prisene gikk opp-opp-opp i den tiden og at prisene hang betydelig etter markedet i USA. Det passet ikke den gangen, men hvis jeg fikk kjøpt en Bronco til 60 000 kroner, så ville den i dag hatt god ryggdekning i markedsverdi, som forsikringsselskapene i praksis går etter. Så det er kanskje min mulighet, at bilmodellen som jeg har øker såpass i verdi at forsikringen vil dekke en god del av overhaling- og restaureringsutleggene i årene fremover. En Ford Bronco i god stand kan i dag gå for over 300 000 kroner. Selv bortimot vrak går for relativt gode priser. Anonymkode: 67eb2...d6a Hvis du allerede er medlem i AMCAR så burde du også ordne forsikring igjennom dem, de kan også hjelpe deg med taksering av bilen. Det er forresten null problem å ha vanlig bruksforsikring på veteranbil. https://www.amcar.no/medlemsfordeler Anonymkode: c5a1e...e69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå